Het kruispunt heeft geen B borden en is voorrang van rechts.
Dan zit je in de beruchte donkergrijze zone hé.
Het is niet nadrukkelijk verboden, maar ook niet gereglementeerd ...
Er is geen fietspad in de straat waar de fietspadmarkeringen het verlengde van zouden moeten zijn.
Er is alleen een fietspadmarkering op het kruispunt want na het kruispunt loop de straat niet verder en ook het fietspad niet, einde T.
Er staat niet dat de weg of "het" fietspad moet doorlopen.
Er staat dar "een" fietspad moet doorlopen.
Aan een T-kp kan dat dus net zo goed het fietspad van de dwarsbaan zijn.
Punt is wel dat VOOR het KP, een fietspad reeds deel moet uitmaken van de weg om doorgetrokken te kunnen worden.
Mits er voorrangsborden staan.
Zonder voorrangsborden : Anyone's guess wat Cassatie er ooit mee doet als iemand het tot daar drijft.
(Steden en gemeenten gebruiken altijd de volledige rechtsgang als ze veroordeeld worden ....)
Dit kan toch geen overlangse markering genoemd worden, gezien ze geen deel uit maakt van diezelfde openbare weg voor en na het kruispunt?
Zoals gezegd, het is niet verplicht dat het fietspad deel uitmaakt en blijft uitmaken van dezelfde weg voor en na ...
Het fietspad kan dat van de dwarsbaan zijn.
Hoe zit dat daar met voorrang als je een fietser van links uit een straat ziet komen die over een klein stukje fietspadmarkering wil rijden?
Moet je die fietser voorrang verlenen? Ook als die stopt?
Ik stop bij fietspadmarkeringen zonder voorrangsborden voor fietsers.
Mij is het te link ...
Fietsers veranderen daar blijkbaar ook zomaar van richting van de ene fietspadmarkering op de andere om links af te slaan.
Daar niet alleen.
En dat is de vlgende situatie waar 12.4bis botst met andere voorrangsregels, nl. die inzake verandering van richting.
En er is geen enkele bepaling die een rangorde tussen beide specifieke verkeersregels regelt ...
Geen geleuter dus dat de ene specifieker is dan de algemene andere regel, want beide zijn zeer specifieke regels die afwijken van de algemene voorrangsregel (zoals men 12.3.1 ziet)
En wat bij aanrijding of rechtbank?
Wegbeheerder mee dagvaarden.
Beenhard doordrijven tot het gaatje (Cassatie) - redelijke kans dat je verzekeraar of rechtsbijstandverzekeraar daarin meegaat, gewoon om een uitspraak ten gronde te krijgen over dergelijke situaties.
Zowel inzake de wettelijkheid van de wegmarkering als het feit dat de fietser bij afslaan voorrangsplichtig was.
Voorzichtig zijn zou men kunnen antwoorden met een verwijtend vingertje naar de automobilist, maar je kan als automobilist toch niet op voorhand gaan stoppen omdat een fietser misschien van richting zou kunnen veranderen want als die dan uiteindelijk niet afslaat en je wordt achteraan aangereden verwijt men je om plots en zonder reden te hebben gestopt.
Inderdaad.
Begrijpt die wegbeheerder dan echt niet wat hij daar aanricht.
Neen.
De mensen die de wegen beheren hebben een onthutsend gebrek aan kennis van de wetgeving ...
Zij worden door niemand gecontroleerd, niet geverbaliseerd (de flikken gaan hun werkgever niet ambeteren, hebben verder geen tijd, en niet de kennis), en door niemand ter orde geroepen
Het zou allemaal zo eenvoudig kunnen zijn.
Ja.
Maar dit is België, en Vlaanderen is nog erger ...