Auteur Topic: Blik op de weg van 23/02/2012  (gelezen 7264 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Blik op de weg van 23/02/2012
« Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 23:58:16 »
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1241621

Een aantal interessante zaken komen hier aan bod:

- electrisch circuit van een auto werkt nog (gedeeltelijk) als een auto te water gaat, te zien aan de werkende ruitenwissers
- roken in een auto verbieden is misschien zo gek nog niet (was de reden van de auto te water)
- rammadan en autorijden incompatibel of was het een uitvlucht
- sommige mensen zijn gewoonweg niet geschikt om te rijden, bekijk hiervoor de laatste minuten
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #1 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 08:54:01 »
- sommige mensen zijn gewoonweg niet geschikt om te rijden, bekijk hiervoor de laatste minuten
Dat is me al heel lang duidelijk; het toppunt is dat die dikwijls van zichzelf vinden dat ze veilig rijden en dat de rest te snel rijdt

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #2 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 13:04:45 »
- sommige mensen zijn gewoonweg niet geschikt om te rijden, bekijk hiervoor de laatste minuten
Dat is me al heel lang duidelijk; het toppunt is dat die dikwijls van zichzelf vinden dat ze veilig rijden en dat de rest te snel rijdt

Wie in D niet aangepast snel kan rijden bvb met het linkervakverkeer op de Autobahn krijgt zijn rijbewijs niet (4 hr voorzien).
Men moet zich kunnen aanpassen aan het snellere verkeer en in moeilijkere omstandigheden.
Ook op andere gewone wegen (5 hr), ook snelle bochten , en ook ´s nachts (3 hr)

(afstand houden, spiegelen afstanden schatten, reactie bij het remmen en de veiligheidsafstand vol mee benutten enz... )
(ook over autobahnsnelheden boven 150 kmh ).

Maakt deel uit van de Sonderfahrten:

Citaat
Was ist bei den Sonderfahrten anders als in den normalen Fahrstunden?

Bei den Sonderfahrten soll das Fahren in besonderen Situationen und unter schwierigen Bedingungen geübt werden. Schwerpunkte der Autobahnfahrten

-Fahren mit hoher Geschwindigkeit

-Einschätzen des Abstandes bei hoher Geschwindigkeit -Verkehrsbeobachtung, vorausschauendes Fahren,

-Einfahren und Ausfahren, auch auf Parkplätze und Raststätten,

-Überholen, Befahren eines Autobahnkreuzes, Gefahren bei hoher Fahrgeschwindigkeit Schwerpunkte der Überlandfahrten:

-Fahren mit höherer Geschwindigkeit

-Abbiegen von Schnellstraßen in Seitenstraßen oder Nebenstraßen


-Fahren in Kurven mit höherer Geschwindigkeit

Überholen

-Vorausschauendes Fahren / Gefahren erkennen

-Überholvorgänge übenSchwerpunkte der Nachtfahrten:

-Bedienung, Anwendung und Kontrolle der Beleuchtungseinrichtungen

-Verhalten bei Blendung durch Gegenverkehr

-Benutzung des Fernlichts

-Anpassen der Geschwindigkeit

-Erkennen von Gefahren

-Besonderheiten des Fahrens bei Dunkelheit

-Fahren außerorts und auf Autobahnen Fahren unter sich verändernden Lichtverhältnissen
.

Anzahl Sonderfahrten

Klasse .......Überlandfahrten ........ Autobahnfahrten ........ Dunkelfahrten

A, A1, B........................5........................4............................ .3

http://www.fahrschule-schnell.de/Ausbildung/Praktisch/1,000000692632,8,1

De perceptie is daar duidelijk anders als in de lage landen, in D gaat men er vanuit dat als men zich kan aanpassen aan het snellere verkeer en dat ook onder de knie krijgt en beheerst (ook ´s nachts, en-of moeilijkere omstandigheden) dan kan men de rest zeker ook aan (die men sowieso eerst aangeleerd heeft).

In Be is de perceptie anders als men traag kan rijden en parkeren kan men mee... met ?  ::)
« Laatst bewerkt op: maandag 27 februari 2012 - 13:25:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #3 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 21:30:34 »
Dat is me al heel lang duidelijk; het toppunt is dat die dikwijls van zichzelf vinden dat ze veilig rijden en dat de rest te snel rijdt

Zo is het mij ook al opgevallen dat de grootste tegenstanders van een automatische versnellingsbak uitgerekend diegenen zijn die het slechtst kunnen schakelen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #4 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 22:37:10 »
Dat is me al heel lang duidelijk; het toppunt is dat die dikwijls van zichzelf vinden dat ze veilig rijden en dat de rest te snel rijdt

Zo is het mij ook al opgevallen dat de grootste tegenstanders van een automatische versnellingsbak uitgerekend diegenen zijn die het slechtst kunnen schakelen.
ik rij alleszins graag manueel  ;)

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012 - 05:57:42 »
Dat is me al heel lang duidelijk; het toppunt is dat die dikwijls van zichzelf vinden dat ze veilig rijden en dat de rest te snel rijdt

Zo is het mij ook al opgevallen dat de grootste tegenstanders van een automatische versnellingsbak uitgerekend diegenen zijn die het slechtst kunnen schakelen.
ik rij alleszins graag manueel  ;)

Ik ook. 8)


In Be is de perceptie anders als men traag kan rijden en parkeren kan men mee... met ?  ::)

Niet overdrijven he.  ;)

Ik heb hier zowel de zoon als de dochter leren parkeren in nauwe gaatjes en dit niet enkel omdat ik vond dat ze het moesten kunnen maar ook omdat ze het zelf vroegen.
NIET omdat het nodig was om dat papiertje te verkrijgen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012 - 10:38:03 »
Ik heb hier zowel de zoon als de dochter leren parkeren in nauwe gaatjes en dit niet enkel omdat ik vond dat ze het moesten kunnen maar ook omdat ze het zelf vroegen.
NIET omdat het nodig was om dat papiertje te verkrijgen.
Natuurlijk maakt parkeren van een auto een héél klein deeltje uit van "het kunnen rijden in moeilijke omstandigheden".
(de context was de Duitse rijopleiding en - examen vergeleken met het Belgische)

Toen ik leerde fietsen wilde ik mijn fiets ook heel goed kunnen parkeren.   ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 februari 2012 - 10:51:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012 - 10:49:35 »
Dat is me al heel lang duidelijk; het toppunt is dat die dikwijls van zichzelf vinden dat ze veilig rijden en dat de rest te snel rijdt

Zo is het mij ook al opgevallen dat de grootste tegenstanders van een automatische versnellingsbak uitgerekend diegenen zijn die het slechtst kunnen schakelen.
En gepast koppelen.

In menige top-autosport koppelt men ook al lang niet meer.
In een 10-tal jaren hoort het eerder bij nostalgie "dat pedaal stoempen van de goede oude tijd".

Binnenkort doe ik beide, mooie afwisseling.

Ondertussen gaat de ontwikkeling van versnellingsbakken steeds verder, de zeroshift is de volgende stap:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/20/zeroshift-schakelt-veel-beter-dan-smg-dsg-mct
http://www.zeroshift.com/assets/pdf/Autokompasrfsc.pdf
http://www.zeroshift.com/
http://www.zeroshift.com/pdf/Zeroshift%20Electric%20Vehicle%20Transmissions.pdf

Zonder enige trekkrachtonderbreking automatisch schakelen zal ook voor zwaar vervoer interessant zijn.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 februari 2012 - 11:20:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012 - 11:35:56 »
het ligt natuurlijk volledig aan mij, ik heb ook nog nooit een moderne automaat getest.
Maar, ik durf op een 90-weg, waar een treintje aan 60 zit te puffen, wel eens de hele trein inhalen (bij voldoende zicht uiteraard).  Ik heb zoiets van "met mijn manuele bak beslis ik zélf wel wanneer ik schakel", want een terugval in overgebrachte power bij te vroeg opschakelen kan ik me bij zo'n inhaalmaneuver niet echt permitteren natuurlijk; ik wil namelijk niet verplicht worden om me midden in de trein te kappen
De techtniek zal het allicht wel allemaal goed doen, zeker als ik sommige van die dure zware automaten bezig zie, het zit dus tussen mijn oren  ::)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012 - 12:50:57 »
het ligt natuurlijk volledig aan mij, ik heb ook nog nooit een moderne automaat getest.
Maar, ik durf op een 90-weg, waar een treintje aan 60 zit te puffen, wel eens de hele trein inhalen (bij voldoende zicht uiteraard).  Ik heb zoiets van "met mijn manuele bak beslis ik zélf wel wanneer ik schakel", want een terugval in overgebrachte power bij te vroeg opschakelen kan ik me bij zo'n inhaalmaneuver niet echt permitteren natuurlijk; ik wil namelijk niet verplicht worden om me midden in de trein te kappen
De techtniek zal het allicht wel allemaal goed doen, zeker als ik sommige van die dure zware automaten bezig zie, het zit dus tussen mijn oren  ::)
Blijkbaar.
Want bij een moderne automaat kan je ook zélf beslissen wanneer je schakelt, want die hebben allemaal een tiptronic functie (even naar rechts vanuit de normale D ->  + en -  , extra + en - knoppen heb je meestal ook in de stuurspaken (soms optie) en kan je ook met de duimen schakelen).
Ook een sportstand S (knop indrukken daarvoor) waar hij veel hoger in de toeren gaat, en meestal ook de hoogste (overdrive)versnelling niet gebruikt. Het + en - zelf-schakelen gaat ook in de S-stand.


Ik heb al met een DSG gereden in een 5-BMW en in een Golf (soms ben ik chauffeur van dienst  ;))
Met oude 3/4-automaten (met koppelomvormer) kan je dat niet vergelijken (Mercedes S-klasse en Honda heb ik ooit eens gereden)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 februari 2012 - 13:25:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012 - 18:01:18 »
Die Tiptronic functie gebruik ik alleen om af te remmen op de motor in bergaf.

Stel dat je bij 1.200 toeren per minuut in 4de versnelling rijdt, en je geeft flink wat gas bij om in te halen. Dan schakelt hij automatisch terug naar 3de versnelling voor meer trekkracht.

Duw je het gaspedaal helemaal in, dan komt de kick-down in actie. Nu trekt hij in elke versnelling op tot het maximale toerental. Goed voor als er nog eens een flik op zijn dooie gemak een rijbaan van de autosnelweg oversteekt: kick down en dat kieke is down.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 29 februari 2012 - 06:19:40 »
Binnenkort doe ik beide, mooie afwisseling.

...om dan te "vergeten" te ontkoppelen wanneer je terug met een handgeschakelde rijd.(spreek uit ervaring) :-X :-[ ;D

Zonder enige trekkrachtonderbreking automatisch schakelen zal ook voor zwaar vervoer interessant zijn.

Klopt en die van mij is ondertussen 9 maand oud en bij kick down schakelt ie wel betrekkelijk snel = een stuk sneller als vroeger en bijna zo snel als manueel.
Maar toch
-in bochten is die nog steeds "den draad" kwijt
-aan begin van een klim wanneer je net ervoor begint gas geven is die "den draad" kwijt*
-wanneer je gas lost om lichtjes op de motor te remmen schakelt hij omhoog ... (damm)
-reageert telkens anders bij kick down en doet zelden wat je ervan verwacht (met m'n dodge heb ik dat ook)
-...

*Vandaag nog voorgehad in Seraing.
Net voorbij een rotonde een stevige klim van, ik schat, een 18%.
Met zwaar geladen oplegger net voorbij rotonde kick down om vlot boven te geraken.... dacht ik.
Wat doet em? Hij schakeld een versnelling omhoog.
Gelukkig heb ik nu 160pk meer onder de cabine dan die eerste keer 22 jaar geleden of het resultaat was hetzelfde als toen. ::)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 29 februari 2012 - 11:50:47 »
Zonder enige trekkrachtonderbreking automatisch schakelen zal ook voor zwaar vervoer interessant zijn.
Klopt en die van mij is ondertussen 9 maand oud en bij kick down schakelt ie wel betrekkelijk snel = een stuk sneller als vroeger en bijna zo snel als manueel.
Maar toch
-in bochten is die nog steeds "den draad" kwijt
-aan begin van een klim wanneer je net ervoor begint gas geven is die "den draad" kwijt*
-wanneer je gas lost om lichtjes op de motor te remmen schakelt hij omhoog ... (damm)
-reageert telkens anders bij kick down en doet zelden wat je ervan verwacht (met m'n dodge heb ik dat ook)
-...
*Vandaag nog voorgehad in Seraing.
Net voorbij een rotonde een stevige klim van, ik schat, een 18%.
Met zwaar geladen oplegger net voorbij rotonde kick down om vlot boven te geraken.... dacht ik.
Wat doet em? Hij schakeld een versnelling omhoog.
Gelukkig heb ik nu 160pk meer onder de cabine dan die eerste keer 22 jaar geleden of het resultaat was hetzelfde als toen. ::)
Heb jij dan een DSG ?  :-\ (en in je Dodge ook niet neem ik aan)
Als je het weet kan je toch altijd naar manueel gaan, niet ?

Eigenlijk gaat die context over de zeroshiftoverbrenging die kan je zeker nog niet hebben denk ik, en DSG wslk ook niet.

Een "direktschakelbak met dubbele koppeling", DSG of DKG, DCT... die heeft eigenlijk wel een extreem korte "trekkrachtonderbreking" in de orde van 2 à 3/100ste seconde (zeggen de boekskes  ;) , of zo snel als de mechaniek)

Daimler Groep Trucks (nieuwe Fuso Canter + 3,5 T) claimt de eerste de zijn (DSG genaamd Duonic):
Citaat
http://www.mercedes-fans.de/inside/inside_artikel/id=3020

Gangwechsel schnell und ruckfrei, hoher Wirkungsgrad
 
Im Vergleich zu einem herkömmlichen Wandler-Automatikgetriebe hat das Doppelkupplungsgetriebe Duonic mit verschleißfreier Kupplung deutliche Vorteile: Es wechselt die Gänge noch komfortabler, da völlig ruckfrei und ohne Unterbrechung des Kraftflusses. Auch entfallen die unweigerlich anfallen­den Wandlerverluste des Automatikgetriebes, denn das Doppel­kupplungsgetriebe Duonic arbeitet mit dem hohen Wirkungsgrad eines mechanischen Schaltgetriebes. Vom Automatikgetriebe übernimmt das Doppelkupplungsgetriebe Duonic jedoch die praktische Kriechfunktion. Sie ermöglicht Rangieren mit geringer Geschwindigkeit allein über die Steuerung per Bremspedal. Ebenso verfügt das Getriebe über eine Parkstellung.
Citaat
http://lkwfahrerblog.blogspot.com/2011/09/neuer-canter-serienmaig-mit-dsg.html
( uit http://lkwfahrerblog.blogspot.com/2011/09 )
Freitag, 23. September 2011

Neuer Canter serienmäßig mit DSG
...  Der Canter ist nur noch mit dem kürzlich neu vorgestellten Doppelkupplungsgetriebe „Duonic“ zu haben. Womit erstmals ein Nutzfahrzeughersteller ein DSG-Getriebe serienmäßig in seinen LKW verbaut. Ob Duonic auch bei der neuen Canter-Generation für Europa werksseitig enthalten sein wird, die voraussichtlich im Laufe des nächsten Jahres kommen wird, war von Fuso nicht zu erfahren. Ebenso wenig, ob man bei der Europa-Version der neuen Generation weiterhin auf den 3,0-Liter-Motor von Iveco setzen wird. jb
VW transporters zullen ze ook wel hebben  

Info : DCT/DSG merken
http://www.dctfacts.com/information/dct-supplier-user-list.aspx
Lijst van Wiki:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Doppelkupplungsgetriebe#Geschichte_und_Markennamen
Namen bzw. Marken bei Autoherstellern und Zulieferern:
Nissan
GT-R (in Transaxle-Bauweise)
Hyundai Motor Company
Hyundai Veloster
Fiat Powertrain – DDCT
Alfa Romeo – TCT (Twin Clutch Transmission) im MiTo und Giulietta
Getrag – Getrag PowerShift bzw. DCT (Dual Clutch Transmission)
BMW – M DKG Drivelogic (seit März 2008 im M3, seit September 2008 im 335i Coupé/Cabrio und im Z4 sDrive35i, seit September 2011 im BMW M5)
Chrysler – PowerShift (Vorstellung auf der IAA 2007 im Dodge Journey in Kombination mit 2,0-l-Turbodiesel)
Ferrari – (seit Januar 2009, 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe im California und 458 Italia; im Ferrari FF mit Allradantrieb 4RM)
Ford – Powershift (Markteinführung Frühjahr 2008)
Mercedes-Benz – Speedshift DCT (7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe im SLS AMG)
Mitsubishi – Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission, Vorstellung November 2007 im Lancer Evolution X)
Peugeot 4007
Renault – EDC (Efficient Dual Clutch)
Volvo – Powershift (Mai 2008 bis Mai 2010 im C 30, S 40 und V 50 sowie später im C 70 in Kombination mit dem 2,0-l-Turbodiesel; weitere Anwendungen: XC60 in Kombination mit dem 2.0T Benzinmotor; V70, S80, S60 in Kombination mit den T4 und T5 Benzinmotoren)
LuK – PSG (Parallelschaltgetriebe)
Porsche – PDK (1984 im Rennsport-Porsche 956/962)
Ricardo Engineering
Bugatti – DSG (im Veyron, 7-Gang-DSG seit 2005)
Volkswagen – DSG (Direktschaltgetriebe)
Artega – DSG (Vorstellung im Artega GT, 6-Gang-DSG von VW)
Audi – S tronic (bis Mitte 2005 unter der Bezeichnung DSG; neben dem DSG für Quermotoren nun auch 7-Gang-DSG (DL501, erstes und einziges DSG für Differential-gesteuerten Allradantrieb) bis 550 Nm für Längsmotoren im A4, A5, A6, A7 und Q5)
Seat – DSG (6-Gang-DSG im Altea seit 2004, im Leon und Ibiza (ab 2006), 7-Gang-DSG im León seit 2009)
Škoda – DSG (6-Gang-DSG seit 2004, 7-Gang-DSG seit Februar 2009, erhältlich in den Modellreihen Octavia II, Superb II, Fabia II, Roomster und Yeti)
Volkswagen – DSG (6-Gang-DSG (Nasskupplung) seit 2003, erhältlich für Motoren bis 350 Nm (DQ 250); 7-Gang-DSG (Nasskupplung) seit 2009 bis 600 Nm (DQ 500), erhältlich im T5; 7-Gang-DSG (Trockenkupplung) seit 2007 bis 250 Nm (DQ 200), erhältlich in verschiedenen Modellen)
Volkswagen Nutzfahrzeuge – DSG (7-Gang-DSG (nasslaufende Doppelkupplung) seit September 2009 im T5GP mit 2,0-l-TDI erhältlich)
ZF Friedrichshafen
Porsche – PDK (seit Juli 2008 im Porsche 911, ab Februar 2009 im Cayman und Boxster, ab Oktober 2009 auch im Panamera sowie 911 Turbo und Turbo Cabrio)
Oerlikon Graziano
McLaren MP4-12C
Honda
erstes Doppelkupplungsgetriebe für Motorräder 2010 in der neuen Honda VFR 1200 F

DSG voor + 7,5 T zal niet meer lang duren, die (natte) DSG´s moeten het (veel) hoger koppel natuurlijk aankunnen, maar die zijn zéér kostelijk als ze niet in grote aantallen gemaakt worden. De kleine droge DSG´s (ook de lichtste), koppelmax voorlopig tot 300 nM, zijn de zuinigste of ~ even zuinig als een handgeschakelde 6-bak.  http://nl.wikipedia.org/wiki/DSG

evolutie/techniek/nM´s : http://www.automobil-industrie.vogel.de/antrieb/articles/145334/

De superauto Bugatti Veyron SS heeft een DSG-7 die zelfs 1500 nM (1200 PK) aankan.
En kost - de DSG-7 alleen -zowat  92.000 €... (* 123.200 $ )
http://www.caranddriver.com/reviews/bugatti-veyron-164-road-test *

Ik heb ooit eens gereden met een ABL-Volvo N10 (6x6) met oude automaat (koppelomvormer), is al heel lang geleden.
Maar enkel in het vlakke VL. (vanuit militaire rijschool Turnhout)
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 februari 2012 - 17:16:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 29 februari 2012 - 21:23:45 »
De superauto Bugatti Veyron SS heeft een DSG-7 die zelfs 1500 nM (1200 PK) aankan.
En kost - de DSG-7 alleen -zowat  92.000 €... (* 123.200 $ )

Moet kunnen voor een seriewagen met een basisprijs van 1,9 miljoen Euro, niet? Je hebt er 281 Dacia's voor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Blik op de weg van 23/02/2012
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 29 februari 2012 - 22:27:36 »
De superauto Bugatti Veyron SS heeft een DSG-7 die zelfs 1500 nM (1200 PK) aankan.
En kost - de DSG-7 alleen -zowat  92.000 €... (* 123.200 $ )

Moet kunnen voor een seriewagen met een basisprijs van 1,9 miljoen Euro, niet? Je hebt er 281 Dacia's voor.
Moet idd kunnen, meestal hebben zulke miljonairs nog enkele plezierwagens meer in hun garages staan, en zeggen ze welke nemen we vandaag ? Hmmm woensdag en schoon weer, dan nemen we eens de gewone cabrio Bentley...  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I