Auteur Topic: Verkeersdoden 2011 stijgen wslk tot ~ 845, BIVV zegt ~ 875  (gelezen 1909 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Verkeersdoden 2011 stijgen wslk tot ~ 845, BIVV zegt ~ 875
« Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 14:19:47 »
Cijfers die te verwachten waren, andere EU-landen - ook de top (S, UK, D, ...)  - kenden een gevoelige stijging.

Indirecte oorzaak is vooral de droge mooie lente en herfst tot in december tov 2010.

Geschatte cijfers verkeersdoden/mil. inwoners EU-27 landen voor 2011: (excel-download)
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CWPBQ8EGSVZA.xls
- Het EU-27 landen gemiddelde daalt nauwelijks van 68 naar 67 wie weet blijft het gelijk.
- Be terug naar *20-21e plaats (BIVV 875), mss 19e plaats (geschatte 844); ik neem het geschatte cijfer *875 van BIVV  ;D ;
wslk zal het eerder ~ 844 doden zijn (812 van offic. fgov.be + 4 %, als het toch 840 zijn + 4 % = 874 BIVV  ???  )

BIVV is blijkbaar nog aan ´t slapen en neemt nog altijd de geschatte 2010 : 840 in zijn propaganda-barometertekst (p/c wslk)
De dodelijke gewonden + 30d na een verkeersongeval of tem jan 2011 ziekenhuiscijfers moeten toch al in maart 2012 geregistreerd zijn, niet ?  :o

De media (neemt ook klakkeloos BIVV over  :-\):
Citaat
http://www.vt4.be/nieuws/vorig-jaar-38-procent-meer-verkeersdoden-belgi%C3%AB
Vorig jaar 3,8 procent meer verkeersdoden in België                     Gepubliceerd op 05-03-2012, 07u30

Het aantal mensen dat omkwam bij een verkeersongeval in ons land, is in 2011 met 3,8 procent toegenomen in vergelijking met 2010. Dat meldt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in een nieuwe barometer over de verkeersveiligheid. Vlaanderen (+1,1 pct) en vooral Wallonië (+8,8 pct) kenden een stijging in het aantal dodelijke ongelukken. Het aantal doden op de plaats van het ongeluk is in 2011 van 742 naar 770 gestegen. Vlaanderen en Wallonië telden respectievelijk 382 en 371 overlijdens, in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest lag het dodental op 17. Als de mensen die binnen de dertig dagen na het ongeval overlijden, worden meegerekend, loopt het dodental op tot 875.
De grootste stijgingen werden genoteerd in de provincies Luxemburg (+27 pct) en Antwerpen (+24,4 pct). In Oost-Vlaanderen nam het aantal dodelijke verkeersongevallen af met 12,8 procent, in Vlaams-Brabant met 10,8 procent en in Limburg met 10,7 procent.
Het BIVV meldt dat de Europese doelstelling om het aantal verkeersdoden in de EU tegen 2020 met de helft te doen afnemen, in vergelijking met 2010 nog veraf lijkt te zijn. Aanvankelijk werd nog een maximum van 620 doden in 2015 en 420 doden in 2020 vooropgesteld.

Uitleg verkeersbarometer blz 4 tabel , tekst blz 5 (enkel doden terplaatse stijging 3,8 % ):
Citaat
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202011.pdf

Tabel 1 : Overzicht van de evolutie van de voortschrijdende jaartotalen van het aantal doden ter plaatse
Aantal doden ter plaatse2 Jaartotaal December 20113 Jaartotaal December 20104 Verschil JT 2011 / JT 2010     Evolutie in %
België                                                770                               742                         28                                  3.8 %
Korps
Federale Politie                                  122                                118                          4                                   3.4 %
Lokale Politie                                      648                                624                         24                                  3.8 %

Met de barometer van december zijn de voorlopige ongevallencijfers voor het afgelopen jaar gekend5.
Dit laat ons toe om een eerste verkeersveiligheidsbalans op te maken van het jaar 2011. We moeten het afgelopen jaar met bijzonder ongunstige ongevallencijfers afsluiten: het aantal doden ter plaatse (jaartotaal) steeg tegenover 2010 met 3,8%, van 742 naar 770, en het aantal ongevallen (jaartotaal) nam toe met 4,1%, van 45 828 naar 47 700. Toenames komen nochtans zelden voor sinds de invoering van de barometer (in 2005) en zijn meestal beperkt in omvang.
We moeten al terug naar de barometer van augustus 2007 voor een dermate grote toename (+4,3% doden ter plaatse).

Het hoge aantal doden ter plaatse in 2011 houdt ongetwijfeld verband met het abnormaal hoog aantal sneeuwdagen en de koude in december 2010, waardoor het aantal ongevallen en doden die maand erg laag was. Want december 2011 werd daarentegen gekenmerkt door een zachte temperatuur, met hoge ongevalcijfers tot gevolg ten opzichte van de maanden december 2008 en 2009.
Ter vergelijking, in december 2010 telden we 33 doden ter plaatse. In december 2011 werden dat er 71, dus meer dan dubbel zoveel.
De sterke stijging van het jaartotaal tussen december 2010 en december 2011 is het rechtstreeks gevolg hiervan : de (erg gunstige) cijfers van december 2010 worden niet meer meegeteld in het jaartotaal van december 2011, en we verrekenen inmiddels de ongevallen en doden van de maand december 2011 (eerder matige cijfers).
Zonder de zeer gunstige maand december 2010 zou 2011 in vergelijking met 2010 een jaar van stabilisering geweest zijn, dat geheel in lijn zou liggen met de sinds 2007 vastgestelde tendens van opeenvolging van « jaren van terugloop » en « stabilisatiejaren.
Op basis van het aantal doden ter plaatse, kunnen we het aantal doden 30 dagen6 (het officiële aantal verkeersdoden) voor 2011 inschatten. Volgens onze schattingen moeten we ongeveer 875 doden 30 dagen optekenen. We zijn dus nog ver verwijderd van de doelstelling van 620 doden 30 dagen in 2015 (en 420 in 2020) zoals vastgesteld tijdens de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid van 2011.
Het geschat aantal doden 30 dagen in 2010 was nochtans erg gunstig, en schommelde rond de 840 doden   ::) (tegenover 943 in 2009).

Hallo BIVV ! Of fgov.Be  ? Ook die spreken soms steeds van voorlopige cijfers van 2010 ondertussen zijn we meer als 1 jaar later...
Citaat
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/

Aantal dode, zwaargewonde, lichtgewonde en ongedeerde slachtoffers van verkeersongevallen, voor België en de gewesten, 1995, 2000, 2005-2010
  Datum                                     1995    2000   2005    2006   2007   2008   2009    2010
BELGIE  Aantal doden 30 dagen   1.449   1.470  1.089  1.073   1.071   944     943      812
Aantal zwaargewonden              12.717  9.846  7.272   6.999   6.997  6.782  6.647   5.238
Aantal lichtgewonden               57.588  58.114 58.114 58.274 58.847 57.654 56.073 53.657

Citaat
http://statbel.fgov.be/nl/modules/pressrelease/statistieken/verkeer_en_vervoer/accidents_de_la_circulation_2010.jsp

Verkeersongevallen 2010 (voorlopige cijfers)

Verkeersongevallen 2010 (PDF, 333.84 Kb)
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/verkeersongevallen_2010_nl_tcm325-155617.pdf

Publicatiedatum: 09/12/2011
Soort persbericht: Persberichten statistieken, Statistieken - Verkeer en vervoer

Verkeersdoden Limburg daalt wslk met 11 % in 2011 , neh sè ... ;D
Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/aantal-verkeersdoden-in-limburg-gedaald-met-11-procent.aspx
Aantal verkeersdoden in Limburg gedaald met 11 procent

Het aantal mensen dat omkwam bij een verkeersongeval in Limburg, is in 2011 met 10,7 procent gedaald. In heel België is dat aantal met 3,8 procent toegenomen. Dat meldt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).
en de andere provincies ?
Citaat
De provinciale barometer vertoont grote tegenstellingen. De provincies Antwerpen en Luxemburg bijvoorbeeld, noteren een toename met respectievelijk 24,4% en 27% van het aantal doden ter plaatse tussen de jaartotalen van december 2010 en december 2011. Omgekeerd laten de provincies Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg dan weer een afname met meer dan 10%
van het aantal doden ter plaatse optekenen. De evolutie wat betreft het aantal gewonden (en vooral het aantal lichtgewonden) is iets bescheidener. We merken dat de geobserveerde tendensen bij de doden niet systematisch dezelfde zijn bij de gewonden. In Oost-Vlaanderen gaat de afname van het aantal doden met 12%, gepaard met een toename van het aantal zwaargewonden met 11,3% en van het aantal lichtgewonden met 4,9%. In de provincie Luxemburg wordt de stijging met 27,0% van het aantal doden gedeeltelijk
gecompenseerd door een daling met 10,5% van het aantal zwaargewonden. Het aantal ongevallen is veel stabieler in alle provincies. De verschillen gaan van +7,9% ongevallen in de provincie Antwerpen naar -3,7% in de provincie Waals-Brabant tussen de jaartotalen
van december 2010 en december 2011. De evolutie van de ongevallenernst per provincie geeft telkens de evolutie weer van het aantal
ongevallen en het aantal doden. De sterkste toename van de ongevallenernst noteren we helaas in de provincie waar reeds de ernstigste ongevallen plaatsvinden, met name in de provincie Luxemburg (+30%, ofwel 40,3 doden per 1000 ongevallen). In Brussel (4,3) en in de provincie Vlaams-Brabant (8,4) is de ongevallenernst nog steeds het laagst.

"En het verkeersbeleid ? As usual...  Zolang we niet laatste staan in de EU-27 tabel zullen we wel goe bezig zijn zeker ?"
Ik hoorde nog onlangs op het nieuws: Be moet zich vooral focussen op wat we goed kunnen en waar we goed in zijn...
De mensen mogen zeker niet klagen op die dingen waar we hopeloos acher liggen... dat komt wel vanzelf goed zeker ?
« Laatst bewerkt op: maandag 05 maart 2012 - 15:09:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Verkeerdoden 2011 stijgen wslk tot ~ 845, BIVV zegt ~ 875
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 15:10:54 »
Soms vraag ik me toch af of men zich niet overdreven druk maakt om deze cijfers.  Elke verkeersdode is er natuurlijk een te veel, maar in hun pogingen om dit te verbeteren is het resultaat in mijn ogen enkel meer gelegaliseerde diefstal vanwege de overheid, meer frustraties, stremmend verkeer, en op een bepaald moment werkt dit zelfs tégen.  Dàt is volgens mij één van de redenen van een opnieuw stijgend aantal.  Let wel: één van de ...

In de jaren 60 en 70 was er véél minder verkeer, de mensen waren véél minder opgefokt en toch waren er véél meer verkeersdoden.   De daling van dit aantal is imho vooral te danken aan verplichte gordeldracht en fel verbeterde techniek, maar niét aan de pestregels en vogelkasjtes van de laatste 15 jaar.

Aan de andere kant telt Vlaanderen alleen al zowat 1100 zelfdodingen per jaar !  Dat is dan zonder de goed gecammoufleerde, want ik ben er vrij zeker van dat er een aantal "onverklaarbare" verkeers ongevallen eigenlijk in déze statistiek thuishoren.  Dan hebben we ook nog de mislukte pogingen.  En deze aantallen zijn ook in stijgende lijn, en we staan hier ook aan de top in de EU.

Dan zijn er ook nog de dodelijke ongevallen thuis, de recentste cijfers die ik zo "op een rappeke" vond spreken van zowat 2000 per jaar in België (totaal aantal ongevallen in privésfeer ligt rond 17000)!  Dat is zonder de zowat 100 à 150 dodelijke arbeidsongevallen per jaar mee te tellen.

Ik wil maar zeggen: relativeren zou niet slecht zijn

« Laatst bewerkt op: maandag 05 maart 2012 - 15:17:39 door KV »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeerdoden 2011 stijgen wslk tot ~ 845, BIVV zegt ~ 875
« Reactie #2 Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 15:25:05 »
Soms vraag ik me toch af of men zich niet overdreven druk maakt om deze cijfers.  Elke verkeersdode is er natuurlijk een te veel, maar in hun pogingen om dit te verbeteren is het resultaat in mijn ogen enkel meer gelegaliseerde diefstal vanwege de overheid, meer frustraties, stremmend verkeer, en op een bepaald moment werkt dit zelfs tégen.  Dàt is volgens mij één van de redenen van een opnieuw stijgend aantal.  Let wel: één van de ...

In de jaren 60 en 70 was er véél minder verkeer, de mensen waren véél minder opgefokt en toch waren er véél meer verkeersdoden.   De daling van dit aantal is imho vooral te danken aan verplichte gordeldracht en fel verbeterde techniek, maar niét aan de pestregels en vogelkasjtes van de laatste 15 jaar.

Aan de andere kant telt Vlaanderen alleen al zowat 1100 zelfdodingen per jaar !  Dat is dan zonder de goed gecammoufleerde, want ik ben er vrij zeker van dat er een aantal "onverklaarbare" verkeers ongevallen eigenlijk in déze statistiek thuishoren.  Dan hebben we ook nog de mislukte pogingen.  En deze aantallen zijn ook in stijgende lijn, en we staan hier ook aan de top in de EU.

Dan zijn er ook nog de ongevallen thuis, de recentste cijfers die ik zo "op een rappeke" vond spreken van zowat 2000 per jaar in België !  Dat is zonder de zowat 100 à 150 dodelijke arbeidsongevallen per jaar mee te tellen.

Ik wil maar zeggen: relativeren zou niet slecht zijn
Ge vergelijkt het wel met cijfers waar Be eveneens zeer slecht is, vooral de zelfmoordcijfers (top met Finland).

Natuurlijk kunnen we dat relativeren, maar de andere Europese landen doen dat ook met hun cijfers.

En in die tabel blijven we terplaatse trappelen rond de 19 -21e plaats op 27 EU-landen.
Maw we blijven met afstand het onveilig verkeerseiland in West-Europa, ondanks dat Be extra voordeel moet halen uit zijn druk = langzaam verkeer en dichtbevolktheid en redelijk veel bevolking die het OV nemen (dichtste OV-net van EU).

Citaat
... maar in hun pogingen om dit te verbeteren is het resultaat in mijn ogen enkel meer gelegaliseerde diefstal vanwege de overheid, meer frustraties, stremmend verkeer, en op een bepaald moment werkt dit zelfs tégen.  Dàt is volgens mij één van de redenen van een opnieuw stijgend aantal.  Let wel: één van de ...
Volgens mij ook hoor (imho), want hun (goedkope) meestal natte-vinger-aanpak werkt helemaal niet dat is toch langzaam duidelijk na zoveel jaren.
Voorlopig teert onze dalende verkeersdodentendens vooral nog altijd op de stijgende gordeldracht en de stijgende veiligheid van de voertuigen, dit overcompenseert nog menige onveilige verkeersinfra en slechte verkeersopleiding. Maar in enkele jaren gaat de gordeldracht niet meer stijgen en kunnen de gemiddelde gereden snelheden ook niet meer significant dalen.
« Laatst bewerkt op: maandag 05 maart 2012 - 15:32:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden 2011 stijgen wslk tot ~ 845, BIVV zegt ~ 875
« Reactie #3 Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 18:08:39 »
Met de natte vinger naar een ander - de bestuurders - wijzen, is inderdaad het verkeersbeleid van de afgelopen 20 jaar geweest.
Kijken naar wat de politiek zelf doet - regelgeving en infra - is er uiteraard niet bij geweest.

We zijn meegelift met de algemene technologische en medische verbeteringen die ook hier het dodental omlaag gebracht hebben, maar van een coherent verkeersbeleid is geen sprake.

Het moet dus slecht weer zijn om goede verkeersstatistieken te hebben (ondanks veel meer ongevallen dan).
Misschien komen ze er nog door alle verkeer finaal vast te zetten, dan kan je niet meer botsen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."