Auteur Topic: Flitspaal gestolen in Geel  (gelezen 23878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006 - 22:08:11 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 00:47:33 »
Roodlichtcamera's flitsen:

  • niet bij oranjegeel verkeerslicht.
  • niet bij rood verkeerslicht als je niet sneller rijdt dan 30 km/h.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 02:56:01 »
Ik ben deze morgen is langs die halve flitspaal gereden,en iedereen zal moeten toegeven dat die gasten heel veel lef hebben, om
op die plaats een flitspaal te halveren,dit is zeker geen impulsieve daad van iemand die kort voorheen door deze paal gelfitst is,maar een zeer goed voorbereide aktie,door lefgozers,die volgens mij niet alleen tot doel hadden deze camera te vernietigen,want dat hadden ze op een veel gemakkelijker manier kunnen doen,maar door hem ook nog te stelen ,hebben ze het hele politiekorps van die zone in hun hemd gezet.
Ik denk dat het deze keer geen Toyota Landcruiser full option ,zal zijn die ze graag  hadden besteld, maar het zal een Yaris worden denk ik.
Dus is het aan te raden als je in Geel komt en je ziet een politiecombie, lach dan zeker niet, en vraag ook niet of ze hem al gevonden hebben. Het zou uwen beste dag is niet kunnen zijn!
Je moet toch enige bewondering hebben voor hun lef hé.
Waarom zou ik niet mogen lachen als ik zo'n politiecombi zie, waarom zou ik vragen ofdat ze de dader/flitspaal al hebben gevonden?
Ik dacht het niet ;D
Ze kunnen me toch alleen maar een boete geven als ik iets verkeerd doe en anders stap ik naar comité P.  ;D

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 22:22:50 »
Roodlichtcamera's flitsen:

  • niet bij rood verkeerslicht als je niet sneller rijdt dan 30 km/h.
Zit daar een technische beperking achter? Mogen fietsers niet geflitst worden? Of mogen we daaruit afleiden dat traag door het rood rijden op hetzelfde neerkomt als snel door het oranjegeel rijden en dat we dat nu maar met zijn allen ook maar moeten beginnen doen?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 23:05:22 »
Roodlichtcamera's flitsen:

  • niet bij rood verkeerslicht als je niet sneller rijdt dan 30 km/h.
Zit daar een technische beperking achter? Mogen fietsers niet geflitst worden? Of mogen we daaruit afleiden dat traag door het rood rijden op hetzelfde neerkomt als snel door het oranjegeel rijden en dat we dat nu maar met zijn allen ook maar moeten beginnen doen?

Ik heb het van een collega-forumbeheerder en tevens politie-inspecteur, Ivan Bruggeman, op het Wegcode forum.

Zie tweede posting op http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,6452.0.html.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de prioritaire voertuigen.

Een fietser flitsen heeft weinig zin, tenzij het een BV zou zijn. Fietsers hebben immers helaas geen kentekenplaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 01:50:59 »
Roodlichtcamera's flitsen:

  • niet bij oranjegeel verkeerslicht.
  • niet bij rood verkeerslicht als je niet sneller rijdt dan 30 km/h.

Dit heb ik nog gehoord en gelezen, wat ik echter wel vreemd vind daaraan is het feit dat door het oranje rijden aan ongeveer 65km/u mij een kleine 2 jaar terug 175€ gekost heeft op de ring in Mol. >:(  (+ een boete van 150€ 44 minuten later aan 84km/u op een weg waar 90 mag... en m'n job)

P.S.: Was wel met een oplegger.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 08:01:57 »
Ik hoor onze docent Robert Eggers bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum nog zijn uitleg geven over het oranjegeel licht:

Citaat
vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden"

waarbij hij zeer sterk het woord "verboden" benadrukte.

Citaat
Hebben jullie dat goed gehoord? Het is verboden

ging hij verder. En dan wachtte hij een tijdje om dat goed te laten doordringen, vooraleer hij verder ging met:

Citaat
tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is,

Met veel nadruk vervolgde hij:

Citaat
maar zo dicht

en met nog meer nadruk beeindigde hij:

Citaat
maar dan ook zo dicht genaderd is,dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen.

Dit is inderdaad de juiste betekenis van het oranjegele verkeerslicht. Niet zoals vele bestuurders denken: nog gauw even gas geven vóór het rood wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 16:46:48 »
Die Robert vertelt natuurlijk ook alleen maar wat in de wet staat maar het is toch zever.
Of je mag wel door oranje of niet maar één van beiden. Als oranje gelijkgesteld wordt aan rood wat is dan de functie van het andere kleurtje? (PS, er zijn mensen die het verschil tussen oranje en rood niet kunnen zien, dus zoiezo wat ongelukkig gekozen kleuren maar dat wisten ze in die tijd blijkbaar nog niet)

Die oranjefase is dermate kort dat je enkel nog door oranje kan als de afstand kort is wanneer het op oranje springt. Als de afstand groot is dan is het licht al op rood tegen de tijd dat je het licht genaderd bent.
Kunnen jullie mijn redenering volgen? En zo slaan ze geld uit burgers.
Ik heb het één keer gehad dat ik die pech had met het verkeerslicht. Omdat je zo snel een boete kan krijgen voor zo'n onbenulligheid (rijden door oranje) stopte is maar ik kon niet meer voor de streep stoppen en stond een beetje op de kruising (nog maaar net bezig met lessen toen), zat de instructeur te zagen dat ik door had moeten rijden. Als ik was doorgereden en hij had een boete gekregen dan zou hij nog veel harder zijn gaan zagen. Dat alleen maar omdat die wet zo krom is. Simpele oplossing, een teller bij het verkeerslicht die aangeeft hoeveel sec. het licht nog groen blijft.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 17:06:37 »
Simpele oplossing, een teller bij het verkeerslicht die aangeeft hoeveel sec. het licht nog groen blijft.

De chinezen hebben dat standaard bij de verkeerslichten, er staat een digitale teller naast de lichten die aangeeft hoeveel sec. de fase nog duurt. De getallen staan trouwens ook in dezelfde kleur als het licht op dat moment brandt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 22:37:47 »
Citaat van: BBB
Of je mag wel door oranje of niet maar één van beiden.

Kijk, het is toch logisch dat er een overgangsfase is, waarin je moet stoppen, behalve als je dat niet meer veilig kan.

Als dat niet zo zou zijn, dan zou het probleem gewoon verschuiven: niemand stopt voor oranjegeel, zodat men ermee komt aandraven dat men niet meer veilig kon stoppen voor het rode verkeerslicht.

Bij de rode knipperlichten aan een overweg heb je dat niet. Daar is het ofwel een knipperend maanwit licht, ofwel twee rode knipperlichten. Als die rode knipperlichten aangaan op het ogenblik dat je er nog 5 meter van verwijderd ben, zul je meestal niet meer kunnen stoppen, maar het is wel verboden om ze voorbij te rijden. Word je erop geverbaliseerd, dan kun je je enkel nog verdedigen met de hogere rechtsregel volgens dewelke niemand tot het onmogelijke gehouden is.

Nu is het in sommige gevallen zeer moeilijk om te beoordelen of je nog veilig kan stoppen voor het oranjegele licht, en de meeste politiemensen zullen je in een dergelijke situatie dan ook wel het voordeel van de twijfel gunnen.

Politiemensen beboeten daarentegen wel als je, omwille van een verkeersopstopping, stilstaat voor het verkeerslicht, en als je dan, op het ogenblik dat de verkeersstroom weer op gang komt en het verkeerslicht al oranjegeel is, nog vertrekt en het voorbijrijdt.

Citaat
Die oranjefase is dermate kort dat je enkel nog door oranje kan als de afstand kort is wanneer het op oranje springt. Als de afstand groot is dan is het licht al op rood tegen de tijd dat je het licht genaderd bent.

De duur van de oranjegele fase wordt bepaald in functie van de maximum toegestane snelheid ter plaatse.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 23:11:51 »
Simpele oplossing, een teller bij het verkeerslicht die aangeeft hoeveel sec. het licht nog groen blijft.

De chinezen hebben dat standaard bij de verkeerslichten, er staat een digitale teller naast de lichten die aangeeft hoeveel sec. de fase nog duurt. De getallen staan trouwens ook in dezelfde kleur als het licht op dat moment brandt.
Die Chinezen hebben dat toch maar slim bedacht.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 23:21:32 »
Citaat
Kijk, het is toch logisch dat er een overgangsfase is, waarin je moet stoppen, behalve als je dat niet meer veilig kan.

Als dat niet zo zou zijn, dan zou het probleem gewoon verschuiven: niemand stopt voor oranjegeel, zodat men ermee komt aandraven dat men niet meer veilig kon stoppen voor het rode verkeerslicht.
Dat spreek ik niet tegen. Het probleem is dat die sufferds die de wegcode hebben geschreven hebben bedacht dat je in principe een boete krijgt als je door oranje licht rijdt tenzij je niet meer veilig kan stoppen.
Dat zou beter omgedraaid zijn; nl dat je geen boete krijgt als je door oranje rijdt. Als je onnodig door oranje rijdt wanneer je makkelijk kan stoppen dan rijdt je vroeg of laat vanzelf door rood (meestal loopt dat ook nog wel goed af) en dan pas is het moment daar dat het tijd wordt om een boete te geven.
Dat lijkt geneuzel in de marge maar het maakt het verschil uit tussen enerzijds veel onschuldige slachtoffers die onterecht een boete krijgen voor het rijden door oranje licht en niemand van de schuldigen die ontsnapt en anderzijds geen onschuldige slachtoffers die onterecht een boete krijgen voor het rijden door oranje licht en een deel van de schuldigen die ontsnapt totdat ze tegen de lamp lopen.
Deze discussie is dus net zo belangrijk of onbelangrijk als de discussie over de juridische bewijslast die bijvoorbeeld in Marokko omgekeerd ligt van wat wij in het westen als maatstaf hanteren (je bent onschuldig totdat het tegendeel bewezen is of je bent schuldig tenzij het tegendeel is bewezen).


Belangrijker dan de bovenstaande discussie vind ik de vraag waarom de overheid niet eens wat kort op ambtenaren- en ministerssalarissen en van dat geld die tellers met kleuren aanlegt. Dan voorkom je helemaal dat mensen door pech door vol oranje moeten rijden.


Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #42 Gepost op: zondag 23 juli 2006 - 11:18:33 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #43 Gepost op: zondag 23 juli 2006 - 16:07:07 »
Roodlichtcamera's flitsen inderdaad niet bij oranjegeel verkeerslicht. Er zijn immers teveel factoren die een rol spelen bij de vraag of je al dan niet nog veilig kon stoppen.

Het voorbeeld dat ik al gaf van iemand die nog vertrekt bij oranjegeel verkeerslicht, maakt natuurlijk onbetwistbaar een overtreding uit.

Een ander voorbeeld is het volgende. Tegenwoordig zie ik dat niet meer zoveel, maar vroeger werd het verkeer op sommige kruispunten wel eens geregeld door een politieman die handmatig de verkeerslichten bediende. Als die politieman dan het oranjegele verkeerslicht ontstak, en er bijvoorbeeld na 10 seconden nog bestuurders dat oranjegel licht voorbijreden, dan was het ook wel overduidelijk dat ze nog veilig hadden kunnen stoppen, en derhalve een overtreding begingen.

Je kunt iets gelijkaardigs hebben met een kruispunt zonder verkeerslichten waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon. Als die politieman de arm rechtop steekt, en hij ziet dat er in de verte een laagvlieger tegen zeer hoge snelheid aankomt die blijkbaar niet van plan is om te stoppen, dan zal de politieman uiteraard wachten tot deze laagvlieger voorbij is alvorens het verkeer in de dwarsrichting open te stellen. Maar hij zal natuurlijk ook de nummerplaat noteren en een PV opstellen voor geen gevolg geven aan het bevel van een bevoegd persoon.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flitspaal gestolen in Geel
« Reactie #44 Gepost op: zondag 23 juli 2006 - 16:09:05 »
Citaat van: BBB
de vraag waarom de overheid niet eens wat kort op ambtenaren- en ministerssalarissen

Ben je er dan van overtuigd dat de salarissen van de ambtenaren te hoog liggen?

Velen kiezen, ondanks het meestal wat bescheidener loon dan in de privésector, voor een loopbaan als ambtenaar omwille van de werkzekerheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."