Auteur Topic: Elektrisch wagenpark  (gelezen 13679 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 15:57:39 »
On topic: mijn Ampera heeft zijn eerste 5000km afgelegd met 680kWh (16,5kWh/100 km) nachtstroom en 50l (5,8l/100km) benzine.
totnutoe 6 km/kWh afgerond, ben benieuwd als het veel kouder wordt hoe het gemiddelde is voor bvb een jaar rijden
Thx voor de info.

btw er staat eentje op spritmonitor.de, details ook te vinden per rit, ook aard weg, AC , banden ...:
(van 01.04.12 tot 07.07.12)

http://www.spritmonitor.de/de/user/micky4.html

Citaat
User: micky4  
  Verbrauch:   15,69 kWh/100km 5.005 km und 785 kWh
User: micky4  
  Verbrauch:   6,70 l/100km 2.294 km und 154 l  
  

« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012 - 16:20:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 18:32:14 »
???  De zware aardbeving met als gevolg de tsunami die de oorzaak was van de kernramp bedoel je ?
Het Japanse rapport al vergeten ?
De tsunami heeft de kernramp helemaal niet veroorzaakt - wel het feit dat nadien weinig of niks meer werkte van de essentiële randapparatuur (koeling), maar dat is dus een organisatorische fout.
Tsunami's zijn daar een bekend gegeven, en de centrale had die moeten kunnen overleven.
Niet dus.

De natuur blijft even niet netjes binnen de design parameters, en bèng.
In 1 klap alle koelsystemen buiten dienst, de zogezegde redundantie blijkt er helemaal geen te zijn ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 18:51:19 »
btw er staat eentje op spritmonitor.de, details ook te vinden per rit, ook aard weg, AC , banden ...:
(van 01.04.12 tot 07.07.12)

http://www.spritmonitor.de/de/user/micky4.html

Die doet alsof hij 2 auto's heeft ... 1 op benzine en 1 op stroom.
Zo werkt het natuurlijk niet, lijkt het beter te zijn dan het eigenlijk is, en wordt het een hele opdracht om te gaan berekenen .

Als we zijn C02 equivalenten optellen komen we aan 94 elektrisch + 71,5 (benzine, gecorrigeerd naar 5005 km ipv 2294km in zijn logs)

Indien we moeten omrekenen naar 7300 km , wat dus niet echt duidelijk wordt door de manier waarop die gast zijn logs bijhoudt :
64,5 elektrisch en 49,0 op benzine, geeft nog altijd 113,5 ...


Ter vergelijking, ik zit - voor een gans jaar, winter inbegrepen - op 122 g/km.
Sinds 1 april : 119 g/km (4,5 L/100km)

Met een intussen 7 jaar en 173000km oud dieseltje dat al 2 jaar onafgebroken, en blijkbaar onoplosbare roetfilterproblemen heeft.
(en tot 1 km op elke 5,6 km de roetfilter regenereert met een verbruik dat daarbij verdubbelt)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 18:59:49 »
En nu hetzelfde doemverhaal met een opsomming van de rampen en hun doden over de waterkrachtcentrales (stuwmeren), de kolencentrales (mijnindustrie), ook de chemische industrie, enz...

En je komt tot het resultaat dat de kernindustrie met zeer grote voorsprong het veiligste is (denk ik toch  ;) ).
Met dat verschil dat de mijnbouw en de stuwmeren doorgaans niet pal bij grote bevolkingscentra liggen.
Kerncentrales onwaarschijnlijk vaak wel ...

De ongevallen die er met stuwmeren geweest zijn, zijn doorgaans ook terug te leiden op slecht ontwerp en doorgaan tegen beter weten in - winstmaximalisatie !

De bergflank gaat in ons stuwmeer schuiven ?
Geen probleem ... even het water een beetje laten zakken.
Dan komt de tsunami zeker niet over de dam ... klinkt onwaarschijnlijk bekend , niet ?


De ramp in China ..; tsja, daar kijken ze niet op een paar Chinezen minder.
Niet doordat hun dam begeeft, niet doordat hun koolmijnen levensgevaarlijk zijn, of de eieren synthetisch vergif zijn ...
Voor dat land had al lang een totaal importverbod moeten bestaan in de EU en VS.
Je kan niet concurreren met landen die nergens naar kijken - niet naar het milieu, niet naar hun mensen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012 - 19:17:02 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 19:22:36 »
???  De zware aardbeving met als gevolg de tsunami die de oorzaak was van de kernramp bedoel je ?
Het Japanse rapport al vergeten ?
De tsunami heeft de kernramp helemaal niet veroorzaakt - wel het feit dat nadien weinig of niks meer werkte van de essentiële randapparatuur (koeling), maar dat is dus een organisatorische fout.
???
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Fukushima
De kernramp van Fukushima is een ramp die plaatsvond in de kernenergiecentrale Fukushima I in Japan als gevolg van de zeebeving in Sendai en de daarop volgende tsunami van 11 maart 2011. De drie operationele reactoren in de centrale werden binnen enkele seconden na het begin van de aardbeving automatisch stilgelegd door middel van een noodstop. Het gewone elektriciteitsnet was beschadigd en daarom moesten de koelpompen voor de centrales draaien op elektriciteit van een noodstroomvoeding. Maar door de tsunami, die op de aardbeving volgde, kwamen deze generatoren onder water te staan. De koeling op accu's stopte na enkele uren doordat de accu's leeg waren. Er volgde een serie ongelukken in verschillende reactoren in het complex, waaronder explosies van waterstofgas. In enkele reactoren heeft ook een kernsmelting plaatsgevonden: brandstofelementen zijn gedeeltelijk gesmolten en kernbrandstof is op de bodem van de reactoren terechtgekomen.
Dus toch door de Tsunami.

Citaat
Tsunami's zijn daar een bekend gegeven, en de centrale had die moeten kunnen overleven.
Maar je zegt zelf hierboven dat de tsunami niet de oorzaak was, wat is het nu ?  ???

Citaat
Niet dus.
Andere kerncentrales eveneens gelegen aan de kust eentje 15 km noordelijker - en ook getroffen door de Tsunami - lagen veel beter beschut (baai noordelijk gericht) en kwamen er met een incident level 3 vanaf:
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernenergiecentrale_Fukushima_II

De centrale was beschermd tegen tsunami's met een hoogte van 6,51m. De tsunami bleek echter ongeveer 7 meter hoog te zijn[2]. Tussen 5.30 uur en 6.10 uur (Japanse tijd) was het koelsysteem van drie reactoren (nummer 1, 2 en 4) de 100°C gepasseerd en de overdrukregeling (gebaseerd op condensatie van stoom) werkte niet meer bij die temperatuur. Men heeft toen met radioactieve deeltjes vervuilde stoom laten ontsnappen om de druk niet gevaarlijk hoog op te laten lopen. Op 15 maart bereikte de laatste eenheid (eenheid 4) een stabiele situatie met een temperatuur onder de 100 graden en energievoorziening van buitenaf, waardoor alle eenheden veiliggesteld zijn in een zogenoemde cold shutdown.[3] De uitval van de koelsystemen werd beschreven als classificatie 3 (serieus incident) op de International Nuclear Event Scale.

Fukushima I lag echter parallel/frontaal en lager als Fukushima I, dus waren de beschuttingsmuren nog minder als F II berekend op die uitzonderlijke tsunami :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernenergiecentrale_Fukushima_I
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012 - 19:42:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 19:30:02 »
En nu hetzelfde doemverhaal met een opsomming van de rampen en hun doden over de waterkrachtcentrales (stuwmeren), de kolencentrales (mijnindustrie), ook de chemische industrie, enz...

En je komt tot het resultaat dat de kernindustrie met zeer grote voorsprong het veiligste is (denk ik toch  ;) ).
Met dat verschil dat de mijnbouw en de stuwmeren doorgaans niet pal bij grote bevolkingscentra liggen.
Kerncentrales onwaarschijnlijk vaak wel ...
Ik heb je het aantal doden geciteerd per 10 mrd kWh, dat is dode bevolking hé. (van grondstof opdelven tot stopcontact  ;))
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012 - 19:40:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 19:53:05 »
btw er staat eentje op spritmonitor.de, details ook te vinden per rit, ook aard weg, AC , banden ...:
(van 01.04.12 tot 07.07.12)

http://www.spritmonitor.de/de/user/micky4.html

Die doet alsof hij 2 auto's heeft ... 1 op benzine en 1 op stroom.

Tja het is software hé, hoe anders ingeven ?  :-\

Het is een Opel Ampera.  ;) (E-auto met accu´s als E-tank én benzinetank)
Benzinemotor zorgt voor de stroom als de accu op zijn minimum zit, maar enkel de E-motor drijft steeds de wielen aan.

Citaat
Als we zijn C02 equivalenten optellen komen we aan 94 elektrisch + 71,5 (benzine, gecorrigeerd naar 5005 km ipv 2294km in zijn logs)

Indien we moeten omrekenen naar 7300 km , wat dus niet echt duidelijk wordt door de manier waarop die gast zijn logs bijhoudt :
64,5 elektrisch en 49,0 op benzine, geeft nog altijd 113,5 ...

Uitvoerige ADAC-test met verbruikswaarden vind je hier: de gemeten cijfers in het vet
of CO2-Ausstoß Herstellerangabe/Test 27g/km/ 102g/km
Citaat
pdf-Link ADAC

Testverbrauch Schnitt (ersten 100 km) 12,2 kWh und 1,4 l
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (leere Batterie / elektrisch) 5,5 l / 17,4 kWh
CO2-Ausstoß Herstellerangabe/Test 27g/km/ 102g/km
Innengeräusch 130km/h 68dB(A)
Länge/Breite/Höhe 4498/1787/1439 mm
Fahrzeugbreite über alles (inkl. Außenspiegel) 2130 mm
Leergewicht/Zuladung 1720 kg/280 kg
Kofferraumvolumen normal/geklappt 270 l/595 l
Batteriekapazität / Tankinhalt 16 kWh / 35 l
Reichweite (gesamt) 710 km
Garantie (Batterie) 2 Jahre (8 Jahre / 160.000 km)
Rostgarantie 12 Jahre
ADAC-Messwerte fett

Verbrauch/CO2*

Wieviel Strom und wieviel Benzin der Ampera verbraucht, hängt stark von der Nutzung ab. Startet man
die Fahrt mit voll geladenem Akku, dann werden im gemischten Betrieb auf den ersten 100 km 12,2 kWh
Strom und 1,4 l Super verbraucht. Damit verbunden ist ein CO2-Ausstoß von 102 g pro Kilometer (CO2 aus
deutschem Strommix sowie CO2 aus verbrauchtem Benzin). Im ADAC EcoTest reicht dies für 44 Punkte.
Fährt man dann mit leerem Akku weiter, liegt der Verbrauch innerorts bei etwa 4,0 l, außerorts bei etwa 5,5 l
und auf der Autobahn bei etwa 6,5 l Super pro 100 km. Auf kürzeren Strecken, die rein elektrisch
zurückgelegt werden können, liegt der Verbrauch durchschnittlich bei 17,4 kWh alle 100 km im gemischten
Betrieb. Damit kommt man mit einer Akkuladung etwa 70 km weit, die Klimaautomatik arbeitet dabei
teilweise im Eco-Betrieb oder ist aus. Im Winter, wenn die Heizung benötigt wird, sinkt die Reichweite
rapide - ein typisches Problem von Elektrofahrzeugen. Beim Ampera aber ohne Risiko auf Liegenbleiben,
weil der benzinbetriebene Rangeextender immer an Bord ist.

via http://www.adac.de/infotestrat/tests/auto-test/detail.aspx?IDTest=4698
Lijkt alleszins te kloppen met de cijfers van ADAC (die rijden redelijk zuinig)
Na 100 km rijbereik is de accu al leeg want 1,4 liter is al uit de tank, ( ca 4 kWh van de accu´s wordt niet gebruikt om de duurzaamheid)
Citaat
User: micky4 
  Verbrauch:   15,69 kWh/100km 5.005 km und 785 kWh
User: micky4 
  Verbrauch:   6,70 l/100km 2.294 km und 154 l
 
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012 - 20:18:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 20:10:23 »
Maar je zegt zelf hierboven dat de tsunami niet de oorzaak was, wat is het nu ?  ???
De centrale was nog zo goed als intact na aardbeving en de tsunami.
Maar net het essentiële deel van de noodsystemen werkte niet meer ...

Citaat
De centrale was beschermd tegen tsunami's met een hoogte van 6,51m. De tsunami bleek echter ongeveer 7 meter hoog te zijn[2].
Ja, en net doordat men die 6,51 (let vooral op de belachelijke laatste cm) als heilig is gaan beschouwen, stonden nadien de generatoren onder water ...
Weg back-up systeem.

Je hebt een beveiliging - muur van 6,51 m - maar als die niet volstaat verdwijnt er ineens ook een back-up systeem.
Dat wil zeggen dat je geen 2 beveiligingssystemen hebt, maar slechts 1 ...

Dat de batterijen het niet lang gingen uithouden, wist men ook vooraf.
Mobiele noodgeneratoren stonden er blijkbaar niet standby. Zoiets kost natuurlijk centjes - al valt deze kost in het niet bij de uitbatingskosten van nucleaire centrales.

In die sector weet men toch al langer dat koeling absoluut cruciaal is voor de veiligheid ?

Met hoger gelegen, verspreidde generatoren was er daar helemaal niks gebeurd !
De centrales zelf liggen er verdorie lager dan het omliggende terrein !
Het had geen enkel probleem gevormd deze generatoren hoger te situeren.

Met mobiele back-up generatoren was er evenmin wat gebeurd.


http://goo.gl/maps/5fn2

Rond de centrales zie je de puinhoop nog liggen.
De directe omgeving - hoger gelegen - is duidelijk niet getroffen ...

Ze hadden daar alles om de boel een pak veiliger te maken.
Het is gewoonweg niet gebruikt !


Als je wat verder gaat kijken, zie je de weggevaagde dorpen nog ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 20:14:00 »
Citaat
De centrale was beschermd tegen tsunami's met een hoogte van 6,51m. De tsunami bleek echter ongeveer 7 meter hoog te zijn[2].
Ja, en net doordat men die 6,51 (let vooral op de belachelijke laatste cm) als heilig is gaan beschouwen, stonden nadien de generatoren onder water ...
Weg back-up systeem.

Je hebt een beveiliging - muur van 6,51 m - maar als die niet volstaat verdwijnt er ineens ook een back-up systeem.
Dat wil zeggen dat je geen 2 beveiligingssystemen hebt, maar slechts 1 ...

Je citeert de verkeerde kerncentrale, de ramp vond plaats in Fukushima I
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012 - 20:15:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 20:18:24 »
Tja het is software hé, hoe anders ingeven ?  :-\

Op hetzelfde voertuig tiens ...
Snel voorbeeldje :
http://www.spritmonitor.de/en/detail/524159.html

Citaat
Het is een Opel Ampera.  ;) (E-auto met accu´s als E-tank én benzinetank)
Dat heet dus plug-in hybride en is voorzien door spritmonitor ...

Citaat
Benzinemotor zorgt voor de stroom als de accu op zijn minimum zit, maar enkel de E-motor drijft steeds de wielen aan.
Dat laatste klopt niet.
De verbrandingsmotor kan de wielen direct aandrijven - zeker in de Volt zo, gaf nog veel commotie toen dat bekend werd.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 20:20:21 »
Dat laatste klopt niet.
De verbrandingsmotor kan de wielen direct aandrijven - zeker in de Volt zo, gaf nog veel commotie toen dat bekend werd.
???  Bron ? dat is de eerste keer dat ik dat hoor, je bedoelt gedeeltelijk dan...

Edit: je hebt gelijk die speciale modus bestaat, zou de efficiëntie verhogen bij lage accu-stand.

Citaat
Das Fahrzeug wird über ein Planetengetriebe stufenlos in mehreren Betriebsmodi vor allem durch Elektromotore angetrieben. Bei niedrigem Ladezustand des Akkus wird durch den Verbrennungsmotor ein Generatormotor angetrieben, der dann den weiteren Fahrstrom liefert (serieller Modus). Bei hoher Leistungsanforderung wird dieser Generator dann auch als Elektromotor für den Antrieb eingesetzt.

Bei der Anforderung hoher Antriebsleistung bei niedrigem Ladezustand der Traktionsbatterie kann in einem speziellen Betriebsmodus der Verbrennungsmotor direkt in den Antriebsstrang eingekoppelt werden. Durch diesen „parallelen Modus“ erhöht sich die Effizienz des Gesamtsystems, weil mehrfache Energieumwandlungen (Verbrennungsmotor-Generator-Elektromotor) entfallen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera#Betriebsmodi
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012 - 20:28:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 20:24:21 »
Je citeert de verkeerde kerncentrale, de ramp vond plaats in Fukushima I
Whatever.
Maakt niets uit voor het gegeven.
Het water is over hun te lage dam gekomen en heeft er gelijk de back-up generatoren verzopen ... wég backup.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 20:26:13 »
Je citeert de verkeerde kerncentrale, de ramp vond plaats in Fukushima I
Whatever.
Maakt niets uit voor het gegeven.
Het water is over hun te lage dam gekomen en heeft er gelijk de back-up generatoren verzopen ... wég backup.
Dus het hoge water door de tsunami.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 20:29:01 »
Dat laatste klopt niet.
De verbrandingsmotor kan de wielen direct aandrijven - zeker in de Volt zo, gaf nog veel commotie toen dat bekend werd.
???  Bron ? dat is de eerste keer dat ik dat hoor.

Dat heeft GM lang uit de media proberen te houden - tot zelfs bij de eerste testritten met NDAs en "testritten met chauffeur".

Staat intussen zelfs in Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt
In order to further improve energy efficiency, the internal combustion engine may at times be linked mechanically to assist its traction motor to propel the Volt.

De ICE verbetert natuurlijk niets aan de efficiëntie in direct drive ...
Te groot als generator, en aan de kleine kant als aandrijfmotor.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch wagenpark
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 12 juli 2012 - 20:30:34 »
Dat laatste klopt niet.
De verbrandingsmotor kan de wielen direct aandrijven - zeker in de Volt zo, gaf nog veel commotie toen dat bekend werd.
???  Bron ? dat is de eerste keer dat ik dat hoor.

Dat heeft GM lang uit de media proberen te houden - tot zelfs bij de eerste testritten met NDAs en "testritten met chauffeur".

Staat intussen zelfs in Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt
In order to further improve energy efficiency, the internal combustion engine may at times be linked mechanically to assist its traction motor to propel the Volt.
Idd, had het ondertussen zelf gevonden in Wiki-D zie post.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I