Auteur Topic: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar  (gelezen 9483 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 22:41:40 »
Het ding is niet echt elektrisch, het is benzine-elektrisch. Zoals een Jungheinrich vorkheftruck. Of zoals een treinstel diesel-elektrisch is.

Op het autosalon eens zitten bekijken; op zich geen lelijke auto, alleen jammer dat het maar een vijfzitter is. En ook jammer dat het een Opel is :D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 maart 2012 - 00:41:42 door Daffodil31LE »
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #2 Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 23:06:23 »
Jammer ook van de prijs: 45.600 Euro.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 10:31:13 »
Dat dit nu de auto van het jaar is kan mij gestolen worden, maar ik heb er een in bestelling. 

De uitgangspunten waren om met een faiap onbeperkt budget het totaal belastingsplaatje extreem te minimaliseren en het pestgedrag van incompente/corrupte politici af te straffen zonder mijzelf te veel tekort te doen.

Zo ben ik bij de Ampera beland. De alternatieven waren zielig/oersaai of niet tijdig leverbaar en meestal zelfs beide tegelijk.

Minpuntjes:
- prijs niet in verhouding tot wagenklasse
- nogal stijlloos interieur
- bizar dashboard en console
- enkele comforttekorten
- geen leuke prestaties buiten dagelijkse omstandigheden

Pluspuntjes:
+ electrisch rijcomfort (stil, soepel, geen dieselgebrom en -stank)
+ prestaties in dagelijkse omstandigheden heel behoorlijk
+ range electrisch/benzine komt perfekt overeen met mijn gebruikspatroon
+ stapje in de toekomst
+ looks exterieur ok.

Twijfels:
- complexe technologie
- GM / Opel afwerking en kwaliteit

We zien wel hoe het uitdraait.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 14:20:34 »
Dat dit nu de auto van het jaar is kan mij gestolen worden, maar ik heb er een in bestelling. 
Allez vooruit, ik ben benieuwd.
Hopelijk laat je af en toe eens weten hoe het loopt.

Lang wachten ?

Citaat
het totaal belastingsplaatje extreem te minimaliseren
Geldt die 9000 euro belastingaftrek eigenlijk nog ?

Citaat
Minpuntjes:
En maar voor 4 personen - al zijn er zo wel meerdere auto's, zelfs grotere.

Citaat
+ range electrisch/benzine komt perfekt overeen met mijn gebruikspatroon
Dat is denk ik het belangrijkste punt of iemand een Ampera / Volt gaat kopen of niet.
Voor mij dus niet, want het plaatje klopt niet - mijn nodige rijbereik is op de limiet van wat de Ampera aan kan, en ik heb geen oplaadmogelijkheden.

Citaat
Twijfels:
- complexe technologie
Dat is een terechte opmerking - de motor kan zowel direct de auto aandrijven, als de generator/motor, en die laatste moet ook apart de wielen kunnen aandrijven ... daarvoor hebben ze een behoorlijk complex koppelingssysteem voorzien bij GM.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 15:01:09 »
Voor de geïnteresseerden een (typische) test van ADAC.

http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4698_Opel_Ampera_E_REV_ePionier_Edition/Opel_Ampera_E_REV_ePionier_Edition.pdf

Toch enkele postieve maar ook negatieve uitschieters.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 15:35:42 »
Geldt die 9000 euro belastingaftrek eigenlijk nog ?

Bestond die ooit voor een hybride ?  :-\

De Opel Ampera is een electische auto met een benzinemotor als range extender, dus geen pure electrische auto.
BIV is volgens CO2 formule, taks volgens cilinderinhoud benzinemotor.

Nope 9190 € dus.

Citaat
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?c=Solution_C&cid=1267507695761&context=1141721623065---1191211213991-1191211213991-1187251344078-1198314514243&p=1186804409590&pagename=Infolijn%2FView

U koopt een personenwagen, een wagen voor dubbel gebruik of een minibus die uitsluitend door een elektrische motor wordt aangedreven
•U geniet een belastingvermindering van 30 % op de aankoopwaarde.
•De vermindering bedraagt voor aanslagjaar 2011 (inkomsten 2010) maximum 9 000 euro. Voor aanslagjaar 2012 (inkomsten 2011) bedraag het maximumbedrag 9 190 euro.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 16:59:34 »
Allez vooruit, ik ben benieuwd.
Hopelijk laat je af en toe eens weten hoe het loopt.

Lang wachten ?

Waarschijnlijk niet; hij is al een tijdje onderweg en ze hebben pas de productie 5 weken stilgelegd wegens de kleine vraag. :)
Ik zal wel een berichtje posten als het zover is.

Citaat
Geldt die 9000 euro belastingaftrek eigenlijk nog ?

Enkel voor particulieren en zuiver elektrische wagens. Geen van beide van toepassing in dit geval.
Wel 100% aftrekbaar, weinig BIV / wegentaks / VAA door de idiote CO2 hysterie. En met voldoende marge voor als ze ooit naar beneden beginnen te ratelen.

Citaat
En maar voor 4 personen - al zijn er zo wel meerdere auto's, zelfs grotere.

En nog krap achteraan ook. Maar ik rij meer dan 95% van de kms alleen, er is nog een andere wagen in huis en al bij al komt het me nog goed uit ook, want de roeping 'buschauffeur' is totaal aan mij voorbijgegaan.

Citaat
Citaat
+ range electrisch/benzine komt perfekt overeen met mijn gebruikspatroon
Dat is denk ik het belangrijkste punt of iemand een Ampera / Volt gaat kopen of niet.
Voor mij dus niet, want het plaatje klopt niet - mijn nodige rijbereik is op de limiet van wat de Ampera aan kan, en ik heb geen oplaadmogelijkheden.

Als je daardoor de meerderheid van de kms niet elektrisch kan doen heeft de Ampera inderdaad helemaal geen zin. Ik heb er geen idee van hoeveel er zich wel in de sweet spot bevinden.

Citaat
Dat is een terechte opmerking - de motor kan zowel direct de auto aandrijven, als de generator/motor, en die laatste moet ook apart de wielen kunnen aandrijven ... daarvoor hebben ze een behoorlijk complex koppelingssysteem voorzien bij GM.

Aan de andere kans is er tegenwoordig zoveel dat zó complex is dat je je afvraagt waarom het blijft werken, terwijl je je aan de simpelste dingen kan ergeren omdat ze nodeloos snel kapotgaan. Afwachten; ik heb zó weinig vertrouwen in GM dat het alleen maar kan meevallen.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 17:36:59 »
Voor de geïnteresseerden een (typische) test van ADAC.

http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4698_Opel_Ampera_E_REV_ePionier_Edition/Opel_Ampera_E_REV_ePionier_Edition.pdf

Toch enkele postieve maar ook negatieve uitschieters.

Ik kan mij volledig in de test vinden, op een enkel puntje na: bij actief benzineaggregaat (hoe moet je dat anders noemen ?) zijn mij tijdens een proefrit in geen enkel regime vibraties opgevallen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 18:21:35 »
Afwachten; ik heb zó weinig vertrouwen in GM dat het alleen maar kan meevallen.
Haha  ;-)

Misschien moet ik dat principe ook eens gaan toepassen en een Fiat of zo kopen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 19:30:07 »
Voor de geïnteresseerden een (typische) test van ADAC.

http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4698_Opel_Ampera_E_REV_ePionier_Edition/Opel_Ampera_E_REV_ePionier_Edition.pdf

Toch enkele postieve maar ook negatieve uitschieters.

Ik kan mij volledig in de test vinden, op een enkel puntje na: bij actief benzineaggregaat (hoe moet je dat anders noemen ?) zijn mij tijdens een proefrit in geen enkel regime vibraties opgevallen.
Heb je verschillende modussen bij die Ampera... ik denk het wel, zie test onderaan. (kan er zeker wat te maken mee hebben)
De motor gaat -naargelang modus- hoger in toerental naargelang de accu meer of minder (snel) bijgeladen moet worden.
In de normale modus laat men de motor wslk steeds in het zachtste toerentalbereik draaien en/of gunstig koppel en/of voldoende zuinig.
In de Hold charge wslk ook.

In de Mountain of mss Sport modus zal men wslk pas hoger in de toeren gaan.

ADAC zal zeker alle modussen gecheckt hebben, ze spreken van ´bijzonder bij hogere toerentallen´ bij de geluidstest (niet bij laufkultur)
Citaat
+ 2,2   Innengeräusch
Elektrisch unterwegs, wurde im Innenraum bei 130 km/h ein Geräuschpegel von 68,4 dB(A) gemessen - das ist noch gut, aber
nicht besonders niedrig. Der E-Motor ist praktisch nicht zu hören, für die Geräuschkulisse im Ampera sorgen in erster Linie die Fahrund
Windgeräusche. Aber selbst bei 160 km/h sind noch problemlos Gespräche im Auto möglich. Ist der Verbrennungsmotor aktiv,
können die Insassen ihn deutlich hören. Er ist zwar nicht störend, aber durchaus präsent - insbesondere bei höheren Drehzahlen.

Citaat
http://www.vroom.be/nl/autotest/1135,opel-ampera.html

Vier rijmodi

Met een knopje kun je kiezen tussen de modi Normal, Sport, Mountain en Hold charge: die verbeteren het energiebeheer naargelang het type weg en de omstandigheden die je tegenkomt.

De modus Normal is de standaardinstelling van de Ampera en zal het vaakst gebruikt worden voor een maximale doeltreffendheid. Zodra de batterijen op hun laagste niveau staan, neemt de benzinemotor over. Merk op dat de Ampera ook herlaadt door bewegingsenergie terug te winnen.

De modus Sport verscherpt de respons van het gaspedaal, zonder evenwel het vermogen te verhogen.

De modus Mountain past het systeem automatisch aan om genoeg kracht te hebben in bergachtige gebieden, zodat de prestaties van de auto niet in het gedrang komen. Kies je deze modus vóór je een bergachtig parcours aanvat, dan zal de verbrandingsmotor de batterij op voorhand opladen om genoeg sap over te houden zodra de weg omhoog gaat.

De stand Hold charge schakelt direct de benzinemotor in om het resterende batterijvermogen te sparen, bijvoorbeeld om in de stad helemaal elektrisch te rijden.
...
Op de weg

We zitten in de ideale positie, draaien het contact en... er gebeurt niets. Alleen enkele lampjes lichten op. We schakelen de pook in Drive en zijn vertrokken. Er heerst absolute stilte binnenin. En dan komt de verrassing. Gewoonlijk schiet na een forse trap op het gaspedaal in een hybride de verbrandingsmotor in actie. Maar niet hier. In alle stilte trekt de Ampera krachtig op. De elektromotor is sterk en verrast meer dan één bestuurder van een klassieke berline bij de hernemingen. Indrukwekkend!

De overschakeling naar de extended range (met de verbrandingsmotor als generator) verloopt zacht. Bijna onmerkbaar draait deze laatste in functie van wat de batterij nodig heeft. Zijn geronk heeft dus niets van doen van de stand van het gaspedaal. Een beetje vreemd in het begin, maar je geraakt het gewoon.

De extendermotor komt in actie onder 30 %-accu-waarde:
Op de D-wiki staat al veel meer over die 4 modussen maar ook niet alles, in elk geval zijn er modussen waar de motor een constant ideaal toerental draait onafhankelijk vd stand van het E-pedaal. Mss staat er in de refs meer (bij Chevrolet Volt mss)
http://de.wikipedia.org/wiki/Voltec-Antrieb
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 maart 2012 - 20:30:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 24 maart 2012 - 21:47:58 »
Zo. Hij is sneller dan verwacht aangekomen, en na een weekje rondrijden zijn de eerste ervaringen erg positief.

- onovertroffen electrisch rijcomfort / stilte.
- de prestaties zijn in de vlaamsbrabantse praktijk bruikbaarder dan die van een 150pk diesel of benzine.
- electrische range volstaat voor mijn dagelijkse verplaatsing van 55km. Range extender nog niet nodig gehad, maar dat komt ongetwijfeld.
- aparte looks; mooie metaallak.

Ik moet mijn mening over een aantal minpuntjes wat herzien:

- de stijl van het interieur valt na het omschakelen van mijn interne meerkeuzeschakelaar al een stuk beter in de smaak. Leuk stuurtje, geperforeerd leder met wat design in de kussens en contrasterend stiksel... er valt zeker mee te leven. Coole verlichting 's nachts.
- dashboard en console waren even wennen.  Het had esthetisch wat meer ingetogen gekund, maar het is wel jong, netjes, verrassend doordacht en functioneel. En plots lijkt dat van een 'normale' auto ingehaald door de tijd.
- er zijn een aantal onverwachte features en de uitrusting is heel volledig. Ik zal eigenlijk alleen de bestuurderszetels met memory missen als er eens iemand anders mee rijdt.
- het klinkt misschien eufemistisch, maar de prestaties zijn 'anders' leuk.
- blijft duur voor de klasse, maar het totale plaatje is correct. Een 320d ED met dezelfde uitrusting komt ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

Het is even aanpassen aan de ophanging, de besturing en het bochtengedrag. Die zijn zonder meer goed, maar minder droog en gesofistikeerd dan ik gewend ben (active steering / adaptive drive).

Tja, en dan de twijfels. Het is te vroeg om hier iets zinnig over te zeggen, en ik hoop dat het blijft bij een ontbrekende schroef aan de rubber voorspoiler - die waarschijnlijk in post productie aangepast werd. De complexe technologie werkt voorlopig feilloos.

Nog wat cijfertjes:

Het verbruik in gemiddeld verkeer (70% snelweg @ 130km/u teller, 30% taffelen @ 0..70 km/u) is 200Wh/km. Een kortere alternatieve route met minder snelweg doet het verbruik zakken naar 150Wh/km.
De laadtijd is 5-6u aan een gewoon stopcontact 240V/10A.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 24 maart 2012 - 23:28:47 »
Nog wat cijfertjes:

Het verbruik in gemiddeld verkeer (70% snelweg @ 130km/u teller, 30% taffelen @ 0..70 km/u) is 200Wh/km. Een kortere alternatieve route met minder snelweg doet het verbruik zakken naar 150Wh/km.

Het gemiddelde van die beide waardes of 175 Wh/km komt bijna perfect overeen met het gemiddelde van die ADAC-test = 174 Wh/km.
Citaat
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (leere Batterie / elektrisch) 5,5 l / 17,4 kWh


Citaat
Range extender nog niet nodig gehad, maar dat komt ongetwijfeld.
Weet nog iets te zeggen hoe die overgang gaat ook betreft geluid en toerental naargelang modus die je kiest.

Volgens ADAC ga je bij lege batterij (ttz minimum restwaarde) 5,5 liter/100 km verbruiken.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 maart 2012 - 23:40:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #13 Gepost op: zondag 25 maart 2012 - 22:46:57 »
Als je minder dan 55km per dag kan doen, kan je maanden toekomen op één benzinetank :).

De Fisker Karma die ik heb getest zou er 85km kunnen doen, maar dan heb je wel veel luxe voor veel geld, maar niet erg veel ruimte.

In beide gevallen te weinig autonomie om voor mij een verschil te maken.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische Opel Ampera Auto van het Jaar
« Reactie #14 Gepost op: maandag 26 maart 2012 - 11:59:18 »
Als je minder dan 55km per dag kan doen, kan je maanden toekomen op één benzinetank :).

De Fisker Karma die ik heb getest zou er 85km kunnen doen, maar dan heb je wel veel luxe voor veel geld, maar niet erg veel ruimte.

In beide gevallen te weinig autonomie om voor mij een verschil te maken.

Naja ook als men puur op stroom zou kunnen rijden, verbruikt die Ampera omgerekend nog altijd 2,7 l/100 km benzine.
( ca. 4 €/100 km aan dagstroom)

Het onderhoud - vooral benzinemotor- remmen enz... zal amper verschillen van een normale benzine denk ik.
Hoeveel jaren die Li-ion cellen zullen meegaan of vooral hoeveel energie ze kunnen blijven leveren na 3-5 jaren rijden is ook de vraag.
Gelukkig hebben we nu een tester in ons midden.  :)

Opel geeft wel 8 jaar/160.000 km garantie op de "batterij".
Citaat
Wij geven op de Ampera
12 jaar/160.000 km garantie op doorroesten
en 8 jaar of 160.000 km1 garantie op de batterij.
1 Afhankelijk van de garantiebepalingen in het serviceboekje van uw Opel Ampera
http://www.opel.be/showroom/files/pdf/BE/Ampera_brochure_NL.pdf   page 42
.
« Laatst bewerkt op: maandag 26 maart 2012 - 12:01:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I