Auteur Topic: kloof tussen auto's en moto's  (gelezen 2449 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
kloof tussen auto's en moto's
« Gepost op: dinsdag 22 mei 2012 - 14:37:00 »
kloof tussen auto's en moto's

ik zeg niet dat alle autobestuurders de wijsheid in pacht hebben (eigenlijk zijn het er maar weinig)
maar het stukje wegcode dat die gast gelezen heeft heb ik over het hoofd gezien blijkbaar

Citaat van: Harley
Sommige reacties zij een pure uiting van frustratie en egoïsme, waarbij mij opvalt dat de verkeersregels blijkbaar ook niet door iedereen gekend zijn. Bij een file =stilstaand/stapvoets verkeer, mag een motorrijder de auto's inhalen, de automobilist is VERPLICHT om de motorrijder de doorgang te verschaffen. Automobilisten die motorrijders 'hinderen' worden, indien de overtreding wordt vastgesteld, meestal zwaar beboet! Wees een heer/dame in het verkeer, of je nu auto, motor of vrachtwagen!
hij zal wellicht bij een ander forum gekeken hebben voor de boetes
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: kloof tussen auto's en moto's
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 24 mei 2012 - 23:40:29 »
Dit is veel ernstiger :

Citaat
Onder de respondenten met motor vindt slechts een minderheid dat motorcursussen- en tests een verplichting moeten worden.
Niet verwonderlijk: voor persoonlijke rijkwaliteiten geven ze zichzelf een gemiddelde van liefst 7,4 op 10.

De gemiddelde Belgische motard rijdt echter belabberd ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: kloof tussen auto's en moto's
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 25 mei 2012 - 04:19:02 »
Ik heb de indruk dat de kennis van de wegcode bij de motorrijders niet veel verschilt van die van de automobilisten. Bij beide categorieën is het belabberd gesteld. Cfr. wooter, die bijna door een taxi gegrepen werd, omdat hij niet besefte dat hij die taxi voorrang diende te verlenen (geen kritiek op wooter, massa's weggebruikers worden dagelijks met soortgelijke problemen geconfronteerd).

Wat het toegelaten alcoholgehalte betreft, meen ik dat daarvoor voor alle weggebruikers dezelfde grens dient gesteld te worden.

Het is bedroevend dat zovele motorrijders, wiens risico op een ongeval veel hoger ligt dan dat van een autobestuurder, zo negatief staan tegenover motorcursussen en -tests.

Dat neemt niet weg dat ook voor zeer vele automobilisten dergelijke cursussen en tests bijzonder aangewezen zouden zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: kloof tussen auto's en moto's
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 25 mei 2012 - 13:39:17 »
Cfr. wooter, die bijna door een taxi gegrepen werd, omdat hij niet besefte dat hij die taxi voorrang diende te verlenen
Het geval van wooter daar in BXL catalogeer ik onder "er in geluisd door de wegbeheerder".
Dit is totaal onverantwoord weg-wan-beheer.

Citaat
Wat het toegelaten alcoholgehalte betreft, meen ik dat daarvoor voor alle weggebruikers dezelfde grens dient gesteld te worden.
En blijkt er geen enkel probleem bij 0,5 promille te zijn ...
GB laat trouwens nog steeds 0,8 toe .

Citaat
Het is bedroevend dat zovele motorrijders, wiens risico op een ongeval veel hoger ligt dan dat van een autobestuurder, zo negatief staan tegenover motorcursussen en -tests.
Inderdaad, en het is net die instelling die mee tot gevolg heeft dat het ongevalsrisico 20 keer hoger ligt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: kloof tussen auto's en moto's
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 25 mei 2012 - 14:27:58 »
Ik denk wel dat procentueel gezien er meer motorrijders een rijvaardigheidscursus volgen dan automobilisten.Maar er zijn een stevig aantal motorrijders die inderdaad enkel buiten komen bij mooi weer en jaarlijks een erg beperkt aantal kilometers afleggen, wat hun ervaring niet verbetert. Maar deze zijn door hun beperkte kilometers nog altijd beter af dan scooterrijders met een B-rijbewijs die elke dag door het verkeer laveren.