Er is ook artikel 24 ...
Volgens dat artikel was haar rijbewijs niet eens geldig !
Artikel 24
Is nietig, elk rijbewijs afgegeven zonder dat aan de bepalingen van dit besluit is voldaan
Zo heb ik weet van een geval in de rijschool. Een leerlinge die bij het behalen van haar rijbewijs dermate veel leermoeilijkheden kende, besloot uiteindelijk om te leren autorijden met een automaat. Bedoeling was toen, om haar verkeersinzicht te laten verwerven met een auto waarmee ze niet hoeft te schakelen. Eenmaal dat inzicht verworven, had ze destijds natuurlijk beter doorgebeten en nog enkele lessen genomen met een handgeschakeld voertuig, en dan uiteindelijk daarmee haar examen af te leggen. Helaas heeft ze er spijts de raadgevingen toch voor geopteerd om met de automaat op examen te gaan. Daardoor had er dus destijds een code 78 op haar rijbewijs moeten staan.
Nu kreeg ze een firmawagen, handgeschakeld uiteraard. Ze kwam aankloppen bij de rijschool om raad. Op haar rijbewijs stond immers geen code 78. Navraag bij oa GOCA leerde haar dat ze in hun database wel degelijk gekend was met een code 78. Vergetelheid door de ambtenaar van de gemeente dus, bij de opmaak van haar rijbewijs.
Ze had in vriendenkring de raad gekregen,
"Och, wat niet weet, niet deert. En bij een wegcontrole gewoon zien dat ge u niet verspreekt". Men heeft haar toch ten stelligste geadviseerd om daar niet te lichtzinnig mee om te springen. Niet om een paar rijlessen en een examenbegeleiding te kunnen verpatsen. Maar wel omdat haar rijbewijs nu eenmaal geldig is, mét code 78 (automaat, dus). En haar rijbewijs is dus niet geldig voor een handgeschakeld voertuig, ondanks de grove vergetelheid van die ambtenaar van de gemeente.
Dat mocht ik trouwens onlangs zelf aan den lijve ondervinden. Bij een eenvoudige wegcontrole, moest ik even mijn rijbewijs uit mijn portefeuille graaien. Nog voor ik mijn rijbewijs te pakken had, had zijn collega die mijn identiteitskaart al controleerde, mijn gegevens al lang gevonden in een handterminal die hij bij had. Geen probleem overigens, alles was in orde. Maar het gaat dus al lang niet meer alleen om wat er op dat roze papiertje staat ....
Het is niet omdat de uitreikende overheid een fout maakt, dat je hierdoor een recht verwerft.
Op basis van hogervermeld artikel, werd de oud-leerlinge geadviseerd om toch maar te zorgen dat ze praktijkexamen zou doen met een handgeschakeld voertuig, om problemen te vermijden. Wat ze uiteindelijk ook gedaan heeft, met succes.