Auteur Topic: stiptheid treinen  (gelezen 34063 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: stiptheid treinen
« Reactie #60 Gepost op: zondag 18 februari 2007 - 20:25:59 »
Drie kleine gemeenten: Selfkant, Tüddern en Elten met in ´t totaal nog geen 69 vierkante km tot 1963 en dan zijn de Nederlanders weer naar huis gestuurd. Die drie zijn sindsdien weer officieel Duits, trouwens, er zijn nooit Nederlandse gezagsdragers geaccepteerd geweest en neen, ze hebben daar nooit Nederlands gesproken. Het enige (na 2002) dat jullie nog hebben is de Duivelsberg (een prachtig natuurgebied trouwens, moet je eens bezoeken) met in 1992 nog 3 Duitse gezinnen, die inderdaad ook Nederlands praten.

In Belgie gaat het over 9 Gemeenten met ca 70000 inwoners.

Geef toe dat de 2 niet echt vergelijkbaar zijn...  Wink

Thanx, voor het opzoeken, ik wou het al doen. Komt daar nog bij dat de Nederlanders dat veel groter zagen net na de oorlog. Zelfs Eliomys had nu in Nederland gewoond wanneer de Nederlanders hun zin hadden gekregen.

Het had me trouwens niet verwonderd dat die gebieden nu Nederlands zouden gesproken hebben. De Nederlanders waren immers van plan alle Duitsers (op enkele zeer grote uitzonderingen na) te deporteren uit die gebieden. Wel, eigenlijk, men zou dit voor hen laten doen, want de geëiste gebieden moesten 'leeg' opgeleverd worden. Ik denk dat we op dat gebied heel weinig te leren hebben van de Nederlanders. Het verwondert me dan ook dat deze Nederlanders dat stuk van hun geschiedenis maar zeer slecht kennen.

Wat trouwens ook wel interessant is, is dat de Nederlanders al snel wat Nederlandse namen voor de door hen te annexeren steden hadden bedacht.

Emmelkamp - Emlichheim
Geelkerken - Geilenkirchen
Monniken-Glaabeek - Mönchengladbach
...

Meer info op : http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_annexatie_van_Duits_grondgebied_na_de_Tweede_Wereldoorlog
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #61 Gepost op: maandag 19 februari 2007 - 15:09:35 »
Citaat van: BBB
Ik zou het dan ook logischer vinden om te beginnen met het Nederlands, dan het Frans en dan het Engels en het Duits achterwege te laten, gewoon omdat het geen practisch nut heeft.

We hadden het over internationale treinen ... na het Russisch is het Duits de meest gesproken taal in Europa (ca. 100 miljoen mensen).

Citaat van: eliomys
Liege/Luik/Luttich

Bijna goed ... het is  Liège/Luik/Lüttich ...  ;)

Citaat
Oei, ik ben toch blij dat ik gewoon
  • Volksrepubliek China en niet Zhonghua Renmin Gongheguo
  • Islamitische Republiek Iran en niet Jomhūri-ye Esämī-ye Īrän
  • Taiwan en niet Chunghua Minkuo
mag zeggen en schrijven. De échte zijn voor mij een beetje te moeilijk.

"Mijn gedacht", zou Balthazar Boma zeggen.

Ik pleit er voor dat je vanaf de 3e klas van de lagere school of eerder al 3 of 4 vreemde talen leert; in ieder geval Engels, Duits en Spaans en evt. Frans.

Ik heb al werk genoeg met Boarisch (Beiers) te leren ... de Duitse "Eichhörnchenschwanz" (de staart van een eekhoorntje) heet in het Beiers "Oachkatzelschwoaf". En probeer dit maar eens vloeiend uit te spreken:

Sechs dequetschte Zwetschgen und sechs derquetschte Zwetschgen san zwelf derquetschte Zwetschgen. Wenns des sogn kinne, dann sans a Münchner, weil an Oachkatzelschwoaf, des konn jo scho jeder heit."

:D
« Laatst bewerkt op: maandag 19 februari 2007 - 15:11:12 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #62 Gepost op: maandag 19 februari 2007 - 21:07:08 »
Vanavond was alles stipt, maar vanmorgen had zowel de trein van Deinze naar Brussel 10 minuten vertraging, als de trein van Brussel-Noord naar Diegem.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #63 Gepost op: maandag 19 februari 2007 - 21:47:39 »
Ik zou graag liége zeggen maar dan gaan ze nogal lachen hé, een 'Ollander die een naam op zijn Frans uitspreekt.  :D
En ik die dacht dat de 'ollanders' zo graag show verkochten met de Franse woordjes die ze kennen. In Vlaanderen zal je een Vlaming niet snel een jus d'orange horen bestellen hoor.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #64 Gepost op: maandag 19 februari 2007 - 22:55:12 »
Ik zou graag liége zeggen maar dan gaan ze nogal lachen hé, een 'Ollander die een naam op zijn Frans uitspreekt.  :D
En ik die dacht dat de 'ollanders' zo graag show verkochten met de Franse woordjes die ze kennen. In Vlaanderen zal je een Vlaming niet snel een jus d'orange horen bestellen hoor.
Dat is helaas ook waar al is het vooral de commercie die dat graag doet omdat het 'beter' klinkt. :-[
Na een aantal jaren in België te wonen heb je dat wel afgeleerd hoor, zogauw ze de 1ste keer hard hebben moeten lachen om de uitspraak :D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 20 februari 2007 - 14:21:49 »
Citaat van: Bertje
En ik die dacht dat de 'ollanders' zo graag show verkochten met de Franse woordjes die ze kennen.

Ja, en soms loopt dat slecht af. Ze willen tegen een Fransman zeggen dat hij beschaafd is, en ze proberen te zeggen: "Vous êtes civilisé", maar ze spreken de v als een f uit ...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 20 februari 2007 - 14:23:32 »
Vanavond was alles stipt, maar vanmorgen had zowel de trein van Deinze naar Brussel 10 minuten vertraging, als de trein van Brussel-Noord naar Diegem.

Heb je nog niet gedacht aan een Blog over "perrongeluk", Olivier?  :D

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #67 Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 10:23:03 »
Gisterenmorgen had de trein van Brussel-Noord naar Diegem 10 minuten vertraging.
Gisterenavond reed alles normaal.
Vanmorgen was er blijkbaar een storing "op het spoor" (volgende de aankondiging) in Diegem, en had daardoor de trein van Brussel-Noord naar Diegem
volgens de aankondiging 15 minuten vertraging. 15 minuten later kondigden ze dan aan "Uitzonderlijk wordt deze trein afgeschaft" (de truuk van te grote vertragingen gewoon af te schaffen dus, zodat de statistieken weer verder vertekend worden, goed zo NMBS!)

De volgende trein is dan zodanig traag gereden naar Diegem, dat die ook nog 10 minuten vertraging opliep. Totale vertraging : 50 minuten!
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 februari 2007 - 10:28:58 door os2lover »
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #68 Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 10:26:22 »

Heb je nog niet gedacht aan een Blog over "perrongeluk", Olivier?  :D

Da's nog een gedacht ja :)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #69 Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 10:47:38 »
Gisteren waren er weer een aantal vastbenoemde spoormensen aan het staken. Dit is echt typisch, de vrije dagen rond de jaarwisseling zijn weer even voorbij en het is nog vrij lang wachten tot de vrije dagen van Pasen, dus creëren ze zelf een paar 'vrije' dagen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #70 Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 10:54:54 »
Ik zou het dan ook logischer vinden om te beginnen met het Nederlands, dan het Frans en dan het Engels en het Duits achterwege te laten, gewoon omdat het geen practisch nut heeft.

We hadden het over internationale treinen ... na het Russisch is het Duits de meest gesproken taal in Europa (ca. 100 miljoen mensen).

In Zwitserland doet men het eigenlijk analoog aan België. Op treinen die eigenlijk voornamelijk uit toeristen bestaan wordt eerst in het Duits (nu ja, het schijnt Duits te zijn, maar ik versta er niet veel van in Zwitserland) dan in het Frans en Italiaans aangekondigd (volgorde kan wijzigen naargelang het kanton). Daarna kunnen eventueel nog het Engels en het Japans volgen.

Als ik de trein neem vanuit Antwerpen richting Brussel valt het op hoe weinig Nederlands er gebabbeld wordt op de trein. Frans is daar zeker niet de tweede taal. De meest gehoorde talen zijn enkele oost-europese talen, turks en arabisch.

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #71 Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 13:30:57 »
Gisteren waren er weer een aantal vastbenoemde spoormensen aan het staken. Dit is echt typisch, de vrije dagen rond de jaarwisseling zijn weer even voorbij en het is nog vrij lang wachten tot de vrije dagen van Pasen, dus creëren ze zelf een paar 'vrije' dagen.

Jamaar wat wilt ge nu. Vorige week staakten de treinbestuurders in Dendermonde. Dezelfde dag kregen ze nog garanties dat er zes extra treinbestuurders zouden komen.
Natuurlijk dan dat er elders waar men vindt dat de werkdruk te hoog zit, men ineens het nut inziet van deze wilde stakingen.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #72 Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 15:38:15 »

In Zwitserland doet men het eigenlijk analoog aan België. Op treinen die eigenlijk voornamelijk uit toeristen bestaan wordt eerst in het Duits (nu ja, het schijnt Duits te zijn, maar ik versta er niet veel van in Zwitserland) dan in het Frans en Italiaans aangekondigd (volgorde kan wijzigen naargelang het kanton). Daarna kunnen eventueel nog het Engels en het Japans volgen.

Als ik de trein neem vanuit Antwerpen richting Brussel valt het op hoe weinig Nederlands er gebabbeld wordt op de trein. Frans is daar zeker niet de tweede taal. De meest gehoorde talen zijn enkele oost-europese talen, turks en arabisch.
Het ging mij er om dat die 70.000 Duitstalige Belgen meestal niet op de lijn van Brussel naar Antwerpen zitten. Daar zullen meer passagiers op zitten die noch Frans, noch Nederlands maar wel Engels verstaan (toeristen, zakenverkeer, diplomaten). In ieder geval moeten de talen gebaseerd zijn op het aantal passagiers voor wie die taal het makkelijkst is en niet op het feit dat er toevallig nog 70.000 Duitse Belgen zijn. Ze zijn overigens natuurlijk van harte welkom ;)

Die nepstakingen vind ik walgelijk >:( :'(
Hoeveel mensen zijn niet afhankelijk van het openbaar vervoer? Klootzakken (nettere woorden dekken de lading niet :-\), alleen daarom al zou ik de auto nemen wanneer ik een job heb.
En de NMBS is zo dom om steeds maar weer toe te geven ipv er eens een eind aan te maken. Misschien eens wat stakers ontslaan zo gauw ze hard kunnen maken dat ze het enkel doen om vrije dagen te hebben of het anders op een geniepigere manier doen, redenen vinden waarom ze niet goed functioneren of iets dergerlijks maar hier moet toch eens tegen worden opgetreden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 februari 2007 - 15:42:33 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #73 Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 18:40:08 »
Citaat van: JC
nu ja, het schijnt Duits te zijn, maar ik versta er niet veel van in Zwitserland

:D

Troost je: mijn vrouw heeft er geen problemen mee (ze ging vroeger altijd met vakantie naar Zwitserland), maar voor mij is het ook niet gemakkelijk te verstaan. Ik heb dat al ter plaatse gemerkt, maar ook tijdens Eurovisie-uitzendingen waaraan Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland samenwerken.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #74 Gepost op: donderdag 22 februari 2007 - 16:21:17 »
Die nepstakingen vind ik walgelijk >:( :'(
Hoeveel mensen zijn niet afhankelijk van het openbaar vervoer? Klootzakken (nettere woorden dekken de lading niet :-\), alleen daarom al zou ik de auto nemen wanneer ik een job heb.
En de NMBS is zo dom om steeds maar weer toe te geven ipv er eens een eind aan te maken. Misschien eens wat stakers ontslaan zo gauw ze hard kunnen maken dat ze het enkel doen om vrije dagen te hebben of het anders op een geniepigere manier doen, redenen vinden waarom ze niet goed functioneren of iets dergerlijks maar hier moet toch eens tegen worden opgetreden.

Ik ben absoluut tegen stakingen, maar zonder de juiste informatie op het (lager) personeel schieten is mij toch een beetje te veel.
In de jaren 80 heeft een Canadees instituut een doorlichting gedaan van de NMBS. Het zogenaamd SOBEMAP-rapport.

Ze kwamen tot de vaststelling dat de basis goed werk levert, maar de top veel te zwaar is, maw er waren meer directeurs dan arbeiders.
Toen hebben ze Honoré Paling aangesteld als 'Grote Baas', die begon onmiddellijk te snoeien waar het nodig was, bovenaan.
Bij zijn eerste actie werd hij onmiddellijk op de vingers getikt door de politiek van toen. Wel saneren, maar onze vriendjes gerust laten was de boodschap.

Paling heeft toen gezegd: 'ik moet het bedrijf gezond maken, dus ik moet kunnen werken zoals het nodig is, zonder dat de politiek dicteert.'
Dit kon hem niet gegarandeerd worden, en hij is opgestapt.

Dan is er iemand anders gekomen, iemand die de politiek meer ter wille was.

En het saneren ging door, maar nu aan de basis, en de directeurs werden gerust gelaten.
Aanwervingsstop, minder onderhoud, zwaardere diensten voor rijdend personeel en mensen in ploegendienst.

En van het SOBEMAP-rapoport werd niet meer gesproken...

Misschien begrijp je nu een beetje onze frustratie, bedenk dat er in sommige categoriën mensen zijn die nu nog met verlofdagen van 2005 zitten, zonder uitzicht op verbetering.