Auteur Topic: stiptheid treinen  (gelezen 34044 keer)

Offline Bertje

• Gevorderde
  • Geslacht: Man
Re: stiptheid treinen
« Reactie #90 Gepost op: vrijdag 02 maart 2007 - 21:21:50 »
Een nieuwpoortenaar gaat niet in Mechelen naar de cinema, maar naar Koksijde of Oostende en neemt daarvoor de kusttram. Bovendien heeft Nieuwpoort al lang geen station meer, de oude spoorlijn is afgebroken en er is een mooi fietspad van gemaakt.

Als je treinverbindingen buiten de kantoor- en spitsuren wil aanklagen moet je realistische routes nemen, en dat zijn verplaatsingen van randsteden naar grootsteden en terug, niet van de ene kant van België naar de andere kant.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #91 Gepost op: zaterdag 03 maart 2007 - 01:19:24 »
In Nieuwpoort was ik gewoon met vrienden bij vrienden ;)

Citaat
Bovendien heeft Nieuwpoort al lang geen station meer, de oude spoorlijn is afgebroken en er is een mooi fietspad van gemaakt.
Wat er dus inderdaad voor zorgt dat je nog vroeger moet vertrekken. Vanzelfsprekend moedig ik goede fietspaden aan maar moet dat ten koste van de mobiliteit gaan voor wie geen auto heeft? Zo zijn de mensen die geen auto hebben altijd de lul, op de ene of de andere manier. :(

Citaat
Als je treinverbindingen buiten de kantoor- en spitsuren wil aanklagen moet je realistische routes nemen, en dat zijn verplaatsingen van randsteden naar grootsteden en terug, niet van de ene kant van België naar de andere kant.
Grappig, je snijdt nu juist het grote probleem aan. De verplaatsing die wij mensen moeten maken is nu juist niet beperkt tot de regio of de steden, nietwaar?
Wilt het openbaar vervoer een geloofwaardig alternatief voor de auto zijn dan zal het voldoende flexibel moeten zijn, ook buiten de stad, ook bij een grotere afstand.
Middelen om dit te kunnen bereiken zijn door treinen en bussen ook 's nachts te laten rijden en de bussen goed te combineren met de treinen; de trein om van stad naar stad te gaan, de bus om naar de dorpen te gaan vanuit de stad. Dan wordt het treinvervoer ook meteen efficiënter omdat de trein niet meer bij elk dorp hoeft te stoppen. De buslijnen dienen dan natuurlijk afgestemd te zijn op de reisschema's van de treinen qua tijden en locaties.

Mijn grootste aanklacht is dat je er met de trein voor moet zorgen dat je rond 0 uur alweer terug bent omdat je anders 6 uur gaat mogen wachten op het station. Hierdoor moet je belachelijk vroeg vertrekken. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik wil wel graag later dan 20u vertrekke, ik vind het prettig om laat op de avond of vroeg in de nacht nog wat te kunnen pokeren of eens een kroegentocht te doen en dat maakt de trein voor mij niet mogelijk wanneer het buiten mijn eigen stad is >:(

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #92 Gepost op: zaterdag 03 maart 2007 - 10:23:52 »
Hier geldt de wet van vraag en aanbod. De vraag voor vervoer is groter dan het aanbod tijdens spitsuren, erbuiten is het aanbod groter dan de vraag. Voor een handvol mensen die af en toe eens een stuk in de nacht willen uitgaan kan je geen vaste diensten regelen, anders rijden deze in de meeste gevallen leeg rond.
Als jij op een bepaald moment eens een trein of bus op een abnormaal uur nodig hebt, klaag je dat die er niet is, maar je vergeet erbij te denken dat dat diezelfde trein of bus in een vaste dienstregeling moet rijden en dus op al die dagen dat jij beslist om thuis te blijven leeg rondrijdt.

Een oplossing voor dit probleem zijn belbussen; deze bel je als je ze nodig hebt en hoeven niet in een vaste regeling te rijden. En uiteraard kan je steeds beroep doen op een taxi. Merk nog even op dat beide even duur zijn (de bus misschien nog duurder), maar in het ene geval de overheid betaalt en in het andere geval de passagier.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #93 Gepost op: dinsdag 06 maart 2007 - 11:28:11 »
Citaat van: BBB
Mijn grootste aanklacht is dat je er met de trein voor moet zorgen dat je rond 0 uur alweer terug bent omdat je anders 6 uur gaat mogen wachten op het station.

Maak het dan gezellig en blijf gewoon verder (strip)pokeren bij je vrienden tot 6 uur 's morgens !  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #94 Gepost op: vrijdag 09 maart 2007 - 21:46:42 »
Mijn grootste aanklacht is dat je er met de trein voor moet zorgen dat je rond 0 uur alweer terug bent omdat je anders 6 uur gaat mogen wachten op het station.

Maak het dan gezellig en blijf gewoon verder (strip)pokeren bij je vrienden tot 6 uur 's morgens !  :D
Dat zou hartstikke leuk zijn maar wat als je vrienden de volgende dag verplichtingen hebben en nog een beetje slaap willen hebben? ;)

Citaat
Voor een handvol mensen die af en toe eens een stuk in de nacht willen uitgaan kan je geen vaste diensten regelen, anders rijden deze in de meeste gevallen leeg rond.
Je poneert deze stelling maar weet je wel zeker dat dat zo is (heb je de getallen? er zijn toch veel mensen die uitgaan al geeft Leuven een wat vertekend beeld)? Stel dat er 's nachts 1/5de van de mensen moet reizen in verhouding tot overdag, dan zijn dat nog altijd genoeg. Ik stel niet dat er elk half uur een trein moet vertrekken maar is het nu te veel gevraag om bijvoorbeeld om 2 uur en om 4 uur een trein te laten vertrekken? Als er 2 extra lijnen zijn tussen 12 en 6 dan heb je nog de mogelijkheid om terug te geraken? Die paar lijnen geraken echt wel vol hoor.

Citaat
Als jij op een bepaald moment eens een trein of bus op een abnormaal uur nodig hebt, klaag je dat die er niet is, maar je vergeet erbij te denken dat dat diezelfde trein of bus in een vaste dienstregeling moet rijden en dus op al die dagen dat jij beslist om thuis te blijven leeg rondrijdt.
Ik vergeet niets. Ik leg alleen uit waarom de trein onmogelijk een alternatief kan zijn voor de auto. Hooguit kan de trein een aanvulling zijn op de auto en dan alleen voor de happy few die toevallig de gunstige lijnen kunnen gebruiken.
Bottomline: ze moeten ophouden met de auto onevenredig te belasten om zo mensen in de trein te pesten zolang de trein geen alternatief is.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #95 Gepost op: woensdag 14 maart 2007 - 13:22:52 »

Dat zou hartstikke leuk zijn maar wat als je vrienden de volgende dag verplichtingen hebben en nog een beetje slaap willen hebben? ;)

Dat ze dan op zaterdagavond naar de mis gaan, hé. Dan kunnen ze 's zondags uitslapen.  :D

Citaat
Ik vergeet niets. Ik leg alleen uit waarom de trein onmogelijk een alternatief kan zijn voor de auto. Hooguit kan de trein een aanvulling zijn op de auto en dan alleen voor de happy few die toevallig de gunstige lijnen kunnen gebruiken.
Bottomline: ze moeten ophouden met de auto onevenredig te belasten om zo mensen in de trein te pesten zolang de trein geen alternatief is.

100% akkoord met die conclusie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline banzai

• Starter
  • *
« Reactie #96 Gepost op: maandag 26 maart 2007 - 20:36:54 »
voor mijn part mogen ze alle treinspoorlijnen gewoon opbreken en er een laag asfalt over gieten

bij de spoorwegen spelen ze graag met treintjes,
maar van mensen vervoeren, daar hebben ze geen verstand van

't is elke dag iets

neem nu bv deze morgen , hoeveel treinen waren er vandaag weeral afgelast en waarom ? omwille van het zomeruur ?
en hoe is dat meegedeeld aan de reizigers ?  de infrastructuur van de nmbs laat geen effectieve communicatie toe.
een boodschapje door een gammele luidspreker die je 10 meter verder op het perron niet kunt horen, aub, danku.

is het personeel van de nmbs  de mensen uit hun treinen aan het pesten ?
niet met den dezen, afschaffen die spoorwegen en asfalt erover !!!!!!!!

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #97 Gepost op: maandag 26 maart 2007 - 22:09:01 »
Ik reken graag.

Neem bijvoorbeeld een M6 trein van 10 rijtuigen; daar kruipt tijdens de spits toch al gauw meer dan 1000 man op. Deze 1000 mensen nemen in de trein naar schatting ongeveer 500m² in beslag, plus een stuk leeg spoor als veiligheidszone van naar schatting 2000m², samen 2500m² dus.
Als je spoorwegen gaat vervangen door autowegen heb je voor dezelfde 1000 personen naar schatting 6666m² nodig (aan 1.5 persoon per auto), plus een stuk lege weg van 6666m² bij 30km/h als veiligheidszone (1 autolengte); bij 90km/h wordt dit ongeveer 66666m² (10 autolengtes).
Neem daarbij het grotere risico op ongevallen door snelheidsverschillen tussen auto's, door veranderen van plaats op de rijbaan, door af te slaan, etc.
Ook meerekenen dat een spoorweg met 4 sporen (bv de lijn Anwerpen-Brussel) evenveel plaats inneemt als 3 of 4 rijstroken (bv E19 Antwerpen-Brussel in één richting zonder middenberm).

Zoals je ziet is het idee om spoorwegen te vervangen door autowegen compleet uit de lucht gegrepen. Spoorwegen hebben een veel grotere capaciteit dan autowegen. Als je ze vervangt door autowegen bestaat er geen ochtend- of avondspits meer, maar staat heel België 24/7 in de file.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #98 Gepost op: maandag 26 maart 2007 - 23:03:46 »
Vergeet ook niet dat zo'n stammetje M6-rijtuigen, Antwerpen - Brussel aflegt in ongeveer 40 minuten.  Een ander interessant traject is Gent - Antwerpen wat bv. met een AM96 eveneens ongeveer 40 min. duurt. Dat zijn gemiddelde snelheden die je met de auto niet kan halen. Het gaat hier dan ook nog over lijnen waarvan het grootste gedeelte slechts een max. snelheid heeft van 140 km/u. Wanneer deze worden opgewaardeerd naar 160 (of misschien zelfs 200) dan kunnen hier nog enkele minuten af.

Er zijn inderdaad een aantal treinen afgeschaft, maar dat is al enige tijd. De Benelux trein heeft momenteel een tekort aan locomotieven. Een tijdje geleden is er ééntje in brand gevlogen in Wildert. Voor de kenners handelt het hier over de 11-reeks (een tweespanningsloc, 3  kV voor België, 1.5 kV in Nederland). Het gerucht gaat dat de Nederlandse machinisten die dingen om zeep helpen omdat ze in de stations in Nederland de ventilatie afzetten. Wanneer ze die vergeten terug aan te zetten dan geeft die loc het soms op.

Trouwens je hoeft niet op de omroeper te vertrouwen, aan elk perron van de middelgrote tot grote stations hangt een monitor met de treinen, perrons en mogelijke vertraging.

Mijn gemiddelde vertraging met de trein is ondertussen teruggelopen tot net iets meer dan 2 min, helemaal niet slecht.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Reizigers zitten drie uur vast op trein
« Reactie #99 Gepost op: dinsdag 27 maart 2007 - 21:31:37 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #100 Gepost op: woensdag 28 maart 2007 - 02:13:27 »
Vergeet ook niet dat zo'n stammetje M6-rijtuigen, Antwerpen - Brussel aflegt in ongeveer 40 minuten.  Een ander interessant traject is Gent - Antwerpen wat bv. met een AM96 eveneens ongeveer 40 min. duurt. Dat zijn gemiddelde snelheden die je met de auto niet kan halen. Het gaat hier dan ook nog over lijnen waarvan het grootste gedeelte slechts een max. snelheid heeft van 140 km/u. Wanneer deze worden opgewaardeerd naar 160 (of misschien zelfs 200) dan kunnen hier nog enkele minuten af.

Je noemt hier nu 2 zeer gunstige trajecten tussen 2 grote steden,  je zwijgt over de prullijntjes zoals bijvoorbeeld Leuven-Nieuwpoort (er is niet eens een station daar, je moet nog een vol uur in een overvolle tram vanuit Oostende) en Leuven-Venray (Noord-Limburg Nl.; de trein gaat via Luik, zoek maar eens op hoe ver dat om is waar ik niet alleen extra tijd maar ook extra kosten aan kwijt ben). ;)
Bij deze doe ik dat dan met plezier omwille van mijn slechte ervaringen met dit soort lijntjes.
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 maart 2007 - 02:15:19 door BBB »

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 29 maart 2007 - 18:03:15 »
Die prullijntjes, zoals jij ze noemt, zijn lijnen waarop minder reizigersverkeer is, anders zouden ze al lang uitgebreid zijn.
En niettegenstaande dat het prullijntjes zijn, is hun (potentiele) capaciteit nog altijd groter dan een weg van dezelfde afmetingen als de spoorbedding.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #102 Gepost op: donderdag 29 maart 2007 - 19:14:22 »
Die prullijntjes, zoals jij ze noemt, zijn lijnen waarop minder reizigersverkeer is, anders zouden ze al lang uitgebreid zijn.
En niettegenstaande dat het prullijntjes zijn, is hun (potentiele) capaciteit nog altijd groter dan een weg van dezelfde afmetingen als de spoorbedding.
Er loopt niet eens een lijn naar Nieuwpoort. Nieuwpoort is nochtans een stad en het heeft het grootste aantal boten aangemeerd liggen in heel België als ik goed ben geïnformeerd.
De reden dat ik via het niet al te prettige Luik naar het noorden van Nederlands Limburg moet reizen is omdat het in 2 verschillende landjes is, historisch ongelukkig gegroeid doordat er toen maar een beperkt internationaal verkeer was voor de gewone mensen en de landjes toen nóg meer dan nu alleen maar binnen de eigen kleine grensjes dachten.

Wat je zegt over de (potentiële!) capaciteit, daar kan ik niet over oordelen.
Wat ik wel weet, en dat is alles wat mij als reiziger interesseert, is dat ik met de trein 2 keer zo veel tijd nodig heb voor een relatief korte afstand en dan ook nog om 20u alweer terug moet als ik niet kan of wil overnachten waardoor ik de beste uurtjes van de dag het gezelschap mis. Jullie weten zeker ook wel dat het meestal juist later op de avond en vroeg in de nacht het gezelligst is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 maart 2007 - 19:16:34 door BBB »

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #103 Gepost op: donderdag 29 maart 2007 - 19:52:00 »
Je kan ipv langs Luik rond te rijden ook via Antwerpen gaan; maar dan bots je waarschijnlijk op dezelfde problemen op het Nederlands spoor.
Dat er slechte internationale spoorverbindingen zijn ligt maar voor de helft aan België. In dat opzicht volgt het spoor ook mooi de gewone wegen; ik vermoed zelfs dat het aandeel grensovergangen per weg procentueel lager liggen dat het aantal grensovergangen per spoor als je rekening houdt met het totaal aantal wegen en spoorwegen in België.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Treinen rijden minder stipt
« Reactie #104 Gepost op: maandag 03 september 2007 - 19:49:06 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.