Het is geen subjectief gegeven: alleen al uit de verslagen van het Comité P blijkt dat er veel misloopt bij de Belgische politie. Daar wordt dan nog geen rekening gehouden met de aanklachten die niet keihard kunnen bewezen worden, en met de talrijke mistoestanden die er niet aangegeven worden.
Er gaat haast geen week voorbij, of we lezen in de pers wel over één of ander misdrijf dat door één of meer politiebeamten begaan werd.
Wat zouden hiervan de oorzaken zijn, en wat zou er kunnen aan gedaan worden dat haalbaar is? Daarover wou ik in deze draad eens graag van gedachte wisselen.
Ik heb er een afzonderlijke draad voor geopend, zodat er in de
andere draad over de politie intussen gewoon verder kan gegaan worden met het aankaarten van concrete mistoestanden.
Ik begin alvast met een aantal mogelijke oorzaken (doch daarom niet noodzakelijk geldige redenen) op te noemen:
- na het middelbaar onderwijs zien sommigen geen andere mogelijkheid dan de politie om aan een goed betaalde job te geraken.
- de selectie besteed weinig of geen aandacht aan de juiste ingesteldheid van de kandidaten.
- de drang naar macht, en het niet in staat zijn om macht en gezag van elkaar te scheiden.
- een gebrek aan dienstvaardigheid.
- nieuwkomers worden meegesleept in het kielzog van hun collega's.
- misdrijven leiden veel vaker dan voor andere burgers tot opschorting van straf.
- frustraties vanuit de job.
- een weerspiegeling van de maatschappij: geen respect meer voor niets of niemand.
[...]
Eventuele medewerking aan deze draad door politiebeamten zou zeer waardevol kunnen zijn.