Opletten dat er geen geldklopperij achter schuil gaat. Ik ben er zeker voor gewonnen indien deze controle via de huisarts zou mogen tijdens een jaarlijkse gezondheidscontrole of via de gewone oogarts.
Oogarts is voldoende, een snelle check duurt niet zolang. Is er een probleem des te beter voor de bestuurder en andere weggebruikers.
Al is het maar blikschade bij het parkeren dat vermeden wordt.
Was 6 j geleden voorgesteld dat gratis te laten doen (volledig terugbetaald door RIZIV), indien een probleem, toch het normaal remgeld:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF14022006_060
BRUSSEL - De overheid moet werk maken van een gratis oogtest voor oudere bestuurders. Dat zegt SP.A-politicus Flor Koninckx in een reactie op een Europese studie waaruit blijkt dat één op de acht bestuurders in te slecht ziet om achter het stuur te kruipen. Koninckx verklaarde dat op Actua-TV.
08/02/06 Een op de acht autobestuurders ziet te slecht
Anderzijds (en Michel zal ons hierover eventueel meer kunnen vertellen) denk ik niet dat de vele weekend-doden "gezondheidsproblemen" hebben.
Men mag het zeker niet onderschatten als 1 op 8 bestuurders slecht ziet bij het rijden. Ook al passen menige hun snelheid aan, de fouten gebeuren vooral door voorrangsnegaties. "Vanuit het oog" vertrekken nu eenmaal alle handelingen aan het stuur.
In Nederland en Italië bestaan zo'n tests al, maar daar gelden ze alleen voor oudere chauffeurs. Wathelet weet nog niet precies wie bij ons de tests zal moeten ondergaan. 'Ik heb de vraag gesteld om iedereen die testen te laten doen.' Maar het idee van Wathelet zit nog in een onderzoeksfase, klinkt het.
Om een vergelijkingsvb te geven,
NL heeft wel zo´n oogcontrole ingevoerd voor oudere bestuurders, en hun doden door spookrijders op autosnelwegen zijn van
bijna 5 naar gemiddeld
2/jaar afgenomen en wslk nu nog 1 per jaar (cijfers zijn maar tot 2003). Ik zeg niet dat het dé reden is, maar mss 1 vd redenen. Andere ongevaloorzaken zijn er immers ook, maar weer een streepje waarom NL veel minder verkeersdoden heeft.
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Spookrijden.pdf
SWOV-Factsheet 1 © SWOV, Leidschendam, augustus 2009
Overname is uitsluitend toegestaan met bronvermelding
Spookrijongevallen zijn wel vrij ernstig van aard: van de verkeersongevallen met dodelijke afloop op autosnelwegen tussen 1991 en 1997 was 2,6% een spookrijongeval.
In die periode vielen er op autosnelwegen bijna vijf doden per jaar als gevolg van spookrijden, wat neerkomt op ongeveer 3,7% van alle verkeersdoden op autosnelwegen.
Na 1997 lijkt het aantal spookrijongevallen af te nemen. Uit de VOR-bestanden blijkt dat er in de periode 1998 tot en met 2003 gemiddeld zeven letselongevallen per jaar als gevolg van spookrijden hebben plaatsgevonden. In dezelfde periode was ongeveer 1,5% van alle verkeersongevallen op autosnelwegen met dodelijke afloop een spookrijongeval. In die periode vielen er gemiddeld twee doden per jaar als gevolg van een spookrijongeval, wat gelijk is aan 1,9% van het totaal aantal verkeersdoden.
In 2004 is de VOR overgegaan in BRON (Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland) en hierin wordt niet meer aangegeven of een ongeval het gevolg is geweest van spookrijden. Het is daardoor onmogelijk om voor jaren vanaf 2004 het aantal spookrijongevallen en bijbehorende slachtoffers te bepalen.
Be heeft bijna 5 doden (gemiddeld
4,7 doden, en 12 zwaargewonden/jaar) door spookrijders per jaar (cijfers ´98- ´08), ondanks xx% minder verkeer op snelwegen als NL.
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/verkeersveiligheid/veiligheid/spookrijders/
Spookrijders
Op de autosnelweg verwacht u helemaal niet dat u een andere weggebruiker zal tegenkomen die in de tegengestelde richting rijdt op de linkerrijstrook. De bruuske en irrationele aard van deze 'verschijning', die in de eerste plaats doet denken aan een hallucinatie, verklaart misschien waarom we de term 'spookrijder' gebruiken. In andere landen, zoals Frankrijk of Zwitserland, spreekt men eenvoudigweg van 'iemand die in de verkeerde richting rijdt'.
De federale politie telt elk jaar gemiddeld 350 tot 400 spookrijders op onze autosnelwegen. Van 1998 tot 2008 werden 157 ongevallen geteld die veroorzaakt werden door een spookrijder. De balans van deze aanrijdingen is 52 doden (ofwel 3 % van het aantal doden op de autosnelwegen) en 123 zwaargewonden.
Gelukkig veroorzaakt niet elke spookrijder een ongeval. Maar wanneer dit wel het geval is, zijn de gevolgen meestal dramatisch. Het gaat doorgaans om frontale aanrijdingen met hoge snelheden, waarbij de inzittenden van de voertuigen weinig kans maken.
Achter een ´spookrijder-evolutie´ voor Be moet ik nog zoeken, totntoe niets gevonden, als zelfs NL het niet meer opvolgt zie ik maar weinig hoop meer te vinden.
Gevonden! Be had van 1991-97: 50/7 =
7,1 verkeersdoden door snelwegspookrijders. (vanaf 98-´08 kenden we al 52/11 = 4,73 )
- BE gaat dus van 7,1 naar 4,7 snelwegdoden door spookrijders/jaar (evolutiecijfers 1991 tem 2008)
- NL gaat van bijna 5 naar 2 snelwegdoden door spookrijders/jaar (evolutiecijfers 1991 tem 2003)
Natuurlijk kan onduidelijke opritinfra er ook deeloorzaak van zijn.
Tabel 1 : Letselongevallen met spookrijders op autosnelwegen (evolutie 1991-2001)
Jaar Letselongevallen Doden
1991 29 15
1992 18 2
1993 24 5
1994 16 13
1995 10 5
1996 15 3
1997 21 7
tot 7 jaar = 50
1998 22 14
1999 23 6
2000 11 2
2001 15 6
2002 9 1
Totaal 204 78
Bron : NIS Verwerking : BIVV.
http://www.senate.be/www/?MIval=/consulteren/publicatie2&BLOKNR=236&COLL=B&LEG=3&NR=70&SUF=&VOLGNR=&LANG=nl
Het past mijn inziens dan ook best in het verhaal van en dit ......en dat.....en.... dan louter snelheid en gezondheid.
Alle beetjes helpen, al is het maar 15 % minder ongevalrisico*.
Dit is interessant om meer te weten*:
http://www.autorij-instructie.nl/?p=2075
Verkeersveiligheid en goede Ogen