Auteur Topic: Motorrijdster komt om in werken buitenring  (gelezen 2524 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Gepost op: dinsdag 15 mei 2012 - 14:46:19 »
Vrienden,  aan diegenen die dit spijtig voorval van zondag in de media meegepikt hebben, graag jullie insteek.
Kort door de bocht stel ik dat :
A) die werfzone op de buitenring verboden gebied voor motorrijders zou moeten zijn. (en ik ben zelf mortorrijder, bijnaam RT'ken)
B) niettegenstaande ik ovetuigde Vlaming ben kan het niet dat de veiligheidsboodschappen op de matrixborden uitsluitend in het Nederlands zijn. Op het 2 de verdiep hoog van een mobiel matrixbord staat iets als "motorrijders opgelet gevaar langsgroeven 70 km/u'.  
C) een niet afgeschuinde drempel van een paar centimeter tussen rijstroken is volgens die slimme van, Verkeer Vlaanderen (Antoon of was het Ilse?) misschien een courante werkmethode, ze is daarom niet minder crimineel. Nioveauverschil staat nergens aangegeven.
 D) toezicht op de snelheid tijdens het weekeinde NIHIL, 130 is er eerder de regel dan uizondering
 E) klotesignalisatie : beperking tot 70 per uur op kilometers nieuw aangelegd 'tapijt' en dan plots zonder adequate signalisatie op die overgang de afgrond van het afgeschraapte deel in donderen, met een lawine aan steenslag voor de achterkomers..... Waarom daar geen zwaaiend mannenken zetten.
F) de mateloze pretentie van de administratie in deze gevolgd door een woordvoerder van Touring (was beter naar een parade in Brussel geweest) dat alles volgens de wet is gebeurd...... ER IS DAAR VERDOMME NEN DOOIE GEVALLEN! NE WETTELIJKEN DOOIE DAN!
G) H) I) en volgende : de regimepers werd blijkbaar verzocht haar klep te houden want het is bijzonder stil omtrent dit ongeval. In de rapte wat gaan aanpassen zeker.
Z) Wooter, blijf er best weg met uw stalen ros :)

« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 mei 2012 - 14:49:41 door Rudi »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 15 mei 2012 - 14:57:34 »
Niet dat ik de manier van werken goedkeur, verre van zelfs
Evenmin ken ik de precieze omstandigheden van het ongeval, en uiteraard is het ten zeerste te betreuren

Maar, je ZIET toch dat er langsgroeven zijn ?  En je ZIET toch dat er een niveauverschil is ?  Dan ga je toch vermijden dat je daar als motorrijder over moet ?

wooter

  • Gast
Re: Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 15 mei 2012 - 14:58:13 »
Rudi, in het buitenland zijn zo een afgeschraapte stroken op snelwegen voor iedereen verboden zones. In de ons omringende landen zie je zo een stunts niet op de snelweg, maar hier sinds 2010 plots wel.

Ik heb in 2010 al contact gehad met AWV over hun manier van werken, toen voor herstellingen in Bertem en Bekkevoort. Waar werven op lokale wegen en gewestwegen buiten de snelweg bij dit soort schraapwerken een snelheidslimiet van 30 km/u kennen, ljikt het voor AWV volledig normaal dat men hier veilig aan 70 km/u zou kunnen rijden op de snelweg. Auto's en motorrijders hebben te lijden door spoorzoekerig gedrag door de groeven en hun effect op de banden, en de randen tussen afgeschraapt wegdek en oud of vernieuwd wegdek zijn vaak te scherp om zonder schade op te rijden, of onmogelijk lateraal op te rijden met de motorfiets.

Goed, stel dat je dan verbied om motorrijders te laten rijden op de afgeschraapte delen, zoals op de E40 nabij Aalst. Daar zie je dat de signalisatie maar aan de rechterkant van de weg staat, onnodig lang blijft staan ook als er geen reden is en erg laat voor het afgeschraapte deel geplaatst is, waardoor je als motorrijder niet de kans krijgt om veilig naar een veilige rijstrook uit te wijken.

Ik ben gisteren gepasseerd waar zondag de motorrijdster is overleden, en kan zeggen dat de signalisatie op maandagmiddag nog altijd niet klopte.

In tegenstelling tot wat men in Vlaanderen blijft verkondigen, is dergelijke manier van werken niét courant, behalve in Vlaanderen, sinds 2010. In Nederland schraapt men ook wegdelen af, maar daar doet men dit vanaf 21u nadat men de rijstrook heeft afgesloten, en gaat de rijstrook om 6u terug open nadat een nieuwe asfaltlaag is gelegd + belijning is aangebracht.

wooter

  • Gast
Re: Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 15 mei 2012 - 15:00:09 »
KV, ik vermijd dat niveauverschil, maar dat betekende in 2010 dat ik vrolijk mij afrit mistte.

Het inrijden van een afgeschraapt deel wegdek is onvermijdelijk, want nooit staat aangegeven welke rijstroken zijn afgeschraapt. Het uitrijden is dan ook onvermijdelijk, net zoals de stalen wegscheidingen in bruggen. Boodschap is daar stevig te remmen en niet te luisteren naar de snelheidslimiet, teneinde geen kromme velgen te scoren.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 15 mei 2012 - 15:29:49 »
Beste KV, ik woon als het ware op de Ring in Dilbeek en dat stuk Anderlecht - Wemmel doe ik dagelijks. Ik ben een hardrijder, van de geconcentreerde soort, maar zondag heb ik de test gedaan en ben 70 gaan rijden. Ik werd voorbijgestoken door een constante karavaan in vak 2 en 3 waar aan 100- 120 en MEER gereden werd. Ik ben nu nog verblind van het het lichtgeflikker van ontstemde achterkomers alsook doof van het getoeter.  Er waren geen werken aan de gang. Maar ook geen toezicht, geen zwaaiend eenarmig manneken.
Waarom staan er geen toestellen in het genre : "U ridt te snel" om alzo sociale controle af te dwingen.
Wat betreft het ongeval zou mogelijks sprake kunnen zijn van het overschrijden van een doorlopende (gele) lijn, en elke bestuurder moet voor zijn veiligheid zorgen dat ik inderdaad juist, maar uit voorzorg zou men zulke niveauverschillen en afschrapingen verkeersvrij moeten houden. Ik treed Wooter zijn visie terzake bij.

wooter

  • Gast
Re: Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 15 mei 2012 - 15:34:03 »
Rudi, ik passeerde er maandagmiddag aan 80 en ik reed op het linkervak met auto's voor mij, naast mij en achter mij.

Er was op de plek van het ongeval geen doorlopende gele lijn. De dame heeft niks mis gedaan, behalve van rijstrook willen wisselen op de afrit naar de E40. Misschien zag ze laat dat ze niet de afrit moest nemen, of wel de afrit moest nemen, of wou ze een trager voertuig voorbij, ... Ik weet niet wat haar bezielde om toch die rand te nemen, maar sowieso is het van de gekke dat er in het midden van de rijbaan zo een rand van 5 cm hoog ligt die de rijstroken van mekaar scheidt.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 15 mei 2012 - 16:59:46 »
sowieso is het van de gekke dat er in het midden van de rijbaan zo een rand van 5 cm hoog ligt die de rijstroken van mekaar scheidt.
Dat klopt, ook met de auto is het niet plezant als je daarop moet.  De banden vinden dat allerminst plezant

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 16 mei 2012 - 06:40:34 »
Ik heb in de andere richting al 2 keer bijna de controle over het stuur van de vrachtwagen verloren over die langsgroeven.
Alles is weggeschraapt zogezegd op de 3 rijstroken in de bocht (net voorbij afrit E17) behalve die halve meter op de rechterrijstrook die schuin richting pechstrook loopt.
Heeft daar enkele dagen zo gelegen en toen ik er gisterenavond terug langs reed was het eindelijk volledig weg.

Volgens mij is het niet van de zon dat die wegenwerkers donkerrood terug komen van verlof uit het buitenland maar van eerlijke schaamte als ze die wegen daar gezien hebben.

De stukken die (eindelijk) "vernieuwd" zijn liggen er nog net zo hobbelig bij als voordien, ook op de E40.

Wat ik me eigenlijk ook afvraag is waarom bepaalde stukken (zoals het viaduct van Vilvoorde bvb.) bijna jaarlijks vernieuwd worden en andere stukken er al jaren als een "patattenveld" bij liggen zoals dat viaduct daar bij Anderlecht/Sint Pieters Leeuw.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 16 mei 2012 - 19:00:07 »
Rudi, in het buitenland zijn zo een afgeschraapte stroken op snelwegen voor iedereen verboden zones. In de ons omringende landen zie je zo een stunts niet op de snelweg, maar hier sinds 2010 plots wel.
Dat is zeker niet sinds 2010 maar al veel langer.
Ik herinner me dat ik sinds vele jaren al wel vaker over afgeschraapt asfalt gereden ben, zowel op secundaire als op snelwegen.

Het gaat hier ook niet over de vrij fijne langsgroeven van het schrapen, dat geeft wat onstabiliteit, maar is zo'n erg nog niet omdat het zichzelf corrigeert, zowel met de auto als de moto.

Wat hier het probleem blijkbaar was, is de rand tussen een afgeschraapte en een niet-afgeschraapte rijstrook.
Dat is 1 destabiliserend punt, maar wel ineens een serieus want daar ligt 4-5 cm hoogteverschil (en volgens de familie in de krant zelfs 7cm )

Ik heb ooit mijn auto gecrasht omdat de verharde berm (kasseien naast betonplaten) 5-10 cm lager lag ... en daar weer proberen op te sturen in een bocht dan een verkeerde reactie is.


Citaat
Daar zie je dat de signalisatie maar aan de rechterkant van de weg staat, onnodig lang blijft staan ook als er geen reden is en erg laat voor het afgeschraapte deel geplaatst is, waardoor je als motorrijder niet de kans krijgt om veilig naar een veilige rijstrook uit te wijken.
Dat is het eeuwige probleem bij de Belgische ziekte : er worden hopen nodeloze tot onwettige borden neergepoot die dan staan waar ze niet nodig zijn, of wanneer ze nog niet / niet meer nodig zijn.
Resultaat : geen kat kijkt er nog naar om , en dan ineens is het wél prijs natuurlijk.

Citaat
Ik ben gisteren gepasseerd waar zondag de motorrijdster is overleden, en kan zeggen dat de signalisatie op maandagmiddag nog altijd niet klopte.
Had je toevallig je camera op ?
Ik wil wel eens bekijken wat er daar zoal staat.
En hoe wettelijk het is.


De reactie van MAG is om ronduit van te kotsen.
Die is liever salonfähig bij Crevits en de FOD Mob dan te wijzen op gevaarlijke toestanden voor motorrijders !

Ze hebben er natuurlijk net het oncontroleerbaar fileflitsen door gekregen, en verkregen dat er geen beschermende kledij verplicht wordt ...
Tijd om wat terug te doen zeker.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 16 mei 2012 - 19:02:39 »
G) H) I) en volgende : de regimepers werd blijkbaar verzocht haar klep te houden want het is bijzonder stil omtrent dit ongeval. In de rapte wat gaan aanpassen zeker.

Er staan artikels in de papieren HLN, Nieuwsblad en GVA (en denkelijk HBVL).

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Motorrijdster komt om in werken buitenring
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 16 mei 2012 - 19:08:19 »
De stukken die (eindelijk) "vernieuwd" zijn liggen er nog net zo hobbelig bij als voordien, ook op de E40.
Dat is tegenwoordig de regel op vernieuwde Vlaamse snelwegen.
Idem op de E313 Ham-Tessenderlo

Ik vraag me eigenlijk  af wie de oplevering daarvan goedkeurt als je nog tijdens de werken al merkt dat het er nog hobbelig bij ligt en twee keer controleert dat het inderdaad al het vernieuwde stuk is
 .
Zoals ik al veel langer stel, gaat het bij de Vlaamse wegenaanleg om incompetentie bij het opstellen van het lastenboek,  of corruptie bij de uitvoering ervan - en waarschijnlijk een uitermate ongezonde mix van beide ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder