Auteur Topic: Uit de weg  (gelezen 2767 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Uit de weg
« Gepost op: woensdag 29 februari 2012 - 12:11:01 »
Vanavond op VT4: Uit de weg.  

Een soort "Het leven zoals het is: rijschool", van productiehuis KANAKNA.  De uitzending vorige week, was ronduit ergerlijk.  Voor wie het gemist heeft:

Jongeman Benjamin leert rijden met auto van opa zaliger (een erfstuk):

- Ge rijdt véél te rap, tiert ma
- Ma, ik rijd 60,65 en ik mag hier 70  (op een plaats waar zulks -voor zover ik kon zien- makkelijk veilig kon)
- Jama, met al dat nat weer: slippen schuiven.  'k Moet het allemaal ni weten!
- Hjah ma, de banden die er nu op liggen zijn wel helemaal kaal ook hé!
- Euh, tuttut. Dat intereseert mij niet.  Die auto is een erfstuk.  Punt.       ( ::) Dus daar kunnen geen nieuwe banden op?  >:()

Even verderop, op een 2x2, moest de zoon van rijstrook wisselen om verderop linksaf te slaan:

- Eej, ge gaat weer veel te snel, zenne.  Rem maar al stevig af, gij.
- Hoe?  Die instructeur leerde mij pertang om fatsoenlijk snelheid te behouden, en vlot en veilig in te voegen.  En voorrang te verlenen.
- Weet ge 't weer beter, ja?  Ik rij anders al wel 25 jaar hé.  't Is maar dat ge 't weet, hé.         

- Komaan, afremmen.  Smijt er u maar tussen.  Die achterligger moet maar wachten.  Jajaa, doe maar.  Hij houdt al in sé, voilà: ZO moet dat dus.


==> Dit zijn dan de ouders die niet begrijpen dat de examinator zoonlief grandioos buist, want zoonlief rijdt toch fantastisch goed?  Zeg nu zelf: overal aan een slakkegangetje: lekker veilig!  Ipv snelheid op te bouwen, voorrang te verlenen, en nadien correct en vlot invoegen: best volop afremmen, géén voorrang verlenen en er zich moedwillig tussen wringen.  Toch lekker veilig, nee?

Dan nog Dilayka, die nog niet eens deftig in eerste kan vertrekken.

- Kom, we rijden hier die drukke autoweg op.
- Ma, ik vind dat veel te eng.  Zou ik niet beter eerst op een rustig plekje fatsoenlijk leren vertrekken, en pas dan die autoweg oprijden?
- GIJ GODVERDOMME SE SCHIJTBROEK.  GE GAAT HIER LEREN AUTORIJDEN HE, VERSTAAN. !

Dan nog een meisje, dat dus niet wist dat ze haar identiteitskaart nodig had om haar theorie-examen te kunnen afleggen.  Ma gebeld, en neen in haar peperdure merkhandtas was niets te zien.  De identiteitskaart lag nog op internaat.  De schuld van ma en pa, natuurlijk.  (Ze is pertang al wel sinds haar 15e, verplicht om die altijd bij te hebben, maar ja).  Dan maar rap naar het politiebureau en een attest van verlies gaan afhalen.  Examen afgelegd, en 't waren kei-gemakkelijke vragen.  Ze kon het best goed, hoor.  Echt!  Haar score was wel maar een bedroevende 37/50.  Hier en daar te rap doorgeklikt, zeker?  Al was ook dàt weer niet hààr schuld.  Die rotcomputer op dat examencentrum ook.

==> Jajaa meisje.  Als 't fout gaat, is het nooit jouw schuld.  't Ligt altijd aan al die anderen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 februari 2012 - 12:17:23 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Uit de weg
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 29 februari 2012 - 21:43:33 »
Bedankt voor het verslag, Bert, want ik kan VT4 hier uiteraard niet ontvangen.

Er zijn vrije begeleiders die een uitstekende rijopleding kunnen afleveren. Voor wie er zulke kent, bestaat er een forum waar je kunt zien dat ze het veel beter kunnen dan bepaalde gebrevetteerde rijschoolinstructeurs, die er een bedroevend uithangbord voor de rijscholen zijn. Maar ik denk dat het in beide gevallen om uitzonderingen gaat die de regel bevestigen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Uit de weg
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 02 maart 2012 - 13:21:01 »
Deze keer reed Benjamin (met z'n pa, die hem zou leren parkeren) toch ietsjes te snel:

- Ziet ge dat: "U rijdt te snel".
- Ja Pa, pffft: 55 in de bebouwde kom.
- Awel, 5 km te snel, dus hé.
- Jama Pa, daar gaat toch nog een snelheidscorrectie af.
- (pa kwaad) Manneke, als 'k u daar ene keer betrap, ge betaalt de boete zélf, en ik vijs de banden van onder aaven otto. VERSTAAN!

(Goed zo, kan je ze ineens vervangen door nieuwe).  Met ma rijden, blijft een ramp.  Met haar zoon wat gaan oefenen in stadsverkeer?  No way, geen denken aan.  Zeker niet in Antwerpen.  Allé, mischien toch 's een keertje naar Sint-Niklaas, dan.  Oei, dan moet ze met zoonlief de autostrade op.  Ma werd al op voorhand zenuwachtig, bij de gedachte alleen al.  Geen wonder dat ze haar nervositeit ook veel te veel uitstraalde naar haar zoon.

- Hou de borden in 't oog hé.  E 17.  En naar Gent hé.  Ni naar Antwerpen gij, zulle.  Want amai.     (Ma begon al op voorhand te zweten).

Enfin, in Sint-Niklaas aangekomen, ging het van kwaad naar erger:

- Allé manneke, wa doedde gij nu?  Ge moogt daar ni in.  
- Jama ja, da's uw schuld.  Gij zegt dat altijd veel te laat.
- Ziedde gij dat bord daar dan niet?        (Antwoord: neen, hij ziet dat niet.  Zoonlief rijdt constant hopeloos verloren).
- Nee ma, want ik let op de baan, néh.     (Jaja, daarméé dat ge ne C1 niét ziet, dus)
- Hoe gaat ge later ooit uwe weg vinden dan?
- Ha, simpel hé: G ... P ... S.... !        (Op het examen wijst de examinator u de weg, maar ge moet wél zelf C1, D1 etc. opmerken, en respecteren).
- Jajaa, totdat ge ergens niet in moogt, of er niet in kunt door wegwerken of zoiets.
- Tja, dan rij 'k gewoon door hé.  De GPS past zich wel aan.
-Ja, die stuurt u blokje rond terug naar waar ge vandaan gekomen zijt, zeker.
- Ma, hier sé (wijzend naar z'n GPS): HER ... BE ... RE ... KEN   ROU ... TE
- En als 'm nu 's uitvalt?
- Ha, dat heb ik al getest: 'k heb nog ne GPS op mijne GSM.
- En als uw belwaarde op is?  
- Dan blijft de GPS op mijne GSM toch nog werken, heb 'k al getest, ma.   (bij zichzelf denkend: ma ge kunt zagen)
- En als ge uwe GSM ni bij hebt?
- Ma, 'k heb die al-tijd bij.  Da weet ge toch.
- Jama, denkt eraan.  Ik blijf ekik niet meerijden, zulle.
- Al goe!  En als de GPS 't niet weet, dan bel ik u wel op, ma.
-Ja, dàt zal wel zijn, datte.  Ge moogt ni bellen als ge aan 't rijden zijt.
- Ja, hier is 't.  We zijn er.

Benjamin troonde z'n ma mee naar zijn stamcafé, waar loeiharde metal muziek op stond.  Ma voelde zich niet écht in haar sas daar.

Meisje dat haar id-kaart vergeten was, en daarna nog mislukte ook, was deze keer wél geslaagd in haar theorie-examen.  Dus ging ze haar VRB meteen afhalen alvast 's oefenen met pa.

- Dat begint al iets of wat te gaan, maar haal je voet van die koppeling.
- Neen, 'k hou hem erop.
- Jama, dat deugt niet, zenne.
- Jawel.
- Haal die voet nu van die koppeling.
- Nee, ik hou 'm erop.  Da's véél veiliger.  Als ge remt, moet ge toch direkt uw koppeling intrappen?
- Ha neen, gij.  Pas als het toerental te laag wordt.
- Ja, gij weet het weer beter hé.  Ik trap 'm meteen in.  Néh.  Véél beter.  En véél veiliger.
- Jajaa, 't is al goed.  'k Zeg al niks meer.         (klassieke valkuil waar pa intrapt)

Even verderop, parkeerde ze efkes, ze stond nog méters uit de goot.

- Allé, rij nog wat achteruit en zet je iets dichter naar de goot.
- Jahaa.  Amai, gij kunt nogal zagen.  'k Sta toch goed, zeker.  Gij maakt mij zenuwachtig, pa.
- OK, OK.  'k Zeg al niks meer    (pa trapt opnieuw in dezelfde, klassieke valkuil).

Tegen haar vriendinnen op de ijpiste ging ze meteen opscheppen:  "Phoe, autorijden, 'k wist niet dat 't zo gemakkelijk was.  Dat gaat vanzélf.  Alleen onze pa kan soms nogal zagen".

Oh ja, en dan was er nog dochter "schijtbroek"-lief en haar ma.  Die gaf dochterlief de opdracht een band te wisselen.  Tjonge, daar werden haar handjes helemààl zwart van.  Eikes, zéééég, MA!  Da's niks voor haar.  Dan smijt ze wel al haar charmes in de weegschaal.  En dus gaat ze vrolijk lopen paraderen.  Een stoere bink aan de overkant, knapt dat klusje wel eventjes op voor haar.  Néh.   (Wél inventief gevonden van het meisje).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 maart 2012 - 13:30:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Uit de weg
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 02 maart 2012 - 17:43:47 »
Soms toch wel onvoorstelbaar, zowel vanwege de leerling als vanwege de begeleider.

"Wat, je haalt die voet niet van het koppelingspedaal? Zet hem dan maar aan de kant, game over" zou ik zeggen.

Ik heb ooit een leerling daartoe moeten dwingen door het contact uit te schakelen (uiteraard zonder de sleutel uit het slot te trekken, zodat het stuurwiel niet blokkeerde).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Uit de weg
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 02 maart 2012 - 19:56:23 »
Meisje dat haar id-kaart vergeten was, en daarna nog mislukte ook, was deze keer wél geslaagd in haar theorie-examen.  Dus ging ze haar VRB meteen afhalen alvast 's oefenen met pa.

- Dat begint al iets of wat te gaan, maar haal je voet van die koppeling.
- Neen, 'k hou hem erop.
- Jama, dat deugt niet, zenne.
- Jawel.
- Haal die voet nu van die koppeling.
- Nee, ik hou 'm erop.  Da's véél veiliger.  Als ge remt, moet ge toch direkt uw koppeling intrappen?
- Ha neen, gij.  Pas als het toerental te laag wordt.
- Ja, gij weet het weer beter hé.  Ik trap 'm meteen in.  Néh.  Véél beter.  En véél veiliger.
- Jajaa, 't is al goed.  'k Zeg al niks meer.         (klassieke valkuil waar pa intrapt)
Dat stukje heb ik ook gezien  :(

En dan nadien maar zagen dat ze gebuisd zijn - met stip op 1 - wegens verkeerde remtechniek.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Uit de weg
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 03 maart 2012 - 06:51:26 »
Maar de rijschool is zogezegd toch zo duur.

Pa zal wel weten hoeveel het vervangen van een koppelingsplaat kost omdat die bakvis haar voet niet wegneemt van het koppelingspedaal, en het daarbij wellicht al gedeeltelijk ingedrukt houdt, zodat de wagen met slippende koppeling rijdt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."