Poll

Hoe gaan we in de toekomst op het forum om met de drie officiële Belgische landstalen?

Er kan op het hele forum in het Nederlands, het Frans en het Duits geschreven worden.
2 (25%)
Het forum moet ingedeeld worden in een Nederlandstalige, een Franstalige en een Duitstalige sectie.
3 (37.5%)
Ik heb nog een ander idee: zie mijn bericht.
1 (12.5%)
Het zal me worst wezen.
2 (25%)

Totaal aantal stemmen: 8

Auteur Topic: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen  (gelezen 7399 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Gepost op: zondag 25 december 2011 - 23:13:04 »
Christophoros is een Belgische website. Zoals sommigen misschien reeds gezien hebben op www.christophoros.be, zal hij bijgevolg uitgebouwd worden in het Nederlands en in het Frans, maar ook in het Duits, omdat de Duitstalige minderheid, niettegenstaande het Duits een officële landstaal is in België, er al sterk gediscrimineerd wordt (zelfs websites zoals die van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid hebben geen Duitstalige versie).

De vraag is nu: wat met het forum?

1ste mogelijkheid: het forum wordt ingedeeld in een Nederlandstalige, een Franstalige en een Duitstalige sectie

Daarbij staat het uiteraard iedereen vrij om aan om het even welke van deze drie secties in de betrokken taal deel te nemen.

Het voordeel van deze optie is dat wie de drie landstalen niet beheerst, zich kan beperken tot de sectie met de taal of de twee secties met de talen die hij wél kent, en daar alle draden volledig kan volgen en eraan deelnemen.

De nadelen zijn dat er alsdan dikwijls naast elkaar van gedachte gewisseld wordt over hetzelfde onderwerp in twee of drie secties, en dat de Franstalige en Duitstalige sectie niet gemakkelijk aan voldoende actieve leden gaan geraken om leefbaar te zijn.

2de mogelijkheid: er kan op het bestaande forum in het Nederlands, het Frans en het Duits geschreven worden

Het voordeel van deze optie is dat ze niet de nadelen van de eerste mogelijkheid heeft.

Het nadeel is dat het volgen van de draden moeilijk wordt wanneer er berichten verschijnen in een landstaal die men niet kent.


Graag jullie mening.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 25 december 2011 - 23:44:31 »
Ik zou het samenvoegen, kan het wel lezen maar niet schrijven in het Duits of Frans.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #2 Gepost op: maandag 26 december 2011 - 07:03:23 »
Ik heb "Het zal me worst wezen." gestemd.

Niet dat het me langs geen kanten interesseert maar, zoals Jo reeds aanhaalt, kan ik ook iet of wat mijn plan trekken in de 3 landstalen (Nl, Fr, D in die volgorde) en daar kan dan nog eens het soms gebruikte Engels ergens tussen geplaatst worden.
Wanneer het echt niet lukt zijn er ook voldoende hulpmiddelen te vinden op het net om de vertaling te vergemakkelijken.

Misschien een idee om op iedere pagina een knop "vertaal deze pagina" te voorzien.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 26 december 2011 - 10:05:37 »
Gezien het volume aan franstalige en duitstalige berichten (zeker in het begin) zeer laag zal zijn lijkt het me niet echt noodzakelijk een frans en duits forum aan te bieden.
Uit ervaring met andere forums denk ik dat het beter is een rubriek aan te bieden voor franse en duitse berichten. Wordt een draadje dan interessant dan kan eventueel een vertaalde draad naar de andere rubrieken worden overgebracht.
Hoewel het geen officiële landstaal is kan misschien ook een engelstalige sectie toegevoegd worden. Hiermee kunnen we dan mensen bereiken die pas in België en nog niet één van de landstalen beheersen, maar die wel wat wensen te weten over de Belgische verkeers(on)veiligheid.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 27 december 2011 - 10:39:43 »
@ Allen,

Het valt mij op dat sinds zeer kort, de avatars (alvast voor mijzelf), van jullie niet meer zichtbaar zijn.  Op de plaats waar normaal gezien jullie avatar staat, zie ik nu enkel een vierkantje, met een rood kruisje in (afbeelding).

Ik vermoed dat dit het geval is, sedert dat de website zeer onlangs een aanpassing onderging om ook in het Frans en Duits beschikbaar te zijn.....

Eigenaardig genoeg, zie ik bij Daffodil31LE dan weer wél zijn volledige avatar.....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 december 2011 - 20:43:12 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 28 december 2011 - 04:53:27 »
In deze draad hier zie ik (nog) geen enkele, ook de mijne niet, en het is al een hele tijd dat ik dat precies al gemerkt heb "tiens heeft bijna iedereen dat nu weggedaan of wat is dat eigenlijk?"
Als ik me goed herinner is dat begonnen met die ingreep voor REPROCOPY.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 28 december 2011 - 12:05:54 »
Het valt mij op dat sinds zeer kort, de avatars (alvast voor mijzelf), van jullie niet meer zichtbaar zijn.  Op de plaats waar normaal gezien jullie avatar staat, zie ik nu enkel een vierkantje, met een rood kruisje in (afbeelding).

Ik vermoed dat dit het geval is, sedert dat de website zeer onlangs een aanpassing onderging om ook in het Frans en Duits beschikbaar te zijn.....

Het dateert inderdaad van die tijd, toen ik tevens geprobeerd heb om de forumsoftware door een recentere versie te vervangen, waarbij er één en ander misgelopen is.

Het kan echter niet liggen aan de aanpassing van de website, want die staat volledig los van het forum.

Citaat
Eigenaardig genoeg, zie ik bij Daffodil31LE dan weer wél zijn volledige avatar.....

Het hangt er misschien vanaf of de avatar opgeladen werd, dan wel of hij verschijnt als gevolg van een link naar een andere plaats waar hij zich bevindt.

We gaan nagaan wat we aan de avatars kunnen doen van zodra we er tijd voor hebben, want een dringend probleem is het uiteraard niet, het forum werkt voorlopig zo ook.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 28 december 2011 - 15:46:55 »
ik zie alles nog zoals voordien
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 29 december 2011 - 00:20:03 »
ik zie alles nog zoals voordien

Dan zitten de avatars die anderen niet zien, waarschijnlijk nog opgeslagen in de cache van je browser.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 30 december 2011 - 17:02:28 »
We gaan nagaan wat we aan de avatars kunnen doen van zodra we er tijd voor hebben, want een dringend probleem is het uiteraard niet, het forum werkt voorlopig zo ook.

Tuurlijk is 't absoluut niet dringend, en het forum werkt nog perfect.  En daarbij: in deze periode van feestdagen zal iedereen ongetwijfeld wel andere dingen te doen hebben dan avatars op een forum fiksen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 30 december 2011 - 17:58:48 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 december 2011 - 18:02:12 door Rafael »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 30 december 2011 - 18:53:19 »
LOL   ;D

Ik had ook al gezien dat ik ineens een motorfiets had als avatar.  Even geprobeerd om een foto te uploaden van mezelf als avatar, maar 'k heb natuurlijk weer wat liggen klooien.   :D :D :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Het forum en de drie officiële Belgische landstalen
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 30 december 2011 - 19:07:06 »