Auteur Topic: Inschrijvingsbewijs van uw auto blijft populair bij dieven  (gelezen 1519 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Inschrijvingsbewijs van uw auto blijft populair bij dieven
« Gepost op: zaterdag 14 januari 2012 - 20:49:29 »
Citaat van: autokanaal.be
Inschrijvingsbewijs van uw auto blijft populair bij dieven



Hoewel het aantal gestolen wagens de laatste jaren steeds daalde, bleef het aantal van diefstallen van inschrijvingsbewijzen ongeveer gelijk. In 2010 werden in België 6.788 feiten met betrekking tot diefstal van inschrijvingsbewijzen geregistreerd. Dat meldt de FOD Binnenlandse Zaken.

De gestolen papieren worden in het criminele circuit gebruikt om fraude te kunnen plegen met gestolen wagens of bij de verzekeringenmaatschappijen.

Hoe diefstal voorkomen?

"Heel eenvoudig: door je boorddocumenten steeds uit de wagen te nemen. Simpeler kan niet, maar je moet er wel aan denken als je vertrekt, ze weer bij te hebben. Het is een kwestie van een goede gewoonten aan te nemen die veel leed kunnen besparen", klinkt het bij Binnenlandse Zaken.
"Om de burger hiermee te helpen, delen we op het Autosalon gratis een handige boorddocumentenhouder uit op de stand van de Federale politie (Paleis 1 - stand 29). Het is een kleine map waarin alle verplichte boorddocumenten netjes passen zodat een chauffeur in één beweging alle belangrijke documenten bij zich heeft."

Toch slachtoffer van een diefstal?

"Doe altijd aangifte van de diefstal van je boorddocumenten. De politie zal het gebruik van het gestolen inschrijvingsbewijs registreren en het zal dus moeilijker zijn om dit document in het autozwendelcircuit te gebruiken. Bewaar thuis een kopie."

Wil je een tweedehandswagen kopen?

"Als je een tweedehandswagen wil kopen, controleer dan steeds op Checkdoc.be of het inschrijvingsbewijs geldig is en niet overeenkomt met dat van een gestolen document."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Inschrijvingsbewijs van uw auto blijft populair bij dieven
« Reactie #1 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 21:15:05 »
Tenzij de wagen geparkeerd is op privé terrein, moeten de papieren er in blijven.

We hebben hier dus de politie en de administratie die hun eigen regelneverij niet meer kennen, en aanzetten tot wanbedrijven.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inschrijvingsbewijs van uw auto blijft populair bij dieven
« Reactie #2 Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 02:20:13 »
Om te kunnen beboeten hebben ze er alles voor over he.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Inschrijvingsbewijs van uw auto blijft populair bij dieven
« Reactie #3 Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 02:25:57 »
Ik ken een aantal mensen die hun boorddocumenten altijd meenemen als ze de wagen ergens parkeren. Bovendien zetten die het handschoenenkastje demonstratief open, om te tonen dat er niets te halen valt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Inschrijvingsbewijs van uw auto blijft populair bij dieven
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 20:27:29 »
Naargelang waar ik parkeer doe ik dat ook.
Toch liggen de papieren wel in de auto  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Inschrijvingsbewijs van uw auto blijft populair bij dieven
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 10 februari 2012 - 01:08:41 »
In België liet ik nooit de boorddocumenten in de auto liggen als ik hem verliet.

Hier maak ik er geen probleem meer van.

De inschrijving omvat hier namelijk twee documenten. De Fahrzeugschein, die bij een controle door de Polizei kan gevraagd worden, blijft in de auto liggen. Maar de Fahrzeugbrief, zonder dewelke de auto niet kan verhandeld worden, blijft thuis liggen.

Geldige kentekenplaten houden hier in dat je in regel bent met de gelijkvormigheid, de BA verzekering en de technische keuring (Haupuntersuchung en Abgas-Untersuchung - @Michel: er wordt sedert verleden jaar geen afzonderlijk vignet voor de Abgas-Untersuchung meer aangebracht op de voorste kentekenplaat).

In België is de BA van de bestuurder van een in het buitenland ingeschreven auto sowieso gedekt door het Motorwaarborgfonds, dus een groene kaart heb ik daar niet nodig.

Probleem als ik alleen naar Hongarije zou rijden. Onze auto's zijn ingeschreven op naam van mijn echtgenote. Ik heb dan een door een notaris ondertekend document in het Hongaars nodig om te bewijzen dat ik die auto mag gebruiken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 februari 2012 - 01:19:03 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."