Auteur Topic: Tijd om over te schakelen op zomerbanden  (gelezen 4453 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Gepost op: woensdag 21 maart 2012 - 22:07:40 »
Citaat van: autokanaal.be
Tijd om over te schakelen op zomerbanden

Het is voor autobestuurders die momenteel nog winterbanden op hun wagen hebben, stilaan tijd om over te schakelen op zomerbanden.

Vanaf het moment dat de temperaturen niet meer onder de 6 à 7 graden Celsius duiken, hebben winterbanden geen positief effect meer. "VAB adviseert autobestuurders dan ook om momenteel hun winterbanden te vervangen", zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko. "Te meer omdat zomerbanden een brandstofbesparing van 5 tot 8 procent opleveren en voor een lagere CO2-uitstoot zorgen door hun lagere rolweerstand."

Mobiliteitsorganisatie Touring geeft als regel aan dat winterbanden interessant zijn van oktober tot april. "Zo wordt er telkens zes maanden met een type band gereden en slijten ze ook aan eenzelfde tempo", luidt het.

Merken

Fabrikant Bridgestone geeft autobestuurders die hun banden niet bij een specialist laten wisselen, nog de tip mee om elke band te merken, om bij een volgende wissel makkelijk te weten waar elke band precies moet komen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 maart 2012 - 10:00:11 »
Citaat
"Te meer omdat zomerbanden een brandstofbesparing van 5 tot 8 procent opleveren en voor een lagere CO2-uitstoot zorgen door hun lagere rolweerstand."

Flagrante veralgemening betreft die rolweerstand, dat is sterk afhankelijk van band tot band, daarbij is het meestal omgekeerd omdat winterbanden doorgaans een maatje smaller gekozen worden.

Winterbanden kunnen doorgaans een lagere rolweerstand hebben als een zomerband, testen ADAC maken dat duidelijk.
Ook sowieso aerodynamisch beter als ze een maatje smaller zijn op smallere velg.

- Maar ik ga natuurlijk gelijke bandenbreedtes nemen en testen van hetzelfde jaar 2011.
Winterband 2011: 195/65-15 :
top 7 tussen 1,5 en 2,1 betreft rolweerstand, lager cijfer is beter; evenredig met verbruik: kolom Kraftstoffverbrauch.
Citaat
Continental ContiWinterContact TS830  1,7
 Goodyear UltraGrip 8                          2,1
 Semperit Speed-Grip 2                       1,5
 Dunlop SP Winter Sport 4D                 2,1
 Michelin Alpin A4                               2,1
 Pirelli Winter 190 Snowcontrol            1,8
 Nokian WR                                        2,0
Gemiddeld winterband:   13,3/7 =   1,9  

Zomerband 2011:
195/65-15
: top zeven acht tussen 1,7 en 2,5 betreft rolweerstand evenredig met verbruik: kolom Kraftstoffverbrauch.
Citaat
Vredestein Sportrac 3                      2,4  
 Bridgestone Ecopia EP                     1,9
 Nokian V                                        2,3
 Maloya Lugano                               2,5
 Continental ContiPremium               1,7
 Dunlop SP Sport Fastresponse         1,8
 Semperit Speed-Life                       1,9
 Michelin Engergy Saver                   2,0
 Gemiddeld zomerband: 16,5/7 8 =  2,3  2,06
 - edit -

Doe ik dezefde gemiddelde rekentesten bij de 185/65-15 maten testen 2010 (respect. top-7), kom ik alweer voor een lagere rolweerstand voor de winterband (2,27) tov vd zomerband (2,6), dus toeval is blijkbaar uitgesloten.

Maw de "Belgische expertise" bewijst hun amateurisme weer door veralgemeningen in de media te spuien.
(er waren ooit winterbanden die d´office een hogere rolweerstand hadden in the 70-80´s, ook meer geluid (eigen ervaring), dat was toen dat lamellenprofiel nog niet bestond)

Een andere zaak is natuurlijk de energiesparende zomerband met extra lage rolweerstand (gebruikt voor de ´Greenversies´ meestal enkel smallere maten =betere aerodynamica), die heb je bij de winterbanden niet.
Ik speek dan niet van de gewone zomerbanden ook die niet met energiesaver of zoiets in hun naam (vb Michelin)
Maar deze extra energiesparende zomerband (minder negatief profiel en iets hardere rubber) heeft dan weer bij bepaalde prestaties zwakke punten, vooral bij vochtige-natte baan.

ook als men hetzelfde merk direct met mekaar vergelijkt kan men niet zeggen dat een zomerband persé minder rolweerstand heeft, gemiddeld iets integendeel.
Citaat
Merk                                 winter   zomer    (beide 195/65-15)
 Continental                          1,7     1,7
 Semperit                             1,5     1,9
 Dunlop                                2,1     1,8
 Michelin                              2,1     2,0
 Nokia                                  2,0     2,3
Merk-gemiddeld                1,88    1,94   (lager cijfer is beter)
Of 3 % minder rolweerstand voor de winterband (puur cijfermatig berekend).

Btw volgende week ga ik mijn sets wisselen, maar ZEKER niet wegens CO2-insparing of lager verbruik.  ;D
Mijn zomerbanden bij de Mazda zijn namelijk 2 maten breder (205/) als de winterbanden (185/).
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 maart 2012 - 16:04:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 maart 2012 - 15:27:17 »
Flagrante veralgemening betreft die rolweerstand, dat is sterk afhankelijk van band tot band, daarbij is het meestal omgekeerd omdat winterbanden doorgaans een maatje smaller gekozen worden.
Zelfs in dezelfde maat klopt de bewering niet.

Citaat
Winterbanden kunnen doorgaans een lagere rolweerstand hebben als een zomerband, testen ADAC maken dat duidelijk.
Ik dacht dat de ADAC waarden niet vergelijkbaar zijn van de ene test tot de andere test ?

Citaat
Maw de "Belgische expertise" bewijst hun amateurisme weer door veralgemeningen in de media te spuien.
Er bestaat geen "Belgische expertise" inzake verkeer ...
Men kan hier vooral komen zien wat niet werkt ...

Citaat
Een andere zaak is natuurlijk de energiesparende zomerband met extra lage rolweerstand (gebruikt voor de ´Greenversies´ meestal enkel smallere maten =betere aerodynamica), die heb je bij de winterbanden niet.
Die heb je bij de winterbanden ook.  ;)

Er is amper verschil tussen mijn verbruik met zomer of winterbanden - beide zijn lage rolweerstand rubbertjes.
Rekening houdend met het weer - brandstof zuipende koudstarts, een tijdje sneeuwploeteren, en de hogere aerodynamische weerstand van koudere lucht - is dat minstens opmerkelijk.


Sommige mensen gebruiken bij eco-marathons (wedstrijdje om het minst verbruik) specifiek de Nokian Hakkapeliitta R - je zal hard moeten zoeken om iets te vinden met een lagere rolweerstand, winter of zomer.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 22 maart 2012 - 15:47:30 »
Zelfs in dezelfde maat klopt de bewering niet.
Idd, de cijfers zijn duidelijk of het nu 195 of 185-banden zijn, de bredere en smallere maten kan ik ook nog checken.
Ik heb wel een foutje gemaakt bij de 195-winterbanden, ik moest delen door 8 banden, ik had die Michelins er extra bijgenomen.
Citaat
Vredestein Sportrac 3                      2,4  
 Bridgestone Ecopia EP                     1,9
 Nokian V                                        2,3
 Maloya Lugano                               2,5
 Continental ContiPremium               1,7
 Dunlop SP Sport Fastresponse         1,8
 Semperit Speed-Life                       1,9
 Michelin Engergy Saver                   2,0
 Gemiddeld zomerband: 16,5/8 =  2,06
ipv 16,5/7 = 2,3 is fout
Aangezien winterbanden hier gemiddeld 1,9 scoren voor de top 7 blijven ze iets beter qua rolweerstand=brandstofverbruik.  

Citaat
Ik dacht dat de ADAC waarden niet vergelijkbaar zijn van de ene test tot de andere test ?
Hoe bedoel je ? Tussen winterband en zomerband zijn er enkel de specifieke %-verschillen/totaal 100%  (ijs en sneeuw worden bij zomerband niet getest) en hebben dus een andere %-indeling naargelang specifieke testkolom.
Maar bij rolweerstand is het identiek 10 %, ook de metingen gebeuren op dezelfde manier.
Wat wel is dat de quotes x-punten tot x punten naargelang aard band een andere eindbenoting: zeer goed / goed/ voldoende-bevredigend/ enzo kunnen krijgen, maar de naakte punten blijven hetzelfde per kolom.

Hoe kom je daarbij of waar lees je dat ?  

Citaat
Die heb je bij de winterbanden ook.  ;)
Geef eens een bron van zo´n extra-eco-winterband ?
 
Citaat
Er is amper verschil tussen mijn verbruik met zomer of winterbanden - beide zijn lage rolweerstand rubbertjes.
Rekening houdend met het weer - brandstof zuipende koudstarts, een tijdje sneeuwploeteren, en de hogere aerodynamische weerstand van koudere lucht - is dat minstens opmerkelijk.
Idd zeker als ze even breed zijn.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 maart 2012 - 16:02:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 22 maart 2012 - 16:59:37 »
Citaat
Ik dacht dat de ADAC waarden niet vergelijkbaar zijn van de ene test tot de andere test ?
Hoe kom je daarbij of waar lees je dat ?  
Ik meen ooit ergens op de ADAC site gelezen te hebben dat de waarden van de tests niet overdraagbaar zouden zijn van de ene naar de andere ...

Citaat
Citaat
Die heb je bij de winterbanden ook.  ;)
Geef eens een bron van zo´n extra-eco-winterband ?
Wat er bij mij onder staat :
http://www.michelin.be/nl/banden/michelin-alpin-a4

In de zomer rijd ik trouwens met de Energy saver.
Even goed doen met een winterband als met die eco zomerbanden, in winterse omstandigheden - ik verschiet er zelf van.

Binnenkort gaan de zomersloffen er terug op, benieuwd of het verbruik dan ineens zakt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 22 maart 2012 - 17:06:42 »
Sommige mensen gebruiken bij eco-marathons (wedstrijdje om het minst verbruik) specifiek de Nokian Hakkapeliitta R - je zal hard moeten zoeken om iets te vinden met een lagere rolweerstand, winter of zomer.
Die specifieke Nokian Hakkapeliitta R kende ik nog niet, zeer interessante band, heb enkele Scandinavische tests bekeken scoort zeer goed als het nog wat kouder wordt (vooral Scandinavische temperaturen), rolweerstand idd zeer goed.
http://www.youtube.com/watch?v=Nvb-N9TCnRo


En hun laatste nieuwe zomerband (ZR-band) doet het ook zeer goed, ook in Duitsland. (Nokian Z G2)
http://www.nokiantyres.de/reifen-info?id=10924145&group=1.02&name=Nokian+Z+G2
Bild.de:
http://vianor.de/piece-of-news?header=Nokian-Reifen+ist+Testsieger+im+Sommerreifen-Test+2012+von+%E2%80%9EAuto+Bild%E2%80%9C&pid=27591091

Voorlopig nog geen test door de ADAC, enkel van de Nokian V.
  
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 maart 2012 - 17:52:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 22 maart 2012 - 17:19:24 »
Citaat
Ik dacht dat de ADAC waarden niet vergelijkbaar zijn van de ene test tot de andere test ?
Hoe kom je daarbij of waar lees je dat ?  
Ik meen ooit ergens op de ADAC site gelezen te hebben dat de waarden van de tests niet overdraagbaar zouden zijn van de ene naar de andere ...
Maar je vindt het niet terug ? Op de ADAC-site vind ik het niet specifiek voor die specifieke cijfers.
Zoals ik al eerder schreef enkel in het eindresultaat wijken ze soms af, terug te vinden in / methodik / Notengrenzen http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2012_Sommerreifen_Test_205_55_R16.aspx?tabid=tab4

Het kan zijn dat ze testcriteria ooit veranderd hebben van het ene op het andere jaar (modernere apparatuur ofzo), maar aangezien ik hetzelfde jaar 2011 genomen heb...

Citaat
In de zomer rijd ik trouwens met de Energy saver.
Haalt ook maar net beter als het gemiddelde-top 8 qua rolweerstand in die ADAC test ondanks die toevoeging "Energy saver".  :-\

Citaat
Vredestein Sportrac 3                      2,4  
 Bridgestone Ecopia EP                     1,9
 Nokian V                                        2,3
 Maloya Lugano                               2,5
 Continental ContiPremium           1,7
 Dunlop SP Sport Fastresponse    1,8

 Semperit Speed-Life                       1,9
 Michelin Energy Saver                   2,0
 Gemiddeld zomerband: 16,5/8 =  2,06
4 banden van de top 8 deden beter waarvan 2 merken zonder Eco-toevoeging of iets in die aard.

Minder goede banden die iets lager geklasseerd stonden als de Michelin Energysaver deden het ook beter qua rolweerstand:
Citaat
Pirelli Cinturato P1         1,5  
 Hankook KinERGY Eco  1,6
 Goodyear EfficientGrip  1,8  
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2011_Sommerreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=63377&SourcePageId=31821
ADAC hecht maar 10 % waarde aan rolweerstand, want een pakweg 3-8 % zuinigere band brengt relatief niet veel op als "men een zuinige rijstijl" niet beheerst.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 maart 2012 - 17:56:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 23 maart 2012 - 16:59:37 »
Maar je vindt het niet terug ?
Neen.
Ze hadden er ooit een pagina met meer uitleg over hoe ze banden testen, en ik vermoed dat ik het daar gelezen heb.
Het is ook niet de stelling dat de resultaten mits enige beperking overdraagbaar zijn op andere maten.

De layout van hun testpagina's is intussen ook veranderd ...
De oudere tests zijn ook weg, hoewel veel van die banden nog verkrijgbaar zijn.

Citaat
Citaat
In de zomer rijd ik trouwens met de Energy saver.
Haalt ook maar net beter als het gemiddelde-top 8 qua rolweerstand in die ADAC test ondanks die toevoeging "Energy saver".  :-\
4 banden van de top 8 deden beter waarvan 2 merken zonder Eco-toevoeging of iets in die aard.
Wat dan weer niet echt overeenstemt met andere tests ... zeker niet die uit 2008/09.
Toen was het de Goodyear EfficientGrip of Michelin Energy Saver als je wat minder wilde verstoken - en enige toegevingen wou doen aan de grip, vooral in natte omstandigheden.
Nu, in dat geval moet je toch al wat beter uitkijken en dus heb ik er eigenlijk nog geen problemen mee gehad.


Ondertussen zijn er ook al wat nieuwe banden bijgekomen - die uiteraard kunnen beter zijn.
De mijne zijn van productie eind 2008 / begin 2009 .

Ik heb het ooit uitgerekend, en kwam uit rond de 7% brandstofbesparing tov de al even zwarte voorgangers.
Da's toch een goede 95 liter op jaarbasis.

Alles bij elkaar - andere rijstijl, en wat trager - gebruik ik nu trouwens bijna een kwart minder diesel  ;-)
Kost desondanks meer  :-(
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 23 maart 2012 - 20:51:04 »
Hoe ik het hier in Duitsland moet doen, weet ik niet.

Hier moet je het hele jaar door banden hebben die aangepast zijn aan de weersomstandigheden (in Oostenrijk slechts van 1 november tot 15 april).

Een aantal jaren geleden is er hier begin mei op een nacht nog 20 cm sneeuw gevallen. Maar wie rijdt er nu in mei nog met winterbanden?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 23 maart 2012 - 21:11:55 »
Hoe ik het hier in Duitsland moet doen, weet ik niet.

Hier moet je het hele jaar door banden hebben die aangepast zijn aan de weersomstandigheden (in Oostenrijk slechts van 1 november tot 15 april).

Een aantal jaren geleden is er hier begin mei op een nacht nog 20 cm sneeuw gevallen. Maar wie rijdt er nu in mei nog met winterbanden?
Tja Jozef die nieuwe aanpassing is idd gebrekkig zonder data. Kans gemist, zal voor de volgende keer zijn; of mss moet iemand het dan voor de rechtbank laten komen en de pers uitnodigen, en wat tamtam maken. Bildzeitung ofzo.

Maar ik denk wel dat de Polizei dan wel de andere richting opkijkt... want die gaan in mei ook zomersloffen op hebben liggen...

Citaat
http://www.warum-winterreifen.de/winterreifenpflicht/rechtslage-winterreifenpflicht/index.php
Der Begriff "Winterreifen" selbst taucht in der StVO aber auch in Zukunft nicht auf. Eine Winterreifenpflicht für einen bestimmten Zeitraum (z. B. Oktober bis März) legt die StVO nach wie vor nicht fest.

Vorgeschrieben sind Winterreifen demnach nur bei den entsprechend schlechten Straßenverhältnissen. Experten empfehlen jedoch die Winterreifen nach der sogenannten O-bis-O-Regel zu montieren: Demnach sollen von Oktober bis zum Wochenende nach Ostern Winterreifen auf dem Auto bleiben.

Sind M+S Reifen dasselbe wie Winterreifen?
Nein, M+S gibt es als Winter- und Ganzjahresreifen („Allwetterreifen“). Für welche Variante Sie sich entscheiden, ist Ihnen überlassen. Es muss lediglich ein M+S Reifen sein (Die  Bezeichnung befindet sich auf dem Reifenprofil). Die Bezeichnung gibt an , dass der Reifen auch bei Matsch und Schnee noch sicher ist (besserer „Grip“ auf der Straße).

Wann tritt die Änderung in Kraft?
Ab dem 4.12.2010! Die lange erwartete Winterreifenpflicht wurde am 3.12.2010 im Bundesgesetzblatt veröffentlicht. Die Neuregelung tritt am Tag nach der Veröffentlichung in Kraft.
Ab dann sollte man schnellstmöglich Winterreifen kaufen, wenn für seine Region Schnee oder Eis angekündigt sind.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 23 maart 2012 - 21:20:18 »
Maar ik denk wel dat de Polizei dan wel de andere richting opkijkt... want die gaan in mei ook zomersloffen op hebben liggen...

Tot ze een aanrijding moeten komen vaststellen. Daar zal dan wel in staan dat je met zomerbanden onderweg was, en dat zal de verzekeraar van de tegenpartij niet ontgaan.

Citaat
Experten empfehlen jedoch die Winterreifen nach der sogenannten O-bis-O-Regel zu montieren: Demnach sollen von Oktober bis zum Wochenende nach Ostern Winterreifen auf dem Auto bleiben.

 ::)

En dat terwijl Pasen het ene jaar veel vroeger valt dan het andere jaar...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 23 maart 2012 - 21:26:39 »
::)

En dat terwijl Pasen het ene jaar veel vroeger valt dan het andere jaar...
Idd "experten hebben ze daar ook" dan toch maar best de Oostenrijkse of andere landen met vaste data.  ;)

Enkel Slovakije volgt ook  de Duitse wetgeving...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 maart 2012 - 21:33:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 24 maart 2012 - 05:18:44 »
Zoals ik eerder al aanhaalde.
Wanneer je met zomersloffen onderweg bent, de wintersloffen in de koffer en omgekeerd en indien nodig onderweg wisselen. 8) :D ;D ;D
Eventueel een aanhangwagentje met reservesloffen, volwaardige krik en compressor meesleuren. ;)
of all seasons zoals die van mij  8)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Tijd om over te schakelen op zomerbanden
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 24 maart 2012 - 20:35:03 »
Valt het op dat het meest noordelijke, koudste, en meest sneeuwrijke land de kortste periode met verplichte winterbanden heeft ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder