Auteur Topic: Diesel of benzine?  (gelezen 3176 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Diesel of benzine?
« Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 22:01:49 »
Citaat van: autokanaal.be
Diesel of benzine?

Met de afschaffing van de CO2-korting van 3 en 15 procent die vooral dieselwagens bevoordeelde, leek de aanschaf van een benzinewagen weer interessanter. Tot afgelopen weekend de benzineprijs het recordniveau van 1,687 euro per liter bereikte. Nog nooit was de keuze tussen benzine en diesel zo moeilijk. Benzine of diesel? Wij helpen u op weg.

1. U rijdt 15.000 kilometer per jaar?

In principe is een diesel rendabel vanaf 20.000 kilometer. Toch kan ook een diesel die minder kilometers per jaar rijdt, de moeite waard zijn. “Alles hangt af van de lengte van de trajecten”, aldus Maarten Matienko van VAB. “Wie vooral langere afstanden aflegt, doet voordeel met een diesel. Automobilisten die korte afstanden afleggen, zijn beter af met een benzinewagen. Vergelijk wel goed de prijzen van beide versies.”

2. U rijdt 40.000 kilometer per jaar?

Zonder enige twijfel: u bent beter af met diesel. Dieselmotoren zijn gemaakt voor lange afstanden aan constante belasting. Aan constante snelheid is diesel efficiënter en werken alle reinigingssystemen, zoals roetfilters, optimaal.

3. U rijdt vooral korte afstanden?

In dit geval is diesel af te raden. Maarten Matienko: “De technologieën die worden ontwikkeld om dieselmotoren milieuvriendelijk te laten functioneren, werken pas goed als de motor op bedrijfstemperatuur is. Een dieselmotor die niet wordt gebruikt waarvoor hij gemaakt is, krijgt vroeg of laat problemen, onder meer met de roetfilter.“

4. U staat elke dag veel in de file?

Wie elke dag ver rijdt, kan zich gerust een diesel aanschaffen omdat de afstand lang genoeg is. Wie echter meer dan de helft van de tijd in de file staat, kan eventueel een hybride auto overwegen. Het voordeel is dat hij bij stapvoets verkeer vaak elektrisch zal rijden en dus geen brandstof verbruikt.

5. Diesel verbruikt veel minder.

Het verbruik is nog altijd een van de grote voordelen van een diesel. Uit onderzoek is echter gebleken dat superzuinige moderne diesels in praktijk ruim 40 procent meer verbruiken dan het normverbruik.
“Iedereen die zo een auto koopt, zou bijgevolg een cursus zuinig rijden moeten volgen”, vindt Maarten Matienko. “Maar ook hier geldt dat een diesel pas echt zuinig is als hij voor lange afstanden aan constante snelheid wordt gebruikt.”

6. Voor een diesel krijgt u meer terug.

Voorlopig is dat nog zo. Een benzinewagen krijg je op de tweedehandsmarkt nauwelijks verkocht. Maar blijft dat wel zo? “De inruilwaarde van een diesel is in grote mate bepaald door de langere levensduur”, aldus Maarten Matienko. “Maar door de complexe technologie lijken de levensverwachting van een diesel en die van een benzine naar mekaar toe te groeien. Voorts is het afwachten hoe de fiscaliteit tegenover diesel evolueert. Misschien is een diesel binnen enkele jaren helemaal niet meer interessant.”

7. Diesel is duurder in onderhoud.

Een diesel is door de complexe technologie inderdaad duurder in onderhoud. Een automobilist die zijn dieselvoertuig alleen gebruikt voor korte afstanden, wordt ook geconfronteerd met onvoorzien onderhoud ten gevolge van fout gebruik, zoals defecte egr-kleppen en verstopte roetfilters.

8. Diesel is goedkoper dan benzine.

Het verschil wordt echter klein en de verwachting is dat diesel in de toekomst nog duurder wordt. “Het probleem is dat we onmogelijk kunnen zeggen waar de prijzen naartoe gaan”, vindt Maarten Matienko.

9. De CO2-uitstoot van diesel is lager.

De CO2-uitstoot is recht evenredig met het verbruik. Hoe lager het verbruik, hoe lager de CO2-uitstoot. Daarom zijn dieselmotoren in het voordeel. Per liter verbruik stoot een diesel echter meer CO2 uit.

10. Dieselwagens worden in de toekomst nog duurder.

Met de toekomstige milieunormen – onder meer Euro 6 – valt het te verwachten dat dieselmotoren duurder worden. De milieunormen worden zo streng voor diesels – bijvoorbeeld NOx – dat dieselmotoren in kleine stadswagens stilaan verdwijnen en nog alleen rendabel zijn in grote kilometervreters.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel of benzine?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 23:58:32 »
Goede samenvatting, het meeste zag men aankomen.

Momenteel is het prijsverschil 16 cent, het was eens 11 cent enkele weken geleden.

Superbenzine zijn we 6e-, Diesel 9e-duurste in de EU.
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php?sort=4

Bij de meeste automodellen Euronorm 5 kost de vergelijkbare dieselversie i.p. 1500 à 2500 € duurder als de benzineversie bij dezelfde opties in serie. Wslk zijn er uitzonderingen waar die prijs ergens anders gecompenseerd wordt.

Bij de euronorm 6 diesel zal daar wslk nog minstens 500 € bijkomen voor die NOx-oxidatiekatalysator en ....
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 00:04:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Diesel of benzine?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 00:01:30 »
wat zijn korte afstanden?
is dat 1, 5, 10, 20 of 50 km?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel of benzine?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 00:13:25 »
wat zijn korte afstanden?
is dat 1, 5, 10, 20 of 50 km?
Onze diesel is nu (winter) pas ´halfwarm´ na 10 km vlot rijden (watertemperatuur), binnenruimte-verwarming begint dan pas wat af te geven....

Echt optimale bedrijfstemperatuur motor zal wslk 15 km zijn (gelukkig hebben we geen roetfilter  ;))
Hangt natuurlijk af van de buitentemperatuur.

Ik zou zeggen minder als 20 km enkel of 40 km heen en terug.
Onder de 10 km is zeker kort.

Neem 340 rijdagen per jaar.
20.000 km/340 = 59 km per dag.
15.000 km/340 = 44 km per dag.

Citaat
1. U rijdt 15.000 kilometer per jaar?

In principe is een diesel rendabel vanaf 20.000 kilometer. Toch kan ook een diesel die minder kilometers per jaar rijdt, de moeite waard zijn. “Alles hangt af van de lengte van de trajecten”, aldus Maarten Matienko van VAB. “Wie vooral langere afstanden aflegt, doet voordeel met een diesel. Automobilisten die korte afstanden afleggen, zijn beter af met een benzinewagen. Vergelijk wel goed de prijzen van beide versies.”
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 00:22:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Diesel of benzine?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 00:20:54 »
Ik doe nu elke dag 23 km enkel, via gewone wegen en veelal in file. Mijn gemiddelde snelheid op dat traject komt zelden boven de 35 km/u. Toch kan je de garages moeilijk overtuigen dat je een benzine wilt. De verkopers in die garages zijn dan ook meestal niet veel meer dan gladde jongens, maar echt kennis hebben ze niet. Mijn ervaring nu is van verkopers die gewoon dom en onbekwaam zijn (Skoda), professioneel maar te diesel minded (BMW), tot neutraal bij Volvo.

Mijn insteek is nu, voor die relatief korte verplaatsing naar het werk is een benzine wsl beter. Als ik dan op langere afstand rijd, bv voor vakanties of vriendenbezoek dan heb ik graag het plezier van de benzine en betaal ik er ook wat extra voor.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel of benzine?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 00:31:51 »
Mijn ervaring nu is van verkopers die gewoon dom en onbekwaam zijn (Skoda), professioneel maar te diesel minded (BMW), tot neutraal bij Volvo.
Mijn ervaring onlangs met een Skoda verkoper was zeer goed, wslk lag het daaraan dat het een oldtimerliefhebber was (vooral VW Kever)

Citaat
Mijn insteek is nu, voor die relatief korte verplaatsing naar het werk is een benzine wsl beter. Als ik dan op langere afstand rijd, bv voor vakanties of vriendenbezoek dan heb ik graag het plezier van de benzine en betaal ik er ook wat extra voor.
Ik zou zeggen in enkele jaren (zeker met de euronorm 6) en de opgelegde duurdere accijns vd diesel gaat het omslagpunt naar 25000 km/jaar gaan. Onder de 20.000 km/jaar zou ik nu al eerder de benzine nemen, toch voor de zuinigste benzinemotoren.

http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/printdossier.aspx?Id=330
(hier spreekt men van korte afstanden=  < 15 km )
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 00:35:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel of benzine?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 13:00:16 »
Het duurt 10km om zelfs maar het koelwater op temperatuur te krijgen en de thermostaat richting radiator te openen.
Dat is met de bovenste radiator grille dichtgemaakt, anders duurt het nog langer.
Dan is de motor nog niet echt warm.

De veel te grote radiator-openingen in voertuigen leiden er in de winter toe dat het motorcompartiment veel te koud wordt.
Het benadeelt ook de stroomlijn en dus het verbruik van de voertuigen.
Je ziet daarom dat er vele voertuigen al een half afgesloten radiatorrooster hebben, hoewel het optisch even waanzinnig groot blijft.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel of benzine?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 13:05:25 »
Vreemd ook dat er weeral niet over andere brandstoffen gesproken wordt.
LPG  ???
CNG  ???
Waterstof  ???
Biodiesel  ???
Elektriciteit  ???

Het lijkt wel alsof dat in België gewoon niet bestààt !


Ik doe 25 tot 30.000km / jaar en meestal langere afstanden 40-50 km.
Rond de kerk rijden is eerder een zeldzaamheid bij mij.
Desondanks is dat geen garantie om gespaard te blijven van roetfilter en EGR-problemen.
Dit wordt dan ook mijn laatste diesel.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel of benzine?
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 13:11:15 »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel of benzine?
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 14:17:38 »
http://www.amortisationsrechner.de/
Interessant, en zeker als je de berekening met aardgas (CNG) doet, na 3 jaar begin je al te verdienen.

CNG steekt er gewoon met kop en schouders bovenuit, Be is natuurlijk CNG-achterlijk in Europa.  :-[

Als auto van de toekomst is alweer een CNG-wagen als eerste gekozen;
zelfs de allernieuwste plug-in hybrides halen het niet (ondanks goedkope Elec-prijs), zal nog wel zolang duren tot de accu´s 3-5 maal beter zijn.

De toekomstprijs bestaat ook maar sinds 2011 bijn ADAC.

Wordt tijd dat de VAB ook eens qua CNG echt wakker wordt...
Citaat
http://www.adac.de/mein-adac/gelber-engel/gewinner-platzierte/default.aspx?ComponentId=78974&SourcePageId=78973
 »Zukunft« 2012

2011 hatte der ADAC erstmals den Preis in der Kategorie »Zukunft« vergeben. Der Club will damit ein deutliches Zeichen setzen und das Bemühen der Hersteller zum Sichern der Nachhaltigkeit des Individualverkehrs würdigen. Um die Fortschritte auf diesem Gebiet bewerten zu können, greift der ADAC auf das umfangreiche und aussagekräftige Datenmaterial seiner Experten im ADAC-Technik-Zentrum in Landsberg zurück.  Mittels fundiertem Berechnungsverfahren werden die aktuellen, auf dem deutschen Markt verfügbaren Fahrzeuge hinsichtlich ihrer Zukunftsfähigkeit bewertet.

Der Sieger 2012: Der VW Passat Ecofuel. Die Kombination aus schadstoffarmem Erdgasantrieb und der Vielzahl der im Passat Ecofuel erhältlichen Fahrerassistenzsysteme macht dieses Fahrzeug besonders zukunftsfähig. Es enthält technische Fahrhilfen zur Verbesserung der Sicherheit, die bis dato nur in Fahrzeugen höherer Klassen verfügbar waren.
Foto (v.l.)  Karl Friedrich Stracke, Vorsitzender des Vorstand der Adam Opel AG (Platz 3), Christian Klingler, Konzernvorstand der Volkswagen AG (Platz 1), Toshiaki Yasuda, Präsident Toyota Deutschland (Platz 2).
Platz 1: VW Passat Ecofuel
Platz 2: Toyota Prius 1,8 Hybrid,
Platz 3: Opel Ampera
Nederlandse tekst:
http://www.volkswagen.nl/home/over_volkswagen/actueel/nieuws/0,18461,22457_D0Lnl,00.html
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 14:22:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I