Welkom in België, het land waar elke zichzelf respecterende stad twee namen heeft (Brussel/Bruxelles, Antwerpen/Anvers, Liege/Luik, Lier/Lierre, Namur/Namen, ...). Merk op dat Vlamingen en Walen hieraan even schuldig zijn.
Vele zelfs drie !
Liege/Luik/
LuttichBrussel/Bruxelles/
BrüsselLeuven/Louvain/
LöwenBastenaken/Bastogne/Bastnach
Mechelen/Malines/Mecheln en zelfs...
Antwerpen/Anvers/
Antorf (maar dat wordt tegnwoordig niet meer gebruikt...)
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_deutscher_Bezeichnungen_belgischer_OrteZie je mij al staan op het station en vervolgens aan een Waal vragen hoe dat nu zit; eerst in het Nederlands en dan maar in het Engels en dan blijkt dat ze zelfs geen Engels verstaan.?
Nu spreek ik ook nauwelijks Frans maar het Engels is nu eenmaal de wereldtaal, spijtig dat de Franstaligen niet willen erkennen dat ze verslagen zijn
Laat mij ff kijken of ik dat goed versta:
- Jij begeeft je naar een streek waarvan je de taal niet beheerst

- Jij bereidt je niet voor en hebt dus geen idee hoe de plaats waar je naartoe wil noemt in lokale taa :-\l
- Jij hebt opeens geen idee meer waar je bent en waar je naartoe wil

- Jij vraagt een goedwillende inboorling het antwoord op al je vragen in een taal die hij niet niet verstaat en mogelijks nog nooit nodig had

- en dat alles is opeens de fout van dat franse boerken in de trein

(nu we het weer roerend oneens zijn met elkaar mag ik je wel een beetje pesten hé, BBB

)
Komt er nog eens bij dat het Frans, na de klassiekers als Mandarijns, Spaans, Hindi, Engels, Arabisch, Portugees, Russisch, Bengaals, en Indonesisch zo ongeveer op plaats 10 staat in ´s werelds meest gesproken talen, met over 130 mio (290 mio, incl 2e taal)! Als die mannen ´verslagen´ zijn, wat moeten wij dan niet zeggen met ons Nederlands, dat, ruim gerekend, tegen de 40e plaats staat met 23 mio...
Je kan nog beter Hausa of Pasjtoe of Azeri spreken dan Nederlands...

al dat een indicatie zou moeten zijn van ´winnen´

Bovendien verstaan ze noodgedwongen Nederlands of Frans omdat ze, als ze in België gaan studeren aan de unief óf in Wallonië óf in Vlaanderen terecht moeten. Nu zou ik als ik hen was gewoon in Duitsland studeren maar ieder zijn keus.
Jíj wel, want jij krijgt van de Nederlandse regering geld om te gaan studeren, waarmee je (een deel van) je opleiding kan betalen.
In Belgie worden die subsidies voor het grootste deel echter
niet uitbetaald aan de studenten zelf, maar worden ingezet om de inschrijvingsgelden en leerkosten zo laag mogelijk te houden.
Jij trekt dus zo´n beetje doodleuk van 2 landen studiehulp en vraagt je dan in al je onschuld af waarom anderen dat fincancieel niet kunnen/doen

(ondertussen zijn de inschrijvingskosten voor buitenlanders ook opgetrokken, maar ik denk niet of dat een goede zaak is). Feit is dat velen mensen uit het Duitse landsgedeelte de inschrijvingsgelden (én de veel duurdere woonkosten) net over de grens niet kunnen betalen... Het is dus helaas niet "ieder zijn keus"