Auteur Topic: stiptheid treinen  (gelezen 40486 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
stiptheid treinen
« Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 10:13:40 »
Hierbij een overzicht van de verplaatsingen die ik afgelopen 2 maand heb gemaakt met de trein. Het betreft elke keer het traject Mechelen - Gent Dampoort. Dit traject kan ik op 2 manieren afleggen, nl. Mechelen - Gent Sint Pieter - Dampoort of Mechelen - Antwerpen Berchem - Dampoort. Ik moet dus 1x overstappen. De vertraging geldt voor de volledige rit dus niet de aankomst in het overstapstation. De overstaptijden in de stations zijn max. 9 min. Een trein die te laat toekomt en zijn vertraging in het traject wegwerkt staat niet als 'met vertraging' genoteerd, het uur van aankomst is belangrijk, niet dat van vertrek.

Enkele kengetallen:

- aantal verplaatsingen: 61
- aantal stipte treinen (0 min. vertraging): 33
- aantal treinen met max. 5 min. vertraging: 57 (93.44% !)
- gemiddelde vertraging: 1.98 min.
- max. vertraging: 27 min.
- afstand over het spoor: ongeveer 65 km
- afstand over de weg: ongeveer 80 km
- rijtijd met de trein 57 min.
- rijtijd met de auto (mappy): 51 min
- rijtijd met de auto (spits): 1u 30 min - 1u 45 min

In de periode dat ik de rijtijden opnam zat één stakingsdag en één stormdag. De max. vertraging van 27 min was te wijten aan een zelfmoord op het traject Gent - Antwerpen waardoor alle treinverkeer op deze lijn voor 30 min stil lag. Op alle verplaatsingen had ik een zitplaats (Op een half jaar tijd heb ik slechts 2x voor een gedeelte van het traject geen zitplaats gehad.)

Het gebruikte materieel zijn:
- oudere M4 wagons (2 + 3 in de tweede klasse) voor het traject Mechelen - Gent Sint Pieter
- reeks 41 diesel rijstellen voor het traject Gent Sint Pieter - Eeklo
- recente en ultra comfortabele I11 rijtuigen voor Gent - Antwerpen
- zeer comfortabele AM96 rijstellen voor Gent - Antwerpen
- comfortabele en recente M6 rijtuigen (nieuwe dubbeldekkers) voor Antwerpen Mechelen
- 800-reeks rijstellen (varkensneuzen) Antwerpen Mechelen

Mijn favorieten zijn veruit de I11, op de voet gevolgd door de AM96 en M6. Dit is recent materieel dat zeer comfortabel is en een 2 + 2 opstelling biedt in tweede klasse, met een stoel voor elke passagier i.p.v. een bank. De 41 reeks heeft ook een 2 + 2 opstelling maar is minder comfortabel van ophanging en kan fel trillen door de diesel.

Tot zover een meer objectieve kijk op de vertragingen bij de spoorweg en het aangeboden materieel. Het comfort is natuurlijk subjectief maar ik vermoed dat de meeste treinreizigers me hier wel in zullen volgen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: stiptheid treinen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 11:56:41 »
Altijd handig als je de cijfers bijhoudt.  ;)
Een vertraging tel ik altijd pas als een vertraging als ik hierdoor later op mijn eindpunt aankom. Op zich vallen de cijfers nog wel mee maar het probleem is natuurlijk dat er van die dagen zijn dat je er helemaal niet geraakt, dat probleem heb je met een goed onderhouden auto maar één keer in heel wat jaren. Nu was die storm ook wel vrij extreem (persoonlijk vond ik het wel tof  ;D)
maar al die stakingsdagen daar wordt de reiziger toch niet echt happy van, ze staken gegarandeerd een paar keer per jaar  >:(
Voor wat? Bovendien, als ze dan toch druk op de werkgever willen uitoefenen en mediageil zijn dan zouden ze dat ook op een klantvriendelijke manier kunnen doen door van te voren aan te kondigen geen kaartjes te controleren. Dat komt niet bij die gasten op!
Interessant is dat in Nederland ook juist in deze sector veel gestaakt wordt. Zou het te maken hebben met de privatisering of zouden deze mensen sneller staken omdat de impact zo groot is wanneer ze hun werk niet doen?
Ik vind het in ieder geval onverantwoord dat er in zo'n sector frequent gestaakt word

Verder wil ik nog even opmerken dat jij een zeer gunstig traject aflegt met de trein, van stad tot stad. Probeer maar eens Van Leuven naar Noord-Limburg te reizen, dan ben je 2 keer zo veel tijd kwijt als met de auto. Op zo'n traject is de trein enkel een alternatief voor hun die geen auto hebben. Met de trein naar Nieuwpoort is ook geen pretje. Dan moet je eerst naar Oostende en van daaruit nog een niet al te prettige tram van een uur nemen.

Nee, voor mij is het OV maar niets. Het is dat ik moet omdat ik als student geen geld heb voor een auto maar anders zou ik er niet over piekeren om het OV te gebruiken.

Over die wagons; is de I11 die trein met dubbeldek (van buiten wit met strepen?)? Dat zijn de modernste die ik zie, ze rijden vaak op het traject van Antwerpen naar Brussel. Op zich best goede treinen maar ik vind het spijtig dat er geen ramen in zitten. De lucht is nogal droog (airco  :() en ik heb nogal behoefte aan frisse lucht (licht asthmatisch).

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 12:08:27 »
Eventjes wat breder ingaan op het OV.
Is het eigenlijk wetenschappelijk aangetoond dat het OV beter zou zijn voor het milieu?
Deze claim hoor je vaak bij de overheid en milieubewegingen maar ik heb nog nooit bewijzen gezien.
Ik zal alvast deze discussie aftrappen. Hoeveel bedraagt de vervuiling opgedeeld naar de verschillende vervuilende componenten (broeikasgassen, fijnstof enz.) per reiziger met de verschillende voertuigen; auto, bus, trein, tram en trolley?
Het wordt nog wat ingewikkelder, door de zeer zware subsidiëring van de bus (2 euro binnen de stad, in Nederland betaal je als consument veel meer, in België via de belasting ook) zijn er veel klanten die de bus overbodig gebruiken. Als ze de volle prijs zouden moeten betalen dan zouden ze wandelen of de fiets nemen. Deze extra vervuiling moet je dus ook in de vervuiling van de bus meenemen, immers zonder die bus zouden ze zich op een niet-vervuilende wijze verplaatsen. Gisteren heb ik er nog een 'fraai' voorbeeld van gezien. De bus zat overvol, kwamen er toch nog mensen bij staan. 2 mensen stonden voor mij (bijna vooran) en die man was nogal ambetant. Hij kon makkelijk wat meer naar voren waardoor ik bij elke rembeweging met mijn arm tegen hem aankwam (ik stond omwille van gebrekkige ruimte dwars). Deze 2 stumpers stapten op aan het einde van de Bondgenotenlaan en ze stapten af aan het Sint-Jacobsplein. Dat is nog geen 10 minuten wandelen, dus ongeveer 1 kilometer. Dan vraag ik me toch af waar ze bezig zijn. Dit soort onnodige ritjes zie je veel, dit zouden ze nooit doen als ze het volle pond moesten betalen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 13:45:09 »
De I11 rijtuigen zijn de nieuwe internationale rijtuigen van de NMBS. Ze zijn niet dubbeldeks. Je kan ze herkennen aan de belettering, ergens onderaan aan de wagon hangt een bordje met 200 (dat is de max. toegelaten snelheid) en een hele boel afkortingen van landen (de landen waar die wagon is toegelaten). De dubbeldebbers zijn de M6 rijtuigen.
Er zit trouwens nog behoorlijk wat rek op de rijtijden. Het meeste materieel is geschikt voor 160 km/u, de meeste lijnen zijn echter nog 120 km/u of 140 km/u. Ik vermoed dat in de toekomst de belangrijkste lijnen wel 160 zullen worden en een aantal zelfs sneller (200).

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan naar de milieuvriendelijkheid van de treinen. Bij dieseltreinen is dat relatief eenvoudig omdat de verbruikscijfers bekend zijn, bij de electrische locomotieven of stellen is dat moeilijker.
De oudere diesellocomotieven (reeks 51-55) hadden 8 l/km nodig, deze zijn echter aan het einde van hun loopbaan. Ik vrees ervoor dat deze milieuvriendelijk zijn. Als ze echter een zware goederentrein trekken zal het in vergelijking met een vrachtwagen nog wel meevallen. De nieuwe dieselstellen (reeks 41) verbruiken 1l/km. Deze diesels zijn echter wel modern en de uitstoot aan koolwaterstoffen en fijn stof zal hier wel meevallen.

Op de grote lijnen is treinverkeer, zonder twijfel, milieuvriendelijker dan de auto. Neem een trein met 8 M6 rijtuigen, daar zit in de spits toch al snel 1500 man in. De locomotief heeft een vermogen van ongeveer 4 MW. Zelfs als hij constant dit vermogen zou aanspreken komt het nog gunstig uit. Het meer recente materieel doet ook aan energierecuperatie bij het remmen. In principe worden de motoren generatoren en wordt de stroom terug de bovenleiding ingestuurd. Bovendien rijden ze voor een groot gedeelte op nucleaire stroom in België, dus zeer weinig CO2.  Een electrische motor werkt daarenboven nog eens efficiënter dan een verbrandingsmotor.

De TGV is dan weer niet zo milieuvriendelijk. Om 300 of meer te kunnen rijden trekt deze aardig wat stroom, in vergelijking met het vliegtuig op de korte afstand komt die er dan weer relatief gunstig uit.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 18:00:28 »
Citaat van: BBB
Bovendien, als ze dan toch druk op de werkgever willen uitoefenen en mediageil zijn dan zouden ze dat ook op een klantvriendelijke manier kunnen doen door van te voren aan te kondigen geen kaartjes te controleren.

Daar spaar je enkel de occasionele reiziger mee. De meeste reizigers hebben vooraf een treinkaart voor een zekere periode betaald. Controle of niet: de kaart is toch betaald.

Citaat van: JC
De dubbeldebbers zijn de M6 rijtuigen.

Zijn dat die rijtuigen waarin iemand die niet erg klein is, boven niet rechtop kan zitten aan de zijkanten vanwege het afgeschuinde dak?

Citaat
De TGV is dan weer niet zo milieuvriendelijk.

Begrijpelijk, want de luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid.

Daardoor zullen ook andere treinen aanzienlijk minder milieuvriendelijk worden naarmate hun snelheid gaat toenemen.

Wat ik mis, is het kostenplaatje. Het openbaar vervoer kost de overheid en het bedrijfsleven (en bijgevolg de samenleving) enorm veel geld in vergelijking tot het beperkt aantal werknemers dat er gebruik van maakt.

Geldstromen en verkeersstromen in het privaat en openbaar vervoer
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 18:16:58 »
Niet enkel werknemers maken gebruik van het openbaar vervoer. M.n. de spoorwegen worden ook gebruikt voor goederenvervoer. Het biedt hier een valabel alternatief voor lange afstandsvervoer waar het niet mogelijk is per schip en is relatief snel. Bovendien denk ik niet dat de trein kan weggenomen worden als vervoersmodus. Er worden grote hoeveelheden passagiers mee naar de centra van de steden gebracht om te werken, dit is niet mogelijk per auto, zelfs met het bijleggen van enkele snelwegen. Helaas zit er in de trein ook niet veel rek meer. Men kan hier en daar misschien nog wel een extra trein inleggen, langer maken of een dubbeldek inzetten, maar er zijn knelpunten in de spoorinfrastructuur (bv. noordzuid-verbinding in Brussel).

De M6 rijtuigen zijn inderdaad diegene waar je boven aan de zijkant niet goed meer kan rechtstaan als je wat langer bent. Vermits je tijdens de rit zit zal je er weinig last van hebben. Ze zijn echter ook bekend om hun zeer comfortabele vering.

De mix van treinen die ik neem geeft m.i. wel een vrij realistisch beeld van de vertragingen. De lijn Mechelen - Gent is redelijk vertragingsvrij. De lijn Brussel - Antwerpen waar ik ook regelmatig gebruik van maak is zeer vertragingsgevoelig.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 23:37:06 »
Citaat
Daar spaar je enkel de occasionele reiziger mee. De meeste reizigers hebben vooraf een treinkaart voor een zekere periode betaald. Controle of niet: de kaart is toch betaald.
Ik denk nochtans dat de NMBS niet blij zal zijn als occasionele niet zouden betalen dankzij zo'n staking  ;)
Vergeet ook niet de 10-rittenpas die door veel jongeren gebruikt wordt.
Dat ze het maar eens uitproberen, het is in ieder geval een publieksvriendelijke actie ipv dat je iemand zijn cariere belemmert doordat hij een paar keer per jaar niet op zijn werk geraakt. Ze moeten gewoon minder zagen en meer werken.

Ik moet ook bukken in die M6 maar dat stoort me niet, ik ben het gewend dat alles onaangepast is aan mijn lengte. Als je bijvoorbeeld amper schoenen of jassen kan kopen en in veel te kleine collegebanken moet zitten dan is dit maar klein leed  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 00:13:58 »
Ik denk nochtans dat de NMBS niet blij zal zijn als occasionele niet zouden betalen dankzij zo'n staking  ;)

Blijft nog de vraag naar de realiseerbaarheid. Enkele jaren geleden hadden stakende bestuurders van de MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel) zich voorgenomen de reizigers niet te doen betalen. Maar de MIVB had dat voornemen weten te boycotten door extra-controles en nultolerantie jegens zwartrijders aan te kondigen.

Bij de N.M.B.S. heb je controleurs in burger. Als de trein al geruime tijd aan het rijden is, steken ze plots een badge op hun overhemd of jas, en beginnen ze de reizigers te controleren. O wee dan de treinbegeleider die de zwartrijders niet genoteerd heeft.

Citaat
Ik moet ook bukken in die M6 maar dat stoort me niet, ik ben het gewend dat alles onaangepast is aan mijn lengte. Als je bijvoorbeeld amper schoenen of jassen kan kopen en in veel te kleine collegebanken moet zitten dan is dit maar klein leed  ;)

Ik ben maar 1,78 meter, maar in die M6 kan ik op de bovenverdieping aan de zijkanten zelfs niet rechtop zitten vanwege het afgeschuinde dak.
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 januari 2007 - 00:18:54 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 08:00:37 »
Bij de N.M.B.S. heb je controleurs in burger. Als de trein al geruime tijd aan het rijden is, steken ze plots een badge op hun overhemd of jas, en beginnen ze de reizigers te controleren. O wee dan de treinbegeleider die de zwartrijders niet genoteerd heeft.

Bij mijn weten hebben ze die controleurs is burger al een tijdje afgeschaft, er zijn nog altijd wel speciale controleteams. Het zijn er blijkbaar niet zo veel meer dan vroeger. Toen ik in de periode 95-96 dagelijks van Berchem naar Brussel Centraal spoorde kwam ik regelmatig die anonieme teams tegen. Nu ben ik in goed een halfjaar maar 2x een extra controleteam tegengekomen.

De ticketcontroles stellen niet zo veel voor. Ik zou gemakkelijk thuis geraken zonder ticket. Het is een kwestie van weten in welke wagon te zitten zodat je ver van de controleur zit, eventueel bij de volgende halte verkassen en het lukt wel. Het is een trucje dat ik studenten wel eens zie toepassen. Ik word zeer regelmatig op het gehele traject Mechelen - Gent niet gecontroleerd, zoals deze morgend bijvoorbeeld. Er zijn momenteel duidelijk twee soorten treinbegeleiders. Er zijn er die hun werk serieus doen, vriendelijk en professioneel, die ook via de intercom de reizigers op de hoogte houden van mogelijke vertragingen en de reden hiervan (vertraging met een reden wordt beter aanvaard door de reiziger dan gewoon maar te zeggen vertraging). Er zijn er echter ook die niet veel meer uitvoeren dan deuren open en dicht doen (gelukkig steeds minder).
Ik heb het ook zeer moeilijk met de stakingen. Deze stakingen komen steeds in periodes waarin er geen verlof is, ik verdenk hen er dan ook van dat de staking een excuus is om toch maar even wat dagen thuis te zitten. Bovendien hebben vele mensen die aan de spoorwegen werken nog de oude overheidsinstellingen mentaliteit, werken is daarin niet de hoofdbekommernis. In de privésector zouden ze wel anders piepen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 10:50:43 »
Op basis van de cijfers van de Nederlandse rijkswaterstaat kom ik op volgende cijfers voor CO2 productie van openbaar vervoer en auto. Dit houdt rekening met de werkelijke gemiddelde bezettingsgraad van de auto's.

- auto = 134 g CO2/km
- bus = 92 g CO2/km
- trein = 64 g CO2/km

Gezien het hier om cijfers van de Nederlandse spoorwegen gaat verwacht ik dat de uitstoot aan CO2 voor treinen in België lager is. Dit omdat in België meer dan 50% nucleaire energie wordt gebruikt. In Nederland is er weliswaar stroom beschikbaar met weinig CO2-productie (groene stroom), maar het aandeel is veel lager dan het nucelaire aandeel in België. In Nederland zijn er bovendien meer diesellijnen voor personenvervoer dan in België waardoor er meer CO2 wordt geproduceerd.

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 02 februari 2007 - 13:34:51 »
Wel ik ga het voor mij ook eens bijhouden, maar ik kan je nu al vertellen, dat het ronduit "slecht" zal uitdraaien, want bij mij kan je het aantal dagen per maand dat de trein minder dan 5 minuten vertraging heeft, op één hand tellen.

Traject : Diegem-Deinze

Hiervoor moet ik meestal twee keer overstappen, behalve als ik om 19 uur gedaan heb, dan doe kan ik vanuit Brussel een rechtstreekse trein pakken.
Reistijd met de trein: tussen 120 en 150 minuten, afhankelijk van het uur dat ik gedaan heb.
Reistijd met de auto: door omstandigheden ben ik een paar keer met de auto geweest: buiten de spits 70 minuten, tijdens de spits 90-100 minuten.

De extreemste vertraging die ik eens had, was met de afgeknapte bovenleidingen in Denderleeuw (tot 2x toe op één week tijd) tijdens de zomer, die me de eerste keer 2u30 vertraging opleverde, en de tweede keer 1u20
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 februari 2007 - 13:36:44 door os2lover »
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 02 februari 2007 - 14:51:03 »
De trein tussen Diegem en Deinze doet er gemiddeld een 90 minuten over, reken je de volledige verplaatsing ? Hoe geraak je in het station van Deinze, hoe geraak je van Diegem op het werk ?

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 02 februari 2007 - 16:22:22 »
Ik reken inderdaad de hele wachttijd.
Dus van de moment dat ik op kantoor vertrek tot de moment dat ik in Deinze van de trein stap.
En 's morgens van zodra ik in Deinze op de trein stap :)

Nu in Diegem stap ik tien minuten naar de trein, en normaal is hij er 5-10 minuten later.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 februari 2007 - 16:25:00 door os2lover »
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: maandag 05 februari 2007 - 15:21:57 »
Ik merk dat een trein in vertraging altijd veel vrevel opwekt, terwijl men over een rit met de auto zonder probleem een 50% langere rijtijd omwille van file, ongeval, spitsuur en dergelijke voor lief neemt.

Treinen horen inderdaad op tijd te rijden, maar techniek en en mensen falen wel eens. Overigens, een zeker aantal van de vertragingen zijn aan derden te wijten.

Het kan inderdaad beter, maar ook veel slechter

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #14 Gepost op: maandag 05 februari 2007 - 17:05:02 »
Vandaag eerste dag van meting :

Traject Deinze-Diegem
Vertrektijd Deinze 10:59
Normale aankomsttijd Diegem : 12:11
Overstap in Brussel Noord omstreeks 11:59

Trein in Deinze is op tijd vertrokken en om 11:53 toegekomen in Brussel Noord (terwijl hij er maar om 11:57 moest zijn) dus da's prima.
Stuk Brussel-Noord-Diegem was de trein van 11:59 echter met 10 minuten vertraging aangemeld.
Hij is dus pas om 12:10 vertrokken, en 't was 12:22 (ipv. 12:11) voor ik uitstapte in diegem.

Vertraging : 11 minuten