Welkom op het forum.
Ik heb net een boete in de bus gekregen (tja, snelheidstax in BE hé).
Nu, ik ben geinteresseerd in alle papieren die daarbij komen kijken om zo een boete vast te stellen...
Maar hoe kan ik die aanvragen en welke kan ik aanvragen?
U kan enkel het dossier gaan inkijken eens het naar het parket gestuurd is, dwz. nadat de onmiddellijke inning onbetaald is gebleven.
Of u kan er een afschrift van vragen - tegen vooraf betaalde kosten (was 1,5 euro of zo voor een schutblad + afschrift v/h PV) -als u het politieparket wat aan het werk wil zetten.

Veel meer dan het PV gaat daar trouwens niet in zitten.
Soms zelfs niet eens het teruggestuurde inlichtingenformulier (eigen ervaring)
IPV een onmiddellijke inning, wordt het dan al wel een minnelijke schikking van het parket.
Dat wil wel zeggen dat er dan al 10 euro bij gekomen is ...
Het gebeurt dat het Parket seponeert nadat de onmiddellijke inning noch de minnelijke schikking betaald werden.
Maar het kan dan net zo goed vervolging worden.
Het probleem met dat standaard formulier is dat je moet schuld bekennen en dat laat zo uitschijnen dat dat direct voor de rechtbank gaat komen.
Voor een natuurlijk persoon is er geen enkele verplichting dat formulier in te vullen - dat verplichten zou in strijd zijn met het EVRM !
Er staat een vraag op of u ja dan nee de overtreding erkent.
Duidt gewoon NEE aan.
Overigens kan je de overtreding niet erkennen maar wel aangeven bereid te zijn een schikking te betalen.
Wat ik niet wens. Ik wil alleen die papieren eens zien.
Ik dacht aan:
- foto
- ijkingsrapport
Krijgt u niet te zien, tenzij ze al in het dossier zitten dat van de politie naar het Parket gaat wanneer de onmiddellijke inning niet betaald is.
Ijkingsverslag zit daar normaal niet bij, dat moet u opvragen via het parket (wet Franchimont) .
Dan bent u vaak ook al een stapje verder, nl. gedagvaard voor de politierechtbank.
Veel kans trouwens dat zelfs de foto niet in het dossier zit - die worden per rol bijgehouden - en specifiek opgevraagd moet worden.
In sommige politiezones laat men (soms) toe dat mensen naar de foto komen zien.
In de regel kan dat echter niet.
Het Belgische systeem is gericht op het zo gemakkelijk mogelijk inkasseren van geld
als aflaat voor uw verkeerszonden.
Als u niet het risico op dagvaarding wil lopen, moet u gewoon betalen.