Auteur Topic: Dubbel zoveel pechstrookrijders  (gelezen 2489 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Gepost op: maandag 23 januari 2012 - 22:55:25 »
Citaat van: autokanaal.be
Dubbel zoveel pechstrookrijders

Het aantal automobilisten dat de pechstrook als rijweg gebruikt is de voorbije vier jaar verdubbeld. Dertig procent van hen gebruikt de pechstrook als extra rijstrook. Dat meldt mobiliteitsclub VAB, die "alarm slaat" over dergelijk cijfer. De VAB-wegenwachters geven aan zeer ongerust te zijn over de veiligheid van gestrande automobilisten en hun eigen veiligheid bij interventies op de pechstrook van een snelweg.

Het aandeel automobilisten dat de pechstrook gebruikt als rijbaan om files te ontvluchten of om een afrit te nemen is toegenomen met 56 procent. Een nieuw, gevaarlijk fenomeen is volgens VAB dat 5 procent de pechstrook gebruikt om aan zeer hoge snelheid in te halen.Slechts in een op de vier gevallen wordt de pechstrook op reglementaire wijze gebruikt (twintig procent bij pech of ongeval, drie procent bij ziekte).

Vrachtwagenchauffeurs gebruiken de pechstrook ook steeds vaker als rustplaats, door onder meer een tekort aan parkeerplaatsen langs de autosnelwegen, maar ook noodgedwongen tijdens files om hun rij- en rusttijden te kunnen respecteren.

Controles opvoeren

VAB vraagt daarom dat het aantal controles opgevoerd zou worden, indien nodig met camera's. Waar de pechstrook frequent gebruikt wordt om een afrit te kunnen bereiken zijn er volgens de mobiliteitsclub twee mogelijke maatregelen: ofwel het verlengen van de afrit zodat wie wil afrijden niet onnodig lang in de file op de autosnelweg moet staan aanschuiven, ofwel het verbeteren van de doorstroming van de wegen die aansluiting geven op de afrit zodat zich geen file vormt aan de afrit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012 - 05:47:38 »
Vandaag op de radio:
"De politie zegt geen stijging te zien"
DEUUUUH ::) ;D ;D ;D

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012 - 12:15:00 »
Rabiate oplossing voor BE :  maak van al de pechstroken een volwaardige rijstrook.

Leg om de x- km pechhavens aan die aangeduid zijn.

De lage limiet van 120 kmh blijft op dat soort snelwegen met pechhavens (zoals in menig buitenland).

Ik zie BE echt niet in staat dynamisch hun pechstroken vrij te geven bij druk verkeer zoals in het buitenland normaal is.
Of toch ?  ;D




Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012 - 12:54:26 »
Ik zie dat hier niet gebeuren want de pechstrook is hier niet aangelegd om verkeer over te laten gaan... Er ligt wel asfalt of beton over, maar de funderingen zijn niet zoals die van onder de rijstroken - en dan is die fundering nog peanuts tov wat ze in Duitsland eronder leggen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012 - 14:22:37 »
Ik zie dat hier niet gebeuren want de pechstrook is hier niet aangelegd om verkeer over te laten gaan...
Dan wordt het tijd dat ze daaraan denken als ze nog eens de rijbanen grondig vernieuwen.

Idd, de grootste historische kemel op de meeste snelwegen in Be.

Indien de pechstrookfundering voor vrachtwagenverkeer voorzien wordt is dit uiteraard geen probleem.

Ook bij routine-wegenwerken (nieuwe asfaltlaag) veel minder files want men kan bij rijstrookversmallingen het aantal rijstroken behouden.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 januari 2012 - 14:24:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012 - 22:07:59 »
Komaan, ophouden jullie, precies of de funderingen van de  rijstroken zijn die naam wel waard, daarom dat je overal overlangse breuken in het wegdek ziet zeker?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012 - 22:11:38 »
Komaan, ophouden jullie, precies of de funderingen van de  rijstroken zijn die naam wel waard, daarom dat je overal overlangse breuken in het wegdek ziet zeker?

Tja ook die kunnen beter, maar om de pechstrook te kunnen benutten moeten die vooral veel beter.

Die centimeters behoeven geen vertaling...  ;)

Abbildung der einzelnen Schichten im Oberbau einer schwerbelasteten Straße (Bauklasse SV)


Praktisch vb van zo´n grondige vernieuwing van ca. 70 cm (38 + 32) :
Citaat
http://www.thomas-gruppe.de/thomas-strassenbau/referenzen/eintrag/A%25C2%25A061%2B%25E2%2580%259ESpeyer%2B%25E2%2580%2593%2BKrefeld%25E2%2580%259C/#accordion_35

Bauvorhaben: A 61 „Speyer – Krefeld“
Grunderneuerung in Asphaltbauweise zwischen dem AD Nahetal und der AS Dorsheim


Auftraggeber: LBM Rheinland-Pfalz – Autobahnamt Montabaur
Auftragsvolumen: ca. 4 Mio. €
Bauzeit: Mai – Oktober 2009
Baubeschreibung: Die Erneuerung dieses Autobahnabschnittes erfolgt in Anlehnung an die Tafel 1, Zeile 2.2 der RSTO 01 in Asphaltbauweise der Bauklasse SV, wobei unter der 32 cm starken Asphaltbefestigung eine Verfestigung mit hydraulischem Bindemittel in einer Stärke von ca. 38 cm hergestellt wird.

Hier vind je vele foto´s van gebruikte machines en het modern sanerings, koudrecycling-systeem:
http://bau.schnorpfeil.com.de/geschaeftsbereiche/krc-kaltrecycling/index.html

modern principe:


Of in 1 doorgang van L naar R, van oud naar nieuw fundament met toevoeging van een bindmiddel (1 recyclingmachine onderaan).
Het oude conventionele systeem met talrijke machines gebruiken (bovenaan)


In Kleine Brogel AFB hebben ze de volledige taxi-piste en de landingsbaan ook zo nieuw aangelegd, gaat veel sneller.

En plots werd ik wakker...  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 januari 2012 - 22:55:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 25 januari 2012 - 10:55:10 »
Dan wordt het tijd dat ze daaraan denken als ze nog eens de rijbanen grondig vernieuwen.

Idd, de grootste historische kemel op de meeste snelwegen in Be.

Niet enkel op snelwegen, maakt men die fout.  Zo ook bvb de weg tussen Brecht Sint-Lenaerts en Hoogstraten.  Voor wie geïnteresseerd is: het gaat om de Hoogstraatsebaan in Brecht.  Op grondgebied Hoogstraten heet die weg Sintlenaertseweg. En een klein stukje ervan heet eigenlijk Hees (Rijkevorsel).  ttz: over een bepaald stukje is de de ene zijde SintLenaertseweg in Hoogstraten, wijl de overzijde Hees Rijkevorsel heet.

Vroeger lag er hier aan weerskant een smal fietspadje, afgebakend door witte, betonnen ezelsruggetjes.  Levensgevaarlijk ondingen.  Verdomd smal, als je daar met een camion een ander breed voertuig moest kruisen, was 't altijd efkes opletten.   Meer dan 1 bestuurder is hierop terechtgekomen en weggekatapulteerd. (Al zat onaangepaste snelheid daar vaak ook wel voor iets tussen).  Ik herinner mij nog goed, dat toen die weg aangelegd werd, men besloot om het gedeelte fietspad zo goed als geen stevige onderlaag te voorzien, vond men nutteloos.  Een twee à drie jaar geleden, heeft men op die weg, aan weerskanten echter een rood, betonnen fietspad aangelegd achter de bomen.  De ezelsruggetjes werden verwijderd, en opgevuld met koude asfalt, jawel.  Zodoende werd de rijbaan dus verbreed.  Alleen niet 1 ingenieur die er aan dacht, dat er daaronder dus quasi geen onderlaag ligt, enkel een dun pelleke asfalt.  Het weze mij een raadsel waarom men toen niet ineens doorgebeten heeft, en de rijbaan over de ganse breedte deftig heraangelegd heeft.  Da's wellicht voor binnen enkele jaren, zeker?  Zoveel kapotte banden, ongevallen,... later.

Welnu, rij nu maar eens van Hoogstraten naar Brecht of omgekeerd.  Erbarmelijk, gans die weg.  Oh ja, en dan heeft men ter hoogte van Eester (grondgebied Brecht) nog een onding van een rotonde aangelegd.  ttz: Een rotonde aangelegd, waar er eigenlijk geen plaats voor is.  Ik heb er daar 's ene gezien met een trekker-oplegger.  Komende van Hoogstraten, wou die rechtsaf richting Loenhout (Kloosterstraat Brecht) in.  Ging van geen kanten, tot ik hem aanraadde om éérst gans de rotonde rond te rijden, om vervolgens "rechtdoor" de Kloosterstraat in te draaien.  Was (en naar ik vermoed is nog steeds) de enige optie voor wie daar met een trekker-oplegger zonder meesturende achterassen aankomt.

ps: de enige die er spijt van heeft, dat die ezelsruggetjes nu weg zijn, is de lokale bandenboer daar.  Die zag zijn omzet ineens ferm dalen.  Wekelijks minstens 1 of 2 die daar hun banden op stukreden.  :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 27 januari 2012 - 05:49:46 »
België ligt vol met dergelijke wegen... of toch iets in die aard.


Leg om de x- km pechhavens aan die aangeduid zijn.


Die liggen er al op de meeste snelwegen.
Zijn daar enkele jaren geleden mee begonnen en nu moeten ze zo goed als rond zijn denk ik.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 19:58:48 »
Ik zie BE echt niet in staat dynamisch hun pechstroken vrij te geven bij druk verkeer zoals in het buitenland normaal is.
Of toch ?
't Is al ik weet niet wat om hun spitsstrook op de E313 vrij te geven ...

Dynamische verkeersgeleiding in België is om te lachen / eigenlijk om te huilen.
Met het sneeuwtapijt afgelopen week nog een geweldig staaltje gezien op de E313 richting A'pen.

Rijstroken goed berijdbaar, desondanks 70.
Zeer dynamisch.
Op de BOB - volgens de paljassen in Wilrijk toch, waar ze nog niet door hebben dat hun dynamisch gerotzooi niet telt boven een BOB - lag het nog helemaal vol sneeuw.
En toch mocht bus of taxi er ook 70.
Tot even verder op ineens ... X !
Je denkt dan : ze zijn precies terug bij hun volle verstand .
Dat dacht je maar ... wat verder weer 70 (en geen groene pijl ...)
Gevolgd door , jawel, X op een volgend portaal .

De toestand op de BOB was overal identiek : bijna onaangeroerde sneeuw.


We zijn nog zeer ver verwijderd van een dynamische verkeersregeling ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dubbel zoveel pechstrookrijders
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 20:05:59 »
Leg om de x- km pechhavens aan die aangeduid zijn.
Die liggen er al op de meeste snelwegen.
Zijn daar enkele jaren geleden mee begonnen en nu moeten ze zo goed als rond zijn denk ik.

Waarbij het Europese bord voor een vluchthaven niet gebruikt wordt ...
VOlgens het MB over de plaatsingsvoorwaarden dient dat voor gebruik in tunnels - daar waar er in België zelden vluchthavens zijn in tunnels (onder BXL hier en daar eentje, maar of die zelfs maar aangeduid zijn ??? )
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder