Auteur Topic: fietsers mogen binnenkort door rood  (gelezen 6060 keer)

Offline KV

• Meer dan expert
fietsers mogen binnenkort door rood
« Gepost op: vrijdag 27 januari 2012 - 08:42:26 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1385997/2012/01/27/Fietsers-mogen-vanaf-midden-februari-door-rood-rijden.dhtml

Door rood bij rechts afslaan; daar kan ik nog mee leven mits enige voorzichtigheid (ze kunnen dan wel met elkaar in botsing komen natuurlijk)

Maar straten waar ze niet mogen ingehaald worden  ???  En dat moet dienen om het verkeer vlotter te laten verlopen  ???
En ondertussen mag de automobilist 15 miljard per jaar ophoesten  >:(  Daarvoor krijgt hij in de plaats: kapotte wegen, versmalde wegen, dichtgeschilderde vakken, busstroken, minder parkeerplaatsen, meer en lagere snelheidsbeperkingen, wegen die plots "uitgezonderd plaatselijk verkeer" worden, snelheidsremmers, pestboetes, ...  Maar ik begin off-topic te gaan  :-X

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: fietsers mogen binnenkort door rood
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 27 januari 2012 - 09:16:50 »
Citaat
De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers.
ik hoop dat ze dat goed aan de fietser uitleggen
ze mogen dus niet door rood naar rechts als er van links een voertuig afkomt
want dan is de kans heel groot dat ze geen voorrang verlenen

nog een bijkomend probleempje
als 3 fietsers voor rood staan te wachten om rechtdoor te gaan, en er komt een vierde die naar rechts wil, moet hij de anderen uit de kant duwen om door te kunnen
want hij heeft het recht om door te gaan

verkeersveiligheid is blijkbaar niet het belangrijkste

nu ja, ze hebben organen te kort
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 januari 2012 - 12:15:33 door sniper »
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 27 januari 2012 - 15:00:07 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1385997/2012/01/27/Fietsers-mogen-vanaf-midden-februari-door-rood-rijden.dhtml

Door rood bij rechts afslaan; daar kan ik nog mee leven mits enige voorzichtigheid (ze kunnen dan wel met elkaar in botsing komen natuurlijk)

Ik heb daar al meer moeite mee.  Toen men besliste dat men een uitzondering KON voorzien voor fietsers op rijden in de omgekeerde rijchting op openbare wegen met éénrichtingsverkeer, eigende fietser Belg zich meteen het recht toe om maar ineens OVERAL in de omgekeerde rijrichting te fietsen.  Mét of zonder toelating.

Daarnaast.  Laat een fietser op een ongelukkige plaats rechtsaf door het rode licht fietsen.  Van links, komt een breed voertuig aangedenderd door het groene licht.  En neen, ik heb het niet enkel over vrachtwagens.  Kan evengoed een autobus/autocar zijn.  Of een landbouwtractor, met aan het stuur een snotneus van zestien jaar met een rijbewijs G.  Alle ingrediënten zijn daar om een ronduit dodelijke cocktail te maken.  Die snotneus van zestien jaar, moet dan mogelijks verder met de idee dat hij betrokken raakte in een dodelijk ongeval.  Mogelijks reed hij wel zijn schoolkameraad morsdood.

Maar straten waar ze niet mogen ingehaald worden  ???  En dat moet dienen om het verkeer vlotter te laten verlopen  ???

Ik viel ook van m'n stoel toen ik dat las, ja.

En ondertussen mag de automobilist 15 miljard per jaar ophoesten  >:(  Daarvoor krijgt hij in de plaats: kapotte wegen, versmalde wegen, dichtgeschilderde vakken, busstroken, minder parkeerplaatsen, meer en lagere snelheidsbeperkingen, wegen die plots "uitgezonderd plaatselijk verkeer" worden, snelheidsremmers, pestboetes, ...  

Yep.

Maar ik begin off-topic te gaan  :-X

Niet echt.

Citaat
De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers.
ik hoop dat ze dat goed aan de fietser uitleggen
ze mogen dus niet door rood naar rechts als er van links een voertuig afkomt

Euh, ik schiet hier bijna in de slappe lach.  Bijna, want het is eerder om een oog uit te bleiten.  Heb je de titel van het krantenartikel gelezen?  Hoeveel fietsers zullen louter de titel van het krantenartikel lezen, en zich daartoe beperken denkt ge (en navenant handelen ook)?

want dan is de kans heel groot dat ze geen voorrang verlenen

Die kans is er sowieso al.

als 3 fietsers voor rood staan te wachten om rechtdoor te gaan, en er komt een vierde die naar rechts wil, moet hij de anderen uit de kant duwen om door te kunnen

Tja.

verkeersveiligheid is blijkbaar niet het belangrijkste

Nooit geweest, denk ik.

nu ja, ze hebben organen te kort

Ahaa.  Toch nog een zinvolle reden gevonden, dus  :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 januari 2012 - 15:11:23 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 januari 2012 - 18:20:12 »

So what? Als ik met de auto naar links wil afslaan, staan er soms wel 20 auto's die rechtdoor willen, achter mij te wachten terwijl ik voorrang verleen aan de tegenliggers. Dat is nu eenmaal het verkeer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 27 januari 2012 - 18:28:38 »
Heb ik met de oplegger, als ik op het einde van de Pierstraat in Aartselaar naar rechts wil (richting expresweg Kontich) moet ik minstens half het linkse vak gebruiken, rechts heeft heel lang groen maar links maar een paar auto's, sorry dat is iedereen die naar rechts wil achter mij ook wachten tot ik links ook vrij heb.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 27 januari 2012 - 18:45:19 »

So what? Als ik met de auto naar links wil afslaan, staan er soms wel 20 auto's die rechtdoor willen, achter mij te wachten terwijl ik voorrang verleen aan de tegenliggers. Dat is nu eenmaal het verkeer.
Het verschil is dat de fietsers niét zullen willen wachten  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 28 januari 2012 - 17:28:28 »
Het verschil is dat de fietsers niét zullen willen wachten  ;)

Ik vrees dat je daar een punt hebt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Staatssecretaris Wathelet geen voorstander van eigen wet
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012 - 17:43:22 »
Citaat van: GVA
Staatssecretaris Wathelet geen voorstander van eigen wet

Staatssecretaris Melchior Wathelet is zelf geen voorstander van de wet die fietsers toelaat om in bepaalde omstandigheden rechts af te slaan terwijl het verkeerslicht op rood staat. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1111825/staatssecretaris-wathelet-geen-voorstander-van-eigen-wet.aspx

Offline sniper

• Meer dan expert
Re: fietsers mogen binnenkort door rood of toch niet
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 07 februari 2012 - 10:08:27 »
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 07 februari 2012 - 10:40:44 »
gelukkig, iedereen moet zich maar aan de wet houden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 07 februari 2012 - 10:56:57 »
ze passen de wet wel weer ff aan; een uitzonderingetje meer of minder, daar komt het toch niet meer op aan  ::)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 07 februari 2012 - 14:49:45 »
ze passen de wet wel weer ff aan; een uitzonderingetje meer of minder, daar komt het toch niet meer op aan  ::)

En als het parlement de verandering van het artikel 6 niet goedkeurt blijft het dode letter.
(smijt maar bij de hoop wetten die niet uitgevoerd konden worden...)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 07 februari 2012 - 19:49:45 »
En als het parlement de verandering van het artikel 6 niet goedkeurt blijft het dode letter.

Het parlement hoeft die verandering niet goed ter keuren. Het betreft immers geen wijziging van een wet, doch slechts van een uitvoeringsbesluit, namelijk een koninklijk besluit.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 07 februari 2012 - 20:23:04 »

Het parlement hoeft die verandering niet goed ter keuren. Het betreft immers geen wijziging van een wet, doch slechts van een uitvoeringsbesluit, namelijk een koninklijk besluit.

Juist, dan moet het KB van wijziging van Art 6 nog door de regering goedgekeurd worden... en als die dat niet goedkeuren is dat net goedgekeurde KB tevergeefs, want zonder waarde.
(dat veranderings-KB kan wel best eerst nog getoetst worden door een Rechter of het wel niet alweer botst met wie weet andere verkeersregels of voorrangsborden... of we hebben alweer van datte)

Ik was wat te snel met ´Parlament´ door dat krantenbericht:
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1391010/2012/02/07/Omstreden-fietsbord-deugt-wettelijk-niet.dhtml

De parlementsleden moeten het bewuste artikel 6 van het verkeersreglement laten herschrijven, opdat de twee borden erkend worden als uitzondering. Inmiddels is de tekst al in het Staatsblad verschenen, maar hij geldt niet zolang dat artikel niet aangepast is. (belga/sps)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 februari 2012 - 20:45:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 07 februari 2012 - 23:12:23 »
Dus, eventjes resumeren:

1) We zitten met een bevoegde staatssecretaris die zelf géén voorstander is van de onlangs gepubliceerde wet
2) Men voegt voorrangsborden, en een nieuwe verkeersregel in,  maar men verzuimt om alles correct te kaderen.  Geen rekening gehouden met 6.3
3) Zelfs de Fanstalige versie verschilt inhoudelijk van de Nederlandstalige versie. (Frans: voorrangsplicht tav bestuurders vs Nederland: weggebruikers)

En dan zit 't venijn 'm ook nog eens in de staart:

Citaat
Het zijn de wegbeheerders (steden, gemeenten, gewest) die de borden moeten hangen op plaatsen waar zij dat veilig en nuttig achten.

Uitgerekend daar bij die betrokken verantwoordelijken in steden en gemeenten, is er geregeld een schrijnend gebrek aan kennis.  Als we dan ook nog déze verantwoordelijkheden aan hen gaan overlaten .....  Dan begin ik mij pas écht zorgen te maken.

Ramp, ramp, ramp.

« Laatst bewerkt op: woensdag 08 februari 2012 - 00:10:17 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone