Auteur Topic: De allerslechtse chauffeur van Nederland  (gelezen 3426 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
De allerslechtse chauffeur van Nederland
« Gepost op: woensdag 18 april 2012 - 00:58:52 »
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1249157

Aaargggh ... en dan te weten dat er in België nog meer van die idioten rondrijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: De allerslechtse chauffeur van Nederland
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 18 april 2012 - 04:07:27 »
Die kerel met z'n PV544 kan er alvast een heel stuk minder om lachen...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: De allerslechtse chauffeur van Nederland
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 18 april 2012 - 12:02:16 »
Yep, je oldtimer naar de kl*ten na zoveel jaar omdat er een idiote kip haar rijbewijs gekregen heeft zonder dat het kalf kan rijden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: De allerslechtse chauffeur van Nederland
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 18 april 2012 - 13:38:25 »
Die kerel met z'n PV544 kan er alvast een heel stuk minder om lachen...
ik had echt medelijden met die man, 13 jr werk naar de knoppen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: De allerslechtse chauffeur van Nederland
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 18 april 2012 - 14:43:24 »
Zo zie je maar dat een opleiding enkel via de rijschool geen garantie levert op goede chauffeurs. Het systeem om een rijbewijs te bekomen in Nederland is volgens mij een stuk strenger dan hier in België. Toch komen er dan nog mensen aan een rijbewijs die helemaal niet in staat zijn om te rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: De allerslechtse chauffeur van Nederland
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 18 april 2012 - 15:34:53 »
Zo zie je maar dat een opleiding enkel via de rijschool geen garantie levert op goede chauffeurs.


Neen.  In de rijschool waar ik deeltijds werk, wordt dat zelfs letterlijk aan de kandidaat gezegd.  In een rijschool leer je niet volledig autorijden.  Er wordt wél een solide basis gelegd, waarop de kandidaat dan zélf verder kan oefenen om zich verder te bekwamen op zijn taak als chauffeur.  Verkeersinzicht heeft namelijk ondermeer ook te maken met verkeersgeheugen.  Dwz: zoveel mogelijk rijden in zoveel mogelijk diverse (weers)omstandigheden, verkeersdruktes, verkeerssituaties etc.  Maw: veelvuldig oefenen dus.  En dat laatste is met niks te compenseren.  Het welslagen in het praktijkexamen beschouwt die werkgever dan in feite als het logische gevolg van die solide basis + veelvuldig oefenen.  En vormt daar geen doel meer op zich.

Overigens noemt die werkgever de franstalige term véél gunstiger gekozen: geen rijbewijs, maar permis de conduire.  (permis = toelating).

Het systeem om een rijbewijs te bekomen in Nederland is volgens mij een stuk strenger dan hier in België. Toch komen er dan nog mensen aan een rijbewijs die helemaal niet in staat zijn om te rijden.

Anderzijds, zeg je zelf eerder:

Aaargggh ... en dan te weten dat er in België nog meer van die idioten rondrijden.

Sorry, als ik het huidige Belgische systeem beneden alle peil noem.  Het begint al met het theorie-examen.  Je mag reeds daags na een mislukking herkansen, zo vaak je maar wil.  Er zijn een tiental reeksen, dus na twee weken proberen, heb je zo ongeveer allemaal gehad, en de computer toont je na afloop de fout beantwoorde vragen, inclusief juiste antwoord.  Je mag maar liefst 9 fouten maken, ongeacht hoe grof, hoe gevaarlijk ook.  Het -niet zelden per toeval- slagen in een theorie-examen is dan ook niet de minste garantie op enige elementaire kennis van de wegcode.

Vervolgens mag de kandidaat, als hij opteert voor een model 36 maanden, mits extra binnenspiegel al gaan oefenen met een begeleider die aan de voorwaarden voldoet.  In die voorwaarden is nergens voorzien dat de begeleider zelfs zélf nog maar zou slagen in eerder vernoemd theorie-examen.  Bij wijze van spreken zou zelfs opa uit het RVT, die al vijftien jaar niet meer buiten geweest is, nog kunnen optreden als begeleider.  Ook wordt er niet de minste aandacht besteed aan het nodige geduld vanwege de begeleider om materie -zo hij die zelf al beheerst- te kunnen overbrengen.  Naast opa, kan zelfs de eerste de beste brulaap die lang genoeg beschikt over dat rijbewijs en zelf de laatste drie jaar niet vervallen verklaard geweest, al optreden als begeleider.

Systeem 18 maanden dan maar?  Tja, aan het einde van het wettelijk minimum van 20 lesuren,  moet de instructeur zélf inschatten of zijn leerling (zijn klant, dus) voldoende bekwaam is om alleen verder te kunnen oefenen.  Zodoende is die instructeur rechter en advocaat tegelijk.

Vereiste voorwaarden?  Een kandidaat moet niet meer tonen dat hij in staat is om recht achteruit te rijden.  Noch dat hij een garage kan in- en uitrijden.  Het parkeren moet niet tussen twee voertuigen gebeuren, maar achter een voertuig, enz.  Het volstaat zowat dat je in staat bent dat voertuig te bedienen, en een beetje op de verkeersregels let om al te slagen in een praktijkexamen.  Wat heeft die kandidaat dan na afloop van zo'n praktijkexamen eigenlijk bewezen?

Sorry, voor mij persoonlijk deugt het huidige Belgische systeem van geen kanten.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 april 2012 - 15:39:16 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: De allerslechtse chauffeur van Nederland
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 18 april 2012 - 17:07:00 »
Ik ben er ook al lang van overtuigd dat ze al die theoretische zever in de trend van "hoeveel bedraagt de extra remafstand bij X kmh op nat wegdek tov droog wegdek" en de "praktische proeven" à la "vervang uw reservewiel" of "toon aan waar je de olie moet bijvullen" beter achterwege zouden laten en de kandidaat-bestuurders beter deftig zou lerern RIJDEN, mét inachtname van de verkeersregels en het nodige fatsoen bij parkeren e.d.

Er zijn nu eenmaal mensen die het totaal niet interesseert waar je olie in de auto doet; als ze deftig rijden en je kan hen overtuigen om hun auto regelmatig te laten nakijken door iemand die het wél interesseert, als was het maar alleen de bandenspanning; dan zijn we imho toch al beter af

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De allerslechtse chauffeur van Nederland
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 18 april 2012 - 18:08:54 »
Neen.  In de rijschool waar ik deeltijds werk, wordt dat zelfs letterlijk aan de kandidaat gezegd.  In een rijschool leer je niet volledig autorijden.  Er wordt wél een solide basis gelegd, waarop de kandidaat dan zélf verder kan oefenen om zich verder te bekwamen op zijn taak als chauffeur.  Verkeersinzicht heeft namelijk ondermeer ook te maken met verkeersgeheugen.  Dwz: zoveel mogelijk rijden in zoveel mogelijk diverse (weers)omstandigheden, verkeersdruktes, verkeerssituaties etc.  Maw: veelvuldig oefenen dus.  En dat laatste is met niks te compenseren.  Het welslagen in het praktijkexamen beschouwt die werkgever dan in feite als het logische gevolg van die solide basis + veelvuldig oefenen.  En vormt daar geen doel meer op zich.
Ik vraag me af of ze in Be wel die degelijke "oefenervaring" kunnen opdoen, hoe, waar, en ook met wie.

Zo zijn ze alleszins verkeerd bezig, die "solide basis" laat veel te wensen over, zacht uitgedrukt.
Een rijbewijs zou een rij-bewijs moeten zijn (telt tenslotte in het buitenland ook)

En wat die verdere oefenresultaten opleveren zien we in de Europese statistieken.

Waar we algemeen -voor alle leeftijden- nog een 18 à  20e plaats halen op 27 EU-landen;
halen we bij de 15 tot 30 jarigen een beschamende 25e plaats op 28 landen (ESTC)

http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?contentdomains=POLICEB&id=VS201434254

Heeft zeker ook iets met dat "oefenen" te doen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 april 2012 - 18:15:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: De allerslechtse chauffeur van Nederland
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 18 april 2012 - 18:15:13 »
Het Duitse systeem overnemen - ook al gaat dat een hoop geleuter geven over dat het gratis moet ...

De Duitsers betalen het ook.
Wie de rijopleiding niet eens kan betalen, kan zich eigenlijk geen auto permiteren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: De allerslechtse chauffeur van Nederland
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 18 april 2012 - 19:48:40 »
Het Duitse systeem overnemen - ook al gaat dat een hoop geleuter geven over dat het gratis moet ...

De Duitsers betalen het ook.
Wie de rijopleiding niet eens kan betalen, kan zich eigenlijk geen auto permiteren.

Niet 1 Belgische politicus die dàt aandurft.  Aantal stemmen is hier nl. belangrijker dan verkeersveiligheid.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone