Auteur Topic: (Van wagen) veranderen of niet ...  (gelezen 12705 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 15 mei 2012 - 06:47:48 »
Nu maakt het bovendien ook niet veel uit zo'n klein autootje, maar als ik elke dag 45 min enkele rit onderweg ben, is een wat grotere auto misschien wel fijner, ik weet het niet.

Dat denk ik niet.
Ik rij persoonlijk dagelijks naar het werk met een Renault Kangoo = bedrijfswagen en lichte vracht met 1400CC diesel (dacht ik) en niet eens een turbo op. Wel airco en goeie radio.
Mijn eigen voertuig is een Dodge Ram met een 5700CC benzine 345PK en zo goed als alles erop en eraan.
Behalve dat ik soms achter bompa of een landbouwtrekker zit te sukkelen maakt me dat weinig of geen verschil uit.
Om in de file aan te schuiven doet dat er weinig toe.
Heenreis is ongeveer een uur en terugreis 's nachts in minder dan een half uur. (32km enkel)

Waarom ik dan wel die grote wagen heb?
Mijn droomwagen.
Vorige zaterdag bvb. onderweg geweest met een aanhangwagen van 2700kg = kan en mag niet met de Kangoo en met de Dodge mag je niet vergeten dat je een aanhangwagen mee hebt want je merkt het niet eens.
Soms nemen we plaats met 6 personen in mijn voertuig, en dat volledig reglementair, om naar de dochter te rijden die in Limburg woont of naar mijn familie die in West-Vlaanderen woont of naar de zee of whatever. Met een kleiner voertuig zouden we al 2 wagens nodig hebben om hetzelfde te bekomen.
...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 15 mei 2012 - 18:45:17 »
Soms nemen we plaats met 6 personen in mijn voertuig, en dat volledig reglementair

Dat is ook niet moeilijk, hij is bijna zo breed als een autocar...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 16 mei 2012 - 20:22:44 »
- haar auto: Citroen Xsara van 2004, ca 104.000 km, diesel, 1900 cc
Gevaarlijke leeftijd .

Ik heb ooit een Peugeot 306 gehad met die (turbo)motor. En een hoop miserie.

Radiator lek, als gevolg daarvan de cilinderkoppakking er door - de waarschuwingslampjes gingen aan als het al te laat was.
Turbo is defect geweest.
Veerpoot vooraan stuk bij amper 60.000km (en dan moeten ze beide vervangen worden).
Stoel kapot in de eerste week !
Afgeleverd met 4 ongebalanceerde wielen !
Vrat dimlicht lampen (bij Peugeot dure H7s)
Remdrukbegrenzer achteraan is er ooit onderuit gevallen.
Deurrubber is er ooit gewoon afgevallen ???
En dan vergeet ik ongetwijfeld nog wel wat ...

Ik heb nu een Volvo V50 met 1.6D motor van Peugeot/Citroen. En opnieuw een hoop zever, meestal motor-gerelateerd.

Beide voertuigen werden nieuw gekocht en volgens het boekje onderhouden, enfin, dat zou toch gemoeten hebben ...


Voor mij geen PSA-produkten meer, dank u.

Maar zelfs BMW laat zich tegenwoordig in met PSA, die komen daar nog wel op terug.
Kwestie van tijd (en geld voor de garantiegevallen).
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 16 mei 2012 - 20:57:17 »
Inazuma: die problemen had je dan in het begin al? Ik heb nog nooit gehoord dat mijn schoonzus problemen had met die wagen, en ik kan me nu toch echt niet voorstellen dat ze ons zo'n probleemgeval zou willen geven ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 17 mei 2012 - 00:03:14 »
Dat is het probleem als je een auto overneemt van een bekende. Krijg je er een hoop problemen mee, dan rijst de vraag: had die bekende daar al dan niet weet van? Ook voor die bekende is het een vervelende situatie als hij er geen weet van had.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 17 mei 2012 - 20:13:03 »
Inazuma: die problemen had je dan in het begin al?
De motorproblemen met de Peugeot zijn pas "later" opgedoken.

De Volvo heeft van in het begin zever gegeven met de roetfilter.
In het begin schudden en schokken, na 80.000 km is het dan bijna 40.000km weggebleven, en sinds ongeveer 120.000km brandt mijn roetfilter elke 200km af.

Op die Xsara gaat nog geen roetfilter zitten, prijs je gelukkig  ;-)


Citaat
Ik heb nog nooit gehoord dat mijn schoonzus problemen had met die wagen, en ik kan me nu toch echt niet voorstellen dat ze ons zo'n probleemgeval zou willen geven ...
Neen, dat kan ik mee ook niet voorstellen, maar boven de 100.000km moet je er rekening mee houden dat het feestje stilaan kan gaan / gaat beginnen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 06 juni 2012 - 19:54:39 »
Update: ik heb alle gegevens gekregen van de verzekering enz:

- mijn auto is qua tax en verzekering iets goedkoper (ca 130 euro voor de 2 samen)
- maar het verschil zit hem natuurlijk in de kost aan de pomp, als ik reken dat ik er toch zo'n 26.000 km per jaar mee zou doen eens we verhuisd zijn. Het maakt zo'n 600 euro verschil, uiteraard in het voordeel van de Citroën (diesel).

Dit is natuurlijk er van uitgaande dat de kosten voor onderhoud vrij gelijkaardig zijn (ik bedoel hiermee routine onderhoud, problemen kunnen we met beide krijgen). En er van uitgaande dat de tax in Brussel en Vlaanderen dezelfde is, dit schijnt toch zo te zijn volgens die simulatie die iemand hier ergens gepost heeft.

Als ik dat zo zwart op wit zie staan, kan ik moeilijk anders dan vaststellen dat we best de Citroën overnemen. Of zie ik nu iets over het hoofd? (De discussie dat je met beide wagens wat kan aan de hand krijgen gezien leeftijd enz, buiten beschouwing gelaten.)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 06 juni 2012 - 23:53:31 »
Dit is natuurlijk er van uitgaande dat de kosten voor onderhoud vrij gelijkaardig zijn (ik bedoel hiermee routine onderhoud
Diesels zijn normaal wat duurder in onderhoud.

Citaat
En er van uitgaande dat de tax in Brussel en Vlaanderen dezelfde is
De wegenbelasting is gewestelijk, momenteel nog hetzelfde, maar de BIV is anders bij inschrijving in Vlaanderen.

Een oude euro 3 tweedehands diesel zonder roetfilter inschrijven gaat alleen maar duurder worden door langer te wachten ...

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 07 juni 2012 - 03:58:55 »
Dit is natuurlijk er van uitgaande dat de kosten voor onderhoud vrij gelijkaardig zijn (ik bedoel hiermee routine onderhoud, problemen kunnen we met beide krijgen).

Rozeke, een Xsara is zo één van die auto's die je niet met je verstand koopt.

De slechte afwerking kwelt zowel het koetswerk als het interieur: kraken, piepen, knarsen en klapperen zijn niet weg te denken.

De Xsara beheerst nog altijd het roestprobleem niet.

De meeste, grootste en duurste problemen levert de elektronica op. Vraag de eigenaar of hij deelgenomen heeft aan de terugroepactie voor de elektronica; het ging om een fout in de software, waardoor de rembekrachtiging kan afnemen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 07 juni 2012 - 05:19:11 »
Bij mij speelt persoonlijke voorkeur ook een grote rol echter mijn smaak is daarom niet de uwe.
Moest ik ooit naar een Frans merk overstappen zou ik eerder in de richting van de andere 2 merken gaan.
Renault heb ik al eens een paar jaar mee gereden.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 07 juni 2012 - 10:21:59 »
Renault = Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd.

Ik zou ver weg blijven van die rommel! Ik heb er gelukkig maar even mee moeten rijden, maar het merk kan me absoluut niet bekoren. Een vriend van mij heeft een Renault Mégane Cabrio, niks dan miserie. Ik zal hem eens vragen om zijn verhaal hier ook eens te posten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 07 juni 2012 - 14:51:13 »
Mijn ex heeft ook een aantal jaren met Renault gereden, onder meer met een Megane (miserie is troef).

Roestgarantie? Ha neen, mijnheer. Ten eerste is dat een tweedehandswagen, en bij verkoop vervalt de antiroestgarantie. Ten tweede dekt die garantie roest van binnen naar buiten. Dat is bij uw wagen niet het geval: de lak bladdert er langs buiten af zonder onderliggende roest.

Ik heb één keer een R4 van 10 jaar oud gezien, die er uitzag alsof hij net uit de toonzaal kwam. Ik vroeg aan de eigenaar hoe hij dat klaargespeeld had. "Elke maand simoniseren" was het antwoord. Leuk is anders.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 07 juni 2012 - 16:05:07 »
Ik heb al gereden met VW, Renault, Peugeot, Opel
Met de peugeot doen we te weinig kms om veel problemen te kunnen hebben denk ik, maar afgezien daarvan zijn er bij àlle auto's wel problemen (geweest)

  • VW Passat: geen zware problemen, maar EGR-klep was snel kapot; ook eens ergens een buis naar de turbo los gekomen
  • VW Golf: EGR-klep ook eens kapot geweest, daarna zuiger vastgelopen in cilinder waarna de motor finaal naar de haaien was, dit nadat ik er daags voordien mee naar de garage geweest was en zelfs een mechanieker had laten rijden omdat het toerental heel onstabiel was (toerenteller op en neer, bij stationair draaien lichten donker/lichter, bij rijden zonder gas geven bolde de auto heel schokkend)
  • Renault 19: geen problemen mee gehad
  • Renault Megane: problemen met de automatische deurklinken , 1 keer hersteld onder garantie
  • Renault Clio: trommelremmen vastgelopen, maar dat kan gebeurd zijn door de handrem aan te trekken bij vriesweer, niet meer van toepassing bij moderne auto's
  • Peugeot 206cc, momenteel 10 jaar oud, slechts 40000 km: problemen met electronica (plotse uitval dashbord, bij snelle bocht of snel optrekken melding ivm remvloeistof, garage kan geen probleem vinden) vorig jaar een stabilisatorstang moeten vervangen, iets later een "driehoek" ondanks dat we geen borduurrijders zijn, we durven wel nogal snel door de bochten gaan; kan natuurlijk ook aan de algemene staat van het belgisch wegdek liggen
  • Opel Meriva: problemen met electronische stuurbekrachtiging (hier al eens besproken, om de X tijd haal ik zelf de electromotor eraf; een keer wou de auto niet meer starten nadat ik hem enkele uren daarvoor enkele meters verzet had, volgens de garagist een bekend probleem bij Opel, je mag dat niet doen, je moet dan de auto nog "even" laten draaien  :-\
Ik wil maar zeggen, élk merk heeft zijn problemen, en je hebt geluk als je een auto hebt waar je nooit miserie mee hebt.
Behalve dat ze pokkeduur zijn in aankoop en onderhoud, vond ik Renault de beste totnogtoe

Mijn volgende auto wordt naar alle waarschijnlijkheid een mazda, hangt er nog van af hoeveel problemen er de komende 2 jaar zullen zijn met hun nieuwe motoren met superhoge compressie (benzine)
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 juni 2012 - 16:11:36 door KV »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 07 juni 2012 - 22:07:05 »
Ik wil maar zeggen, élk merk heeft zijn problemen, en je hebt geluk als je een auto hebt waar je nooit miserie mee hebt.

Dat klopt. Alleen blijkt uit de statistieken van de ADAC wel dat het ene merk veel meer kans op storingen oplevert dan het andere.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #29 Gepost op: maandag 11 juni 2012 - 11:27:41 »
Momenteel neigen we toch naar het risico nemen en de Citroën overnemen. Uiteindelijk is mijn autootje ook al van gezegende leeftijd ;) .

Dit gezegd zijnde, is de vraag die ik me wel stel, wat ik best met mijn Corsa zou doen. Het is een goed onderhouden autootje, echter wel van 1997 (of was het nu 1999?) en met bijna 120000 kms (benzinemotor). We zouden hem natuurlijk wel kunnen verkopen, maar dan moeten we hem ook laten keuren voor verkoop en wellicht een groot onderhoud bij de garage vragen, en dan is maar de vraag of je die kosten nog wil maken tov wat je er nog voor krijgt ... ?