Auteur Topic: Verkeersdelinquent moet van rechter D'Hondt verplicht boek lezen  (gelezen 2734 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Verkeersdelinquent moet van rechter D'Hondt verplicht boek lezen
« Gepost op: zaterdag 28 januari 2012 - 17:30:36 »
Citaat van: GVA
Verkeersdelinquent moet van rechter D'Hondt verplicht boek lezen

De politierechter van Dendermonde, Peter D'Hondt, heeft een snelheidsduivel vrijdag veroordeeld tot het lezen van een boek. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1111140/verkeersdelinquent-moet-van-rechter-d-hondt-verplicht-boek-lezen-2.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Verkeersdelinquent moet van rechter D'Hondt verplicht boek lezen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 28 januari 2012 - 19:31:43 »
Dat zal ook effectiever zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 28 januari 2012 - 19:36:29 »
vooral als je leest wat de 'snelheidsduivel' wel uitgespookt heeft
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 30 januari 2012 - 02:18:10 »
Volgens de geschreven versie van HLN is hij toch effectief zijn rijbewijs kwijt voor 4 maanden en een boete van €2750 waarvan €825 met uitstel en dat voor een beetje te driften op een rotonde ver buiten de bebouwde kom waarbij hij hoostwaarschijnlijk niet eens sneller dan 30km/u reed.
Of er ander verkeer in de buurt was weet ik niet.

Met een flink stuk in zijn kraag was hij er vast beter vanaf gekomen.

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 30 januari 2012 - 13:35:18 »
Inderdaad. Ik denk dat we al ver in de statistieken moeten gaan zoeken om een verkeersdode te vinden die om kwam door een bedoelde driftactie op een verlaten rotonde.

De verkeersdelinquent daarentegen gaat dat boek lezen, en zich nog meer afvragen waarom hij die straf heeft gekregen...

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 30 januari 2012 - 16:21:21 »
Ik snap de strafmaat voor zoiets ook niet. 2750 € (opdeciemen inbegrepen durf ik hopen) EN 20 uur vrijwilligerswerk in een revalidatiecentrum EN 36 maand rijverbod EN een boek van 632 p.  lezen ?? voor een overtreding welke ik niet terugvindt tenzij verkeersagressie en roekeloos rijgedrag.

Ok, er zijn opschortende voorwaarden maar het blijft inmiddels 825 €, 4 maanden ingetrokken rijbewijs, 20 uur gemeenschapsdienst en het boek EN daarnet vergeten nog een  cursus beheersing of zo iets volgen.

Wat heeft diene pipo in werkelijkheid allemaal uitgestoken dat niet in de gazet stond?????

Het is geweten dat rechter D'hondt af en toe spraakmakende vonnissen velt maar dit is toch wel veel voor deze aanklacht. Hoeveel heeft die doodrijder van die 3 studentinnen ergens in Oosterzele gekregen?

wooter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 30 januari 2012 - 16:54:09 »
Ik denk dat het extra probleem in deze is dat de dader absoluut niet hetzelfde inlevingsvermogen heeft als de rechter... Rechters reageren zeer slecht als je een morele ingesteldheid hebt die anders is als die van hen. Lieg je daarentegen dat je zwart ziet en ga je lullen dat driften echt wel gevaarlijk is en dat je stom was om het een keertje te proberen dan gelooft de rechter je op je woord en kom je er vanaf met 14 dagen rijverbod en 250€ effectieve boete.

Het helpt om te realiseren dat in een rechtbank geen recht wordt gesproken, maar wel rechtspraak. Twee verschillende dingen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: maandag 30 januari 2012 - 19:53:51 »
Ik vind het ook nogal een willekeurige straf. Want het zal van de moeilijkheidsgraad van de vragen die de probatiecommissie de betrokkene gaat stellen, afhangen of hij wel dan niet geacht wordt het boek ernstig gelezen te hebben.

En ook hierbij vrees ik dat het er, zoals wooter aanhaalt, zal op aankomen in welke mate de betrokkene de rechter al dan niet naar de mond spreekt.

Stel dat de betrokkene het boek zeer grondig doorneemt, en achteraf eerlijk zegt: "Het heeft mij niets bijgebracht wat betreft het verkeersgedrag waarvoor ik veroordeeld werd." Die eerlijkheid komt hem dan duur te staan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012 - 09:08:54 »
Ik vind het ook nogal een willekeurige straf. Want het zal van de moeilijkheidsgraad van de vragen die de probatiecommissie de betrokkene gaat stellen, afhangen of hij wel dan niet geacht wordt het boek ernstig gelezen te hebben.

Hij kan dan idd alleen maar hopen dat het volstaat het boek grondig te hebben gelezen ipv dat er verwacht wordt dat hij dat boek uit het hoofd leert.

En ook hierbij vrees ik dat het er, zoals wooter aanhaalt, zal op aankomen in welke mate de betrokkene de rechter al dan niet naar de mond spreekt.

Dat is gewoonlijk zo.  Je doet er uiteraard beter aan om de rechter naar de mond te praten, dan dat je tegen zijn schenen stampt.

Stel dat de betrokkene het boek zeer grondig doorneemt, en achteraf eerlijk zegt: "Het heeft mij niets bijgebracht wat betreft het verkeersgedrag waarvoor ik veroordeeld werd." Die eerlijkheid komt hem dan duur te staan.

Niet geheel onterecht.  Eender welke straf een veroordeelde opgelegd krijgt.  Die straf dient toch om de veroordeelde iets bij te brengen. Of althans: die straf zou daar moeten voor dienen.  Hem/haar te doen inzien dat wat hij gedaan heeft, niet door de beugel kan.  In die zin, zou het erg lomp zijn moest de veroordeelde achteraf eerlijk toegeven dat hij er niks uit geleerd heeft en dat hij 't pakweg morgen opnieuw zou doen.  Iemand die daar dan wat schijnheilig is, komt er op dat ogenblik mss iets handiger mee weg, da's 't nadeel.  Maar daar valt helaas weinig tegen te beginnen, tenzij je zo iemand aan een leugendetector zou willen hangen.  Dan kan alleen recidivisme aantonen dat de schijnheiligaard niks geleerd heeft uit zijn eerste straf.  

Persoonlijk vind ik de opgelegde straf ook wel totaal buiten proportie, als sanctie voor wat dit kereltje op z'n kerfstof heeft, maar soit.  En last but not least: een straf is maar zo zinvol als de mate waarin de gestrafte het ongewenste gedrag nadien achterwege laat.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 31 januari 2012 - 17:08:43 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 18:59:27 »
Euh, boeken lezen als straf is een onwettig opgelegde straf.
Een rechter mag enkel straffen volgens de wet.
Geen enkele wet voorziet een boek lezen als deel van de straf, of voorwaarde voor het weer in bezit komen van het rijbewijs.

D'Hondt stelt zich nog maar eens boven de wet, tijd dat hij afgezet wordt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 19:47:14 »
Euh, boeken lezen als straf is een onwettig opgelegde straf.

Daar had ik ook al mijn bedenkingen bij. Misschien beschouwt hij het als een werkstraf?