Auteur Topic: Rijopleidingen zijn levensgevaarlijk  (gelezen 3057 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Rijopleidingen zijn levensgevaarlijk
« Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 13:21:45 »
Citaat van: autokanaal.be
Rijopleidingen zijn levensgevaarlijk

De huidige rijopleiding is levensgevaarlijk. Dat zegt Federdrive, de beroepsvereniging van autorijscholen. Federdrive pleit voor een radicale hervorming. "Sinds 2006 zijn al tien doden gevallen bij rijlessen onder een vrije begeleider. Als de overheid niet snel actie onderneemt, vallen nog meer doden", waarschuwt Jeroen Smeesters van Federdrive.

De nota, die midden april wordt voorgesteld, bevat volgens een krant van De Persgroep opmerkelijke aanbevelingen. Ten eerste moeten we naar een uniforme opleidingsvorm. Die zou sowieso een fase bevatten waarin de aspirant-bestuurder onder het toezicht van een professionele begeleider staat, zoals dat bijna overal in Europa het geval is. Daarnaast moet er tijdens het examen meer gepeild worden naar de attitude van de leerling.

De rijopleiding zou daardoor onvermijdelijk duurder worden. Om de cursus betaalbaar te houden, pleiten de rijscholen voor een fonds voor de rijopleiding of voor de fiscale aftrekbaarheid van de opleiding. "Geen betere manier om het geld van verkeersboetes te besteden", oordelen zij.

Tijdens de regeringsonderhandelingen werd beslist de rijopleiding te regionaliseren, allicht in 2014. Volgens staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) is de rijopleiding daarom "geen beleidsprioriteit".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Rijopleidingen zijn levensgevaarlijk
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 14:44:06 »
Citaat
Tijdens de regeringsonderhandelingen werd beslist de rijopleiding te regionaliseren, allicht in 2014. Volgens staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) is de rijopleiding daarom "geen beleidsprioriteit".

Dus we modderen nog maar twee jaar wat aan?  Joost alleen mag weten hoeveel ongevallen en "bijna-ongevallen" er in die twee jaar nog zullen gebeuren.  Daarom -gelukkig- niet noodzakelijk met dodelijke afloop.  Maar toch.  Gewonden, een hoop blikschade etc. 

Na afloop van die twee jaar, in 2014 schuiven we simpelweg de hete aardappel door naar de gewesten.  Handig, dan hoeft Wathelet natuurlijk geen gezichtsverlies te lijden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 15:53:59 »
De "sossen" reageren intussen al:

Citaat van: Nieuwsblad
D'Hulster noemt uitspraak van Wathelet rond rijopleiding "stuitend"

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120328_092

Stop toch met dat "gratis-en-voor-niks" gewauwel.  "Gratis" bestaat niet.
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 maart 2012 - 15:59:25 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 23:28:24 »
Ik ben akkoord met hun standpunt maar heb toch een bedenking : stel dat er een koekjesfederatie bestaat van alle koekjesfabrikanten  die xyz koekjes maken, als die nu het schokkende nieuws in de ether brengen dat er niet genoeg xyz koekjes gegeten worden en dat de kans daardoor bestaat dat we 5 jaar te vroeg sterven door het ontbreken van de unieke xyz elementen in onze voeding, hoe geloofwaardig is dat bericht?
Bedoel Federdrive heeft er alle baat bij om iedereen betaalde lessen te laten volgen.

Maar nogmaals ben er akkoord mee, zelfs de simpele dingen zoals de L op het juiste moment voeren die kunnen nog niet goed uitgevoerd worden door de begeleiders, deze week bvb. ook een leerling in Kontich op de E19 op het linkse vak tegen 110 terwijl er weinig verkeer was, dat kon perfect 3 vakken meer naar rechts, waar zit een begeleider dan met z'n gedachte als hij zoiets nog niet ziet, goed kan overbrengen?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 23:37:19 »

Inderdaad.

Sommigen vinden de rijopleiding te duur. Het gaat daarbij om een eenmalige investering voor de rest van hun leven, en een kleine blikschade kost al meer. Dat ze eens uitrekenen hoeveel bijvoorbeeld een jongere van 18 jaar over pakweg 60 jaar zal besteden aan auto's, en dan zullen ze zien wat voor een peulschil de kosten van de rijopleiding maar zijn.

Maar op hun volgende auto enkele accessoires die alleen maar "cool" zijn, doch meer kosten dan een rijopleiding, daar hebben ze geen probleem mee.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 01:47:22 »
Dus we modderen nog maar twee jaar wat aan?  Joost alleen mag weten hoeveel ongevallen en "bijna-ongevallen" er in die twee jaar nog zullen gebeuren. 
En brengen we nog wat meer slecht opgeleide bestuurders op de baan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 01:54:06 »
Bedoel Federdrive heeft er alle baat bij om iedereen betaalde lessen te laten volgen.
Tuurlijk, maar zij zijn allerminst de enigen die er baat bij gaan hebben.

Iedereen heeft baat bij beter opgeleide bestuurders, ipv bestuurders die door een examen hebben leren spartelen.

Voer de maneuvers op afgesloten terrein om te beginnen maar terug in:
- met realistische hindernissen ipv hekken
- hellingproef met stevige helling ipv een bultje
- garage / dwarse parkeerplaats inrijden
- achterwaarts parkeren
- eind recht achteruit rijden
- keren
- noodstop + uitwijken
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 02:01:38 »
Kijk effie naar Uit de weg ! op VT4
Dit zijn helaas geen uitzonderingen.
Weg Wanbeheer.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 05:35:32 »

Wie was dat ook alweer die de, toen al makkelijke rijopleiding, nog een stuk makkelijker maakte?

Juist. ::)

Offline modano

• Doorzetter
  • **
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 09:03:35 »

Gratis niet, maar misschien valt bij de regionalisering te overwegen om een aantal gratis-verhalen af te schaffen (ik denk aan het opnieuw invoeren van kijk- en luistergeld) en de opbrengsten te gebruiken om de rijschoolfinanciering te hervormen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 11:04:22 »
Gratis niet, maar misschien valt bij de regionalisering te overwegen om een aantal gratis-verhalen af te schaffen (ik denk aan het opnieuw invoeren van kijk- en luistergeld) en de opbrengsten te gebruiken om de rijschoolfinanciering te hervormen.

Het voorstel was verkeersboetes (of een deel) daarvoor te gebruiken, want de politie weet "geen rationele raad meer" met het geld wat ze elk jaar terugkrijgen.

Citaat
De rijopleiding zou daardoor onvermijdelijk duurder worden. Om de cursus betaalbaar te houden, pleiten de rijscholen voor een fonds voor de rijopleiding of voor de fiscale aftrekbaarheid van de opleiding. "Geen betere manier om het geld van verkeersboetes te besteden", oordelen zij

Toen - vb  2003 - wisten er nog raad mee, oordeel zelf over de details van 8 politiezones:
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GJ6AH1HG
Politiezones kopen vooral snelheidsmeters, camera's en snelheidsborden
Wat gebeurt er met het geld van uw boetes?

vb 2008 - Peer -
Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/peer/gratis-leren-slippen-dankzij-geld-van-verkeersboetes.aspx
Gratis leren slippen dankzij geld van verkeersboetes

23/08/'08
Tot en met zondag zullen maar liefst 140 inwoners van Peer met hun wagen over het parkeerterrein in de Deusterstraat scheuren. Ze doen dat om het slippen onder de knie te krijgen. De gemeente biedt die cursus gratis aan. Ze financieren dit met middelen uit het verkeersveiligheidsfonds.
Gratis ?  ::)

Wat brengt 2012-2013-2014 ? Eindelijk een degelijke professionele rijopleiding ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 maart 2012 - 11:12:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 18:34:59 »
(ik denk aan het opnieuw invoeren van kijk- en luistergeld) en de opbrengsten te gebruiken om de rijschoolfinanciering te hervormen.
ge moet het niet te zot maken hé
als je een belasting heft moet je die ook gebruiken daarvoor
steek de rijschool dan liever in het verplichte onderwijs
de instructeurs kunnen hetzelfde statuut krijgen als onderwijzers
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 22:29:32 »
[..]
[..]

Dan moet de kandidaat wel het geluk hebben dat hij een gebrevetteerd rijschoolinstructeur treft die dat zelf kan, wat niet altijd het geval is (zie hier).

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 30 maart 2012 - 04:42:40 »
Tuurlijk, maar zij zijn allerminst de enigen die er baat bij gaan hebben.

Iedereen heeft baat bij beter opgeleide bestuurders, ipv bestuurders die door een examen hebben leren spartelen.

- met realistische hindernissen ipv hekken
- garage / dwarse parkeerplaats inrijden
- achterwaarts parkeren
- eind recht achteruit rijden
- keren
- noodstop + uitwijken
Natuurlijk, was ook eerder maar een kritische bedenking.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 03 april 2012 - 13:53:08 »
Ik zie nog altijd wel voordelen in het vrije begeleider systeem, maar ik heb dan ook geluk gehad met mijn begeleiders én ik had zelf ook de interesse om vanalles op te zoeken. Ik wilde perfect voorbereid zijn. Ik wist wat er van mij verwacht werd op het examen en heb er dan ook voor gezorgd dat mijn begeleiders dit ook wisten.

Een combinatie van een aantal uren verplichte rijles en vrije begeleiding lijkt mij dan ook niet slecht, maar wat ik eigenlijk nog noodzakelijker vind, is dat de begeleider op de hoogte is van alles! Het lijkt me bvb geen slecht gedacht dat begeleiders ook een soort theorie-examen zouden moeten doen...