Niets is veel gezegd, de bepaling begint zelfs met OP DE RIJBANEN
Met te zeggen dat het verboden is te parkeren op rijbanen (....), ja. Het verbod geldt dus
niet voor wie op de parkeerstrook parkeert ....
(Met dan -akkoord- voornoemde absurditeiten tot gevolg).
Ik kan er natuurlijk compleet naast zitten. Maar als ik zo vrij mag zijn, probeer ik hierbij te duiden waarom ik het artikel eerder op die manier lees:
(sta me toe eventjes met wat kleuren te werken)
Artikel 25. Parkeerverbod 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
11° op rijbanen met tweerichtingsverkeer tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisenWelnu:
hieruit maak ik dus op, dat het parkeerverbod
(akkoord: absurd genoeg) enkel geldt voor wie op de rijbaan dusdanig parkeert.
hier lees ik dus niet meteen dat er voorwaarden gesteld worden aan het voertuig waartegenover er dan parkeerd wordt.
Foute zienswijze van mij?
Parkeren als snelheidsremmer hé Bert.
Zoals vvr soms ook als snelheidsremmers gebruikt worden/werden? Maar waarbij de braven Belg doorgaans uitgaat van de
"Ik rij rechtdoor op de brede weg, dus ik heb voorrang". Zoiets?
Ah neen, in dat geval geldt het enkel wanneer beide voertuigen op de rijbaan staan.
Dat begrijp ik niet zo goed. Waaruit concludeer je dat?
Eigenlijk hebben we hiermee uit het ongerijmde bewezen dat het moet gaan om een verbod waarbij beide bestuurders op de rijbaan moeten parkeren.
De andere kijk levert immers absurde resultaten.
Ja, maar is die andere kijk daarom de facto fout?
Bij tijdelijke borden verandert de situatie.
Bij parkeren daar niet hé.
Wacht. Stel je nu dat je strafbaar wordt van zodra er tijdens jouw afwezigheid iemand anders die lege plek op de parkeerstrook tegenover jouw auto benut?
1) Je parkeert je voertuig tegenover een lege parkeerstrook.
2) Tijdens jouw afwezigheid, parkeert een ander voertuig zich op de berm tegenover jouw auto, en het kruisen van twee anderen wordt moeilijk/onmogelijk.
3) Jij bent nu de pineut, want nu ben jij ineens strafbaar.
Begrijp ik dat nu goed? Of toon je hiermee nu eerder aan, dat het parkeerverbod pas dan geldt indien beide voertuigen op de rijbaan opgesteld staan?
Want dan heb je mss voornoemde absurditeiten inderdaad niet meer. Maar daardoor is het er blijkbaar wel geregeld een dikke chaos omdat het kruisen plots onmogelijk wordt, en er niemand wat aan wil doen daar in Schoten.