Auteur Topic: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven  (gelezen 19490 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 20:06:23 »
Citaat
Maar bij gemengd gebruik een volle tank onder het normverbruik rijden lukt er weinigen.
Bepaalde auto´s en bestuurders hebben daar idd zeker problemen mee.
Vervang "bepaalde" maar door "de meeste"   :-\
Ik was ook aan ´t twijfelen maar meeste is het geschiktere woord.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 23:19:51 »
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 maart 2012 - 23:58:57 door Rafael »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 23:37:19 »
Onze VW Bora en Touran verbruiken hier in onze steek ongeveel 1 liter/100 km meer dan wanneer ik er mee naar België rijd.

Met onze Volvo S60 valt dat tegen. Van België naar hier heeft hij slechts 6.0 liter/100 km verbruikt, maar hier krijg ik hem niet onder 9,0 liter/100 km. De airco schakelt hij tijdelijk uit als je volgas geeft, zodat de koeling niet in de problemen komt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 08 maart 2012 - 07:10:36 »
Kan natuurlijk zijn dat ze het verkeersbelastingsupplement-LPG (bij jou 208 €) laten vallen maar daarvoor ook accijnzen nemen...  :-X

Het enige dat ik me kan herinneren is €148 verkeersbelasting (papieren van vorig jaar zitten al in verhuisdoos  :-\) en dat is alles.
Het gaat om een lichte vracht he.
Wanneer ik zo uit het hoofd eens alles (verzekering, taksen, brandstof, onderhoud, ...) bijeen reken komt de Dodge zelfs goedkoper uit dan de Corolla.
Enkel de aankoop was zo'n €4000 meer.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 08 maart 2012 - 13:36:52 »
Kan natuurlijk zijn dat ze het verkeersbelastingsupplement-LPG (bij jou 208 €) laten vallen maar daarvoor ook accijnzen nemen...  :-X
Het gaat om een lichte vracht he.
Oeps, daar had ik niet aan gedacht.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 08 maart 2012 - 13:47:43 »
Maar bij gemengd gebruik een volle tank onder het normverbruik rijden lukt er weinigen.

Idd, lukt mij ook niet. Enkele ritten wel, maar een hele tank is nog niet eens in de buurt gekomen. Laagste gemengd is nog altijd 4,48 L / 100 km. In de winter zit ik rond 5,1 L / 100 km en in de zomer rond 4,8 L / 100 km. Verbruik over ~ 63.000 km ligt op 4,98 L / 100 km. Voor zover het verschil maakt in verbruik; mijn airco staat winter/zomer aan.

Dagelijks 90 km woon werk, waarvan 50 km snelweg en 40 km kloten aan 50 / 70 km/u met verkeerslichten die op elkaar afgestemd zijn (is de ene groen, dan wordt de volgende oranje). Snelweg komt in BE amper onder 5 L / 100 km, tenzij ik me beperk tot 100 km/u. In DE zit ik rond 4 L / 100 km op de snelweg. Had ik in het begin hier ook, toen de E313 nog nieuw was. Was toch ongeveer een week of 2 zeker?
Permanent aan ?
Natuurlijk gaat dat verschil maken (zeker bij die 40 km kloteverkeer), ik zou het toch eens uitproberen. Mss scheelt het ~ 0,3 liter/100 km bij jouw auto.
Mss geraak je er dan wel onder, want je rijdt bijna de helft aan lage snelheden. Op snelweg kan je hem evtl eerder weer in "auto" zetten.
Bij lage luchtvochtigheid en/of in het tussenseizoen zou ik hem amper gebruiken. De compressor slaat nl al automatisch aan vanaf 3-5 °C buitentemp volgens ADAC.

Een volautomatische airco (van VW groep) verbruikt zowat 6,3 % gemiddeld meer naargelang snelheid, volgens ADAC.
Test zomer: 28°C buitentemp op 22°C houden in de auto. Bbk meer: tot ~ 0,7 l/100 km , snelle weg veel minder < 0,2 l /100 km
grafisch :
Citaat
http://www.adac.de/_mmm/pdf/Klimaanlagen-Mehrverbrauch_22KB_29565.pdf
Mehrverbrauch durch FZ- Klimaanlagen bei 28°C Außentemperatur (Innen 22°C)

Pro einhundert Kilometer 0,1 Liter oder 2.1 Liter, je nach Modell und Einsatzgebiet: Wie unser Diagramm zeigt,
ist die Bandbreite des Mehrverbrauchs der hier untersuchten Modelle enorm.

Een manuele-halfautomatische navenant veel meer, vind je in de links, ook de tips voor de 2 soorten:
Citaat
http://www.adac.de/infotestrat/technik-und-zubehoer/heizung-und-klima/default.aspx

Einfache Klimaanlagen verschwenden Energie
Einfache Klimaanlagen-Systeme kühlen zunächst grundsätzlich bis auf das Temperatur-Minimum hinunter. Um die vom Nutzer gewünschte Temperierung zu erreichen, wird dann vor den Luftaustrittsdüsen wieder Warmluft aus dem Heizungs-Wärmetauscher zugemischt. Eine billige Technik, die aber alles andere als ökonomisch ist. Von uns in dieser Kategorie beispielhaft ausgesucht und gemessen: Ford Fiesta und Mazda 6.

Sparsame Klimaanlagen haben elektronische Steuerungen
Vernünftiger mit der Energie gehen Klimaanlagen bzw. deren Kompressoren um, die mittels spezieller technischer Auslegung und elektronischer Steuerung exakt soviel leisten, wie im Moment gerade an Kälteenergie gebraucht wird. Diese Technik findet man überwiegend nur im gehobenen Preis-Segment, ein typischer Vertreter ist hier der Audi A4. Zu dieser Kategorie gehört auch der Opel Vectra, der über einen Klima-Kompressor mit variablem (also leistungsgesteuerten) Hubvolumen verfügt, allerdings ohne externe elektronische Ansteuerung (wie z.B. beim A4).

Tipps für Klimaanlagen mit Automatik
Individuelle Temperatur vorwählen und für Luftverteilung und Gebläsestärke Automatikprogramm wählen

Um den Kraftstoffmehrverbrauch durch Klimaanlagen zu reduzieren, Kühlung nur dann einschalten, wenn Abkühlung der Innenraumtemperatur gewünscht wird.
Erst bei einer Außentemperatur von ca. 3–5° C wird der Klimakompressor automatisch abgeschaltet.

Kann bei hoher Luftfeuchtigkeit ein Beschlagen der Scheiben durch eine höhere Gebläsestufe nicht verhindert werden, Kühlbetrieb für Trocknung der Luft  einschalten

Kurz vor Fahrtende sollte die Kühlung, aber nicht das Gebläse ausgeschaltet werden. Das verhindert Restfeuchtigkeit im Lüftungssystem, die Bakterien- und Pilzbefall und somit Geruchsbildung begünstigt
Naargelang ge er waarde aan hecht naargelang omstandigheden kun je ook een volautomatische met 1 knopdruk afzetten (zie tips).
Jij had een climatronic (volauto) dacht ik , niet ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 maart 2012 - 14:22:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 09 maart 2012 - 00:16:58 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 maart 2012 - 00:32:21 door Rafael »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 09 maart 2012 - 06:38:25 »

... Dat zou de ongevallen ten goede komen. Als voorbeeld namen ze Maastricht, waar volgens hen weinig ongevallen gebeuren omdat je nergens sneller mag en kan dan 50 km/u. Goede vergelijking, Vlaanderen vs Maastricht -centrum-.

Inderdaad, daar zeg je zo wat.
Ze vinden dat er nog niet genoeg zijn.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 09 maart 2012 - 09:13:47 »
Nog wat meer offtopic: stond deze week ergens wat in de krant dat de 70 km/u op de gewestwegen te snel was, en eigenlijk herleid zou moeten worden naar 50 km/u in Vlaanderen. Dat zou de ongevallen ten goede komen. Als voorbeeld namen ze Maastricht, waar volgens hen weinig ongevallen gebeuren omdat je nergens sneller mag en kan dan 50 km/u. Goede vergelijking, Vlaanderen vs Maastricht -centrum-.

Ik beweer hier al een paar jaar dat er een sterke lobby werkzaam is om de snelheden nog verder te verlagen. Toen ik indertijd voor Grontmij werkte was daar een verkeersexpert (nu ja, in het land der blinden is éénoog koning) die hevig voorstander was van het volgende en ook vrolijk werd wanneer hij kon vertellen hoe één en ander kon gelobbied worde:

- bebouwde kom: 30 km/u
- secundaire wegen: 50 km/u
- 2x2 (niet snelweg): 70 km/u
- snelweg: 90 km/u

Hij stelde bovendien dat elke 2x2 met verkeerslichten moest gereduceerd worden tot 50 km/u omdat verkeerslichten niet compatibel waren met 70 km/u en al zeker niet met 90 km/u. Het voornaamste argument voor de 90 km/u op de snelweg was het feit dat er dan niet meer moest ingehaald worden omdat de vrachtwagens ook maar 90 km/u zouden rijden. Misschien moet ik die man dan maar de tip geven om dat nu te herzien naar 80 à 85 km/u omdat er een aantal bedrijven de vrachtwagens slechts die snelheid laten rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 09 maart 2012 - 10:13:23 »
zijn afritten van snelwegen wel compatibel met 90kmh ?  Ik stel een algemene zone 30 voor in héél Vlaanderen  :-X  Dan kan men van de pechstrook een fietspad maken en hebben we plots fietspaden in overvloed  ;D

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 09 maart 2012 - 10:55:46 »
Het perverse is wel dat studiebureaus de mobiliteitsplannen van de meeste gemeentes schrijven. Als er daar mensen zitten die dergelijke onzin durven ventileren dan zie je direct waar de zonitis vandaan komt.

Ik ken een ingenieur die indertijd in het kader van 3V (Veilig Verkeer Vlaanderen) de nieuwe plannen maakte om zwarte punten weg te werken. Die kerel had wel geen rijbewijs en dat was te zien aan de voorstellen die hij uitwerkte!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 09 maart 2012 - 12:04:55 »
Nog wat meer offtopic: stond deze week ergens wat in de krant dat de 70 km/u op de gewestwegen te snel was, en eigenlijk herleid zou moeten worden naar 50 km/u in Vlaanderen. Dat zou de ongevallen ten goede komen. Als voorbeeld namen ze Maastricht, waar volgens hen weinig ongevallen gebeuren omdat je nergens sneller mag en kan dan 50 km/u. Goede vergelijking, Vlaanderen vs Maastricht -centrum-.

Ik beweer hier al een paar jaar dat er een sterke lobby werkzaam is om de snelheden nog verder te verlagen. Toen ik indertijd voor Grontmij werkte was daar een verkeersexpert (nu ja, in het land der blinden is éénoog koning) die hevig voorstander was van het volgende en ook vrolijk werd wanneer hij kon vertellen hoe één en ander kon gelobbied worde:

- bebouwde kom: 30 km/u
- secundaire wegen: 50 km/u
- 2x2 (niet snelweg): 70 km/u
- snelweg: 90 km/u

Hij stelde bovendien dat elke 2x2 met verkeerslichten moest gereduceerd worden tot 50 km/u omdat verkeerslichten niet compatibel waren met 70 km/u en al zeker niet met 90 km/u. Het voornaamste argument voor de 90 km/u op de snelweg was het feit dat er dan niet meer moest ingehaald worden omdat de vrachtwagens ook maar 90 km/u zouden rijden. Misschien moet ik die man dan maar de tip geven om dat nu te herzien naar 80 à 85 km/u omdat er een aantal bedrijven de vrachtwagens slechts die snelheid laten rijden.
Hé, nog een beetje off topic blijven, want mijn stokpaardje snelheidslimieten komt aan bod. (staan in mijn favorieten  :D)

Hiervoor ga ik het schoolvoorbeeld, de onafhankelijke staat eiland Man nemen (als ze toch al Maastricht erbij sleuren), waar geen algemene snelheidslimieten buiten de bebouwde kom zijn op hun gewone wegen (in principe de gevaarlijkste qua verkeersdoden), dus het statistisch voordeel van veilige brede snelwegen en autowegen kennen ze daar niet.
Daarom ook permanente uitvalsbasis voor Top Gear, en menige motorsportfan kent Man maar al te goed.
Het Eiland Man heeft ook redelijk veel toeristen (komen met boot/vliegtuig) het ganse jaar door, die zich daar ook verplaatsen, het aantal bewoners kan zich in de zomermaanden verdubbelen, in de slechtste maanden nog altijd + 40 % (page 41-42 link gov.im)

Toch raar (voor mij niet) dat Isle of Man met 59,5 verkeersdoden per miljoen inwoners in 2010 nu zelfs enkele jaren (4 vd 5 laatste) redelijk ver onder het EU-gemidddelde zit en menig kassa-kassa-land ver achter zich laat. De 2 jaren ervoor (6 doden) haalden ze het EU-gemiddelde ook gemakkelijk (Man : 72-71 doden/milj ; EU gemiddelde 90/78 voor 2008/2009, voor 2010: 68 <> Man : 59,5 )

 Het is maar hoe men het bekijkt. Even dat cijfer in de EU-rangschikking 2010 plaatsen:
Citaat
doden/milj stand landen EU-27 , cijfers 2010
28    1 Sweden
30    2 United Kingdom
37    3 Malta
38    4 Netherlands
45    5 Germany (onbeperkt op 2/3 snelwegen, ook autowegen)
46    6 Denmark
47    7 Ireland
51    8 Finland
54    9 Spain
59    10 Estonia
59,5  - Isle of Man* onbeperkt op wegen buiten bebouwde kom, enkel plaatselijke beperkingen zie link Wiki*
61    11 France
63    12 Luxembourg
65    13 Slovakia
66    14 Italy
66    15 Austria
67    16 Slovenia
68 :   gemiddelde EU-27 landen
74    17 Hungary
74    18 Belgium ... in 2011 correctie naar 80 doden/miljoen of wslk naar 21e plaats...
75    19 Cyprus
76    20 Czech Republik
88    21 Portugal
92    22 Lithuania
98    23 Latvia
102   24 Poland
103   25 Bulgaria
111   26 Romania
112   27 Greece
* http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_in_the_Isle_of_Man#Roads
 met tabel snelheidsmetingen bij limiet en zonder limiet ! Limieten blijken totaal irrelevant voor de gemeten snelheden.

bron verkeersoden* 5 :
zie http://www.gov.im/lib/docs/treasury/economic/digest20111.pdf  page 89 (pdf 79)
Citaat
14.3 ROAD ACCIDENTS 2001-2010 Total Number Vehicles Number of Collisions
Accidents Involved Fatalities Serious Injuries Slight Injuries
2006 965    1,640        8             66                   241
2007 926    1,492        9             79                   277
2008 1,005  1,623       6             43                   261
2009 936    1,486        6            62                   229
2010 1,036  1,683      5            57                   226
inwoners: ~84.000 (2010: -bevolking 0,5 % aangroei /jaar), met 148 inw/km² wat dichtbevolkter als bvb prov. Namen 129 inw/km².
Citaat
http://www.gov.im/lib/docs/treasury/economic/census/mdr081211provisionalkeycensus.pdf
RESIDENT POPULATION Total 2011 : 84,497
>> 5/0,084 = 59,52 verkeersdoden/miljoen inwoners.
En voor de eenogen in het land der blinden:
Citaat
Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999)
Uit een Belgische studie notabene.  ;D

Wslk is er nu wat apathische onrust  ;D omdat van Europa ook druk komt (ETSC) de blamabele cijfers van jonge bestuurders heb ik nog:
Citaat
"België enige land in West-Europa met zoveel jonge verkeersdoden "

Ons land scoort slecht wat betreft het aantal verkeersdoden onder jongeren. Met 136 144 (154) jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen jonge inwoners eindigt België op de 25ste plaats van de Europese ranking. Daarmee zijn we het laatste West-Europese land. Dat leidt mobiliteitsorganisatie Touring af uit de cijfers van de European Transport Safety Council (ETSC)* en van de FOD Mobiliteit **.

De jongeren uit het onderzoek behoren tot de leeftijdscategorie 15-30 jaar, omdat men in sommige landen al met een motorvoertuig mag rijden vanaf 15 jaar. De beste resultaten werden behaald in Zweden, gevolgd door Nederland en Zwitserland. ...]  
De tabel ziet er nog erger uit, voor de jonge mannen achter Polen nog...
Citaat
Tabel 7  http://www.etsc.eu/documents/BackgroundTables_Flash21.pdf
Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people
Average values for last three years available
Land: vrouw|man|verkeersdoden +30d 15-30 jaar/repect. milj. jonge inwoners
1. SE : 24|80|53
2. NL : 26 92 59
3. CH : 23 95 60
4. IL : 18 100 64
5. MT : 44 89 67
6. UK* 31 121 77
7. NO : 33 128 82
8. ES : 34 132 84
9. DE : 39 130 85
10.FI : 33 144 90
11.SK* 32 162 98
12.EE: 39 158 100
~EU : 40|164|103
13. IE: 41 164 103
14.PT: 52 153 103
15.DK: 44 161 104
16.AT: 46 179 113
17. IT: 40 186 114
18. SI: 46 190 121
19.HU: 46 195 123
20.LU: 54 192 124
21.FR: 42 207 125
22.LV: 42 201 128
23.CZ* 50 216 136
24.RO: 58 210 136
25.BE* 50 255 154 # (144# voor 2008-2009-2010 gemiddelde zelf opgezocht uit fgov.be)
26.PL:  59 248 155
27.CY: 23 294 158
28.EL: 58 349 210

Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010. # * last three years available: 2007, 2008, 2009
En waar die nattevingerexperten aan denken is de limieten nog absurder aanpakken ?  ::)
Die zijn in Vlaanderen al het laagste van de EU. De meeste landen verhogen hun limieten op de wegen die ze veiliger gemaakt hebben, maar dat kost idd een beetje geld en moeite, en vooral hersens.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 maart 2012 - 13:32:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: BIV berekenen en tabel, luxewagens massaal ingeschreven
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 10 maart 2012 - 05:03:35 »
Ze steken nochtans genoeg geld en moeite in de wegen.
Echter niet om ze veiliger te maken maar eerder het tegenovergestelde.