"Te meer omdat zomerbanden een brandstofbesparing van 5 tot 8 procent opleveren en voor een lagere CO2-uitstoot zorgen door hun lagere rolweerstand."
Flagrante veralgemening betreft die rolweerstand, dat is sterk afhankelijk van band tot band, daarbij is het meestal omgekeerd omdat winterbanden doorgaans een maatje smaller gekozen worden.
Winterbanden
kunnen doorgaans een lagere rolweerstand hebben als een zomerband,
testen ADAC maken dat duidelijk.
Ook sowieso aerodynamisch beter als ze een maatje smaller zijn op smallere velg.
- Maar ik ga natuurlijk
gelijke bandenbreedtes nemen en testen van hetzelfde jaar 2011.
Winterband 2011: 195/65-15 :
top 7 tussen 1,5 en 2,1 betreft rolweerstand,
lager cijfer is beter; evenredig met verbruik:
kolom Kraftstoffverbrauch.
Continental ContiWinterContact TS830 1,7
Goodyear UltraGrip 8 2,1
Semperit Speed-Grip 2 1,5
Dunlop SP Winter Sport 4D 2,1
Michelin Alpin A4 2,1
Pirelli Winter 190 Snowcontrol 1,8
Nokian WR 2,0
Gemiddeld winterband: 13,3/7 = 1,9
Zomerband 2011:
195/65-15: top
zeven acht tussen 1,7 en 2,5 betreft rolweerstand evenredig met verbruik:
kolom Kraftstoffverbrauch.
Vredestein Sportrac 3 2,4
Bridgestone Ecopia EP 1,9
Nokian V 2,3
Maloya Lugano 2,5
Continental ContiPremium 1,7
Dunlop SP Sport Fastresponse 1,8
Semperit Speed-Life 1,9
Michelin Engergy Saver 2,0
Gemiddeld zomerband: 16,5/7 8 = 2,3 2,06
- edit -
Doe ik dezefde gemiddelde rekentesten bij de 185/65-15 maten testen 2010 (respect. top-7), kom ik alweer voor een lagere rolweerstand voor de winterband (2,27) tov vd zomerband (2,6), dus toeval is blijkbaar uitgesloten.
Maw de "Belgische expertise" bewijst hun amateurisme weer door veralgemeningen in de media te spuien.
(
er waren ooit winterbanden die d´office een hogere rolweerstand hadden in the 70-80´s, ook meer geluid (eigen ervaring), dat was toen dat lamellenprofiel nog niet bestond)
Een andere zaak is natuurlijk de energiesparende zomerband met extra lage rolweerstand (gebruikt voor de ´Greenversies´ meestal enkel smallere maten =betere aerodynamica), die heb je bij de winterbanden niet.
Ik speek dan
niet van de gewone zomerbanden
ook die niet met energiesaver of zoiets in hun naam (vb Michelin) Maar deze extra energiesparende zomerband (minder negatief profiel en iets hardere rubber) heeft dan weer bij bepaalde prestaties zwakke punten, vooral bij vochtige-natte baan.
ook als men hetzelfde merk direct met mekaar vergelijkt kan men niet zeggen dat een zomerband persé minder rolweerstand heeft, gemiddeld
iets integendeel.
Merk winter zomer (beide 195/65-15)
Continental 1,7 1,7
Semperit 1,5 1,9
Dunlop 2,1 1,8
Michelin 2,1 2,0
Nokia 2,0 2,3
Merk-gemiddeld 1,88 1,94 (lager cijfer is beter)
Of 3 % minder rolweerstand voor de winterband (puur cijfermatig berekend).
Btw volgende week ga ik mijn sets wisselen, maar ZEKER niet wegens CO2-insparing of lager verbruik.

Mijn zomerbanden bij de Mazda zijn namelijk 2 maten breder (205/) als de winterbanden (185/).