Eigenlijk zou men, wanneer men in de wagen stapt, moeten kijken wat voor weer het is en dan de wagen "het gepaste schoeisel" aantrekken en wanneer het weer onderweg veranderd opnieuw wisselen. 
Inderdaad. Maar dat is praktisch uiteraard slechts moeilijk verwezenlijkbaar.
Ik heb hier in 2010 op een ochtend de winterbanden op onze VW Touran moeten zetten, omdat het 's nachts vroeger beginnen sneeuwen was dan verwacht, en Leslie hem nodig had om te gaan werken. Als het nog donker en koud is, is dat met de bij de wagen meegeleverde krik een paardenjob. Gelukkig heb ik wel een momentsleutel, waarmee ik na 50 km de wielbouten kan natrekken op het voorgeschreven koppel. In Duitsland is een garagehouder die wielen gedemonteerd heeft, trouwens verplicht om duidelijk op die noodzaak te wijzen (een vermelding in kleine lettertjes op de factuur volstaat niet). Bij onze VW garage hangt er dan telkens daaromtrent een mededeling aan de binnenachteruitkijkspiegel.
Daarom: hier in onze streek, waar er sneeuwval zich normaliter kan voordoen van oktober tot eind maart, gaan begin oktober de winterbanden erop, en eind maart er weer af.
Met als gevolg dat ik bijvoorbeeld een aantal dagen in oktober 2011 nutteloos met winterbanden gereden heb, omdat er geen sneeuw was, en de temperatuur zelfs meestal nog hoger was dan 7°C.
Maar men moet ergens een grens trekken. Als ik van België naar hier rijdt, en er blijkt vanaf Bayern sneuuw te liggen, ga ik onderweg de banden niet verwisselen. 4 wielen beslaan de gehele bagageruimte van onze VW Touran, en dat is de plaats voor onze labrador Boyke.
De regel is hier dat ik op geen enkel ogenblik mag rijden met banden die niet aangepast zijn aan de weersomstandigheden. Valt er uitzonderlijk begin april toch nog eens sneeuw, dan heb ik pech bij een politiecontrole en bij een eventueel ongeval.
Er zijn hier wel winterbanden toegelaten met een lagere snelheidsindex dan de zomerbanden, mits er op het stuurbord een sticker gekleefd wordt met de maximaal toegestane snelheid voor die winterbanden. Zo kleeft er in onze VW Bora een sticker met "max. 210 km/h", maar zo snel heb ik dat beest zelfs in bergaf en met de wind vanachter nog niet gekregen (verder dan 200 km/h op de teller geraak ik niet).