In Frankrijk mogen ze ook 125cc rijden zonder motorrijbewijs.
Ergens is het logisch dat er meer slachtoffers gaan vallen wegens meer motorrijders / meer 125cc-ers - maar was ongetwijfeld niet echt de bedoeling van die maatregel ...
Iedere automobilist die op een motorfiets springt, vertwintigvoudigt zijn kans om het leven te laten in een verkeersongeval.
Zonder enige opleiding hoeft dat niet te verwonderen, en is het risico mogelijk nog hoger ...
Die zware brommers rijden als een motor hé, en vlotjes genoeg om een onopgeleide leek te verrassen.
We weten dat het totale aantal motorongevallen en motordoden sterk gestegen is.
Volgens VAB zijn de cijfers voor de zware motoren echter gedaald sinds 2006 - dat gaat dus tegen de algemene trend in !
Gevolg : de totale en aanzienlijke stijging van het aantal dode en gewonde motorrijders is op rekening van de lichte motorfietsen te schrijven.
Bij de lichte motorfietsen is er eigenlijk maar 1 boomende categorie sinds 2006 : de <125 cc .
De scooters verkopen ook wel goed, maar de motorsector in het algemeen doet het niet best - de marges op goedkope lichte motoren liggen ook lager..