Een beetje zoals iemand die een B1 heeft ook niet de weg mag inslaan waar net iemand aan het inhalen is. Ik weet dat je dan gaat roepen dat cassatie spreekt van een "inhaalmanoever" maar het is wachten op een volgende aanrijding die zich uitstrekt tot Cassatie vooraleer je uitsluitsel gaat krijgen of ze effectief bedoelden dat iemand die inhaalt een manoever uitvoert en voorrang moet geven aan iedereen.
Een B1 gaat als verkeersbord in principe voor op een regel moest een
reeds begonnen inhaalbeweging als maneuver gelden.
Maar er zijn nog andere voorrangsregels zonder verkeerstekens, bvb vanuit stilstand aan de wegrand
of parkeervak de rijbaan oprijden, die moet natuurlijk aan het verkeer uit
beide rijrichtingen letten en voorrang geven, moest er iemand al een uitwijk- /voorbijrij-, of inhaal-beweging bezig zijn (zie ook onderaan Art. 12.5)
De voornaamste maneuvers staan hier:
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Diegene die al aan ´t inhalen is heeft alleszins voorrang op diegene die ook wil aanzetten om in te halen net voor de al inhalende.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
Bij "moeten voorrang verlenen" heb je art 12.5 nog:
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers , hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
Dus een B1/B5 bvb is veel meer dan alleen maar voorrang geven
vooraleer het kruispunt op te rijden, dat kan naargelang de snelheid van 1 voorranghebbende al "tientallen en meer meters" zijn, en kan natuurlijk zolang duren tot de voorrangsweg zonder gevaar voor ongevallen kan opgereden worden.