Wie draagt er dan de verantwoordelijkheid als de seingever van dienst een inschattingsfout maakt, en bvb foute tekens geeft naar de bestuurder waardoor 't uiteindelijk mis gaat?
Zoals steeds in het wegverkeer in Duitsland, wordt er nagegaan in welke mate alle betrokken partijen alles gedaan hebben wat in hun mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of, indien het onvermijdbaar was, om de gevolgen ervan zo gering mogelijk te houden.
Dat houdt dus in dat ook de "seingever" gedeeltelijk of geheel verantwoordelijk kan gesteld worden.
Voorbeeld 1: de seingever ziet dat ik achteraan nog een meter vrije ruimte heb, en geeft mij een teken om verder achteruit te rijden. Maar ik doe dat zo snel, dat de seingever geen tijd meer heeft om mij "stop" toe te roepen vooraleer ik tegen de hindernis rijd. In dit geval gaat de seingever vrijuit.
Voorbeeld 2: de seingever wacht om "stop" te roepen tot ik nog slechts 1 cm van de hindernis verwijderd ben, waardoor ik niet meer tijdig kan stoppen. In dit geval is de seingever aansprakelijk.
Merk op dat niemand verplicht is om die taak op zich te nemen.