Auteur Topic: Rijgedrag van een 70-jarige wordt ooit de norm  (gelezen 4978 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Rijgedrag van een 70-jarige wordt ooit de norm
« Gepost op: maandag 19 maart 2012 - 19:35:56 »
Citaat van: vief.be
Rijgedrag van een 70-jarige wordt ooit de norm

http://www.vief.be/gezondheid/rijgedrag-van-een-70-jarige-wordt-ooit-de-norm.html
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Rijgedrag van een 70-jarige wordt ooit de norm
« Reactie #1 Gepost op: maandag 19 maart 2012 - 19:51:32 »
Ik lees nergens wat over het aantal km dat ze afmalen.
Als je weinig km doet, heb je ook minder kans in een ongeval betrokken te raken - tot je zo weinig km doet dat je vaardigheden beginnen weg te kwijnen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 19 maart 2012 - 21:23:16 »
Een paar weken geleden nog iemand die 3000 km per jaar doet (en zich daarvoor NB een nieuwe diesel voor kocht  :'( )
Ja, dan heb je al minder kans op ongevallen; als je dan ook nog eens duisternis, regen, sneeuw en mist mijdt verklein je die kans nog veel meer
Dan rijden ze ook meestal nog eens enkel rond hun kerktoren en/of buiten de spits

Bovendien tellen allicht de ongevallen die ze achter zich veroorzaken ook niet mee.

Niet dat ik ze van de baan wil, ik wordt (hopelijk) ook oud en wil me dan ook nog kunnen verplaatsen waar en wanneer ik wil.  Maar dat we ons daaraan zouden moeten spiegelen gaat me toch wat te ver

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 19 maart 2012 - 21:30:44 »
Och zwijg stil wij hebben zo een collega van 55 die bolt als een 80 jarige, 70-75 op de snelweg want dat verstookt minder.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sceptisch

• Expert
Re: Rijgedrag van een 70-jarige lijkt nu al de norm
« Reactie #4 Gepost op: maandag 19 maart 2012 - 21:38:06 »
Ik lees nergens wat over het aantal km dat ze afmalen.
Als je weinig km doet, heb je ook minder kans in een ongeval betrokken te raken - tot je zo weinig km doet dat je vaardigheden beginnen weg te kwijnen.

Het aantal ongevallen per kilometer (of per uur aan het stuur) is een betere maatstaf. Ik denk dat de doorsnee 20-30 jarige gemakkelijk dubbel zoveel kilometers aflegt als de 70+. In de laatste categorie zijn het al krasse knarren die meer dan 5000km per jaar rijden.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 19 maart 2012 - 21:50:52 »
Denk dat je nog zou verschieten, zelf delen ze niet in de brokken maar al eens achter hen gezien wat er gebeurd?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 06:56:57 »
Dat die statistieken niet van hier in de buurt zijn is wel duidelijk.
Ik sta er, na 3 jaar hier in de streek, nog bijna dagelijks versteld van dat er nog zoveel oude nummerplaten rond rijden.
Daarmee bedoel ik diegene met allerlei verschillende letter- en cijfercombinaties.
Mijn 81- jarige moeder heeft haar nummerplaat van 1974 en dat was één van de eerste met 3 letters en 3 cijfers.
Dus die zijn allemaal nog een stuk ouder.
Over de rijstijl zal ik maar niet beginnen.

Offline modano

• Doorzetter
  • **
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 08:13:11 »
Dat is toch al jaren aan de gang?

Perfect berijdbare wegen waar uren in de buurt geen bewoning te vinden is en waar je toch maar 70 mag...

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 08:39:48 »
Dat is toch al jaren aan de gang?

Perfect berijdbare wegen waar uren in de buurt geen bewoning te vinden is en waar je toch maar 70 mag...
of zelfs 50 tegenwoordig

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 10:35:46 »
Mijn 81- jarige moeder heeft haar nummerplaat van 1974 en dat was één van de eerste met 3 letters en 3 cijfers.

Ik heb onlangs die van wijlen mijn vader laten schrappen: 0G-588. Ze was van 1955.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 11:45:48 »

Ik heb onlangs die van wijlen mijn vader laten schrappen: 0G-588. Ze was van 1955.
mijn vader wordt binnenkort 65 worden, en rijdt met een plaat in het formaat 9-XX-99
Vergeet niet dat we tot ons 65 moeten werken (of langer), als we daar nog geschikt voor zijn zullen we nog wel geschikt zijn om per auto te rijden ook, behalve dan natuurlijk degenen die er nooit geschikt voor geweest zijn  ::)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 12:33:55 »
Dit is die studie:
http://www.iam.org.uk/images/stories/downloads/Policy_and_Research/complete_young_driver_brochure.pdf
niets van afgelegde kilometers en welke aard kms.
Bijna waardeloos zou ik zeggen.

Volgens mij liggen de "voorzichtig-veilige" bestuurders per km rond de 50 jaar.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 17:42:57 »
Och zwijg stil wij hebben zo een collega van 55 die bolt als een 80 jarige, 70-75 op de snelweg want dat verstookt minder.....
70-75 ?
Da's wel helemaal van de pot gerukt en levensgevaarlijk !
Dan hangen alle vrachtwagens daarachter MEER te verstoken, en meer NOx uit te blazen !
Bovendien kan hij voor evenveel brandstof vrij waarschijnlijk ook ergens rond de 90-95 km/u rijden, een versnelling hoger.

Trager rijden om minder te verstoken, OK, maar blijf dan wel uit het vaarwater van de vrachtwagens.
Ofwel rij je iets sneller, ofwel blijf je achter ene achter hangen - dat verbruikt trouwens nog minder  ;)
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 17:45:43 »
Volgens mij liggen de "voorzichtig-veilige" bestuurders per km rond de 50 jaar.

Die zitten dan weer in de booze-bracket rond de 40-50  :P
Weg Wanbeheer.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 18:43:17 »
70-75 ?
Da's wel helemaal van de pot gerukt en levensgevaarlijk !
Dan hangen alle vrachtwagens daarachter MEER te verstoken, en meer NOx uit te blazen !
Bovendien kan hij voor evenveel brandstof vrij waarschijnlijk ook ergens rond de 90-95 km/u rijden, een versnelling hoger.

Trager rijden om minder te verstoken, OK, maar blijf dan wel uit het vaarwater van de vrachtwagens.
Ofwel rij je iets sneller, ofwel blijf je achter ene achter hangen - dat verbruikt trouwens nog minder  ;)
Hm hij bolt ook met de vrachtwagen (CE) zo, denkt dat hij goed bezig is......