ze vergelijken hier appelen met eieren
Of dikke appelen met appeltjes.
Alles staat of valt naargelang de registratie-definitie van "gewonden bij een letselongeval", ze zullen hier minstens 1 lichtgewonde bedoelen per
letselongeval (
andere ongevallen worden in Be niet geregistreerd).
Hoeveel gewonden -of doden- er vallen per letselongeval hangt natuurlijk ook af van de bezettingsgraad van een voertuig, bij een auto in Be is dat zowat 1,37 à 1,4. Geen idee hoeveel dat in pakweg Bulgarije is.
Doden per letselongeval hangt zeer sterk af van de aard en dichtheid van het wegennet, hoogte van de gemiddelde snelheid (vooral door drukte bepaald, bij (over)verzadigde wegen is er amper nog echt dodelijke snelheid mogelijk). Men hoeft in Be maar de Gewesten te vergelijken en men weet het al dat in Wallonie automatisch dubbel zoveel doden vallen per 1000 letselongevallen, alhoewel daar duidelijk minder letselongevallen vallen per inwoner als in Vlaanderen. Brussel heeft als Gewest en stedelijk gebied dan ook logischerwijze weer veel minder doden per letselongeval als Gewest Vlaanderen.
Om de landen onderling te kunnen vergelijken werd het aantal slachtoffers per 1.000 ongevallen berekend. Het Verenigd Koninkrijk leidt het peloton met 12 doden per 1.000 ongevallen, gevolgd door Duitsland met 13 en Zweden en Oostenrijk met 16. België staat met 21 dodelijke slachtoffers op de 6de plaats en scoort daarmee zeer goed in de ranking. De slechtste leerling is Bulgarije met 118 doden, gevolgd door Polen met 100 doden.
Vergezochte vergelijking dus, de landen die het ´dichtsbereden´ zijn zoals NL en BE (met de laagste gemiddelde snelheden) moeten dan automatisch minder doden per 1000 letselongevallen hebben, dus die 6e plaats is in dat opzicht matig. Zelfs NL doet het niet goed moesten ze niet duidelijk voor Oosternrijk staan (bljkbaar niet), maar Nederland heeft redelijk veel nadeel door het groot aandeel kwetsbare weggebruikers (vooral fietsers).