Auteur Topic: Grouwels en de Lille weten 't beter  (gelezen 3220 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Grouwels en de Lille weten 't beter
« Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 10:01:55 »
Ongeldig verkeersbord desondanks toch ingehuldigd

Bron en ©: Het Nieuwsblad
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 juni 2012 - 10:03:31 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Grouwels en de Lille weten 't beter
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 10:20:20 »
Ik heb het niet op Radio 1 gehoord. Zijn redenering zou zijn dat een wet boven een koninklijk besluit gaat. De regel dat verkeerslichten boven de verkeersborden staan staat in een KB. Dat bordje voor de fietsers wordt geregeld in een wet. Hun juristen zouden dit bevestigen. Beangstigend als dit waar zou zijn. Hoe kan een weggebruiker dit kluwen nog ontrafelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 11:58:59 »
En dat bord staat dan niet in het KB van de wegcode?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 14:18:39 »
En dat bord staat dan niet in het KB van de wegcode?

Neen.

Net zoals er in dat KB niet staat dat een snelheidsbord van meer dan 50 km/h, wanneer het nog vóór het volgende kruispunt gevolgd wordt door een F1 (begin bebouwde kom), slechts tot daar geldt. Dat staat ook niet in een wet, het is een arrest van het hof van cassatie (ik vraag me af of dat in de rijscholen aangeleerd wordt).

De redenering dat het bord in kwestie zou gelden omdat een wet boven een KB staat, gaat volgens mij niet op. Een KB is immers geen losstaande regelgeving; het is een uitvoeringsbesluit van een wet, en heeft als dusdanig volgens mij evenveel rechtskracht als een wet.

Overduidelijk is in ieder geval dat het bepaalde politici er weer maar eens enkel om te doen is om nog meer verwarring te zaaien en aldus nog meer slachtoffers onder de zwakke weggebruikers te veroorzaken, louter om hun eigen absurde ideeën te kunnen doorvoeren.

Ook dit is België.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 01:23:28 »
De redenering dat het bord in kwestie zou gelden omdat een wet boven een KB staat, gaat volgens mij niet op. Een KB is immers geen losstaande regelgeving; het is een uitvoeringsbesluit van een wet, en heeft als dusdanig volgens mij evenveel rechtskracht als een wet.
net zoals je in de wegcode art 6 hebt, heb je in de wetgevingen een volgorde
een wet is belangrijker dan een KB
en een KB is belangrijken dan een MB

of het duidelijk blijft voor de burger is niet echt van belang
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 08:15:30 »
of het duidelijk blijft voor de burger is niet echt van belang

Voilà.  Duidelijk of niet, daar zijn die mannen niet mee bezig. 

Hun grote gelijk halen, en wat show verkopen met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht, is blijkbaar véél belangrijker dan enige bekommernis om verkeersveiligheid.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 16:11:35 »
Ik heb het niet op Radio 1 gehoord. Zijn redenering zou zijn dat een wet boven een koninklijk besluit gaat. De regel dat verkeerslichten boven de verkeersborden staan staat in een KB. Dat bordje voor de fietsers wordt geregeld in een wet. Hun juristen zouden dit bevestigen. Beangstigend als dit waar zou zijn. Hoe kan een weggebruiker dit kluwen nog ontrafelen.
Dit is onzin.
In principe gaat een wet inderdaad boven een KB.
Maar deze past een KB aan, een uitvoeringsbesluit van een andere wet, en zit dus weer op hetzelfde niveau als een KB.

Je kan je zelfs de vraag stellen of de wet die het KB aanpast wel wettelijk is, want een andere wet, de verkeerswet, bepaalt immers dat de Koning de reglementen vaststelt.
Niet het parlement dus.

Artikel 1

De Koning stelt de algemene reglementen vast betreffende de politie over het verkeer op de wegen van voetgangers, van middelen van vervoer te land en dieren, alsmede van de middelen van vervoer per spoor die de openbare weg gebruiken.

Hier kan men dan weer tegen opwerpen dat de Koning ook de wetten afkondigt, maar dan zit men met een klein probleempje, want de reglementen die de Koning uitvaardigt zijn in andere omstandigheden KBs, uitvoeringsbesluiten van een wet dus, niet de wet zelf ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 juni 2012 - 18:28:17 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 18:18:08 »
Wellicht dus voer voor de Raad van State.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 24 juni 2012 - 23:09:20 »
Dus als ik op een voorrangsweg een rood licht tegen kom mag ik doorrijden omdat er een voorrangsbord (wit gele ruit) staat?.

Neen! Maar wat die communisten van Groen! (De Lille is hiermee niet aan zijn proefstuk toe, ook op Brusselse ambtenarenzaken verkrachten ze meermaals de wetgeving omdat het hen goed uitkomt) en Grauwels moest nog eens in de gazet komen omdat het binnenkort stembusgang is.

Vandaag in De 7 de Dag op de Roooode Zender pittig debat gezien met onze vriend rechter D'Hondt en La Grauwels. Voor mijn een enkel uitspraak : een schande!