Auteur Topic: Strenge straffen voor straatracers  (gelezen 4214 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Strenge straffen voor straatracers
« Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 18:04:06 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
Re: Strenge straffen voor straatracers
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 00:30:11 »
En dat is strenger ?
1,5 maand rijverbod voor 130 door een dorpskern ?

Kameraad van mij is met 160 op de Autobahn (03:00 uur ´s nachts) een plaat voorbijgereden van 80km/h.
Resultaat: 6 maand effectief rijverbod én opnieuw examen afleggen (wat ook niet goedkoop is in Duitsland) en boete (weet echter niet hoeveel)

Sorry hoor, maar dan vind ik in een dorpskern racen tegen 130 wel erger.

Waarom moest 1 ervan in ´t gevang ? Omdat de anderen per ongeluk géén ongeval hebben gehad ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 januari 2007 - 00:33:15 door eliomys »
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 02:04:17 »
Waarom moest 1 ervan in ´t gevang ?

Om een minder zware boete te kunnen uitspreken, wijl celstraffen van minder dan 6 maanden toch niet uitgevoerd worden wegens plaatsgebrek.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 14:25:42 »
Om een minder zware boete te kunnen uitspreken, wijl celstraffen van minder dan 6 maanden toch niet uitgevoerd worden wegens plaatsgebrek.

tsja, ´t staat natuurlijk niet goed op je strafblad...  :-X

maarre, ik heb den indruk dat die mannen zich daat (op dit moment) nog niets van aantrekken

ik heb gezien hoe mijne kameraard heeft geleden onder een half jaar rijverbod,
  • zijn ´cowboy´-vrienden hebben hem snel verlaten want
  • hij had gene coole wagen meer en
  • marinaakes met een stuk in zijn botten oppikken ging ook niemeer en
  • het belastte erg zijn vriendenkring en zijn familie, want hij moest overal gebracht en opgehaald worden, vooral op ´t werk

Die mannen in Temse mogen voor mijn part 5 jaar nietmeer rijden.
Helaas worden er pas ´passende´ straffen uitgesproken als er werkelijk gewonden zijn gevallen...  :'(
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 19:28:18 »
Citaat
Helaas worden er pas ´passende´ straffen uitgesproken als er werkelijk gewonden zijn gevallen...
Inderdaad. Dit is helaas een gebrek aan zo'n beetje elk westers rechtssysteem en in België is het nog wat uitvergroot. Hoe is het nu toch mogelijk dat je bij eenzelfde daad een verschillende straf krijgt afhankelijk van de gevolgen van die daad? Het gaat toch om de daad zelf? De gevolgen zijn louter toeval.
Voorbeeld: er breekt iemand bij mij in, ik sla hem op zijn hoofd en hij ligt bewusteloos zonder blijvend letsel, de politie komt en er is niets aan de hand. Zou ik een cm meer naar rechts slaan dan overlijdt hij en kan ik schuldig worden bevonden aan doodslag.  ??? 

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 20:08:52 »
Dat komt omdat men er bij een verkeersongeval met gekwetsten, behoudens tegenbewijs, van uitgaat dat het onvrijwillige slagen en verwondingen zijn. Die straatracers hebben niet zo snel gereden met de bedoeling iemand te verwonden.

Als je daarentegen een inbreker slaat, gaat het over vrijwillige slagen en verwondingen (al dan niet met het oogmerk te doden), tenzij je kunt bewijzen dat je ofwel in staat van wettige zelfverdediging verkeerde en de middelen die je aangewend hebt in verhouding stonden tot het onmiddellijke gevaar dat je liep, ofwel uit een zogenaamde onweerstaanbare drang gehandeld hebt.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 23:34:59 »
Dat komt omdat men er bij een verkeersongeval met gekwetsten, behoudens tegenbewijs, van uitgaat dat het onvrijwillige slagen en verwondingen zijn. Die straatracers hebben niet zo snel gereden met de bedoeling iemand te verwonden.

Dat verschil dat jij schetste, volg ik, ja (hadden we ´t trouwens al over, dacht ik), het gaat over intentie.

Nu we het toch hebben over intentie:

In het geval van deze straatracers wordt er 1 strenger bestraft omdat hij een ongeval had. Als een andere nog iemand had omver gereden, zou diene een nóg zwaarder straf krijgen.

3 verschillende straffen, hoewel ze alle drie (vrijwel) dezelfde misdaad hebben gepleegd en alle drie dezelfde intentie hadden...  :-\
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 00:46:23 »

Als je daarentegen een inbreker slaat, gaat het over vrijwillige slagen en verwondingen (al dan niet met het oogmerk te doden), tenzij je kunt bewijzen dat je ofwel in staat van wettige zelfverdediging verkeerde en de middelen die je aangewend hebt in verhouding stonden tot het onmiddellijke gevaar dat je liep, ofwel uit een zogenaamde onweerstaanbare drang gehandeld hebt.
Het is per definitie zelfverdediging in zo'n geval, deze mensen zijn meestal gewapend. De enige vraag is inderdaad ofdat het geweldsmiddel in verhouding staat tot het risico. Afhankelijk van zijn bouw zou ik een gevecht op de 'zachte wijze'  ;) ook nog wel aandurven als ik hem zou kunnen verrassen. Ook kan het effectief zijn om de lichten aan te doen en lawaai te maken maar ik zou hem zeker niet zijn gang laten gaan.
Maar goed dit is nu niet het punt, je gaat vooralsnog voorbij aan mijn kritiek. Waarom wordt de straf bepaald op basis van de consequenties van verkeerd gedrag ipv op basis van het verkeerde gedrag zelf?
Om in jouw voorbeeld mee te gaan. Deze straatracer heeft nu wel een voorwaardelijke straf gekregen. Denk jij dat ze exact dezelfde straf zouden hebben gekregen als er niets was misgegaan? We weten allebei het antwoord en dat deugt niet.
Als het aan mij zou liggen dan zouden ze opnieuw hun rijbewijs mogen verdienen.

Citaat
In het geval van deze straatracers wordt er 1 strenger bestraft omdat hij een ongeval had. Als een andere nog iemand had omver gereden, zou diene een nóg zwaarder straf krijgen.

3 verschillende straffen, hoewel ze alle drie (vrijwel) dezelfde misdaad hebben gepleegd en alle drie dezelfde intentie hadden...   :-\
Voila, dat is mijn punt ook. Zeg, we moeten er geen gewoointe van maken om het altijd met elkaar eens te zijn, he  ;D  ;)

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 12:51:39 »
Voila, dat is mijn punt ook. Zeg, we moeten er geen gewoointe van maken om het altijd met elkaar eens te zijn, he 

Brrr, spooky !  ;D
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 17:37:46 »
Citaat van: eliomys
3 verschillende straffen, hoewel ze alle drie (vrijwel) dezelfde misdaad hebben gepleegd en alle drie dezelfde intentie hadden... 

Geen misdaad. Naargelang van de ernst maakt men onderscheid tussen 3 soorten misdrijven: overtredingen, wanbedrijven en misdaden.

Dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld sommige overtredingen zwaarder bestraft kunnen worden dan sommige wanbedrijven. Zo was vroeger bijvoorbeeld overspel een wanbedrijf; de zwaarste boete die erop stond, was echter slechts ongeveer 1.500- BEF (nog geen 40 Euro). Wel kon het leiden tot een echtscheiding ten laste van de overspelige, met een hoog maandelijks aan de ex te betalen alimentatiegeld als gevolg.

In dit geval heeft één van de betrokkenen een wanbedrijf gepleegd (onvrijwillige slagen en verwondingen) en hebben ze alle drie een aantal overtredingen begaan (verkeeersovertredingen).

Citaat van: BBB
Waarom wordt de straf bepaald op basis van de consequenties van verkeerd gedrag ipv op basis van het verkeerde gedrag zelf?

Ik ga jou een voorbeeld geven. Op het ogenblik dat je ziet dat een kind plots van achter een geparkeerde auto verschijnt en de rijbaan oversteekt, kun je nog net een aanrijding met het kind vermijden als jouw aanvankelijke snelheid 50 km/h was, doch zul je het kind nog tegen 45 km/h aanrijden als jouw aanvankelijke snelheid 60 km/h was.

Moet men daarom iedereen die in de bebouwde kom 10 km/h sneller dan toegestaan rijdt, pakweg 5 jaar in de gevangenis steken, omdat hij daardoor voormeld ongeval had kunnen veroorzaken?