Auteur Topic: Rijopleiding: GOCA  (gelezen 1229 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Rijopleiding: GOCA
« Gepost op: zaterdag 25 februari 2012 - 00:57:51 »
Op een ander forum citeert een gebrevetteerd rijschoolinstructeur uit een brochure van GOCA ("Groupement des Organismes de Contrôle Automobile", pour les Flamands la même chose):
Citaat
De overbouw mag bij het manoeuvreren de straatbegrenzing overschrijden.

Volgens de wegcode is een straat:

Citaat
AR 2.38. "Straat": een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.

Een openbare weg reikt in de breedte tot waar hij begrensd wordt door een privaat eigendom, een talud of een gracht.

Om deze begrenzingen met de overbouw te overschrijden, is de kans groot dat je daartoe over het trottoir, een eventueel fietspad en een eventuele al dan niet gelijkgrondse berm moet rijden, wat niet de bedoeling kan zijn.

Ik kan deze onzorgvuldige formulering door GOCA, en bijgevolg voormelde verwijzing ernaar als een referentie, niet ernstig nemen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 februari 2012 - 01:01:06 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Rijopleiding: GOCA
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 25 februari 2012 - 08:09:07 »
Aan de ene kant, had men in de brochure idd beter een correctere benaming kunnen gebruiken.

Anderzijds.  Dan kan je buiten de bebouwde kom elke C3, met onderbordje "uitgezonderd plaatselijk verkeer" ook niet ernstig nemen.  Om precies dezelfde reden:

2.47. De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.

En wat is een straat?  Juist:

2.38. "Straat" : een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten..

Als wie die allemaal zouden moeten laten weghalen, zijn we nog wel efkes zoet denk ik.  :D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 februari 2012 - 08:18:54 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Rijopleiding: GOCA
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 25 februari 2012 - 21:05:58 »
Aan de ene kant, had men in de brochure idd beter een correctere benaming kunnen gebruiken.

En op het betrokken forum ook, al was het maar voor het imago van de rijscholen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."