Auteur Topic: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven  (gelezen 19441 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 11:30:24 »
De online media* heeft "de luxewagens" plots in het vizier omdat ze zoveel profijt doen als ze wachten tot 1 maart voor in te schrijven.
* http://www.google.be/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GPEA_deBE432BE433&q=Luxewagens+BIV+maart
http://www.vandaag.be/economie/91736_eigenaars-luxewagens-sparen-honderden-euros-uit-dankzij-nieuwe-biv.html
http://m.hln.be/article/carrousel/1403504/Luxewagens-massaal-ingeschreven-door-nieuwe-BIV.html?idx=7

Hoe zoudt ge zelf zijn als men 1-2 maandlonen kan verdienen door wat te wachten.

Meestal zijn het misleidende titels want redelijk veel luxewagens scheuren hun broek aan de nieuwe BIV.
Natuurlijk is dat enkel voor de zuinige luxewages het geval, voor de meeste luxewagens en zware sportwagens is het een pak duurder tot zelfs meer als 5000 €. De max BIV is immers verdubbeld tot 10.000 €.

"Veel zware sportwagens en SUV´s" gaan dat bedrag aan BIV moeten betalen, want het normverbruik = CO2-norm g/km bepaald voornamelijk de nieuwe BIV sinds 1 maart 2012.
Daar zwijgt de online-media* blijkbaar (edit# ) over, behalve in mijn livekrant vandaag page 8:
Citaat
Porsche Panarema S, 293 g/km CO2 (vierzits) betaald nu 10.000 € ipv 4957 € voorheen of 5043 € BIV meer als vb.
Wie betaalt het maximum ? :
Citaat
Euronorm 5 (huidige)
Diesels > 271 g/km CO2 = 10.000 € , of vanaf 10,3 liter diesel normverbruik.  
Benzines > 286 g/km CO2 = 10.000 €, of vanaf 12,3 liter benzine normverbruik.
LPG´s > 324 g/km CO2 = 10.000 €, of vanaf 18,6 liter LPG normverbruik.

Euronorm 6 (én vanaf 2013)
Diesels > 281 g/km CO2 = 10.000 € , of vanaf 10,6 liter diesel normverbruik.  
Benzines > 281 g/km CO2 = 10.000 €, of vanaf 12,1 liter benzine normverbruik.
LPG´s > 319 g/km CO2 = 10.000 €, of vanaf 18,3 liter LPG normverbruik.
TABEL BIV 2012 berekening , vanaf 1 maart 2012 download  xls-formules (van mij) :
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-3XODJGFPDFMD.xls

Of online simulatietool BIV:
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

Omrekenaar alle brandstoffen naar CO2 en omgekeerd:
http://www.ruemmele.ch/eco/co2.php

# edit (is wel een oud bericht, toen wisten ze de nieuwe formules nog niet):
Citaat
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1063716/biv-porsche-cayenne-inschrijven-gaat-10-000-euro-kosten.aspx
BIV: Porsche Cayenne inschrijven gaat 10.000 euro kosten

De oude BIV op basis van Fiscale PK en/of vermogen in kW:
http://www.autogids.be/belasting-op-inverkeerstelling.html?gclid=CPHWgILPz64CFQ8f3god21IC9g
« Laatst bewerkt op: maandag 05 maart 2012 - 12:09:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 17:54:08 »
Meestal zijn het misleidende titels want redelijk veel luxewagens scheuren hun broek aan de nieuwe BIV.
Wie betaalt het maximum ? :
Euronorm 5 (huidige)
Diesels > 271 g/km CO2 = 10.000 € , of vanaf 10,3 liter diesel normverbruik.  
Benzines > 286 g/km CO2 = 10.000 €, of vanaf 12,3 liter benzine normverbruik.
LPG´s > 324 g/km CO2 = 10.000 €, of vanaf 18,6 liter LPG normverbruik.
En dat is dus bijna geen kat.
Auto's die dat nog verstoken, zijn behoorlijk exclusieve wagens, in elke betekenis van het woord.
Wie daarmee rijdt, kijkt meestal niet meer op 5000 euro ...
De aantallen die ingeschreven worden, zijn dan ook laag.

Wie dergelijke auto kocht "op de firma" zal daar echter ook mee gaan ophouden, wegens op federaal niveau voortaan zeer zwaar belast - in die mate dat ze hun dikke bakken beginnen buiten te gooien in die kringen.
Vroeger kochten ze elke paar jaar een andere, voor de belastingen.
Nu kan je na een jaar of 5, 6 een nieuwe kopen met de belasting die er op betaald moet worden ...

Er blijft dus nog een flink stuk koek te betalen, en dat gaat Jan met de pet met de kleine diesel even mogen bijleggen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #2 Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 23:13:06 »
Michel,

Ik denk dat de media met "luxewagens" bedoelt de nieuwe modellen van een BMW 1, 3 of 5-reeks x30d of x20d die belachelijk weinig verbruiken en bijgevolg zo ook belachelijk weinig BIV kosten tegenover vroeger.  Zelfs een Porsche Cayenne diesel of een nieuwe 911 Carrera is netjes afgestemd op de testcyclus en verbruikt zo weinig.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 14:29:01 »
Ik denk dat de media met "luxewagens" bedoelt de nieuwe modellen van een BMW 1, 3 of 5-reeks x30d of x20d die belachelijk weinig verbruiken
Belachelijk weinig is dat echt nog niet - en dat belachelijk lage verbruik is er enkel op de testcyclus, en allerminst in het echt.
De 20i , 25i en vooral 28i (245pk) van BMW profiteren volop van de "lage" +/- 159 g/km - maar in wezen is dat helemaal geen laag verbruik.

Hoe je er mee rijdt gaat veel meer effect hebben op het verbruik - zo is er bvb amper een auto die bij normaal rijgedrag aan zijn normverbruik komt.
Stomweg omdat de norm niet deugt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 19:20:43 »
Ik haal nochtans altijd het normverbruik met de wagens waarmee ik rijd en soms er zelfs onder. Je moet dan wel je rijstijl aanpassen, maar ik zou niet zeggen dat ik traag rijd. Het belangrijkste om het verbruik laag te houden is zo weinig mogelijk te remmen (tja, klinkt éénvoudig). In de praktijk betekent dat afstand houden en participeren. Vooral door te anticiperen op verkeerslichten kan je het verbruik sterk verlagen. Een tijdje geleden met de Citroen C5 2.0 Hdi kwam ik zo regelmatig onder de 5 l/100 km. In de file naar Brussel kwam dat wel hoger uit, maar ik ging quasi nooit boven de 6 l/100 km. Het gemiddelde lag eerder rond de 5,5 l/100 km.
Momenteel rijd ik, in afwachting van de levering van de 520 met het C3-tje van mijn moeder met een 1100 cc motor (wat een contrast  ;D). In de stad zou die 7.9 l verbruiken, gemengd 5.9 l. Elke dag in de file naar Brussel is dan misschien niet echt 'stadsverkeer', maar het komt toch in de buurt. Het verbruik ligt zo rond de 6.1 l/100 km. Dit is in lijn met wat de fabrikant opgeeft. Als er minder ritten naar Brussel inzitten en wat langere ritten daalt het verbruik tot 5,5 l/100 km.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 19:53:45 »
Klopt, toen ik mijn 320d netjes op cruise control hield ging ie ook onder het normverbruik.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 21:57:41 »
Michel,

Ik denk dat de media met "luxewagens" bedoelt de nieuwe modellen van een BMW 1, 3 of 5-reeks x30d of x20d die belachelijk weinig verbruiken en bijgevolg zo ook belachelijk weinig BIV kosten tegenover vroeger.  Zelfs een Porsche Cayenne diesel of een nieuwe 911 Carrera is netjes afgestemd op de testcyclus en verbruikt zo weinig.
Stond nochtans vetgedrukt, Wooter.   ;)
Citaat
Natuurlijk is dat enkel voor de zuinige luxewagens het geval, ...

Het is niet meer als logisch dat men onder het normverbruik moet kunnen geraken (zeker benzines), want oordeel zelf hoe die 1180 seconden of bijna 20´-cyclus eruitziet. Hoofdzakelijk of 2/3 getaffel in de stad (afwisselend 30-50 aanhouden en korte stops, langzaam optrekken en snel hoogschakelen, wel in voorgeschreven versnelling)

En laat nu net stadverkeer voor de meeste (vooral benzine)wagens nadelig uitvallen, nog meer als er druk verkeer is
(op de rollenbank natuurlijk niet) . Bij diesel ook bij koude temperaturen.

Citaat


Für die Ermittlung des Verbrauchs eines Fahrzeugs müssen zunächst die Fahrwiderstände (Roll- und Luftwiderstand) des Fahrzeugs auf der Straße exakt ermittelt werden. Dann werden die gemessenen Fahrwiderstände auf einen Rollenprüfstand übertragen und dann ein genormter Fahrzyklus abgefahren. Dabei werden auch die Abgasemissionen gemessen. Anschließend wird aus der Abgasemission der Kraftstoffverbrauch berechnet. Bei Elektroautos wird stattdessen die verbrauchte Energie der Batterie gemessen. Der Fahrzyklus und die Vorgehensweise bei der Messung ist in der Richtlinie des Rates 70/220/EWG vom 20. März 1970 beschrieben[1].

Der genormte Fahrzyklus dauert insgesamt 1180 Sekunden (knapp 20 Minuten). Er besteht aus einem 780 Sekunden dauernden City-Zyklus (städtische Bedingungen) und einem 400 Sekunden dauernden Überland-Zyklus (außerstädtischen Bedingungen). Die Umgebungstemperatur beträgt während der Messung 20 °C bis 30 °C. Kaltstartbedingung, Beschleunigungen und Verzögerungen werden erfasst (Vergleiche Quellenangabe) und entsprechend interpoliert.

http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus

Natuurlijk is die korte voorbijgestreefde rollenbanktest pas echt een lachertje bij (plug-in)hybrides:
http://www.autobild.de/artikel/plug-in-hybridautos-verbrauchswerte-1877754.html

Er zijn zware hybride auto´s bij die bij "normaal gebruik" amper onder de 10 liter geraken maar in de 20´- Normtest wel onder de 3 liter hebben... alhoewel het vermogenverbruik van de accu´s meegeteld wordt (zie link).

Een ander vb de Opel Ampera (ADAC test):

Citaat
Testverbrauch Schnitt (ersten 100 km) 12,2 kWh und 1,4 l
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (leere Batterie / elektrisch) 5,5 l / 17,4 kWh
CO2-Ausstoß Herstellerangabe/Test 27g/km/ 102g/km

Normverbruik 27 g/km CO2 = 1,16 liter benzine. Ik zie @ Sceptisch dit niet halen hoor...  
tov Test(Mix)verbruik ADAC 102 g/km CO2 = 4,38 liter  of bijna 4 x meer.  Dit wel.

ADAC Testverbruik:
eerste 100 km: 12,2 kWH verbruikt EN 1,4 liter.
bij lege accu 5,5 liter/100 km  (17,4 kWh is opgereden = Accu heeft minimum bereikt)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 maart 2012 - 22:51:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 05:33:25 »
Ik hou mijn hart vast voor wat ze nog allemaal gaan uitvinden.
Mijn kar wordt pas 7 jaar in september, oldtimer zal nog niet lukken zeker. :-\ :-X
Al doe ik menig Dodge rijder raar opkijken met een gemiddeld verbruik van amper 18 liter LPG.
De meeste zitten ergens tussen de 20 en 25 liter.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 11:20:22 »
Ik hou mijn hart vast voor wat ze nog allemaal gaan uitvinden.

Voor jou is het idd afwachten wat ze met de verkeersbelasting gaan doen, want Di Rupo´s roversbende zoekt nog 2 miljard € of mss meer...  (ik heb trouwens ook nog een 13 CV, maar die is in 2 jaar wel 25 j.)

Maar wie weet gaat ge geluk hebben omdat je een LPG hebt, naar analogie van de nieuwe BIV gaan ze die mss wat ontzien.
Ook het aantal LPG rijders is zeer weinig in BE tov buitenland.

Kan natuurlijk zijn dat ze het verkeersbelastingsupplement-LPG (bij jou 208 €) laten vallen maar daarvoor ook accijnzen nemen...  :-X
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 maart 2012 - 11:35:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 18:51:21 »
Klopt, toen ik mijn 320d netjes op cruise control hield ging ie ook onder het normverbruik.
Ja tuurlijk, dan val je op het snelwegverbruik, en dat is de lagere waarde - als je niet te snel gaat rijden.

Maar bij gemengd gebruik een volle tank onder het normverbruik rijden lukt er weinigen.


http://www.spritmonitor.de/en/detail/462422.html
Normverbruik: 4,9 L/100 km
Effectief verbruik: 4,05 L/100km  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 18:52:57 »
Voor jou is het idd afwachten wat ze met de verkeersbelasting gaan doen, want Di Rupo´s roversbende zoekt nog 2 miljard € of mss meer...
Verkeersbelasting is geregionaliseerd.

Maar als de gestrikte struikrover veel onkosten naar Vlaanderen doorschuift zonder dat er geld mee overkomt, gaan ze hier moeten zien hoe ze aan die centen geraken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 18:59:28 »
Natuurlijk is die korte voorbijgestreefde rollenbanktest pas echt een lachertje bij (plug-in)hybrides:
Er zijn zware hybride auto´s bij die bij "normaal gebruik" amper onder de 10 liter geraken maar in de 20´- Normtest wel onder de 3 liter hebben... alhoewel het vermogenverbruik van de accu´s meegeteld wordt (zie link).
Natuurlijk, men beschouwt enkel de NEFZ, en laat daar de batterij zoveel mogelijk het werk opknappen.
Daarmee worden de verbruiksgegevens natuurlijk opgeleukt tot totaal onrealistische waarden die men in het dagelijks gebruik al helemaal moeilijk gaan bereiken.

In autotests komt ook telkens terug dat de auto's hun opgegeven verbruiks waarden niet halen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 19:45:10 »
Voor jou is het idd afwachten wat ze met de verkeersbelasting gaan doen, want Di Rupo´s roversbende zoekt nog 2 miljard € of mss meer...
Verkeersbelasting is geregionaliseerd.

Maar als de gestrikte struikrover veel onkosten naar Vlaanderen doorschuift zonder dat er geld mee overkomt, gaan ze hier moeten zien hoe ze aan die centen geraken.

Van 250 miljoen € doorschuiven naar Vlaanderen is idd al een feit. Die moet VL vinden.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=EL3MOH7T
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 maart 2012 - 20:04:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 19:53:34 »
Klopt, toen ik mijn 320d netjes op cruise control hield ging ie ook onder het normverbruik.
Ja tuurlijk, dan val je op het snelwegverbruik, en dat is de lagere waarde - als je niet te snel gaat rijden.
Enkel snelweg op een drafje van max 80-90 kmh bvb ga je vér onder het normverbruik zitten. Bvb 35 %:
Citaat
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=VRODS_8911
Gerhard Plattner geeft het voorbeeld door heen en weer te rijden van Duitsland naar Denemarken met één brandstoftank. Dat komt neer op 2.006 km en een gemiddeld verbruik van 2,21 l/100 km. Een knalprestatie, als je weet dat dit model officieel 3,4 l/100 km verbruikt.

http://www.youtube.com/watch?v=KNU7o8gtY90

Citaat
Maar bij gemengd gebruik een volle tank onder het normverbruik rijden lukt er weinigen.
Bepaalde auto´s en bestuurders hebben daar idd zeker problemen mee.
Het moet een mix zijn van 1/3 stedelijke wegen, 1/3 gewone weg, 1/3 snelweg.
Best een identiek parcours heen en terug nemen (compenseert evtl relief en windvoordeel)
En best ca. de snelheidslimiet aanhouden. (of de aanbevolen snelheid, voor D)
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 maart 2012 - 20:02:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 20:04:45 »
Citaat
Maar bij gemengd gebruik een volle tank onder het normverbruik rijden lukt er weinigen.
Bepaalde auto´s en bestuurders hebben daar idd zeker problemen mee.
Vervang "bepaalde" maar door "de meeste"   :-\

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder