Ik heb eigenlijk nooit noemenswaardige problemen gehad met de douane in China. Als je China binnenkomt moet je even geduld hebben. Ze hebben een twintigtal poortjes waar je door moet voor de paspoort controle, maar het grootste gedeelte is hier voorzien voor Chinese staatsburgers. De Chinezen moeten eigenlijk nooit wachten, voor de niet-Chinezen gaat het echter heel vlot. Zorg wel dat je de formulieren die je op het vliegtuig hebt moeten invullen bij het paspoort zitten.
Medicamenten zijn geen probleem. Ik ga meestal voor langere tijd naar China en dan heb ik (vooral voor de kinderen) een noodapotheek mee. Daar zijn nog nooit vragen over gesteld. Bovendien kan je de meeste zaken vlot kopen in de Chinese apotheken. Zorg dat je de naam van de werkzame molecule hebt en ze zullen je wel helpen. Je kan er trouwens een aantal zaken zonder voorschrift krijgen waar je hier wel een voorschrift voor nodig hebt.
Achter mijn computer hebben ze nog nooit gevraagd. Na de paspoortcontrole heb ik trouwens maar één keer controle van mijn bagage gehad en dat was dan nog bij het inchecken voor een binnnenlandse vlucht (Beijing - Xi'an). Men had de melk voor mijn dochter gezien in de bagage en enkele potjes met baby-voedsel. Van de vrouwelijk douane mocht dit niet mee op het vliegtuig. Nochtans zijn de regels heel duidelijk en mag dat wel mee (in kleine hoeveelheden). Toen ik uiteindelijk zei dat ik het niet meenam maar dat ik de melk wilde uitgieten en de potjes wilde openmaken mocht ik ze wel meenemen. Westerse babyspullen zijn zeer gegeerd in China, dat had er allicht iets mee te maken.
Hou er ook rekening mee dat je voor de treinen ook door een controle moet. Aan elk station staan metaaldetectoren en wordt je bagage gescand.
Sinds kort bestaat er een nieuwe regeling wat betreft de spullen die je mag binnenbrengen, maar daar heb ik nog geen juist beeld van. Wat ik al gehoord heb is dat ze streng zijn voor cadeau's die je wil meenemen. Als dat wat prijzig worden betaal je al snel importtax.