Auteur Topic: Rijexaminator buist vrouw wegens handicap begeleider  (gelezen 9471 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Rijexaminator buist vrouw wegens handicap begeleider
« Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 14:26:37 »
Citaat van: autokanaal.be
Rijexaminator buist vrouw wegens handicap begeleider

Om zijn dochter Claudia (22) moreel te steunen tijdens haar rijexamen, besloot Zonhovenaar Marcel Bynens haar te vergezellen. Geen goed idee. Eén hand van Marcel beeft immers nogal fel. Claudia was nog maar net vertrokken toen de examinator haar gebood terug te keren. Omdat vader Bynens geheime tekens aan zijn dochter zou hebben gegeven.

Vorige week reed Claudia met haar VW naar het examencentrum van Alken, samen met haar vader. “We waren nog maar net onderweg. Claudia was heel goed bezig toen de examinator ons vroeg rechtsomkeer te maken”, zegt Marcel. “Ik zou tekens gegeven hebben."

“Ik heb geprobeerd om de examinator te overtuigen van haar ongelijk. Ik heb namelijk echt iets aan de hand: in 2000 ben ik op een bouwwerf bijna verpletterd door een vallende kraan. Maar die hand heeft het altijd koud. Ik moet die bewegen om haar warm te houden. Vaak doe ik dat totaal onbewust."

Dure rijlessen

"‘Ach, een verzinsel als een ander’, zei de examinator. ‘De ene trekt aan zijn oorlel, de ander prutst aan zijn neus. Leer uw kinderen toch eens autorijden zoals het hoort. Op eigen houtje.’ Ik vond dat nogal bot. Niets aan te doen: Claudia werd gebuisd."

"Ze moet nu eerst dure lessen volgen bij een erkende rijschool. In de zomer mag ze een nieuwe poging wagen. Ik denk niet dat ik erbij zal zijn. Of ze moeten me op de achterbank laten zitten, zodat ik zeker niemand kan afleiden.”
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Rijexaminator buist vrouw wegens handicap begeleider
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 19:58:18 »
Die examinatoren krijgen idd geregeld te maken met een begeleider en een kandidaat die samen tekens afspreken :

* hoesten, kuchen
* stampen op de grond
* aan de oorlel trekken
* met de vinger ergens op tikken

Tja, dan is het maar terecht dat een examinator de betrokken kandidaat meteen uitstelt als hij het duo daarop betrapt ....

Nu heb ik alle respect en begrip voor iemands medische ongemakken.  Als je van jezelf weet dat je door een medische achtegrond- lijdt aan ongecontroleerde handelingen die een examinator als "verboden tekens" zou kunnen aanzien, lijkt het mij alvast onverstandig om toch je dochter te begeleiden.  Voorts vraag ik mij af waarom die man verhaal gaat halen in de krant ipv zich in eerste instantie te wenden tot de hoofdexaminator.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 21:26:41 »
dat kan allemaal zijn, maar soms wordt er toch onterecht gebuisd
Mijn vrouw was al, tamelijk goed zwanger toen ze haar eerste poging deed.  Ze werd uitgesteld om dat ze *te  snel* achteruit reed tussen de paaltjes   ??? (ja, toen moest je nog in een rechte lijn achteruit kunnen rijden  ;D )  Op welk reglement beroepte ze zich ?  Je moest nl *vlot, zonder schokken* achteruit rijden, wat ze ook gedaan heeft.  Nergens werd gezegd hoe snel dat mocht of niet mocht, trouwens een km-teller werkt niet in achteruit en je zou er trouwens niet kunnen naar kijken ook.

Toen mijn vrouw verhaal ging halen, was het laconieke antwoord "kom maar eens terug zonder buik"  :o
Een geluk dat ik toen nog jong en naief was, want anders zou het haar beste dag niet geweest zijn.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 21:38:50 »
Het gaat hier niet om iemands rijkwaliteiten, of al dan niet vermeende fouten tegen de wegcode.

Punt hier, is dat de examinator de vader ervan verdacht zijn dochter geheime tekens te geven. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 23:20:08 »
Het gaat hier niet om iemands rijkwaliteiten, of al dan niet vermeende fouten tegen de wegcode.

Punt hier, is dat de examinator de vader ervan verdacht zijn dochter geheime tekens te geven. 
Bij mij kwam de vraag op of deze verdachtmaking terecht is, vandaar dat ik ook terugdacht aan de onterechte opmerking op het rijexamen van mijn vrouw.  Immers, haar buik had NIKS te maken met haar rijkunst, en bovendien had ze géén fout gemaakt

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 25 april 2012 - 09:47:08 »
1) Hoe spijtig ook, -en met alle begrip en respect voor zijn medisch ongemak- maar in zijn plaats had ik z'n dochter niet gaan begeleiden.
2) Stel je in de plaats van die examinator.  Hoeveel keer horen zij geen smoesjes, denk je?  Die ene keer dat het dan géén smoesje is, tja.
3) En daarbij, hoe kan de examinator dan het onderscheid maken tussen een oncontroleerbare handeling door dat medisch ongemak, en een verboden geheim teken?
4) Nogmaals: waren ze niet akkoord, hadden ze verhaal moeten gaan halen bij de hoofdeximnator, niet in de pers.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 25 april 2012 - 17:23:05 »
In België geldt bij mijn weten nog altijd dat iemand onschuldig is tot bewijs van het tegendeel (ook al bestaat dat bewijs soms slechts uit een verklaring van een bevoegd persoon).

Hoe kan die examinator bewijzen dat het beven van de hand van die vader informatie voor de kandidate zou ingehouden hebben, als zelfs bevoegde personen zich in hun PV dienen te beperken tot louter materiële vaststellingen?

Als hij gemerkt had dat de kandidate een fout ging maken, en deze die fout vermeed als reactie op dat beven, zou hij een gerechtvaardigd vermoeden gehad hebben. Maar daar lezen we niets van.

Ik zou als examinator deze vader, gezien zijn handicap, het voordeel van de twijfel gegeven hebben.

Er klopt iets niet met dit systeem. Een examinator is geen beëdigd persoon. Er wordt bijgevolg veel te veel waarde gehecht aan wat hij beweert, waardoor de deur wagenwijd open staat voor willekeur.

@ Bert:

Ik vind het goed dat de vader hieraan via de media bekendheid gegeven heeft. Denk je dat het veel zou uitgehaald hebben als hij zich tot de hoofdexaminator gewend had?

Wat vind je van de uitspraak "Kom maar eens terug als je geen buik meer hebt", die de zwangere echtgenote van KV naar het hoofd geslingerd kreeg? Gelden er dan voor de examinatoren niet de minste regels van het fatsoen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 25 april 2012 - 18:00:03 »
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 april 2012 - 18:10:07 door Rafael »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 25 april 2012 - 21:23:07 »
@Jozef: en wat is er nu bereikt met het in de pers te zetten behalve dat er nu misschien wat meer mensen zijn die beseffen dat de begeleider stil moet zitten?
dat vind ik al een resultaat op zich, want ik denk dat er velen niet beseffen hoe ver dit gaat

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 26 april 2012 - 00:46:39 »
De regels zijn simpel: de begeleider zit stil en als hij toch ingrijpt of verdachte bewegingen maakt is het gedaan, simpel.

Jazeker. De begeleider zal maar een nies- of hoestbui krijgen: examen gedaan. Simpel, maar vooral simplistisch en wreed onrechtvaardig.

Citaat
Het eerste wat een bevende hand bij mij doet opkomen is: schrik, te snel, te kort op de rand aan het rijden, te weinig afstand, ...

Dat kan ik begrijpen. Maar de man heeft de oorzaak van zijn beven verklaard.

Citaat
Op die manier KON de begeleider een teken geven dat de persoon extra moest opletten.

Juist: KON. Niets wijst erop dat hij dat ook daadwerkelijk gedaan heeft.

Citaat
Willekeur? Absoluut.

Inderdaad. En het recht om een voertuig te besturen mag niet afhankelijk gesteld worden van willekeur. Of zou je het goed vinden dat ook de politierechters met willekeur over dat recht oordelen?

Citaat
@Jozef: en wat is er nu bereikt met het in de pers te zetten behalve dat er nu misschien wat meer mensen zijn die beseffen dat de begeleider stil moet zitten?

Dat er nu wat meer mensen zullen weten dat sommige examinatoren niet eerlijk zijn, en zich derhalve vlugger tot de hoofdexaminator zullen wenden of zelfs verder gaan.

En dat de examinatoren hopelijk zullen beseffen dat het best is voor hun reputatie dat ze niet al te dikwijls aldus in de media verschijnen.

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 26 april 2012 - 01:28:42 »
Ik begrijp trouwens nog altijd niet waarom een examinator op de achterbank moet plaatsnemen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 26 april 2012 - 06:17:49 »
Ik begrijp trouwens nog altijd niet waarom een examinator op de achterbank moet plaatsnemen.

Omdat hij van daaruit de instrumenten (onder meer de snelheidsmeter) correct kan gadeslaan en de begeleider in het oog kan houden, wijl de kandidaat niet afgeleid wordt door de aantekeningen die hij maakt.

Alsmaar meer examinatoren willen echter niet meer achteraan plaatsnemen in een auto die geen achterportieren heeft, omdat ze de auto dan niet kunnen verlaten als de kandidaat of zijn begeleider op hun aangezicht wil timmeren.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 26 april 2012 - 07:11:42 »
@ Jozef,

Hoe moet een examinator volgens jou dan het onderscheid kunnen maken tussen iemand die ongewild beeft, en iemand die de kandidaat verboden hints zit te geven?  Graag objectieve, éénduidig vast te stellen criteria.

Of zou jij het als examinator op je geweten willen hebben dat je iemand een rijbewijs toekent, terwijl het voor jou ONMOGELIJK was om vast te stellen of hij zelf in staat is om de verkeerssituatie in te schatten en correct te handelen, dan wel dat de kandidaat pas wakker wordt na een verboden hint van pa?  1 foute gok in het voordeel van de kandidaat en je hebt mss een dode op je weten.  Je hebt dan immers een kandidaat een rijbewijs toegekend, die zichzelf dan de nacht daarop morsdood rijdt omdat hij nog niet bekwaam was om zijn taak als chauffeur veilig zelfstandig te volbrengen.

Als verkeersveiligheid je na aan het hart ligt -en ik ga er van uit van wel-, dan ben je het met mij eens dat een examinator éénduidg zeker moet zijn dat de kandidaat op de verkeerssituatie reageert, en niet op een hint van pa.  Dat kon de examinator niet objectief vaststellen, en dus begrijp ik zijn beslissing ook.

Feit 1: als pa weet dat hij af en toe beeft, is hij een dikke dommerik om desondanks toch zijn dochter te willen begeleiden op een examen.
Feit 2: we lezen hier vooral dat pa beweert aan zo'n aandoening te lijden.  Ok, het zou kunnen.  Maar jammer dat hij die aandoening niet eens staaft.
Feit  3: we lezen hier de versie van de examinator niet eens.  Ik hoor altijd graag de twee kanten.
Feit 4: Ik lees hier nergens dat pa ook maar de minste moeite gedaan heeft om naar de hoofdexaminator te stappen.  Mogelijks had een doktersattest en een volwassen gesprek met de hoofdexaminator kunnen leiden tot een billijke oplossing die voor iedereen aanvaardbaar was.  Bvb examen opnieuw rijden met een andere examinator (en liefst een begeleider die wél kan stilzitten).  Om maar iets te zeggen.

Neen : pa werkt liever eerst zichzelf en zijn dochter stomweg in nesten.  Geeft vervolgens de hoofdexaminator niet de kans om een billijke oplossing voor te stellen, maar gaat meteen een beetje kinderachtig liggen janken in de media.  De examinator krijgt zelfs niet de kans zich hiertegen te verdedigen.  Ik lees nergens een reactie van GOCA.  Klasse!  

Ondertussen is dochterlief nog altijd even ver van huis.  Maar dat zal de man kennelijk worst wezen.  Kalimero spelen en zijn grote gelijk willen halen, is voor hem belangrijker.

Citaat van: Jozef
Alsmaar meer examinatoren willen echter niet meer achteraan plaatsnemen in een auto die geen achterportieren heeft, omdat ze de auto dan niet kunnen verlaten als de kandidaat of zijn begeleider op hun aangezicht wil timmeren.

Meestal stappen ze dan eerst uit, vooraleer ze de kandidaat teleurstellen.

Dat er nu wat meer mensen zullen weten dat sommige examinatoren niet eerlijk zijn, en zich derhalve vlugger tot de hoofdexaminator zullen wenden of zelfs verder gaan.

Waarom noem je de examinator nu ook al oneerlijk?  Kan je die aantijging jegens die examinator ook maar enigszins hard maken?

Kijk, pa heeft met zijn handen een beweging gemaakt.  Ongecontroleerd of niet, kwaadwillig bedoeld of niet.  Het was op dat moment voor de examinator niet meer duidelijk of de kandidaat reageerde op de verkeerssituatie dan wel op de beweging van de hand van pa.  Dat maakt dat het de examinator onmogelijk wordt gemaakt om de rijvaardigheden van de kandidaat objectief en correct te beoordelen.  Dat is voor mij meer dan reden genoeg om op dat moment het examen stop te zetten.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 april 2012 - 12:58:42 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 26 april 2012 - 15:36:27 »
Hoe moet een examinator volgens jou dan het onderscheid kunnen maken tussen iemand die ongewild beeft, en iemand die de kandidaat verboden hints zit te geven?  Graag objectieve, éénduidig vast te stellen criteria.

Dat men die begeleider gewoon afschaft, en de examinator rechts vooraan plaatsneemt, zodat hij zo nodig kan ingrijpen.

Oordeelt een examinator dat een kandidaat niet geslaagd is en gaat de kandidaat daar niet mee akkoord, laat de kandidaat dan een nieuw examen afleggen met een andere examinator (liefst van een ander examencentrum), waarvoor hij slechts dient te betalen als hij weer niet gelukt is. Momenteel heb je niet de minste garantie dat je een nieuw examen niet met dezelfde examinator zult moeten afleggen.

Citaat
Als verkeersveiligheid je na aan het hart ligt -en ik ga er van uit van wel-, dan ben je het met mij eens dat een examinator éénduidg zeker moet zijn dat de kandidaat op de verkeerssituatie reageert, en niet op een hint van pa.

Ik waardeer je bezorgdheid om te vermijden dat een examinator een kandidaat geslaagd verklaart als deze niet in staat is om in alle omstandigheden veilig zelfstandig te rijden. Dit zeer nobele doel kan in België evenwel geen enkele examinator verwezenlijken. Dat heeft verschillende oorzaken.

1) De veel te beperkte opleiding en de veel te geringe exameneisen.

2) De leerstof voor de theorie, welke elementen bevat die regelrecht dodelijke ongevallen kunnen veroorzaken. Enkele voorbeelden:

• De kandidaten dienen te leren dat ze, ongeacht de omstandigheden, met een dieselmotor bij 2.000 tpm en met een benzinemotor bij 2.500 tpm moeten opschakelen. Dit kan levensgevaarlijk zijn wanneer veel acceleratiekracht vereist is.

Laat de kandidaten eens meerijden met een wagen met automaat wanneer die langzaam versnelt en wanneer die vlug versnelt, wanneer die in bergop rijdt en wanneer die in bergaf rijdt, zodat de kandidaat kan zien bij welke toerentallen de automaat opschakelt en wat voor klinkklare onzin voormelde regel wel is.
.
  • De kandidaten dienen te leren dat de wettelijke minimum profieldiepte van de banden 1,6 mm is, waarbij ze er uiteraard van uitgaan dat dit minimum ook nog wel veilig zal zijn.

Aan welke eisen een band moet voldoen om daadwerkelijk veilig te zijn, hoeven ze niet te weten. Als ze maar wettelijk in regel zijn, vindt men het blijkbaar niet erg als de kandidaten verongelukken.
.
  • De kandidaten gaan ervan uit dat ze het motoroliepeil kunnen controleren.

Er wordt hen evenwel niet geleerd dat deze controle met de wagen op een horizontale ondergrond dient uitgevoerd te worden.

Er wordt hen ook niet geleerd dat er bij een wagen die voornamelijk korte ritten aflegt, condenswater in de motorolie kan terechtkomen, en dit water bij de eerste langere rit verdampt, waardoor het motoroliepeil snel onvoldoende kan worden.

Een motor die, wegens een gebrek aan olie, vastloopt tijdens het inhalen, kan evenwel voor een dodelijk ongeval zorgen.

3) De kennis van de rijschoolinstructeurs laat niet zelden te wensen over. Getuige daarvan een forum waar onder meer rijschoolinstructeurs geregeld foutieve informatie verstrekken, en deze soms zelfs weigeren recht te zetten wanneer ze erop gewezen worden.

4) De vrije begeleiding opent nog verder de poort naar een slechte opleiding.

Als opa, zoals het in zijn jonge tijd hoorde, de kandidaat aanleert om bij een noodstop pompend te remmen, kan het ABS niet ten volle zijn werk doen, waardoor het tot een ongeval kan komen.

De examinator zal hier echter niet achter komen als de kandidaat tijdens het examen geen noodstop dient uit te voeren.

5) Theoretisch is het mogelijk dat een examinator toevallig 20 kandidaten na elkaar krijgt die hij niet geslaagd zou kunnen verklaren, en een andere examinator 20 kandiaten die hij geslaagd zou kunnen verklaren.

Deze examinatoren kunnen zich dit evenwel niet veroorloven, omdat het gemiddelde slaagpercentage van hun kandidaten niet al te ver mag afwijken van dat van de andere examinatoren.

Citaat
Feit 1: als pa weet dat hij af en toe beeft, is hij een dikke dommerik om desondanks toch zijn dochter te willen begeleiden op een examen.

Ik zou iemand die ervan uitgaat dat men in een land dat voor een beschaafd land wil doorgaan, wel zal rekening houden met een handicap, geen dommerik noemen. In België is dat eerder een naïeveling.

Citaat
Feit 2: we lezen hier vooral dat pa beweert aan zo'n aandoening te lijden.  Ok, het zou kunnen.  Maar jammer dat hij die aandoening niet eens staaft.

Niets laat toe aan te nemen dat hij hiertoe desgewenst niet zou bereid zijn.

Citaat
Feit  3: we lezen hier de versie van de examinator niet eens.

Toch wel: "Ach, een verzinsel als een ander" zei de examinator.

Citaat
De examinator krijgt zelfs niet de kans zich hiertegen te verdedigen.

Als hij meent goede redenen te hebben om daarop een beroep te doen, kan hij gebruik maken van zijn recht op antwoord.

Citaat
Ik lees nergens een reactie van GOCA.  Klasse!

Inderdaad: GOCA vindt een reactie blijkbaar de moeite niet waard. Niet moeilijk: je kan toch alleen maar bij GOCA examen afleggen.

Citaat

Waarom noem je de examinator nu ook al oneerlijk?  Kan je die aantijging jegens die examinator ook maar enigszins hard maken?

Jazeker.

Jij gaat er namelijk van uit dat een begeleider schuldig is tot bewijs van het tegendeel. Maar in een rechtsstaat is men ONschuldig tot bewijs van het tegendeel.

Vandaar: weg met die begeleider, zodat men hem niet meer kan beschuldigen van het doorspelen van informatie als hij er nog maar ene laat vliegen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 april 2012 - 15:42:57 door jozef »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 26 april 2012 - 15:54:47 »
Niets laat toe aan te nemen dat hij hiertoe desgewenst niet zou bereid zijn.

Dan nog, kan je maar maar moeilijk zo niet onmogelijk objectief vast stellen of de kandidaat reageert op die al dan niet gewilde beweging.  Je kan het examen onmogelijk objectief beoordelen, reden genoeg om het examen stop te zetten.

Toch wel: "Ach, een verzinsel als een ander" zei de examinator.

De vader beweert hier dus dat de examinator zo reageerde, ja ....

Inderdaad: GOCA vindt een reactie blijkbaar de moeite niet waard. Niet moeilijk: je kan toch alleen maar bij GOCA examen afleggen.

Waar maak jij uit op dat GOCA überhaupt gevraagd werd om een reactie?

Jij gaat er namelijk van uit dat een begeleider schuldig is tot bewijs van het tegendeel. Maar in een rechtsstaat is men ONschuldig tot bewijs van het tegendeel.

Jij gaat er al van uit dat een examinator een leugenaar is.  Kan je die beschuldiging staven?  Zoniet: geldt dit principe dan alleen maar voor de vader, en niet voor de examinator?

De examinator is simpelweg niet in staat om objectief vast te stellen of de kandidaat zélf de situatie correct inschat en juist reageert, dan wel of hij reageert op een -al dan niet gewilde- beweging van de vader.

Méér dan genoeg reden om het examen stop te zetten.  Pech voor de kandidaat.  Eigen schuld, dikke bult.

Vandaar: weg met die begeleider, zodat men hem niet meer kan beschuldigen van het doorspelen van informatie als hij er nog maar ene laat vliegen.

Wie gaat er dan instaan voor de veiligheid?

Wat bij een aanrijding?  Wie is er aansprakelijk?  De examinator omdat hij de veiligheid niet of onvoldoende gewaarbord heeft?  Of de leerling omdat hij het voertuig ten tijde van het examen bestuurde?

De kennis van de rijschoolinstructeurs laat niet zelden te wensen over. Getuige daarvan een forum waar onder meer rijschoolinstructeurs geregeld foutieve informatie verstrekken, en deze soms zelfs weigeren recht te zetten wanneer ze erop gewezen worden.

Het is jammer dat jouw site -waarop kandidaten ongetwijfeld alle nodige info zullen vinden om een veilige chauffeur te worden- tot op heden nog niet online gegaan is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 april 2012 - 16:22:07 door bert.covens »