Hier kan ik dan even weer niet volgen.
De wegcode geeft in de titels van de hoofdstukken aan wat de verkeersregels en wat de verkeerstekens zijn ...
Daarmee ligt ineens hun hiërarchie vast.
Stel dat voorrangsregels geen regeling betekent, waar staat dan dat fietsoversteekplaatsen niet mogen bij B15 en B9 wat helemaal tegenstrijdig zou zijn?
Waarom moet dat er staan ?
Het is dan verplicht het fietspad door te trekken als het na het KP verder loopt.
Er zijn gevallen waar er een oversteekplaats aangelegd is waar het fietspad NIET verder loopt.
Ik zou een fietsoversteekplaats nog kunnen aanvaarden bij B1 en B5 maar dat mag niet volgens de regels en mag het bijgevolg wel bij B9 en B15 gezien geen regel.
Waar haal je dat toch allemaal vandaan, dat staat nergens in de plaatsingsvoorwaarden of de wegcode ...
Een fietsoversteekplaats bij B1 en B5 is nergens door verboden.
Er mag ook een fietspad liggen, als dat doorloopt, maar dat moet dus niet.
Geen fietsoversteekpaats bij voorrang van rechts.
Inderdaad, ze zou er de voorrang wijzigen indien de fietsers reeds aan het oversteken zijn ...
Geen fietsoversteekplaats bij B1, B5, aardeweg. (regel 12.3.1 a en b)
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
De fietspadmarkering moet worden doorgetrokken bij B15,B9...
De fietspadmarkering mag worden doorgetrokken bij B1,B5,B17...
Als er enkel zou staan dat wanneer het moet kan je inderdaad stellen dat het elders niet verboden is, maar er staat niet alleen wanneer het moet maar ook wanneer het mag dus is de enige conclusie dat het elders niet mag
Dat is dus een foute conclusie ...
Er is geen expliciet verbod.
Er staat ook niet dat het
enkel mag als ...
1 woord toevoegen verandert gans de betekenis hier.
Die traditionele interpretatie kan ik begrijpen voor borden zoals inhaalverbod en snelheidsbeperking.
Maar D borden die fietspaden of gemengde paden aangeven gaan tot daar waar dat pad stopt en dat kan zelfs ver voor een kruispunt zijn of ergens in het midden van het veld.
Er bestaan geen borden die het einde van een fietspad aangeven. Het bord duidt een fietspad aan zolang er een fietspad is.
En dat "fietspad" kan allerhande vormen aannemen.
Een aparte strook.
Een apart kleurtje.
De wegmarkeringen uit de wegcode.
Er is nergens bepaald hoe het fietspad aangeduid door een D7 er mag of moet uit zien ...
Het is wel zo dat trottoirs verhoogd worden aangelegd en het dus duidelijk is wanneer deze de rijbaan oversteken of niet.
Almaar meer trottoirs worden NIET verhoogd aangelegd.
Ik weet meerdere doorlopende trottoirs die een rijbaan dwarsen, maar slechts moeilijk als trottoir herkenbaar zijn ...
Hier komt de term uitritconstructie weer tevoorschijn.
Bestaat niet in de Belgische wegcode.
Volgens mij is het zelfs nooit de bedoeling geweest van 12.4 om fietsers die doorgetrokken fietspadmarkeringen volgen te laten voorgaan op kruispunten,
Hu ?
Daar ging al dat lobby-werk net over ...
Ik ben niet gestopt. Die vrouw heeft mij letterlijk uitgescheten. De bestuurder achter mij is gestopt.
1 op 3 die de wegcode volgt ...
Dat valt nog mee