Auteur Topic: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer  (gelezen 2536 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Gepost op: donderdag 05 januari 2012 - 18:23:29 »
Citaat van: autokanaal.be
Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer

Slechts een derde van de bestuurders zegt dat ze hoffelijk zijn in het verkeer. Mannen, jongeren en Brusselse bestuurders overtreden vaker de regels terwijl vrouwen, 65-plussers en mensen die weinig met de auto rijden de wegcode beter volgen en hoffelijker zijn.

Een en ander blijkt uit een enquête van OIVO. In de aanloop naar het Autosalon peilde de verbruikersorganisatie bij 610 mensen naar hun gedrag in het verkeer. Uit de rondvraag blijkt dat 33 procent van de ondervraagden zegt dat ze hoffelijk zijn in het verkeer. De meeste automobilisten (56 procent) gedraagt zich "niet hoffelijk en verantwoordelijk", aldus OIVO.

Zo zeggen drie op de tien bestuurders dat ze niet stoppen voor overstekende voetgangers. De helft van de ondervraagden rijdt door het oranje licht en een kwart combineert rijden met telefoneren (zonder handenvrije kit).

Enkele andere opvallende resultaten: een op de acht versnelt om te verhinderen dat anderen hen inhalen, een op de negen doet aan bumperkleven en een op de tien parkeert zonder aarzelen op een gehandicaptenplaats.

Bedroevende cijfers. Maar ze zijn het resultaat van wat bestuurders toegegeven hebben tijdens de enquête; ik vrees dat de werkelijkheid nog veel droeviger is.

Jazeker, we hebben een betere rijopleiding, een betere wegcode, een betere infrastructuur en betere controles nodig. Maar ook dan zullen we nog ver verwijderd zijn van sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer met de mentaliteit in het verkeer waarvan deze verziekte samenleving getuigt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 05 januari 2012 - 19:07:41 »
Vandaag collega die met de GSM aan zijn oor de vrachtwagen tegen een laadkade wil zetten, is nogthans een chauffeur die een stukje kan rijden, lukte niet, bij het uitstappen zei hij zelf : zie je nu waarom je niet mag GSMen achter het stuur. ;D

Ze zijn in elk geval vergeten te vragen wie er al eens een Nathaliake doet, zou ook leuke cijfers opleveren. >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 05 januari 2012 - 21:22:18 »
ik ben ook niet hoffelijk in het verkeer
ik volg de wegcode

ik geef geen voorrang waar het niet moet als het niet nuttig is

hoffelijkheid in het verkeer is uitgevonden om degenen te beschermen die de wegcode niet volgen
"ik kwam de weg op en hij was niet zo hoffelijk om mij ertussen te laten"
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 05 januari 2012 - 21:52:12 »
ik ben ook niet hoffelijk in het verkeer
ik volg de wegcode

ik geef geen voorrang waar het niet moet als het niet nuttig is

hoffelijkheid in het verkeer is uitgevonden om degenen te beschermen die de wegcode niet volgen
"ik kwam de weg op en hij was niet zo hoffelijk om mij ertussen te laten"
maar sommigen zijn zo lomp dat ze kruispunten blokkeren, en dat is niet alleen "niet hoffelijk", maar ook nog eens verboden.
Ze slagen daar zelfs nog in nadat de wegbeheerder een stopstreep heeft geschilderd waar je zou moeten stoppen om het kruispunt niet te blokkeren als de spoorweg gesloten is

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 06 januari 2012 - 00:48:59 »
maar sommigen zijn zo lomp dat ze kruispunten blokkeren,
dat valt onder wegcode volgen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 06 januari 2012 - 06:22:39 »
Zeggen bij doen maakt vaak een heel groot verschil.

Vandaag collega die met de GSM aan zijn oor de vrachtwagen tegen een laadkade wil zetten, is nogthans een chauffeur die een stukje kan rijden, lukte niet, bij het uitstappen zei hij zelf : zie je nu waarom je niet mag GSMen achter het stuur. ;D

Dat is afhankelijk van persoon tot persoon.
Een paar weken terug was er een vrouwelijke collega die hetzelfde deed. Met de GSM in de hand in 1 keer zonder stoppen tegen de loskade zetten en ondertussen had ze nog tijd om effe vriendelijk collegiaal te zwaaien naar mij.
Ik effe terug gezwaaid en met lichtelijk schaamrood verder gedaan aan mijn werk.
Ik had namelijk 1 minuut ervoor een meterke terug moeten vooruit rijden om hem netjes tegen de kade te krijgen en dit zonder GSM en zonder naar iemand te zwaaien. :-[

Ze zijn in elk geval vergeten te vragen wie er al eens een Nathaliake doet, zou ook leuke cijfers opleveren. >:(

Ik gok 92% tegenwoordig. :-X

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 06 januari 2012 - 17:40:49 »
hoffelijkheid in het verkeer is uitgevonden om degenen te beschermen die de wegcode niet volgen

Dat is misbruik maken van de hoffelijkheid van anderen.

Maar dat maakt hoffelijkheid in het verkeer niet overbodig. In het verkeer gaan we als weggebruikers met elkaar om. En zoals bij elke vorm van sociale omgang met elkaar, maakt hoffelijkheid die aangenamer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 07 januari 2012 - 14:06:05 »
Waar gaat het nu eigenlijk over, hoffelijk rijden, of de regels volgen ?

Citaat
Slechts een derde van de bestuurders zegt dat ze hoffelijk zijn in het verkeer.
of
Citaat
Mannen, jongeren en Brusselse bestuurders overtreden vaker de regels

De wegcode voorziet niet bepaald in enige hoffelijkheid.
Meer zelfs, ze verbiedt ze in meerdere gevallen, of brengt de hoffelijke bestuurder in een juridische probleemsituatie.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012 - 15:44:35 »
Ik volg de regels, ik ben hoffelijk waar het kan en mag, maar neem evengoed mijn voorrang als ik kan (en mijn auto niet de prak in help :P)

Ik vind niet dat "je voorrang nemen" gelijk is aan "niet hoffelijk zijn".

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012 - 19:00:32 »
Ik vind niet dat "je voorrang nemen" gelijk is aan "niet hoffelijk zijn".

Volgens mij hangt het een beetje af van de omstandigheden.

Als een sukkelachtig oud menske de rijbaan aan het oversteken is waar er geen oversteekplaats is, dan vind ik het niet echt hoffelijk om op 10 cm vóór haar neus voorbij te sjeezen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 25 januari 2012 - 08:56:55 »
Maar dat bedoel ik ook niet he Jozef, zo ben ik dan ook weer niet :)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slechts 1 op de 3 bestuurders hoffelijk in verkeer
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 25 januari 2012 - 19:09:54 »
Maar dat bedoel ik ook niet he Jozef, zo ben ik dan ook weer niet :)

Daarvan ben ik overtuigd, Jari. Ik weet van Marc en Diane dat je een toffe meid bent.  :)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."