Uiteraard niet voor de veiligheid.
Zowat alle ongevallen waar ik weet van heb gebeurden ofwel in de werfzone door vrachtwagens die op mekaar inreden, of voornamelijk in de aanloop naar de werfzone, door vrachtwagens die op mekaar inrijden. In beide gevallen gelimiteerd op 90 km/u... Hoeveel potentiële schade is een automobilist dan aan het aanrichten die 90 rijdt doorheen de werfzone buiten de spits en buiten de werkuren op een rustig moment?
Hoho, en die andere 99% (of het zal er niet ver naast zijn) van de ongevallen, waar ik niet alleen weet van heb maar effectief dagelijks zie, zijn er niet eens vrachtwagens bij betrokken.
Maja, die komen al lang niet meer in de media door het grote aantal.
Dan nog de vraag wie het ongeval veroorzaakte.
Ik vind het hier in België al een prestatie op zich dat een vrachtwagen het voor elkaar krijgt in het "gat" van een andere vrachtwagen te rijden zonder dat er 1 of meerdere auto's tussen geplet zit die er zich nog snel om 1 of andere bedenkelijke reden nog ingekapt heeft.
Ofwel werd die vrachtwagenbestuurder even afgeleid door een derde, inhalende vrachtwagen op de tweede rijstrook.
Ook de reden waarom er op dat moment er zich geen auto's konden inkappen.
Dat er daar een stilstaande file staat trekken ze zich de dag van vandaag niks meer aan.
Zelfs aan een verkeerslicht, die op oranje springt en je met je vrachtwagen al heel stevig in de ankers moet om gestopt te geraken voor het rood, zijn er daar vaak nog 2, 3 of zelfs meer kamikazepiloten die zich er nog snel moeten inkappen.
Niet te geloven de dag van vandaag.
Had ik tegenwoordig maar de remmen gehad waar ik me 23 jaar geleden moest mee beredderen dan had ik, zolang ik leefde en reed, het ene dodelijk ongeval na het andere.