Auteur Topic: Rijgedrag van een 70-jarige wordt ooit de norm  (gelezen 6285 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Rijgedrag van een 70-jarige wordt ooit de norm
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 21:53:17 »
Ik zie er anders genoeg rondsukkelen, bij wie het niet zozeer aan hun eigen rijvaardigheid doch veeleer aan de alertheid van anderen rondom hen te danken is, dat er geen vodden van komen.  Diezelfde chauffeurs leggen bitter weinig km's af, uitsluitend op trajecten die ze zowat rot uit het hoofd kennen.  Daarbij rijden ze ook nog 's aan een slakkegangetje (risicocompenserend gedrag).  Ik ken er hier zelfs eentje die op z'n weg naar z'n schoonfamilie meteen rechtsomkeert maakt als er op dat traject plots een omleiding gevolgd moet worden.  Ha neen, afwijken van z'n vaste traject?  Daar dénkt 'm nog niet aan.  Dan is het niet echt verwonderlijk dat zij zelden of nooit ongevallen veroorzaken.  Daaruit maar meteen concluderen dat het dan ook betere chauffeurs zijn, lijkt me toch ferm kort door de bocht.

Daarnaast vraag ik mij af, hoeveel opa's er in deze leeftijdscategorie meegerekend worden wier rijbewijs de laatste vijftien jaar niet meer gebruikt is, en stof ligt te vergaren in 1 of andere schuif van het RVT.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 23:10:30 »
Mijn moeder haar rijbewijs? Ze is nu 80 heeft dat destijds nog rap gaan afhalen toen het nog zonder exaam kon, 1 keer gebruikt en toen nooit meer maar dat binnendoen......
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 23:43:39 »
70 jaar is in elk geval niet de norm, hier een studie van Swov per kms en per leeftijd.

- Een 60-74er rijdt wel nog veiliger per afgelegde afstand als een mid-twintiger of 25-29 jaar.
Vanaf 30 jaar wordt het pas veiliger...

(1) -  30 tot 59 jaar is de veiligste groep in Nederland...  zegt nog niet veel want daar ligt 29 jaar tussen...
Citaat
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/UK/FS_Risk.pdf
page 3- 4 (grafisch)
Figure 3. Number of fatalities and in-patients in the Netherlands per billion kilometres travelled for different age groups. Source: Statistics Netherlands (CBS)/Ministry of Transport, Public Works and Water Management.

What are the differences in fatality and injury rate for different age groups?

In addition to subdividing according to mode of transport, subdivision according to age group can also give insight into the fatality and injury rate for different groups of road users. Figure 3 shows the numbers of fatalities and in-patients per billion kilometres travelled for the different age groups.
The first thing to note is that the fatality rate in the event of a road crash is approximately six times higher for those aged 75 and over than the average (all age groups). For young people (aged 12-24), the fatality rate in the event of a road crash is approximately one and a half times higher than the average. The injury rate as a result of a road crash is approximately three times higher for both those aged 75 and over and young people (aged 12-17) compared with that of the average road user.
...

- Nemen we dan nog een grafiek of figuur 1 van een Vlaamse studie en gaan we ervanuit dat die min of meer dezelfde kms afleggen tot pakweg 54 jaar want vanaf dan gaan er toch x % meer op (vervroegd) pensioen of toch minder pendelkms...  

(2) - Of houdt men helemaal geen rekening met het aantal afgelegde kms is de groep 54 tot 59 jaar de "veiligste" in Vlaanderen
Citaat
http://doclib.uhasselt.be/dspace/bitstream/1942/10591/1/Jongeren_en_Verkeersveiligheid__een_moeilijke_combinatie_.pdf

Figuur 1. Risico op ernstig verkeersongeval per leeftijdsgroep (Vlaanderen, 2001)
grafisch 2 onveilige pieken: 20-24 jaar en 70-74 jaar...

vanaf 60 gaat het weer omhoog ondanks vermoedelijk minder kms, vanaf 65 nog minder kms... enz...
maar ... op pensioen bvb veel meer met de fiets rijden maakt het plaatje dan weer gevaarlijker. (40 % van het aantal verkeersdoden vallen als zwakke weggebruiker, waaronder relatief veel senioren)

pi-duim (1) + (2) gemiddelde  mmmh nog altijd rond de 50 tot pakweg 59 (dan ben ik er nog net bij  :D )
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 maart 2012 - 00:18:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 21 maart 2012 - 06:33:55 »
Dat is toch al jaren aan de gang?

Perfect berijdbare wegen waar uren in de buurt geen bewoning te vinden is en waar je toch maar 70 mag...
of zelfs 50 tegenwoordig

A, ge weet het.
Mijn (voorlopig?) laatste flitsboete was er zo eentje. >:(
De ongelooflijke snelheid van 60km/u op een 1+1 midden de velden.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 24 maart 2012 - 11:49:50 »
Deze past hier ook:

Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/maaseik/bejaarde-man-rijdt-pizzeria-binnen.aspx

Vrijdag om 18 uur is een bejaarde chauffeur met volle snelheid pizzeria L’Angolino in Maaseik binnengereden

De verwarde man zou vanuit de tegenoverliggende parking -met slagbomen*- van het ziekenhuis Maas en Kempen vertrokken zijn (staat in de live krant van vandaag).
De pizzeria L´Augolino ligt aan het einde van de Hertstraat 28, kruispunthoek / met de Mgr Koningsstraat.
 http://g.co/maps/xg7fg  / http://g.co/maps/k2csa

Maar goed dat die Pizzeria zo grote zichtvensters had, en al de klanten nog op tijd konden wegspringen...
Een klant die net aan de balie wou betalen en naar buiten keek zag de auto de parkingslagbomen* passeren en verwonderde zich dat de auto rechtdoor reed ipv de Koningsstraat opdraaide... de auto knakte de metalen afrastering voor het venster (ligt plat).

Bijna een mirakel dat niemand gewond raakte, een klant sprong zelfs op die hoge toog die je op de foto ziet.

De fotorichting toont bijna de schuinlinkse rijrichting aan, de chauffeur dwarste de Koningsstraat; op de foto is de auto al naar de Hertstraat achteruit gereden.

Tja, waarvoor dienen die pedalen en het stuur eigenlijk...  ::)
Ik citeer de brokkenchauffeur uit de livekrant: " Hoe dit kon gebeuren, weet ik ook niet. Gelukkig zijn er geen klanten of personeel gewond geraakt ".  ???
De bejaarde chauffeur was slechts heel licht gewond en werd kortstondig verzorgd in het ziekenhuis tegenover en ´mocht terug naar huis´, ttz hij wandelde nadien terug naar de pizzeria de schade bekijken die hij had aangericht lees ik verder...
(nadien reed hij ? vermoedelijk naar huis... als zijn auto het nog deed ?...)

*
http://www.zmk.be/main.asp?id=995FBC5E-E9F9-4308-AFE6-D92E017DBC2D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 maart 2012 - 12:44:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 24 maart 2012 - 20:49:49 »
Wat pas echt hallucinant is , is dat je bij ongevallen met die ouwe sokken nooit hoort dat hun rijbewijs onmiddellijk ingetrokken is ...

In dergelijke gevallen MOET men zich bij de overheden en parketten toch onmiddellijk de vraag stellen of deze bejaarde bestuurder nog rijgeschikt is ?

Als dit een mannelijke twintiger was, zou zijn rijbewijs gegarandeerd ingetrokken zijn.
Hoe lang gaat dit soort discriminerend gedrag van politie en parketten nog verder duren eigenlijk ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zondag 25 maart 2012 - 04:08:59 »
Citaat
met volle snelheid

:o

Moest ik dat doen was ik niet alleen onmiddellijk mijn rijbewijs kwijt maar stond ik in zijn achtertuin i.p.v. midden de straat.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: maandag 26 maart 2012 - 12:17:36 »
Citaat
met volle snelheid

:o
Vol betekent hier waarschijnlijk dat het niet sneller ging om die pakweg 10 meter te overbruggen vanaf de slagboom die openging.

Mss wordt dat wel een Vlaams idee overal snelle volautomatische slagboomsystemen te plaatsen met sensoren in de voorrangsweg (op kpn vanuit de zijwegen), zoals bij een spooroverweg. Systemen in overvloed.

Men wou de zwarte kruispunten toch wegwerken waar vooral voorrangsnegatie plaatsvinden met reden "ik had het voorrangsvoertuig niet gezien" ?

Die slagbomen-sensoren zouden wel eens goedkoper kunnen uitvallen als "lompe flitspalen".  ;D  :-X
© Koning Willem I