Onthou vooral dat kernenergie - ondanks de vele "doemverhalen van groen & co", en hun propaganda - nog altijd met afstand de "veiligste manier" is voor de stroomvoorziening (en in feite ook de **milieuvriendelijkste, ondanks x-onzekerheden).
Je kan in Ukraïne tegenwoordig een kijkje gaan nemen hoe veilig het allemaal is.
Ook daar weten we het fijne - en de uiteindelijke dodentol - nog helemaal niet van.
Aangezien er zo nog centrales in de USSR stonden / staan is er daar ook wel wat
onder de mat geschoven.
Onderzoek naar de oorzaken hiervan valt buiten het opzet van deze publicatie, maar wellicht zijn de subsidie van de mobiliteit (woon-werkverkeer en firmawagens met tankkaart), de specifieke ruimtelijke ordening in ons land en de remmende factoren om van woonplaats te veranderen (registratierechten, gebrek aan stimulansen, …) hier niet vreemd aan.
Als je zelfs in de grootste Vlaamse economische kern - de Antwerpse haven - niet geraakt met het openbaar vervoer, dan moet de oorzaak niet in een zogezegd "gesubsidieerde mobiliteit" gezocht worden.
Dit fabeltje van gesubsidieerde mobiliteit is trouwens onzin.
Er zijn ten eerste niet zoveel firmawagens als men in de pers doet uitschijnen - hun aandeel in de
nieuwe inschrijvingen is relatief hoog, maar deze wagens worden ook het vaakst vervangen.
En met 15 cent/km subsidieren de belastingen het woon werk verkeer zeker niet - men legt er enkel minder aan toe.
Bovendien krijgt iedereen dezelfde belastingsvrijstelling - maar ik rij ze wel volledig op ...
Als ik met de bussen van mijn werkgever wil meerijden, kost me dat elke dag nog eens 40-45 minuten extra woon-werk tijd (dus bovenop wat ik er nu aan tijd in steek - bijna 2 uur /dag all in).
Daarvoor moet ik dan eerst ook nog pakweg 10km rijden naar de dichtstbijzijnde halte.