En het gaat met die GAS-boetes, helaas van kwaad naar erger:
Bron en ©: De Standaard
De
"boetes" worden ook verdubbeld , en dus erg lucratief om de stadskassen te spijzen - wat een aantal gemeenten zelfs al volledig illegaal doen !
1) Welke voorwaarden worden er gesteld inzake opleiding/diploma van zo'n GAS ambtenaar?
Voor de sanctionerende ambtenaar zijn er wel voorwaarden om enig academisch niveau te hebben, maar de "vaststellers" zijn maar al te vaak ofwel hun normaal personeel, ofwel specifiek via sociale tewerkstellingsprojecten ingehuurde losers die geen deftige job meer konden vinden .
Kennis van de wegcode zal uiteraard minimaal zijn, bij beide soorten ambetantenaren, dus dat wordt nog lachen ...
Voor wie de wegcode kent tenminste.
Voor de rest wordt het vaak, en vaak onterecht betalen ...
2) Hebben de vaststellingen van zo'n GAS-ambtenaar evenveel bewijskracht als de vaststellingen van een bevoegd persoon?
Daarvoor zal men dan wel eerst de verkeerswet en de wegcode moeten veranderen ...
3) Is de weggebruiker dan niet overgeleverd aan NOG meer willekeur inzake vervolging? (Ambtenaar van gemeente x beboet wél, die van gemeente Y niet, verschillende tarieven,....)
De grootste willekeur zal het gevolg zijn, en uiteraard ook het lucratieve karakter van de boetes die dan volledig voor de gemeente zijn.
Wetgever, vaststeller, en sanctionerend ambtenaar ... alles is in gemeentedienst bij het GAS.
Gas is een totale aanfluiting van de rechtsstaat, en het zou me niet verwonderen dat ze hiermee hun hand gaan overspelen, nl. dat het ganse boeltje door de EU dan wel later het EHRM naar de vuilbak verwezen wordt.
4) Wat doet de politie dan eigenlijk nog?
Zich volledig wijden aan de criminaliteit ?