Auteur Topic: Autobanden worden beter maar duurder  (gelezen 3523 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Autobanden worden beter maar duurder
« Gepost op: vrijdag 04 mei 2012 - 12:29:29 »
Citaat van: autokanaal.be
Autobanden worden beter maar duurder

Vanaf 1 november moeten nieuwe autobanden een EU-label dragen. Banden in de A-categorie worden per stuk tot 50 euro duurder, maar ook een pak zuiniger en veiliger. De rubberproductie van Lanxess in Zwijndrecht anticipeert hierop.

Concreet wordt dit najaar een EU-richtlijn van kracht, waarbij vanaf 1 juli autobanden nog alleen gefabriceerd zullen worden volgens zes categorieën. Vanaf 1 november mogen nog alleen banden met zo’n label of etiket in de handel worden gebracht.

Het EU-label staat voor zuinigheid, een betere grip op de weg en een lager geluidsniveau. Hoogwaardige autobanden kunnen het brandstofverbruik al snel met enkele procenten terugdringen. Een A-band zou ook 20 meter minder remafstand nodig hebben.

Hogere kostprijs

De keerzijde is uiteraard een hogere kostprijs. Lanxess gaat uit van een meerkost tot zowat 50 euro per band in de A-categorie.

Lanxess investeerde het voorbije jaar ruim 120 miljoen in zijn fabrieken in Zwijndrecht, Kallo en Lillo. Een niet nader genoemd bedrag werd geïnvesteerd in twee pilootfabrieken. Lanxess hoopt er de energieverslindende halobutylproductie tot 40% energiezuiniger aan te maken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Autobanden worden beter maar duurder
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 04 mei 2012 - 12:41:28 »
Terloops: ik heb 2 nieuwe zomerbanden in bestelling (205 / 55 R 16). Onze Volvo dealer heeft mij Michelin Energy Saving aangeraden. 96 Euro per stuk plus 2 Euro voor montage en uitbalanceren. Graag de opinie van diegenen die er meer van kennen dan ik.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Autobanden worden beter maar duurder
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 04 mei 2012 - 12:54:08 »
Ben content dat ik mijn 4 nieuwe al heb
Anderzijds snap ik niet hoe een band, die al voldeed aan de nieuwe eisen (A-merk), plots 50€ duurder kan worden door deze regel  ???

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Autobanden worden beter maar duurder
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 05 mei 2012 - 07:34:47 »
Citaat
Een A-band zou ook 20 meter minder remafstand nodig hebben.

Euuhh, ontbreekt daar niet het één en ander?
Snelheid, weersomstandigheden, staat wegdek,... ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Autobanden worden beter maar duurder
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 05 mei 2012 - 09:29:58 »
Citaat
Een A-band zou ook 20 meter minder remafstand nodig hebben.
???
Hier zeggen ze meer:
Citaat
http://www.focus.de/auto/news/neue-verordnung-ab-november-autoreifen-bekommen-energiespar-label-_aid_747646.html
Neureifen für Pkw und Lkw müssen laut der * EU-Kennzeichnungsverordnung 1222/2009 ab November mit einem Label gekennzeichnet werden. Freiwillig kann die Industrie die Einstufungen schon ab Ende Mai verwenden.
...
Label sind denen von Kühlschränken vergleichbar

Der Unterschied im Kraftstoffverbrauch zwischen Reifen einem Rollwiderstand mit Note A und Note G beträgt sieben bis acht Prozent.
Die unterschiedliche Nasshaftung zwischen A und G sorgt bei einer Vollbremsung aus Tempo 80 für einen 18 Meter kürzeren Bremsweg mit dem Spitzenreifen.
Die neuen Label sind denen vergleichbar, die man bereits von Kühlschränken kennt. Damit wird nun ein entsprechender EU-Beschluss von 2009 wirksam, wie Branchenverbände mitteilen. „Das ist ein echter Fortschritt. Vorher hatten die Kunden nur Reifentests“, sagt der Technik-Geschäftsführer des Verbandes der Kautschuk-Industrie, Peter Sponagel.  ...

- Verbruiksverschil tussen beste - A - en slechtste categorie - G -  : 7- 8 %

- Remafstandsverschil  A en G: tot 18 meter vanuit 80 kmh op NATTE weg;
wat ongeveer een ~ 66 % hogere gemidddelde remvertraging is:
vb.
Citaat
http://www.kfz.net/sicherheit/anhalteweg/

remweg met 5,5 m/sec² remvertraging = 44,89 m
remweg met 9,1 m/sec² remvertraging = 27,13 m
 ~ remvertraging + 66 % beter             = 17,76 m kortere remafstand

Eens checken met wat in de * EU-richtlijn staat:
Citaat
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:342:0046:0058:NL:PDF
In deze verordening wordt verstaan onder:
1. „C1-, C2- en C3-banden”: bandenklassen die gedefinieerd zijn in artikel 8 van Verordening (EG) nr. 661/2009 **;

Deel A: Brandstofefficiëntieklassen

De brandstofefficiëntieklassen worden vastgesteld op basis van de rolweerstandscoëfficiënt (RRC), volgens de hieronder gespecificeerde schaal van „A” tot „G”, en gemeten overeenkomstig # UNECE-reglement nr. 117 # en de latere wijzigingen daarvan.
... tabel ...

Deel B: Klassen grip op nat wegdek

De klasse grip op nat wegdek van C1-banden wordt vastgesteld op basis van de index van grip op nat wegdek (G), volgens de hieronder gespecificeerde schaal van „A” tot „G”, en wordt gemeten overeenkomstig # UNECE-reglement nr. 117 #  en de latere wijzigingen daarvan.
G                     Klasse grip op nat wegdek
1,55 ≤ G                       A
1,40 ≤ G ≤ 1,54            B
1,25 ≤ G ≤ 1,39            C
Leeg                            D
1,10 ≤ G ≤ 1,24            E
G ≤ 1,09                      F
Leeg                            G
**
Citaat
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:200:0001:0024:NL:PDF
Classificatie van banden

1. Banden worden ingedeeld in de volgende klassen:
a) banden van klasse C1 — banden die in de eerste plaats ontworpen zijn voor voertuigen van de categorieën M 1 , N 1 , O 1 en O 2 ;

b) banden van klasse C2 — banden die in de eerste plaats ontworpen zijn voor voertuigen van de categorieën M 2 , M 3 , N, O 3 en O 4 , met een belastingsindex bij enkele montage ≤ 121 en een snelheidscategoriesymbool ≥ „N”;

c) banden van klasse C3 — banden die in de eerste plaats ontworpen zijn voor voertuigen van de categorieën M 2 , M 3 , N, O 3 en O 4 , met een van de volgende belastingsindices:  ...

# UNECE-reglement nr. 117 ... hele bijbel (veel leesplezier  ;)  #  ):
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:307:0003:0063:NL:PDF
G is alleszins een nattegripindex:
Citaat
6.2. Voor de nattegripprestatie geldt een procedure waarbij hetzij de piekremkrachtcoëfficiënt (pbfc), hetzij de gemiddelde volle vertraging (mfdd) wordt vergeleken met de waarden van een standaard referentietestband (SRTT). Die relatieve prestatie wordt aangegeven met een nattegripindex (G).
testsnelheid is 80 kmh voor klasse C1 en C2.
Citaat
4.1. Bepaling van de testresultaten
De referentiesnelheid V ref voor de bepaling van het eindresultaat bedraagt:
a) 80 km/h voor banden van de klassen C1 en C2;
b) 70 km/h voor banden van klasse C3.

In Bijlage 5 page 39  (L307/39) staat de rest: (en formules...)
Citaat
BIJLAGE 5  TESTPROCEDURE VOOR HET METEN VAN DE GRIP OP NAT WEGDEK
vbtje eruit:
Citaat
1.2. Sproeiomstandigheden
Het wegdek mag van de zijkant van de testbaan of door een in het testvoertuig of de aanhanger geïntegreerd sproeisysteem worden besproeid.
Als de baan van de zijkant wordt besproeid, moet dit gedurende ten minste een half uur vóór de test gebeuren om de oppervlakte- en watertemperatuur te homogeniseren. Aanbevolen wordt de baan tijdens de test voortdurend van de zijkant te besproeien.
De waterhoogte moet tussen 0,5 en 1,5 mm bedragen.
1.3. De windomstandigheden mogen de besproeiing van het wegdek niet beïnvloeden (windschermen zijn toegestaan).
De oppervlaktetemperatuur van de natgemaakte testbaan moet tussen 5 en 35 °C liggen en mag tijdens de test niet met meer dan 10 °C veranderen.

uit # reglement 117  
Citaat
1. TOEPASSINGSGEBIED
1.1. Dit reglement is van toepassing op nieuwe luchtbanden van de klassen C1, C2 en C3 wat geluidemissies
en rolweerstand betreft en op nieuwe luchtbanden van klasse C1 wat grip op nat wegdek (natte grip) betreft.

 Het is echter niet van toepassing op:
1.1.1. banden die zijn ontworpen als „reservebanden voor tijdelijk gebruik” en voorzien zijn van het opschrift „Alleen voor tijdelijk gebruik”;
1.1.2. banden met een nominale velgdiametercode ≤ 10 (of ≤ 254 mm) of ≥ 25 (of ≥ 635 mm);
1.1.3. competitiebanden;
1.1.4. banden bestemd voor wegvoertuigen van andere categorieën dan M, N en O ( 1 );
1.1.5. banden met trekkrachtbevorderende voorzieningen (bv. spijkerbanden);
1.1.6. banden van de snelheidscategorie onder 80 km/h (snelheidssymbool F);
1.1.7. banden alleen bestemd voor voertuigen die vóór 1 oktober 1990 voor het eerst zijn geregistreerd;
1.1.8. professionele terreinbanden wat de voorschriften inzake rolweerstand en rolgeluid betreft.


1.2. De overeenkomstsluitende partijen verlenen of accepteren goedkeuringen voor rolgeluid en/of natte grip en/of rolweerstand.

2.1. Onder „type band” wordt in dit reglement verstaan: een assortiment banden, bestaande uit een lijst van bandenmaataanduidingen, merknamen en handelsbenamingen die onderling niet verschillen op essentiële punten zoals:
a) de naam van de fabrikant;
b) de bandenklasse (zie punt 2.4);
c) de bandstructuur;
d) de gebruikscategorie: normale band, winterband of speciale band;

e) voor banden van klasse C1:
i) die ter goedkeuring van rolgeluidemissieniveaus worden ingediend, of het normale of versterkte banden (of banden met een hoger draagvermogen) zijn;
ii) die ter goedkeuring van de grip op nat wegdek worden ingediend, of het normale of winterbanden
zijn van snelheidscategorie Q of lager, exclusief H (≤ 160 km/h) of snelheidscategorie R en hoger, inclusief H (> 160 km/h);

f) voor banden van de klassen C2 en C3:
i) die ter goedkeuring van rolgeluidemissieniveaus in fase 1 worden ingediend, of ze al dan niet voorzien zijn van het opschrift M+S;
ii) die ter goedkeuring van rolgeluidemissieniveaus in fase 2 worden ingediend, of het tractiebanden zijn of niet;
g) het loopvlakpatroon (zie punt 3.2.1).

Als ik het goed begrepen heb gaat het dus van de "slechtste M+S-band" (terreinwagen) met laagste snelheidsindex Q of lager (wel boven 80 kmh) tot de beste zomerband (index > 360 kmh...) ongeacht de breedte en hoogte van de band... al die banden vallen onder C1 het enige type dat de natte remtest vanuit 80 kmh moet ondergaan; dus helemaal geen verrassing als daar tot 18 m remwegverschil kan zijn, en al helemaal niet voor die 7-8 % meerverbruik (enkel rolweerstand), denk maar eens aan de rolweerstand van zo´n brede hoge all-terreinband tov een smalle energysaver-165-er...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 mei 2012 - 12:09:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Autobanden worden beter maar duurder
« Reactie #5 Gepost op: maandag 07 mei 2012 - 13:25:14 »
Terloops: ik heb 2 nieuwe zomerbanden in bestelling (205 / 55 R 16). Onze Volvo dealer heeft mij Michelin Energy Saving aangeraden. 96 Euro per stuk plus 2 Euro voor montage en uitbalanceren. Graag de opinie van diegenen die er meer van kennen dan ik.
Ik heb 2 sets van die banden, zelfde maat, 1 in V en 1 in W , en heb er ondertussen 70.000 km mee gereden.

Gaan lang mee:

De eerste set (W) met 41.000km ligt gedemonteerd in de kelder, de tweede set (V) heb ik gelijk met een andere set velgen gekocht en die staan er nu 29.000km onder.
Intussen vraag ik me af of de auto de banden wel gaat overleven ...

Op de aangedreven voor-as zie ik ze zeker 60-70.000km mee gaan afgaande op de slijtage die er op de banden te zien is.
Achteraan is er nog maar erg weinig slijtage te zien.
Ik heb achteraan ooit Michelin Exalto banden 160.000km mee weten gaan ... tot ze totaal gekrakkeleerd waren en er eentje lek sloeg.
De Energy Savers zijn echter nog slijtvaster dan de Exalto ....

Met gemakkelijk 60+160 = 220 en dan gedeeld door 2, zit ik rond de 110.000km dat de banden probleemloos kunnen meegaan, wisselen is dus de boodschap als je geen 30-40.000 km/ jaar doet. Anders ga je met verduurde achterbanden zitten.


Hoe rijdt dat ?

Goed op droog wegdek, daar kom je niets tekort bij een normale rijstijl.
Uiteraard sturen en stoppen sportieve banden beter, maar de Energy Savers zijn gewoon goed in deze omstandigheden.

Niet mee overdrijven op nat wegdek, de grip en het remvermogen is dan duidelijk minder, en de band rijdt wat schichtiger.


Verbruik :

Bij mij gaven ze ongeveer 7% minder verbruik tov de 17" voorgangers. (even breed, 205)


Prijs zit wel OK, zeker voor banden bij een dealer - hier betaal je ze gemakkelijk 25% meer bij een dealer.
« Laatst bewerkt op: maandag 07 mei 2012 - 13:28:44 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Autobanden worden beter maar duurder
« Reactie #6 Gepost op: maandag 07 mei 2012 - 13:36:34 »
Neem maar aan dat de banden echt niet spectaculair beter gaan worden door deze EU regeling ...
Die gaat zelfs de rommelbanden niet van de markt en de weg houden, want de normen zijn dermate laag dat ook de Chinese rommel nog verkocht kan worden.
Het gaat welk gebruikt worden om er meer voor te vragen - de extra tests gaan de fabrikanten ook meer kosten.

Goede banden werden al constant beter, en zaten al in categorieën A of B.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder