Ik heb hier al eens een soortgelijk verhaal gepost. Het is als achtergrond informatie ivm alternatieve brandstoffen voor motorvoertuigen echter te belangrijk. Ik heb het gevoel dat er dikwijls verkeerde keuze worden gemaakt en onzin verspreid, hoewel de gegevens perfect gekend zijn. Meer informatie kan je altijd vinden op:
[link]http://ikdoe.vlaandereninactie.be/wp-content/uploads/2010/09/Rapport-uitdagingen-voor-elektrische-mobiliteit.pdf[/link]
Ik haal hier even een tabel uit die op pag. 77 staat en die volgens mij zeer veelzeggend is. Het gaat hier over de "well-to-wheel" efficiëntie bij verschillende brandstoffen
Het well-to-wheel verbruik staat in kWh/100 km:
benzine 70,46
bio-ethanol 142,91
benzine (hybride) 59,95
Diesel 62,41
Bio-diesel 100,68
CNG 68,46
LPG 59,11
H2 (verbranding, BE) 243,8
H2 (verbranding, Methane) 91,08
H2 (verbranding, wind) 83,28
Fuel cell (BE) 135,83
Fuel cell (methane) 50,74
Fuel cell (wind) 46,58
Elec (BE) 55,66
Elec (methane) 42,38
Elec (wind) 18,04
Een beetje verduidelijking is hier wel nodig. Waar er BE staat vermeld betekent dit de typische manier om H2 of elektriciteit te bekomen die in België wordt gehanteerd. Ook bij de Fuel cell gaat dit op, deze wordt immers met waterstof (H2) gevoed. Een van de meest efficiënte manieren om aan waterstof te geraken is het kraken van aardgas of methaan, wat ook in de tabel vermeld staat. Het opwekken van waterstof met windenergie is door elektrolyse van water m.b.v. de geproduceerde elektriciteit.
Het valt op dat de zg. groene alternatieven die nu al beschikbaar zijn dat in werkelijkheid helemaal niet zijn! Een wagen op bio-ethanol verbruikt het dubbel aan kWh dan ééntje die op fossiele benzine rijdt. Hetzelfde gaat op voor biodiesel hoewel het hier (net geen) verdubbelling is.
De beste courante technologie is hier duidelijk diesel, CNG (compressed natural gas) en LPG, met een licht betere uitkomst voor LPG. Laat deze laatste nu erg stiefmoederlijk behandeld worden door de regelgevers.
Het verbranden van waterstof in een verbrandingsmotor is klinklare onzin, dat blijkt duidelijk uit de cijfers. Zelfs al ga je die waterstof op een efficiënte manier aanmaken. Het is niet meer dan logisch om deze piste met regelgeving gewoon dicht te timmeren.
Brandstofcellen zijn dan weliswaar wat beter dan diesel, CNG en LPG, het verschil is echter niet groot. Dit dan nog enkel onder voorwaarde van een efficiënte productie van waterstof. Met de huidige Belgische productie van waterstof blijft het onzin.
De electrische wagen met batterijen komt er dan duidelijk als de betere uit. Momenteel is een elektrische wagen te vergelijken met een LPG. Mits een efficiëntere productie van de elektriciteit is hier nog een grote winst mogelijk.
Let op: het gaat hier over een verbruik in kWH WTW! De CO2 productie waar men altijd op focust is nog wat anders. Bij de verbranding van een liter diesel komt nog steeds meer CO2 vrij dan bij een liter benzine, of een liter LPG. Met die opmerking dat men hier beter met gewichten van brandstof zou werken (een liter LPG weegt ongeveer 20% lichter dan een liter benzine).
Als je een CO2-neutrale manier van elektriciteitsproductie kan gebruiken komt de elektrische wagen weer gunstiger uit. Als je daarenboven de auto's vooral 's nachts gaat laden en je kan hier een nucleaire baseload voor gebruiken is dit qua CO2-uitstoot zeer gunstig. Die nucleaire energie kan je vervangen door alternatieve energiebronnen (wind, elektricteit, ...) maar deze leveren nog geen betrouwbare baseload. Er is daar wel één uitzondering, nl. waterkracht.
Conclusie:
De weg die men moet volgen is duidelijk de elektrische auto met batterijen en een CO2-neutrale energie-opwekking. Maar zelfs met de huidige energiemix in België doet een elektrische auto het al beter dan de meeste alternatieven. Bovendien is er nog een grote marge om voor verbetering.
Mijn persoonlijke mening. Versterk de baseload in België met enkele moderne nucleaire centrales. Hierbij kunnen bijvoorbeeld helium gekoelde reactoren ingezet worden. Deze zijn veel veiliger dan huidige types en in de meeste gevallen makkelijker moduleerbaar zodat ze de alternatieve energiebronnen niet voor de voeten hoeven de lopen.