Nog wat meer offtopic: stond deze week ergens wat in de krant dat de 70 km/u op de gewestwegen te snel was, en eigenlijk herleid zou moeten worden naar 50 km/u in Vlaanderen. Dat zou de ongevallen ten goede komen. Als voorbeeld namen ze Maastricht, waar volgens hen weinig ongevallen gebeuren omdat je nergens sneller mag en kan dan 50 km/u. Goede vergelijking, Vlaanderen vs Maastricht -centrum-.
Ik beweer hier al een paar jaar dat er een sterke lobby werkzaam is om de snelheden nog verder te verlagen. Toen ik indertijd voor Grontmij werkte was daar een verkeersexpert (nu ja, in het land der blinden is éénoog koning) die hevig voorstander was van het volgende en ook vrolijk werd wanneer hij kon vertellen hoe één en ander kon gelobbied worde:
- bebouwde kom: 30 km/u
- secundaire wegen: 50 km/u
- 2x2 (niet snelweg): 70 km/u
- snelweg: 90 km/u
Hij stelde bovendien dat elke 2x2 met verkeerslichten moest gereduceerd worden tot 50 km/u omdat verkeerslichten niet compatibel waren met 70 km/u en al zeker niet met 90 km/u. Het voornaamste argument voor de 90 km/u op de snelweg was het feit dat er dan niet meer moest ingehaald worden omdat de vrachtwagens ook maar 90 km/u zouden rijden. Misschien moet ik die man dan maar de tip geven om dat nu te herzien naar 80 à 85 km/u omdat er een aantal bedrijven de vrachtwagens slechts die snelheid laten rijden.
Hé, nog een beetje off topic blijven, want mijn stokpaardje snelheidslimieten komt aan bod. (staan in mijn favorieten
)
Hiervoor ga ik het schoolvoorbeeld, de onafhankelijke staat
eiland Man nemen (
als ze toch al Maastricht erbij sleuren), waar geen algemene snelheidslimieten buiten de bebouwde kom zijn op hun gewone wegen (in principe de gevaarlijkste qua verkeersdoden), dus het statistisch voordeel van veilige brede snelwegen en autowegen kennen ze daar niet.
Daarom ook permanente uitvalsbasis voor Top Gear, en menige motorsportfan kent Man maar al te goed.
Het Eiland Man heeft ook redelijk veel toeristen (komen met boot/vliegtuig) het ganse jaar door, die zich daar ook verplaatsen, het aantal bewoners kan zich in de zomermaanden verdubbelen, in de slechtste maanden nog altijd + 40 % (page 41-42 link gov.im)
Toch raar (voor mij niet) dat Isle of Man met
59,5 verkeersdoden per miljoen inwoners in 2010 nu zelfs enkele jaren (4 vd 5 laatste) redelijk ver onder het EU-gemidddelde zit en menig kassa-kassa-land ver achter zich laat. De 2 jaren ervoor (6 doden) haalden ze het EU-gemiddelde ook gemakkelijk (Man : 72-71 doden/milj ; EU gemiddelde 90/78 voor 2008/2009, voor 2010: 68 <> Man : 59,5 )
Het is maar hoe men het bekijkt. Even dat cijfer in de EU-rangschikking 2010 plaatsen:
doden/milj stand landen EU-27 , cijfers 2010
28 1 Sweden
30 2 United Kingdom
37 3 Malta
38 4 Netherlands
45 5 Germany (onbeperkt op 2/3 snelwegen, ook autowegen)
46 6 Denmark
47 7 Ireland
51 8 Finland
54 9 Spain
59 10 Estonia
59,5 - Isle of Man* onbeperkt op wegen buiten bebouwde kom, enkel plaatselijke beperkingen zie link Wiki*
61 11 France
63 12 Luxembourg
65 13 Slovakia
66 14 Italy
66 15 Austria
67 16 Slovenia
68 : gemiddelde EU-27 landen
74 17 Hungary
74 18 Belgium ... in 2011 correctie naar 80 doden/miljoen of wslk naar 21e plaats...
75 19 Cyprus
76 20 Czech Republik
88 21 Portugal
92 22 Lithuania
98 23 Latvia
102 24 Poland
103 25 Bulgaria
111 26 Romania
112 27 Greece
*
http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_in_the_Isle_of_Man#Roads met tabel snelheidsmetingen bij limiet en zonder limiet ! Limieten blijken totaal irrelevant voor de gemeten snelheden.
bron verkeersoden*
5 :
zie
http://www.gov.im/lib/docs/treasury/economic/digest20111.pdf page 89 (pdf 79)
14.3 ROAD ACCIDENTS 2001-2010 Total Number Vehicles Number of Collisions
Accidents Involved Fatalities Serious Injuries Slight Injuries
2006 965 1,640 8 66 241
2007 926 1,492 9 79 277
2008 1,005 1,623 6 43 261
2009 936 1,486 6 62 229
2010 1,036 1,683 5 57 226
inwoners: ~
84.000 (2010: -bevolking 0,5 % aangroei /jaar), met 148 inw/km² wat dichtbevolkter als bvb prov. Namen 129 inw/km².
http://www.gov.im/lib/docs/treasury/economic/census/mdr081211provisionalkeycensus.pdf
RESIDENT POPULATION Total 2011 : 84,497
>> 5/0,084 =
59,52 verkeersdoden/miljoen inwoners.
En voor de eenogen in het land der blinden:
Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999)
Uit een Belgische studie notabene.
Wslk is er nu
wat apathische onrust omdat van Europa ook druk komt (ETSC) de blamabele cijfers van jonge bestuurders heb ik nog:
"België enige land in West-Europa met zoveel jonge verkeersdoden "
Ons land scoort slecht wat betreft het aantal verkeersdoden onder jongeren. Met 136 144 (154) jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen jonge inwoners eindigt België op de 25ste plaats van de Europese ranking. Daarmee zijn we het laatste West-Europese land. Dat leidt mobiliteitsorganisatie Touring af uit de cijfers van de European Transport Safety Council (ETSC)* en van de FOD Mobiliteit **.
De jongeren uit het onderzoek behoren tot de leeftijdscategorie 15-30 jaar, omdat men in sommige landen al met een motorvoertuig mag rijden vanaf 15 jaar. De beste resultaten werden behaald in Zweden, gevolgd door Nederland en Zwitserland. ...]
De tabel ziet er nog erger uit, voor de jonge mannen achter Polen nog...
Tabel 7 http://www.etsc.eu/documents/BackgroundTables_Flash21.pdf
Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people
Average values for last three years available
Land: vrouw|man|verkeersdoden +30d 15-30 jaar/repect. milj. jonge inwoners
1. SE : 24|80|53
2. NL : 26 92 59
3. CH : 23 95 60
4. IL : 18 100 64
5. MT : 44 89 67
6. UK* 31 121 77
7. NO : 33 128 82
8. ES : 34 132 84
9. DE : 39 130 85
10.FI : 33 144 90
11.SK* 32 162 98
12.EE: 39 158 100
~EU : 40|164|103
13. IE: 41 164 103
14.PT: 52 153 103
15.DK: 44 161 104
16.AT: 46 179 113
17. IT: 40 186 114
18. SI: 46 190 121
19.HU: 46 195 123
20.LU: 54 192 124
21.FR: 42 207 125
22.LV: 42 201 128
23.CZ* 50 216 136
24.RO: 58 210 136
25.BE* 50 255 154 # (144# voor 2008-2009-2010 gemiddelde zelf opgezocht uit fgov.be)
26.PL: 59 248 155
27.CY: 23 294 158
28.EL: 58 349 210
Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010. # * last three years available: 2007, 2008, 2009
En waar die nattevingerexperten aan denken is de limieten nog absurder aanpakken ?
Die zijn in Vlaanderen al het laagste van de EU. De meeste landen verhogen hun limieten op de wegen die ze veiliger gemaakt hebben, maar dat kost idd een beetje geld en moeite, en vooral hersens.